Mondkapjes gedrag..... | NS Community

Mondkapjes gedrag.....


Reputatie 3

Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk.

Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat:

Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. 

Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan

Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin

Ze gebruiken een sjaal als mondkapje

Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien

En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. 

Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...…

Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk. 


248 reacties

Badge +3

Het probleem hiermee was dat de overheid voor een korte tijd nota bene zelf zo'n kaartje publiceerde om te downloaden, waardoor mensen konden schreeuwen: ‘Het kaartje komt van de overheid zelf, dus het is officieel, dus ik hoef geen mondkapje te dragen.’ Niet echt de handigste zet van de overheid, als iedereen zomaar aan kan geven dat hij een ‘beperking of ‘chronische ziekete’ heeft, terwijl dat helemaal niet zo is. Tja, hoe ga je dat controleren?

Dan was dat hetzelfde kaartje denk ik, stond inderdaad op de site van Rijksoverheid (net als de handleiding hoe je een suf mondkapje kan maken van een kussensloop of theedoek en wat elastiek...)

Alle mondkapjes die ik krijg van mijn werkgever zijn IIR (zoals tandartsen en zo altijd al droegen, ook vóór corona). Geen FFP/N95 maar dus wél medisch, dat staat er ook op! Ga je echt niet de trein/bus voor uitgezet worden dus.

Dat Volkskrant artikel is dus onzin (fake, nergens terug te vinden in welk krantenartikel dan ook) maar toch, wat is toegestaan en welke uitzonderingen zijn er mogelijk/toegestaan?

Reputatie 7
Badge +1

Maar om daar deze ‘reclame’ voor te maken (oh, als ik doe alsof ik verstandelijk of lichamelijk gehinderd ben geen mondkapje nodig) met zelfs ergens een soort ‘label’ dat je (fake news/website) kunt uitprinten en om je nek hangen.

Het probleem hiermee was dat de overheid voor een korte tijd nota bene zelf zo'n kaartje publiceerde om te downloaden, waardoor mensen konden schreeuwen: ‘Het kaartje komt van de overheid zelf, dus het is officieel, dus ik hoef geen mondkapje te dragen.’ Niet echt de handigste zet van de overheid, als iedereen zomaar aan kan geven dat hij een ‘beperking of ‘chronische ziekete’ heeft, terwijl dat helemaal niet zo is. Tja, hoe ga je dat controleren?

Badge +3

Oh jee.. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte

Ik vervoer ze dagelijks en die beperkingen zijn er wel degelijk inderdaad!

Maar om daar deze ‘reclame’ voor te maken (oh, als ik doe alsof ik verstandelijk of lichamelijk gehinderd ben geen mondkapje nodig) met zelfs ergens een soort ‘label’ dat je (fake news/website) kunt uitprinten en om je nek hangen.

En toch staat het er, op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/11/19/mondkapje-verplicht-vanaf-1-december

De verplichting tot het dragen van een mondkapje geldt niet voor mensen die vanwege een beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen of opzetten. De politie en boa’s kunnen mensen vragen zelf aannemelijk te maken dat deze uitzondering voor hen geldt.

Maar bij de NS deed men daar toch juist niet aan mee? En ik ken mensen die (wegens beperking) niet eens kunnen praten. Een HC of BOA is geen arts dus kan dat niet als ‘aannemelijk’ bepalen.

Zonder mondkapje geen ov dus, regel maar iets anders (of de ouders/begeleiding die vinden dat je mét je beperking toch met het ov moet, of naar de supermarkt)…

Het is even niet anders, en dat ‘even’ kan best nog lang duren nog (bij veel wappies zonder mondkapje of 1,5 meter besef)…

Bij de kapper natuurlijk kapje op tijdens het wachten (op afspraak) maar knippen of scheren lukt dan niet echt… 

En oh ja.. 

Een mondkapje moet de neus en mond volledig bedekken en het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan. Medische mondneusmaskers zijn bedoeld voor de zorg

Je mag ze zelf ontwerpen zoveel je wilt! En we hadden deze nog (ook fake news voor boete met medisch kapje?) 

 

Badge +3

Oh jee, meneer Daniel (in pak of niet) was ‘toevallig’ in Den Haag en werd weer eens staande gehouden en bekeurd.

https://www.youtube.com/watch?v=hKcmsnmgMwo

Ik heb een ontheffing *en die geldt voor elke Nederlander*! Medische verklaring (van welke kwakzalver nu weer gekregen?) voor geen mondkapje!

U mag nee zeggen, u mag het opzoeken op wetsartikel.. Bekeuring oke maar die ga ik wel betwisten.. Dit is dus Nederland! :rolling_eyes:

U (boa geeft netjes zijn naam) doet toch stoer door mijn paspoort te tonen aan iedereen? Tja en wie filmt en publiceert dat?

Daniel is de weg kwijt.. want het is maar een boa, mag ik uw nummer? U wordt nu wel ontslagen.. Yeah right.

Wat een soap zeg, en ene warrige Tinus denkt er aan om heel het treinverkeer plat te leggen ooit, als het zo moet… Welja, neem er nog eentje of eet smakelijk. Oh wacht daar op 14:00 zit iemand… weer die Daniel die lijkt Sinterklaas wel (is overal).

https://m.facebook.com/story.php?id=100035960617207 Bravo, even handjes schudden op 17:40 in het filmpje met een HC erbij… en vanaf 20:00 nog even provoceren (want toch maar mondkapje paraat?)

Nurge.. ongelukke.. burgerlijke gehoor.. ongehoorzaamheid! Proost en zo.

En er zijn boetes uitgedeeld… 

Stoer dat je dat dan wel post. En Daniel op de achtergrond die zich dan ‘afraagt’ waarom de trein nog steeds niet vertrekt… 

Na verterek zegt wappie muts (accent) uit Leiden “ik ga helemaal nooit met de trein!"… en die ging dus mee naar Utrecht :rofl:

Badge +3

.

Badge +3

De heer Willem Engel wordt alweer gearresteerd? https://twitter.com/wappiehoekje/status/1315006013221810177

Wie had dat kunnen bedenken: Willem Engel als één van de eerste Nederlanders in lockdown..

Kijk wat lief. Willem Engel sust het gedoe. "Liefde" hè heer Engel? Jij trekt je van geen regel wat aan! Je streelt met de ene hand en met een minachtende glimlach, sla je met de andere. Ik vergelijk je met een pyromaan, die eerst het vuur aansteekt en daarna helpt met blussen.

Zouden mijn woorden kunnen zijn, op zich… Maar we waren er opnieuw niet bij, helaas!?

Ik mis nog iets in het geheel, iets met anderhalve meter wegens een nogal hardnekkig coronavirus en zo.

Mondkapjes daar? Nee.. dat gaan Rutte en Hugo pas dinsdag bekend maken of zo.

Game on, samen tegen corona! https://www.youtube.com/watch?v=u3ltZmI5LQw

Badge +3

Nee, ik zie het niet als overtreding. Maar persoonlijk vind ik het niet netjes om het ongevraagd te doen ;)
(en dat geldt ook voor de treinstelstickers in de eersteklas hokjes van de ICM’s, er is iemand die steevast die dingen eraf pielt)

Goh, diegene heeft dan ook in deze trein gezeten: https://twitter.com/stnboy10/status/1314956513014935553

Reputatie 7
Badge +4

Als je het stofzuigerstopcontact even aan zet, maak ik een tosti voor je. Ik heb alleen zwarte koffie.:innocent:

Nou stuur even een berichtje als jullie in de regio zuidwest zijn, dan kom ik speciaal even langs. Jullie zijn dan ook verantwoordelijk voor de koffie he ;)

O ja echt waar? Medewerkers veiligheid heb ik vanaf maart niet meer gezien in de trein..

Maart? 2019 dan he…..

Reputatie 7
Badge +4

De Groningers kennen een uitdrukking, die zoiets betekent als de kop er voor houden.

 

Dit taalgrapje werkt beter dan veel andere methodes. Te vinden bij het Peerd van Ome Loeks en dat betekent zeker iets in dit landsdeel, te vinden rond de mooiste stad van Nederland, voor het station.

 

 

Reputatie 5

O ja echt waar? Medewerkers veiligheid heb ik vanaf maart niet meer gezien in de trein..

Tja flink handhaven en boetes uitdelen dan maar he? Lijkt me echt de enige manier om te zorgen dat iedereen in de trein dan ook echt een mondkapje draagt..

Ik ben hard op weg :)

Reputatie 5

Tja flink handhaven en boetes uitdelen dan maar he? Lijkt me echt de enige manier om te zorgen dat iedereen in de trein dan ook echt een mondkapje draagt..

Gemiddeld op een dienst heb ik met 5 reizigers te maken die in de trein zitten en geen mondkapje hebben, een stuk of 10 die iets anders gebruiken dan een mondkapje en dan haal je er voor vertrek ook nog wel 3 uit zonder kapje. Heb ik het nog niet over het aangeven dat het mondkapje goed gedragen moet worden. Denk per dienst tussen de 60 en 100x. Ja daar word je moe van.

Reputatie 7

Vanmiddag wederom drie mensen (een bij elkaar horend groepje) zonder kapje in de trein. Zij kwamen ermee weg want er was geen conducteur te zien. Op mijn terugreis weer een incidentje. Een man kwam met zijn beide handen vol nog net voor vertrek aanrennen en stapte in bij de deur waar ook de conducteur stond. Mondkapje!! werd geschreeuwd. De man antwoordde dat hij dat dadelijk ging pakken als hij de spullen in zijn hand weggezet had op het tafeltje. Een uitbrander van de conducteur volgde maar de man reageerde niet en haalde een verfrommeld kapje uit zijn borstzak en zette deze op. De conducteur liep duidelijk zwaar geërgerd verder. De man keek mij veelzeggend aan en merkte op dat hij de manier van doen nogal overdreven vond maar het maar over zich heen liet gaan. Ik vroeg me af hoe frustrerend het moet zijn voor een conducteur om waarschijnlijk dagelijks zoiets mee te maken en ook vraag ik me af hoeveel mensen nu op de juiste wijze met de mondkapjes omgaan. Ik krijg namelijk steeds vaker het idee dat mensen het wat minder nauw nemen.

Badge +3

Maar de 1,5 meter bordbakjes zijn duidelijk, toch?

https://bit.ly/bakbordje

Badge +3

Via https://twitter.com/Els_rechtdoor/status/1284854671119659008

Mooi tafereel in de trein. Conducteur benadrukt dat een gezichtsmasker dragen verplicht is; geen discussie mogelijk. 4 mensen hier doen dat niet. Conducteur komt binnen: "Dag meneren spreken jullie Nederlands? Ja? Mooi. Dan kunnen jullie nu een masker dragen of de trein uit."

Één ding zal zeker nog lang blijven oplaaien, en dat is de discussie erover op dit forum. 

En zou het enig nut hebben, een discussie tussen een handjevol vaste Community leden welke maar doorgaat, waarbij de ideeën en standpunten al lang bekend zijn ?

Dat vraag ik mij bij heel veel immer terugkerende dingen af :)

Reputatie 7

Het kan wel lekker normaal voelen, maar het is op dit moment absoluut niet normaal. Het virus is echt nog niet weg, ook niet in de vakantielanden. 

Het virus gaat nooit meer weg. En er zullen weer andere varianten komen. Ermee leren leven dus. Maar hoe minder gevallen er zijn hoe minder men zich geneigd voelt maatregelen op te volgen. Dat zit gewoon in mensen. Zoals al vaker gezegd, dat afstand houden is niet te doen en is niet af te dwingen. Dat zie je toch overal. De kapjes werken als er plicht, genoeg handhaving en boeterisico is, verzwakt dat dan zullen de kapjes zo weer uit het beeld verdwijnen. In winkels: Het gaat weer beter en dus is ontsmetten van winkelwagen ook geen plicht meer etc. Vanmorgen in het nieuws dat uit onderzoek blijkt dat zulk gedrag en houding ook merkbaar was na (en nog tijdens de eindperiode van) andere crises in het verleden. Overal ter wereld komt het oude gedrag dan weer snel terug.

 

Één ding zal zeker nog lang blijven oplaaien, en dat is de discussie erover op dit forum. 

En zou het enig nut hebben, een discussie tussen een handjevol vaste Community leden welke maar doorgaat, waarbij de ideeën en standpunten al lang bekend zijn ?

Één ding zal zeker nog lang blijven oplaaien, en dat is de discussie erover op dit forum. Gisteren zelf voor het eerst weer een trein van binnen gezien omdat ik met een vriendin had afgesproken, en dat ging best okay. Verrassend wel hoe actief de controleurs van Keolis waren, alsof ze blij waren met deze nieuwe taak. Maar misschien was mijn scope te beperkt. 
 

Merk wel wat een genot en gemak eigen vervoer is nu. 

Reputatie 7
Badge +3

Het kan wel lekker normaal voelen, maar het is op dit moment absoluut niet normaal. Het virus is echt nog niet weg, ook niet in de vakantielanden. In die landen gelden ook maatregelen, soms nog strenger dan hier in Nederland en daar heb je je gewoon aan te houden. En dit soort berichten stellen mij echt niet hoopvol:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1219278437/spanje-meldt-grootste-stijging-coronabesmettingen-in-maanden

https://www.ad.nl/buitenland/terwijl-feestende-toeristen-coronaregels-overtreden-vrezen-spanjaarden-nieuwe-uitbraak-virus~a8943802/

Hoezo verbaas je je daarover? Lijkt me helemaal niks geks aan, mensen doen zoals mensen doen. Juist dit jaar zit men er weer enorm naar uit te kijken om met de zomer weer een weekje weg te zijn. Dat voelt zo lekker normaal.

Reputatie 7
Badge +3

Dat Corona in Nederland best goed onder controle is wil niet zeggen dat het effectief al over is. Zoals loklok8 al aangeeft zijn er meerdere landen of soms alleen bepaalde regio's van landen waar het virus weer opgelaaid is. Dat kan ook hier gebeuren. De afgelopen lag het aantal gemelde besmetting weer 2 keer boven de 100 en vandaag was het 99 terwijl de week ervoor het een aantal keer lager dan 50 was. Er is dus al weer sprake van een toenemend aantal gemelde besmettingen, al zet zich dat (nog) niet door in het aantal ziekenhuisopnames en overleden patienten. 

En waar ik me echt heel erg over verbaas zijn de vakantievierende toeristen in vakantie landen, alsof er geen Corona is. Die komen daarna weer lekker naar huis en wie weet wat die allemaal gaan verspreiden. 

Reageer