toegankelijkheid kinderwagen | NS Community
beantwoord

toegankelijkheid kinderwagen


Hallo, 

Ik ga 2 juli met mijn dochtertje met de trein van Tilburg naar Oss. Nu is mijn vraag: hoe is de toegankelijkheid? Kan ik zelfstandig met de kinderwagen in en uitstappen? Ik reis met de sprinter

icon

Beste antwoord door West 19 June 2022, 12:00

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7

Dat kan, alle sprinters zijn voorzien van een gelijkvloerse instap

Wel met sprinters, niet met intercity's.

Reputatie 7
Badge +4

In de praktijk zijn er altijd wel mensen die even helpen. Er zijn wel hufterburgers, maar de beschaving is echt nog niet afgeschaft.

Met een sprinter moet u de wagen er zo gelijkvloers in kunnen schuiven.

Bedankt voor de reacties! Fijn dat er een gelijkvloerse instap is bij de sprinters. Scheelt een hoop gedoe ;) ik weet dat er mensen zijn die willen helpen, maar ben graag onafhankelijk :)

Ik wil binnenkort met kleindochter naar Amsterdam centraal. Ik zie dat kinderwagen in de trein geen probleem geeft.Maar hoe zit het met de toegankelijkheid van de perrons. Zijn op alle perrons liftaansluitingen?

Reputatie 7
Badge +3

In Amsterdam Centraal kun je ieder perron met de lift bereiken.

Reputatie 7
Badge +4

U zult ook ergens naar toe reizen, en u kunt bij Stationsinformatie vinden of er liften zijn of niet. Vaak zijn die ook niet nodig op kleinere stations.

Dank voor jullie informatie. Als alleenstaande oma wordt het moeilijk met kind, luiertas, en Bucky. het wordt een leuk dagje Artis. 🤗

Reputatie 7
Badge +3

De meeste stations waarbij je een trap op of af moet hebben wel liften op alle perrons, er zijn enkele uitzonderingen. Hou er wel rekening mee dat diverse liften door het land langduring defect zijn, wat komt door een gebrek aan en lange levertijd van onderdelen plus een tekort aan technisch personeel.

Wanneer u aangeeft vanaf welk station u naar Amsterdam gaat is mogelijk meer duidelijkhuid te geven.

De Sprinters hebben gelijkvloerse instap. Maar lang niet alle intercity’s. Ik ga met een kinderwagen van Eindhoven Centraal naar Harlingen Haven. Overal een goede instap?

Reputatie 7
Badge +1

De Sprinters hebben gelijkvloerse instap. Maar lang niet alle intercity’s. Ik ga met een kinderwagen van Eindhoven Centraal naar Harlingen Haven. Overal een goede instap?

Alleen het laatste stukje (vanaf Leeuwarden) is met een sprinter. De rest is met intercity's. Voor de intercity's zal je dus hulp van omstanders moeten hebben. Afhankelijk van je reisdag moet je 2 of 3 keer overstappen. Meestal zijn de reizigers overigens wel zo vriendelijk om even te helpen. 

Eindhoven-Harlingen met alleen sprinters geeft een reistijd van 5 ½ uur. Dus dat lijkt mij niet te doen.

Reageer