overstap in Roermond tijdens ellende | NS Community

overstap in Roermond tijdens ellende

  • 25 August 2022
  • 34 reacties
  • 1049 Bekeken

Reputatie 6

de overstap vanuit het zuiden op de Maaslijn in z Roermond is altijd een krappe. momenteel is deze extra krap vanwege het spoorbrug probleem bij Sittard. Toch is het bij reizen naar het noorden van het land de enige optie aldus de NS reisplanner. de reis per bus via Boxtel duurt even lang, maar wordt niet getoond. te weinig bussen ongetwijfeld, maar toch heeft het iets vies om mensen die de dienstregeling niet kennen zo'n risicovolle overstap te laten zien, die bij mislukking ook nog geen gtbv geen vanwege de idiote regel dat een overcheck niet voldoet aan de voorwaarden.

daarnaast, als NS de dienstregeling kan aanpassen voor een kapotte brug, en naar ik aanneem beseft dat de overstap nog krapper wordt door verloren wisselminuten, waarom kan NS dan de intercity niet wat dichter bij de Arriva trein laten stappen?

Als laatste, de enige reden dat ik zojuist de overstap haalde is ten eerst omdat Arriva niet fluit voor vertrektijd, en ten tweede omdat de Arriva machinist wel even een halve minuut wilde wachten. ook op een enorm krap ingelegde trein. beide dingen die NS nog altijd niet wol doen. 

Ik hoop dat personeel bij Arriva beter betaald gaat worden, die verdienen het duidelijk meer. daarnaast heb ik na dit zoveelste incident de hoop opgegeven dat NS graag een goede dienst levert. Resteert de hoop op een spoedig faillissement, maar zelfs dat zal wel teveel gevraagd zijn. 

Excuseer m'n negativiteit hier, ik weet niet meer hoe ik kan positief kan kijken naar NS. Tips zijn welkom. 

 


34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik goed dat je het hebt over een overstap tussen Arriva en NS, waarvan jij vindt dat NS tijden moet aanpassen, zodat men meer overstaptijd heeft?

Heb jij dit ook bij Arriva aangekaart en wat was hun reactie?

tip: leg het beide bedrijven voor en vraag of ze hier voor bij de nieuwe dienstregeling willen kijken of het anders/beter kan. 

Reputatie 6

bij Arriva kan er niks wijzigen wegens het enkelspoorse en tegentreinen. het zou al een beetje helpen als NS niet de tijden aanpast maar de stoppositie van de trein.

Ik weet dat de treinen daar stoppen op voorgeschreven plekken. Maar ik snap je frustratie en ergernis dat deze overstap zo wel erg lastig wordt.

Beloven dat het op korte termijn veranderen zal kan ik helaas niet, maar ik zal je feedback hierover wel intern delen.

Badge +3

Ik weet dat de treinen daar stoppen op voorgeschreven plekken. Maar ik snap je frustratie en ergernis dat deze overstap zo wel erg lastig wordt.

Beloven dat het op korte termijn veranderen zal kan ik helaas niet, maar ik zal je feedback hierover wel intern delen.

Aan de tijden van Arriva zal niets wijzigen (hooguit minuutje wachten met fluiten en sluiten zoals nu al gedaan wordt), en de stopplaats op Roermond voor Arriva ook niet. Dus dan maar via Eindhoven als je de nodige bagage hebt of slecht ter been bent.

Feedback over de bussen tussen Eindhoven en Boxtel gewoon tonen in de Reisplanner komt te laat, want die werkzaamheden zijn vannacht klaar.

Feedback (blijven) doorgeven over de stopplaats van de NS trein in Roermond blijft natuurlijk welkom.

Reputatie 7
Badge +3

bij Arriva kan er niks wijzigen wegens het enkelspoorse en tegentreinen. het zou al een beetje helpen als NS niet de tijden aanpast maar de stoppositie van de trein.

Een stoppositie kan ook niet altijd gewijzigd worden. Soms vanwege wissels, soms vanwege lengte van de trein, soms vanwege (afspraken met) andere vervoersmaatschappijen. 

Reputatie 6
Badge

NS en Arriva hebben de huidige spooropstelling juist ingevoerd op aandringen van de consumentenorganisaties: Betere overstap voor reizigers naar Heerlen - Rover.

Reputatie 6

@Sneltram je verwart Roermond met Sittard. 

Reputatie 6
Badge

Ah ja, uiteraard. Maar in Roermond valt er niets te schuiven toch? NS stopt richting Eindhoven toch altijd op spoor 2 en Arriva naar Venlo vertrekt toch altijd vanaf 3b? NS kan niet op andere tijden rijden vanwege de kapotte spoorbrug en Arriva ook niet vanwege het enkelspoor op de Maaslijn. Spoor 2 heeft geen a-fase en b-fase in Roermond. Volgens mij zijn er dan geen opties.

Reputatie 6

NS kan best een stuk naar voren rijden zodat ze naast de Arriva trein staan. bij lange treinen staat de voorkant daar ook, dus bij korte treinen moet dat ook kunnen lijkt me.

 

daarnaast zou de reisplanner wel iets minder biased mogen zijn zoals ik in m'n beginpost schreef. 

Badge +3

NS kan best een stuk naar voren rijden zodat ze naast de Arriva trein staan. bij lange treinen staat de voorkant daar ook, dus bij korte treinen moet dat ook kunnen lijkt me.

daarnaast zou de reisplanner wel iets minder biased mogen zijn zoals ik in m'n beginpost schreef.

Het overstapprobleem in Roermond (zou cross-platform zijn maar is dus een schuine overstap) is bekend en zal niet snel veranderen. Dat die overstap nu nog krapper is wegens snelheidsbeperkingen rond Sittard maakt het alleen nog maar zuurder.

Je zou dan al snel kiezen voor ‘via Eindhoven naar Nijmegen’ maar dat is (vandaag laatste dag) busvervoer en die bussen worden ‘bewust’ uit de NS Reisplanner gehouden?

Alhoewel je ze met de optie ‘extra overstaptijd’ wel alsnog zult kunnen krijgen.

Begrijp ik goed dat je het hebt over een overstap tussen Arriva en NS, waarvan jij vindt dat NS tijden moet aanpassen, zodat men meer overstaptijd heeft?

Heb jij dit ook bij Arriva aangekaart en wat was hun reactie?

Beetje flauwe reactie omdat iedereen weet dat het Arriva-traject enkelspoor is en daar dus onmogelijk geschoven kan worden.

De onwil ligt bij NS dat niet wil stoppen aan de noordzijde van het perron.

Reputatie 6
Badge

Is dat niet een kwestie van een blauwe lamp plaatsen?

Badge +3

Het is een kwestie van onwil, zo lezen we in het Besluit dienstregeling 2021:

Arriva heeft in september 2019 ten behoeve van een meer betrouwbare dienstregeling de
vertrektijd van de stoptrein naar Nijmegen vervroegd. Hierdoor werd de overstaptijd vanuit de
Intercity uit Maastricht op deze stoptrein verlaagd van drie naar twee minuten, waardoor de
aansluiting niet meer werd geboden in de reisplanner. Mede hierdoor is de seingeving voor de
stopplaats van de Intercity aangepast, gelijktijdig met ander seintechnische werkzaamheden. De
stopplaats van de intercity is verbeterd omdat de trein onder de beschutting én dichtbij de trappen
halteert, prettig voor reizigers die overstappen van de trein op aansluitend busvervoer. In februari
2020 heeft NS de overstapnorm voor deze specifieke aansluiting aangepast naar twee minuten,
waarbij NS geen rekening heeft gehouden met de verplaatste seingeving voor het halteren van de
Intercity. Het zou nu zonde van de investering zijn om de seingeving weer te verplaatsen.
Ook
hebben reizigers die een aansluitende bus hebben, voordeel van deze positionering. Daarom gaat
NS met Arriva in gesprek of de vertrektijd van de stroptrein naar Nijmegen een minuut later
gerealiseerd kan worden, zoals dit ook het geval was voor september 2019. Gezien de krappe
inpassing van de Intercity’s tussen Sittard en Eindhoven zien wij op dit moment geen mogelijkheid
om de Intercity eerder te laten aankomen in Roermond.

Badge +3

Het hele topic in kwestie (uit september 2019 inderdaad) staat in het archief, mag dat er uit moderators?

Op 2 september heeft Arriva de vertrektijd van de treinen Roermond-Nijmegen (serie 32200) in Roermond met één minuut vervroegd, naar .03 en .33. Daardoor is de overstap vanuit de Intercity uit Maastricht (serie 800 of 2900, aankomst .01 en .31) verkort van 3 naar 2 minuten.

Deze overstap is crossplatform, van spoor 2 naar spoor 3b: als je voorin de Intercity gaat zitten kom je recht tegenover de trein van Arriva uit. Twee minuten is niet veel, maar aangezien de Intercity tot Roermond vrij stipt rijdt eigenlijk altijd genoeg; bovendien zijn er wel meer crossplatformoverstappen van 2 minuten. OBIS geeft de overstap nog altijd aan, conducteurs roepen hem dus ook om, en veel mensen maken (uiteraard) nog steeds de overstap.

Met als uiteindelijke antwoord van de NS (via @Stijn NS):

Ter herhaling van wat ik eerder heb aangegeven, de overstap wordt momenteel niet meer weergegeven in de NS Reisplanner omdat hij niet meer voldoet aan de overstapregels die gelden voor deze overstap. 

Arriva is op de hoogte van onze reisinformatie-overstapregels en wist dus dat deze overstap zou verdwijnen als gevolg van de wijziging. Ondanks dat hebben zij alsnog deze wijziging uitgevoerd, zonder hier met oNS in overleg in te gaan om bijvoorbeeld te kijken naar de mogelijkheden om de overstapregels aan te passen in dit specifieke geval. Derhalve beschouwen we deze wijziging als een bewuste keuze van Arriva en kunnen we deze overstap niet meer erkennen als een ‘officiële overstap’.

Dat is dus uiteindelijk opgelost (de overstap is geldig als je kunt rennen) maar daar gaat dus nu wat tijd vanaf wegens de defecte brug bij Sittard, en haal je hem dus bijna nooit meer.

Reputatie 6

het (cynisch) grappige is dat de intercity die dan zogenaamd busreizigers bedient, ook te laat aankomt voor veel van de buslijnen :)

 

 

als ik daar een bus nodig heb weet ik dat ik de Arriva trein moet nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik goed dat je het hebt over een overstap tussen Arriva en NS, waarvan jij vindt dat NS tijden moet aanpassen, zodat men meer overstaptijd heeft?

Heb jij dit ook bij Arriva aangekaart en wat was hun reactie?

Beetje flauwe reactie omdat iedereen weet dat het Arriva-traject enkelspoor is en daar dus onmogelijk geschoven kan worden.

De onwil ligt bij NS dat niet wil stoppen aan de noordzijde van het perron.

Niet iedereen weet dat dus. Ik let daar niet op. Ik weet alleen dat zowel NS als Arriva in Limburg rijden en heb een van deze ook regelmatig vanaf Sittard naar Heerlen of Maastricht, niet vanaf Roermond.

Badge +3

Niet iedereen weet dat dus. Ik let daar niet op. Ik weet alleen dat zowel NS als Arriva in Limburg rijden en heb een van deze ook regelmatig vanaf Sittard naar Heerlen of Maastricht, niet vanaf Roermond.

Roermond (overstap NS-Arriva richting Venlo/Nijmegen) is al sinds september 2019 krap, maar Arriva personeel is bereid om wat later te vertrekken indien nodig, en zelfs de NS Reisplanner vindt het (na overleg?) een geldige overstap.

Iets soortgelijks, vanuit Amersfoort kan je in principe prima (en goedkoper) met Connexxion naar Ede-Wageningen en daar (rennen) overstappen op de IC naar Arnhem.

Maar die haal je niet (je moet ook nog even overstappen naar NS) dus wacht maar een kwartier of reis via Utrecht C met NS.

Reputatie 5

Het hele topic in kwestie (uit september 2019 inderdaad) staat in het archief, mag dat er uit moderators?

Alles staat inderdaad uitgebreid beschreven in mijn eerdere topic. Het is niet zo gemakkelijk de dienstregeling van de Intercity (door de kruising en kering in Maastricht) of van de stoptrein (door het enkelspoor) aan te passen.

Maar de overstap kan een stuk betrouwbaarder worden aangeboden, wanneer de Intercity’s richting Eindhoven in Roermond op spoor 2 door zouden rijden tot waar de trein van Arriva staat. Dit hebben ze jarenlang ook zo gedaan, al sinds ik mij kan heugen, maar in de periode dat de overstap “niet officieel” was (en het genoemde topic liep) zijn de treinlengteborden aangepast, zodat de IC nu altijd aan het midden van het perron stopt. Met als gezochte reden, zoals Tochjo citeerde: aansluitend busvervoer.

In de oude situatie konden reizigers richting Venlo vooraan instappen in de Intercity en dan in Roermond recht oversteken, en busreizigers achteraan instappen in de Intercity waardoor ze alsnog dicht bij de trap uitkwamen. Tegenwoordig moeten reizigers richting Venlo vooraan instappen en een halve marathon rennen, terwijl busreizigers in het midden moeten instappen om dicht bij de trap uit te komen. Kortom: met die nieuwe situatie is het er niet op vooruitgegaan, ook al beweert NS wat anders. En sinds wanneer gaan busoverstappen vóór treinoverstappen?

Reputatie 5

@Tonny.s Goed nieuws! Omdat Arriva nog altijd maar 1x/uur tussen Sittard en Roermond kan rijden, en in een afwijkende tijdligging, is spoor 3a nu vrij.

In ieder geval deze week zijn de treinen van de Maaslijn verhuisd van spoor 3b naar 3a, met een mooie crossplatform vanuit de Intercity. In 4 bakken VIRM: achterste deur uitstappen, anders moet je teruglopen voor de omcheckpaaltjes. Ik was er uiteraard niet op bedacht vandaag en moest dus alsnog een sprintje trekken. Maar als je achteraan instapt, gaat het perfect.

Reputatie 6

Dat is een mooie verbetering. Typisch dat Arriva dingen kan die NS niet kan, of wil.

Reputatie 6

Even een kick naar boven. Voor m'n gevoel rijdt de NS intercity vanuit Maastricht tegenwoordig wat vaker met vertraging dan vroeger. Het gaat dan om slechts een minuut of maximaal twee, maar dat is voor deze overstap al teveel.

De vertraging ontstaat meestal bij Sittard. Langzaam (langzamer dan de bedoeling) het station benaderen, lijkt de oorzaak te zijn, althans voor zover ik dat kan overzien.

Voor zover ik aansluitingen in Maastricht en Sittard kan overzien, is er ruimte om de intercity een minuutje (of iets dergelijks) eerder te laten vertrekken uit Maastricht. Is die ruimte er ook echt of zit er iets in de weg wat ik als reiziger niet kan zien?

Veel speling is er niet. Als je de trein vervroegd wordt in Maastricht de aansluiting uit Valkenburg erg krap en kun je voor Sittard nog langer wachten op de trein uit Heerlen die net daarvoor aankomt.

.Veel schuiven in Limburg is niet mogelijk door het enkelspoor in de oostelijke mijnstreek en op de Maaslijn. Pas met de elektrificatie van de Maaslijn worden daar de rijtijden wat ruimer en kun je wellicht ook de aansluitingen in Roermond iets ruimer maken.

Reputatie 6

Het probleem ligt vóór Sittard, dus de vertrektijd in Sittard is prima. In Maastricht is er 10 minuten speling tussen de trein uit Valkenburg en de trein naar Sittard, daar lijkt dus prima een minuutje of twee af te kunnen.

Het probleem ligt vóór Sittard, dus de vertrektijd in Sittard is prima. In Maastricht is er 10 minuten speling tussen de trein uit Valkenburg en de trein naar Sittard, daar lijkt dus prima een minuutje of twee af te kunnen.

Zoals je zelf aangeeft moeten de treinen voor binnenkomst in Sittard afremmen/wachten en dat komt omdat de stoptrein uit Heerlen eerst moet binnenkomen. Als je de intercity eerder uit Maastricht laat vertrekken wordt alleen de wachttijd voor het binnenkomen in Sittard langer.

Bij de aansluiting uit Valkenburg gaat het om de sneltrein en die heeft maar 5 minuten overstaptijd.

 

Reputatie 6

de stoptrein is in theorie om. 12/.42 in Sittard. Daar sit best veel speling tussen met de aankomst van de intercity uit Maastricht. I guess dat het misschien daar vaak fout gaat, dat de punctualiteit van de stoptrein niet voldoet☺️

Als dat zo is, zou juist die vervroegd moeten worden. Of de stopsoo Sittard anders indelen zodat de intercity niet door alle wissels hoeft. 

Reageer