Modernisering VIRM 4

  • 5 December 2022
  • 9 reacties
  • 571 Bekeken

Reputatie 1

Er rijden inmiddels behoorlijk veel gemoderniseerden VIRMm2/3 stellen rond. Hierna gaan waarschijnlijk de VIRM 4 stellen in revisie. Van buiten zullen ze de flow kleurstelling krijgen. Is er al wat bekend over hoe deze treinen er uit gaan zien van binnen? Krijgen ze het zelfde interieur als de 2 en 3 serie of een ander interieur? 


9 reacties

Reputatie 4

Lijkt me logisch van wel, aangezien er nu al VIRM-4 rondrijdt met de nieuwe kleurstelling en de meeste VIRM's van de 4e generatie (zo niet alle?) ook VIRM-4 zijn, dus dat is eenvoudig moderniseren!

Reputatie 7
Badge +1

Lijkt me logisch van wel, aangezien er nu al VIRM-4 rondrijdt met de nieuwe kleurstelling en de meeste VIRM's van de 4e generatie (zo niet alle?) ook VIRM-4 zijn, dus dat is eenvoudig moderniseren!

Je haalt hier 2 dingen door elkaar denk ik, TS heeft het over de 4e generatie VIRM en niet zozeer over de 4-delige VIRM's. Van de 4e generatie rijden er nog geen gemoderniseerde stellen rond, en deze stellen zijn op verschillende vlakken wel wat anders dan hun voorgangers (VIRM 1 en 2/3). Wel zijn er een aantal voorzien van een aangepaste kop met meer geel i.v.m. de zichtbaarheid. Dat krijgen ook de eerste generatie VIRM's op dit moment.

Het idee is inderdaad wel dat het interieur en exterieur van deze treinen grotendeels gelijk wordt aan dat van VIRM2/3. Mits de treinen uiteindelijk wel gemoderniseerd zullen worden uiteraard. Ik weet niet precies hoe definitief die plannen zijn.

Reputatie 4

Lijkt me logisch van wel, aangezien er nu al VIRM-4 rondrijdt met de nieuwe kleurstelling en de meeste VIRM's van de 4e generatie (zo niet alle?) ook VIRM-4 zijn, dus dat is eenvoudig moderniseren!

Je haalt hier 2 dingen door elkaar denk ik, TS heeft het over de 4e generatie VIRM en niet zozeer over de 4-delige VIRM's. Van de 4e generatie rijden er nog geen gemoderniseerde stellen rond, en deze stellen zijn op verschillende vlakken wel wat anders dan hun voorgangers (VIRM 1 en 2/3). Wel zijn er een aantal voorzien van een aangepaste kop met meer geel i.v.m. de zichtbaarheid. Dat krijgen ook de eerste generatie VIRM's op dit moment.

Het idee is inderdaad wel dat het interieur en exterieur van deze treinen grotendeels gelijk wordt aan dat van VIRM2/3. Mits de treinen uiteindelijk wel gemoderniseerd zullen worden uiteraard. Ik weet niet precies hoe definitief die plannen zijn.

Aah ja, ik snap je! Nee, mijn uitleg was dat het grootste deel van de nu al gemoderniseerde stellen 4 bakken hebben en aangezien de meeste VIRM's Generatie IV ook 4 bakken zijn (zo niet alle?), verwacht ik dat deze volgens hetzelfde concept worden gemoderniseerd.

Het enige bewijs wat ik hiervoor heb is dat DDZ en VIRMm1 ook hetzelfde gemoderniseerd zijn, ondanks uiterlijke verschillen. Beide materieelsoorten rijden rond in IV en VI-delige stellen, daarom verwacht ik dat VIRM Generatie IV hetzelfde gemoderniseerd wordt als VIRM Generatie II/III

Reputatie 7
Badge +1

VIRM-4 kent inderdaad enkel 4-delige stellen. Volgens NS zullen de stellen bij de modernisering een vergelijkbare uitstraling krijgen als VIRM2/3. Wat je zegt klopt dus. 😊

Zie: https://nieuws.ns.nl/ns-investeert-opnieuw-in-het-moderniseren-van-dubbeldekkers/

Reputatie 7
Badge +2

Zoals dat artikel aangeeft duurt het nog wel even voordat die revisie start, wat natuurlijk ook wel logisch is want VIRM-4 is een stuk jonger nog dan VIRM-2/3.

Reputatie 3

Laten we ook eerst maar afwachten tot alle VIRM-2/3 klaar zijn

Reputatie 7

Misschien dat het ook eens tijd wordt aan een nieuwe huisstijl/kleurstelling te denken. Vijfenvijftig jaar geleden was het geel-blauw erg modern en fris maar begint nu toch wel wat sleets te worden.

Reputatie 7
Badge +1

De treinen krijgen een compleet andere huisstijl. Weliswaar nog steeds met geel & blauw, maar wat mij betreft mag dat wel blijven. De kleuren geel (en vooral blauw) zijn tegenwoordig een stuk donkerder dan het geel/blauw van vroeger.

De nieuwe flow huisstijl ben ik stiekem wel een beetje fan van. Vooral op de dubbeldekkers staat het echt goed. Simpel minimalistich en modern. Hoewel ik de huisstijl van Arriva in het noorden (turquoise) ook erg mooi vind, blijf ik het geel-blauwe van NS toch het mooiste vinden.

Al zal het ook een kwestie van gewenning zijn. 😊

Sowieso zal het interieur wel wat afwijken van dat van de VIRMm2/3, lijkt mij. Sowieso de schachten van de cateringlift missen, en daarnaast is het balkon veel ruimer (niet zo'n grote kast waardoor er alleen klapzitjes zitten en geen vierzitter).

Reageer