Onterechte boete

  • 15 August 2023
  • 14 reacties
  • 640 Bekeken

Op 21 juli om 23.20 uur heb ik in de trein van almelo naar deventer een boete ontvangen voor het niet inchecken. Ik zou graag persoonlijk de situatie willen toelichten. Ook mede omdat ik dit op dat moment niet echt kon doen met de desbetreffende conductrice, maar ook omdat ik waarschijnlijk een vergissing heb gemaakt op het ov apparaat!

Ik ben sinds 1 week terug in NL (na een halfjaar buitenland) en moet weer gebruik maken van het OV. Ik wilde voordat ik instapte even checken hoe het nu precies zat met het studentenov via de paal. Ik checkte in, zag dat er ‘reizen op saldo’ stond, waardoor ik weer uitcheckte en toch even naar het apparaat toe liep voor het opwaarderen etc. Ik wilde checken of ik mijn studentenreisproduct wel was geactiveerd, aangezien ik dit voor een half jaar heb uitgezet. Ik kon het in eerste instantie niet vinden, maar later wel (dacht ik). Achteraf wat misgegaan want het bleek uiteindelijk dat ik andere zaken had aangeklikt.

Toen de conductrice langs kwam, gaf ik vol zelfvertrouwen mijn ov, waarop bleek dat het niet goed was. Ik probeerde de situatie uit te leggen maar mevrouw (conductrice) gunde me weinig ruimte om verhaal te doen. Vervolgens komt een man in dezelfde coupé voor me op en geeft aan dat mevrouw agressief reageert en geen gehoor wil geven. Meneer wordt gelijk afgekapt waarop een verhitte discussie ontstaat. Meneer wil als bewijs de conductrice filmen, waarop opnieuw een verhitte discussie ontstaat. Echter blijft meneer wel netjes, qua woord en gedrag (!). Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook geïrriteerd werd door de manier van handelen van mevrouw, dus vond het lief dat meneer hier iets van zei.
Vervolgens na afhandeling van mijn boete loopt de conductrice verder en geeft haar collega van NS mij even snel de tip dat ik dit bij NS kan doorgeven en de situatie met studentenreisproduct vergissing kan doorgeven. Hij geeft aan dat NS hier mij in tegemoet kan komen. Wederom geeft deze actie van collega (en van meneer in de coupé) aan dat de situatie van de conductrice, haar manier van handelen, en mijn boete onterecht was.

Ik vraag aan u (NS) om iets met deze boete te doen aangezien het niet geheel op zijn plaats is. Ik ben zelf iemand die absoluut niet met opzet zwart wil reizen (of uberhaupt durft) en wil u vragen om de boete opnieuw te overwegen. De situatie was ook apart aangezien de conductrice mij niet wilde aanhoren in eerste instantie en gelijk een boete uitschreef. Hierna volgde de man uit dezelfde coupé, die mij wou helpen.

— UPDATE —
Ik heb gewacht tot ik een brief kreeg zodat ik de boete in eerste instantie wel gelijk kon betalen (ondanks dat ik hoop dat hier wat mee gedaan word). Echter ben ik verhuisd en kreeg ik eergisteren een foto doorgestuurd van de huidige bewoonster dat er 2 brieven van NS lagen. In de tweede brief stond een aanmaning voor het niet betalen van de boete. Dit terwijl ik dit nooit heb ontvangen. Ik heb de NS gebeld en verhaal uitgelegd over de verhuizing en dat ik om die reden helaas niet optijd de betaling kon voldoen. Meneer zei dat hier niks aan te doen was en ik maar gewoon moest betalen. Ik heb hem vervolgens gemeld dat ik hier een klacht over ging indienen. Hij wenste me succes…
Bedankt NS.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi chanel,

Vervelend dat het zo gelopen is. Formeel is de boete natuurlijk wel terecht, want zonder incheck heb je geen geldig vervoerbewijs. Dit is echter een openbare community waar reizigers elkaar helpen. Wij kunnen hier dus niet zoveel mee, dit moet echt besproken worden met de klanteNService. Je kunt ze bereiken per telefoon (030-7515155), chat, Facebook en X (voorheen Twitter).

Als je een klacht wil indienen, kun je terecht op deze pagina: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Reputatie 2

Conducteurs horen de hele dag redenen aan waarom mensen niet ingecheckt zijn, het is niet aan hun om hier een discussie over aan te gaan. Je was niet ingecheckt, probleem wordt doorgeschoven naar kantoor waar ze je gegevens kunnen inzien en eventueel kwijtschelding kunnen verlenen. Sommige mensen die niet eerlijk zouden zijn en goed kunnen liegen zouden er anders iedere keer mee weg komen. Dat je je verhuizing niet doorgegeven hebt is niet zo handig natuurlijk, maar dat is ook niet de verantwoordelijkheid van de NS. Je draait de boel een beetje om. Jammer dat de conducteur zo reageerde, maar voor ons is niet duidelijk hoe Jr zelf gereageerd hebt.

Reputatie 7
Badge +3

De boete is terecht, je had immers geen geldig vervoersbewijs. Een 1e boete kan kwijtgescholden worden. Kan want het is en blijft coulance. De conducteur kan daarbij ook een aantekening gemaakt gemaakt hebben dat hij/zij vindt dat boete om bepaalde redenen niet kwijtgescholden mag worden.

Verhuizing niet doorgeven is niet handig. Als de boete inmiddels bij incassobureau terecht is gekomen is, zal er geen kwijtschelding meer mogelijk zijn. Mocht het nog niet zover zijn dan kun je contact opnemen met de klantenservice.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de boete onterecht zou zijn. Je checkt niet in, dan wordt je gecontroleerd, dan blijkt dat je zwart reist en dan krijg je uiteindelijk een boete. Dat lijkt me de juiste gang van zaken.

Daarnaast vertel je hier wel een lang verhaal maar niet waarom je uiteindelijk niet hebt ingecheckt. 

De conducteur is niet verplicht om de hele dag verhalen van zwartrijders aan te moeten horen en daar op te reageren. De conducteur controleert de vervoersbewijzen, constateert dat je er geen hebt en geeft dat door. Daar eindigt zijn/haar bemoeienis. 

Het filmen van personen zonder hun toestemming wat die "lieve meneer" wilde doen is overigens strafbaar.

Het niet doorgeven van je verhuizing lijkt me je eigen fout, de gevolgen daarvan ("terwijl ik dit nooit heb ontvangen") kun je NS ook moeilijk verwijten. Enige eigen verantwoordelijkheid mag van een student toch wel verwacht worden.

Reputatie 7
Badge +3

Veel tekst maar uiteindelijk zijn er slechts een paar feiten.

Wanneer je om welke reden dan ook niet bent ingecheckt ben je een reizigers zonder geldig vervoerbewijs. Met alle gevolgen van dien bij controle.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het niet doorgeven van een adreswijziging. Wanneer je je adreswijziging niet doorgeeft kan dat heel vervelende consequenties hebben. Zoals in dit geval. 

NS valt in deze casus niets te verwijten.

….

Het filmen van personen zonder hun toestemming wat die "lieve meneer" wilde doen is overigens strafbaar.

….

@Tamzin Heb je een bron waaruit blijkt dat dit strafbaar is? 

Reputatie 5

Is ook totale onzin. Huisregels kunnen dit wel verbieden, maar bij NS is dit niet het geval.

Voor commerciële doeleinden moet je wel toestemming hebben. Hier maak je dan afspraken over met NS en NS vraagt hier dan doorgaans een vergoeding voor (en dat is niet goedkoop). Toestemming van individuen heb je in dat geval vervolgens ook niet nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Vanuit privacy overwegingen moet je toestemming vragen als je mensen wilt filmen

 

Reputatie 5

Vanuit privacy overwegingen moet je toestemming vragen als je mensen wilt filmen

https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen

Particulieren die voor eigen gebruik niet-commerciële opnamen op het station of in de trein maken hebben geen toestemming nodig. Er wordt geen toestemming gegeven voor het maken van opnamen in de cabine bij de machinist.

@MoDe dat je toestemming nodig hebt om iemand te filmen is echt een complete fabel. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar je hebt vast wel een verwijzing naar een wet of een uitspraak waaruit blijkt dat ik en duizenden andere mensen die in Nederland materiaal afleveren voor bijvoorbeeld televisie er allemaal naast zouden zitten. Als het om het gebruik van materiaal gaat zijn er wel veel regels.

Veel mensen, waaronder ook @Tamzin, denken dat ze een recht hebben om zonder toestemming niet gefilmd te worden. Dat recht bestaat in Nederland niet, daarom kunnen bijvoorbeeld programma's als Wegmisbruikers of De Handhavers gemaakt worden. Er mag gefilmd worden zonder toestemming, maar herkenbaar in beeld zonder toestemming mag dan weer niet. In Duitsland bijvoorbeeld werkt het heel anders, daar is filmen vanwege wetgeving lastiger en wordt dit soort reality nagespeeld.

NS kan verder besluiten om filmen en fotograferen te verbieden en dit op te nemen in de huisregels. Jumbo doet dit bijvoorbeeld en het GVB ook. Het is een keuze van NS om toe te staan dat particulieren niet-commerciële opnames maken zonder toestemming. En NS staat ook over het algemeen ook commerciële opnames toe, als er maar (genoeg) betaald wordt.

Reputatie 7
Badge

De conducteur is niet verplicht om de hele dag verhalen van zwartrijders aan te moeten horen en daar op te reageren. De conducteur controleert de vervoersbewijzen, constateert dat je er geen hebt en geeft dat door. Daar eindigt zijn/haar bemoeienis. 

Hoeft een conducteur (in ieder geval volgens NS) echt ook geen verklaring (meer?) te vragen en te noteren zoals een politie-agent wel? Dat zou ik wel wéér een nadeel van het puur civielrechterlijk afhandelen van zwartrijden vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder NS Flex was NS waarschijnlijk nooit begonnen aan het weghalen van de BOA-bevoegdheid van de Hc’s. 

Met NS Flex wordt simpelweg een correctietariefje aangemaakt en vindt de afhandeling buiten de trein plaats.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de boete onterecht zou zijn. Je checkt niet in, dan wordt je gecontroleerd, dan blijkt dat je zwart reist en dan krijg je uiteindelijk een boete. Dat lijkt me de juiste gang van zaken.

Daarnaast vertel je hier wel een lang verhaal maar niet waarom je uiteindelijk niet hebt ingecheckt. 

De conducteur is niet verplicht om de hele dag verhalen van zwartrijders aan te moeten horen en daar op te reageren. De conducteur controleert de vervoersbewijzen, constateert dat je er geen hebt en geeft dat door. Daar eindigt zijn/haar bemoeienis. 

Het filmen van personen zonder hun toestemming wat die "lieve meneer" wilde doen is overigens strafbaar.

Het niet doorgeven van je verhuizing lijkt me je eigen fout, de gevolgen daarvan ("terwijl ik dit nooit heb ontvangen") kun je NS ook moeilijk verwijten. Enige eigen verantwoordelijkheid mag van een student toch wel verwacht worden.

Dit vind ik zeer kortzichtig. Een conducteur is een professional. Daarbij hoort naar mijn mening dat je op basis van je discretionaire bevoegdheid een beslissing maakt omtrent het uitschrijven van een eventuele sanctie, rekening houdend met de omstandigheden en het verhaal van de betrokkene. Zeker in situaties waarin iemand wel reisrecht heeft, maar er iets mis is gegaan of een foutje is gemaakt. Dan kun je wel stellen dat er gewoon altijd een boete uitgeschreven moet worden, maar dan ben je aan het zwart-wit denken en hou je totaal geen rekening met de menselijke maat.

Ik doe hiermee overigens geen uitspraak over deze casus, want ik ken het verhaal van de conducteur niet, maar ik vind dat de manier waarop je het benoemt erg kort door de bocht is.

Wat betreft het filmen: mag gewoon, maar is erg kinderachtig. Ik begrijp best dat de conducteur dan niet met je in discussie wilt.

Reputatie 7
Badge +3

@Lamine De regels zijn duidelijk, in de trein hoor je een geldig vervoersbewijs te hebben.

TS had geen reisrecht met studentenOV op 21 juli, tussen 15 juli en 15 augustus is er geen vrij reizen met SRP. TS had moeten inchecken.

Reputatie 4

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de boete onterecht zou zijn. Je checkt niet in, dan wordt je gecontroleerd, dan blijkt dat je zwart reist en dan krijg je uiteindelijk een boete. Dat lijkt me de juiste gang van zaken.

Daarnaast vertel je hier wel een lang verhaal maar niet waarom je uiteindelijk niet hebt ingecheckt. 

De conducteur is niet verplicht om de hele dag verhalen van zwartrijders aan te moeten horen en daar op te reageren. De conducteur controleert de vervoersbewijzen, constateert dat je er geen hebt en geeft dat door. Daar eindigt zijn/haar bemoeienis. 

Het filmen van personen zonder hun toestemming wat die "lieve meneer" wilde doen is overigens strafbaar.

Het niet doorgeven van je verhuizing lijkt me je eigen fout, de gevolgen daarvan ("terwijl ik dit nooit heb ontvangen") kun je NS ook moeilijk verwijten. Enige eigen verantwoordelijkheid mag van een student toch wel verwacht worden.

Dit vind ik zeer kortzichtig. Een conducteur is een professional. Daarbij hoort naar mijn mening dat je op basis van je discretionaire bevoegdheid een beslissing maakt omtrent het uitschrijven van een eventuele sanctie, rekening houdend met de omstandigheden en het verhaal van de betrokkene. Zeker in situaties waarin iemand wel reisrecht heeft, maar er iets mis is gegaan of een foutje is gemaakt. Dan kun je wel stellen dat er gewoon altijd een boete uitgeschreven moet worden, maar dan ben je aan het zwart-wit denken en hou je totaal geen rekening met de menselijke maat.

Ik doe hiermee overigens geen uitspraak over deze casus, want ik ken het verhaal van de conducteur niet, maar ik vind dat de manier waarop je het benoemt erg kort door de bocht is.

Wat betreft het filmen: mag gewoon, maar is erg kinderachtig. Ik begrijp best dat de conducteur dan niet met je in discussie wilt.

 

Waarom zou je überhaupt iemand filmen? Ik zou gewoon terug gaan filmen denk ik 😂 Wat een sneue actie.

 

Maar eh dat reisrecht heeft TO dus niet. Als conducteur kan je zien wat er op die kaart zou moeten staan aan abbo's. Maar in dit geval is dat studentenOV dus niet geldig voor vrij reizen in deze periode. Aangezien ze voor het eerst sinds anderhalf jaar weer in de trein zit is er dus ook geen recente reisgeschiedenis die ze kunnen checken.

 

Wie weet heeft ze dit verhaal al voor de 10e keer aangehoord op dezelfde dag. En voor andere reizigers is het weer een gotspe als je iemand matst. Je kan niet de hele dag mensen blijven maten, want die treinen rijden ook niet op lucht. 

 

Kortom, het is nooit goed. Niet als ze wel controleren en ook niet als ze het niet doen.

 

Feit blijft dat TO zelf verantwoordelijk is voor haar adreswijziging en haar incheckmoment. Foutje kan gebeuren maar ga achteraf niet miepen. Als ze verantwoordelijkheid had genomen voor het adres had ze gewoon coulance aan kunnen vragen, mits het haar eerste keer was. Dit is fout op fout, jammer en zuur, maar leer er van ipv te miepen over een conductrice die gewoon haar werk doet. Dat hele verhaal doet er namelijk niet toe. Ik lees vooral een slachtofferrol, dus zo kort door de bocht vind ik het niet. 

Reageer