mondkapjescoupes (?)

  • 15 March 2022
  • 6 reacties
  • 274 Bekeken

De mondkapjesplicht in het ov werd al niet gehandhaafd, maar komt nu ook officieel te vervallen. Ik las ergens een tweet van iemand die suggereerde om van de stiltecoupes mondkapjescoupes te maken, waar men nog wel neusmondmaskers dient te dragen. Zo kunnen o.a. kwetsbaren nog steeds met de trein blijven reizen en kan men in andere coupes zonder mondkapje plaatsnemen. Is zo iets te realiseren?


6 reacties

Reputatie 7
Badge

Sympathiek idee. Maar hoe doen we dat met handhaving.

Heel goed idee!!!

Openbaar vervoer is voor iedereen toegankelijk. Ook mensen met een kwetsbare gezondheid hebben recht op veilig reizen.

Reizen met openbaar vervoer is trouwens voor veel mensen geen keuze.

Een coupé per trein is al genoeg.

Het lijkt me meer effectief als kwetsbaren FFP2 maskers gaan dragen in het OV en op andere drukke plaatsen. De groep kwetsbaren is erg klein, zeker als je de groep vaccinweigeraars (die er zelf voor kiest) buiten beschouwing laat.

Sowieso hebben trouwens alleen sommige treinen stiltecoupes, de rest van het OV niet.

Daarnaast heb ik de indruk dat dit vooral een theoretische discussie voor wetenschappers in de ethiek is geworden waarbij het alleen nog maar draait om het principe en het weinig tot niets meer van doen heeft met de dagelijkse realiteit.

Het probleem is daarnaast dat kwetsbaren ook kwetsbaar zijn voor bijv. griep of verkoudheid en de theoretisch ethische lijn volgend zouden mondkapjes dan überhaupt nooit meer afgeschaft mogen worden. Mijn broer heeft een auto-immuunziekte maar omdat hij voor corona gevaccineerd is is besmetting met een verkoudheidsvirus voor hem momenteel een veel groter risico.

Reputatie 7

Heel goed idee!!!

Openbaar vervoer is voor iedereen toegankelijk. Ook mensen met een kwetsbare gezondheid hebben recht op veilig reizen.

Dus daarom zou iedereen tot in den treure met mondkapjes moeten blijven zitten in het ov? Je kan jezelf ook zo goed mogelijk beschermen - dat is realistischer. 100% veiligheid bestaat niet.

Maar goed, inmiddels achterhaalde discussie want ze gaan verdwijnen. 

 

Sympathiek idee. Maar hoe doen we dat met handhaving.

Misschien op dezelfde wijze als voorheen met rokers die in de niet-roken coupe gingen roken? 

Sympathiek idee. Maar hoe doen we dat met handhaving.

Misschien op dezelfde wijze als voorheen met rokers die in de niet-roken coupe gingen roken? 

Er is gezien de situatie in de ziekenhuizen geen enkel reëel argument meer om mondkapjes nog langer verplicht te stellen. Mondkapjes moeten geen doel op zich worden.

Daarnaast heeft een groot deel van de treinen helemaal geen stiltecoupes. Laat staan metro's, bussen en trams.

Reageer