Vapen of roken in me trein is een no go, dus je reis met de trein waar ik dienst doe, ga je niet meer mee. Altijd leuk als je de laatste trein bent. GTST is er niets bij dan.
Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.
De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.
Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.
De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.
En dus heeft het tuig gewonnen en kan de zwaar betalende reiziger het rambam krijgen??? Dat kan toch niet. Op deze manier gaat NS echt heel snel naar de afgrond.
Ik wil niet te pessimistisch klinken, maar het lijkt wel de keiharde realiteit te worden. Als frequente gebruiker van deze community, heeft u net als ik vast gemerkt dat NS de afgelopen jaren in veel opzichten achteruit is gegaan...
Vroeger was geweld tegen een conducteur bijna ondenkbaar. In de ons omringende landen is dat naar mijn ervaring nog steeds zo. Maar de HC's (met uitzondering van helden als Loes, Sander en enkele andere onbenoemden) lijken inmiddels het gezag over de trein te hebben verloren. De afgelopen jaren te veel gefocussed op andere ‘werkzaamheden’ in plaats van op orde houden tijdens de reis. Onruststokers weten inmiddels dat ze met veel dingen weg komen, waardoor de brutaliteit des te groter is als ze een keer "gepakt" worden. De cijfers in dit artikel spreken denk ik boekdelen.
Ik zou oprecht wensen dat het anders was, maar mijn gevoel zegt dat reizen bij NS de komende jaren "de wet van de brutaalste" zal worden. Tenzij er drastische veranderingen komen in mentaliteit en beleid, maar daar heb ik toegegeven mijn twijfels over.
Vapen of roken in me trein is een no go, dus je reis met de trein waar ik dienst doe, ga je niet meer mee. Altijd leuk als je de laatste trein bent. GTST is er niets bij dan.
Fijn, @Loes dan had ik je eerdere berecht onterecht als soepel geïnterpreteerd. Fijn dat in ieder geval jij hier zo kordaad tegen optreedt.
De meldkamer doet met dat soort dingen niets, want er is geen gevaarlijke situatie. Volgens mij zeggen ze standaard dat je die mensen er zelf op kunt aanspreken, of de conducteur moet zoeken.
Zelfde voor 1e klas scheefrijders, herrie in de stiltecoupé en voorheen de mondkapjes en zo (waar ook zelden op gehandhaafd wordt). Conducteurs kunnen overigens op die laatste dingen niet handhaven zonder V&S in te schakelen, want ze zijn geen boa meer (en de ‘boefjes’ weten dat natuurlijk maar al te goed)…
Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.
De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.
En dus heeft het tuig gewonnen en kan de zwaar betalende reiziger het rambam krijgen??? Dat kan toch niet. Op deze manier gaat NS echt heel snel naar de afgrond.
Roken / vapen in de trein vind ik gewoon asociaal. Sigaretten zie ik niet meer in de trein, op het perron wel. Voor iemand instapt wordt nog even een trek genomen en de nog smeulende peuk vanuit de treindeur op het perron gegooid.
Vapen zie ik weleens gebeuren in de trein (en ruik je ook snel), dit gebeurt verdekt met het apparaatje onder de hand of onder de jas weggestopt. Dus ze weten wel dat het niet mag, maar ach wat kan het ze schelen, doen het gewoon. De kans is zo klein dat ze gesnapt worden door personeel.
Heeft de NMBS ooit cijfers gepubliceerd over het aantal incidenten met treinbegeleiders?
Er komen af en toe wel eens cijfers in de pers of in antwoorden op Kamervragen. Misschien dat wat gericht googlen helpt.
Mijn ervaring met Belgische IC’s en stoptreinen is beperkt, maar het reizen in België en vooral in Duitsland voelde doorgaans een stuk gemoedelijker aan dan in Nederland (m.u.v. enkele late S-bahn of rustige Länderbahn treinen dan).
Het maakt een groot verschil op welke lijn je bent. Brussel-Charleroi in de avond schijnt berucht te zijn.
Je kan het beste het NS noodnummer hiervoor gebruiken. Dit kan via 06 13 18 13 18 op whatsapp en SMS. Ook al lijk ik uit je bericht te begrijpen dat je dit al gedaan had en de HC hierop geattendeerd werd, die er niks aan deed.
Dat had TS ook gedaan. Onbegrijpelijk voor mij dat de HC hier niets mee gedaan heeft. Ik neem even aan dat op uit moet vervangen worden door aan.
De HC is langs gelopen nadat ik een melding heb gemaakt bij de NS meldkamer, maar deze deed er verder niks op uit.
Ik zie ook vaker een vaper in de trein dan een roker. Ik zeg er altijd wat van, het is de toon die de muziek maakt en in veel gevallen kan ik er iets tegen doen. Als een reiziger totaal niet luistert, dan ga je andere opties bekijken.
Roken er mensen serieus in de trein? Hoezo verslaafd .
Ik heb wel gehad dat iemand een jointje aan het bouwen was in de trein en gelijk die hele coupé stonk naar wiet voor de rest van de reis 🥲, die jongen zat aan de andere kant van de coupé, dus het was in iedergeval goed spul.
Ik zie ook vaker een vaper in de trein dan een roker. Ik zeg er altijd wat van, het is de toon die de muziek maakt en in veel gevallen kan ik er iets tegen doen. Als een reiziger totaal niet luistert, dan ga je andere opties bekijken.
Agressie tegen OV-personeel heb je in vrijwel elk land. Alleen haalt dat het nieuws in Nederland niet.
Na COVID heb ik er maar een gezien. Verder alleen maar conducteurs, die NS helaas niet zo belangrijk vindt.
Vroeger was geweld tegen een conducteur bijna ondenkbaar. In de ons omringende landen is dat naar mijn ervaring nog steeds zo.
Helaas niet. Kom gerust eens in België kijken.
Conducteurs kunnen overigens op die laatste dingen niet handhaven zonder V&S in te schakelen, want ze zijn geen boa meer.
Ik snap ook werkelijk niet hoe dat te rijmen valt met:
De NS ziet een stijging van incidenten met agressie en geweld in treinen en op stations. Om dat beter aan te kunnen pakken, wil het bedrijf meer bevoegdheden voor het personeel, zodat dat bij een incident niet op de politie hoeft te wachten.
https://nos.nl/artikel/2418280-ns-ziet-toename-agressie-tegen-medewerkers-wil-meer-bevoegdheden
Ik zie trouwens ook geen andere oplossing dan van de trein te wisselen als je van de geur en de rook niet mee wilt genieten.
Nee, gewoon zelf je vape er bij pakken. Laat je dominantie zien en verdedig je territorium .
Niet doen hè, is een grapje
Je kan het beste het NS noodnummer hiervoor gebruiken. Dit kan via 06 13 18 13 18 op whatsapp en SMS. Ook al lijk ik uit je bericht te begrijpen dat je dit al gedaan had en de HC hierop geattendeerd werd, die er niks aan deed.
Vapen of roken in me trein is een no go, dus je reis met de trein waar ik dienst doe, ga je niet meer mee. Altijd leuk als je de laatste trein bent. GTST is er niets bij dan.
"Dat is echt niet koel man, hoe moe ik nu naar huis :("
Voor de duidelijkheid, tegen de types die dat wel doen ken ik echt geen andere oplossingen. Heb een paar keer meegemaakt. Aanspreken leidt vaak tot agressie van hun kant. Geen wonder dat de treinploeg er ook niets mee durft te doen.
Ik vind dat ze bij beide hard moeten op treden en niet bij de een wel en bij de andere niet, ik denk ook dat mensen sneller roken in de trein, omdat ze mensen zien vapen en denken "Oh, dan kan ik wel een peukie doen."
Voor alle duidelijkheid: roken bedoel ik inclusief ‘vapen’. Ik ben dit volkomen met je eens.
Ik zie ook vaker een vaper in de trein dan een roker. Ik zeg er altijd wat van, het is de toon die de muziek maakt en in veel gevallen kan ik er iets tegen doen. Als een reiziger totaal niet luistert, dan ga je andere opties bekijken.
Is roken ook al niet meer gewoon "ben jij nou gek geworden? Hier is je boete, en nou m'n trein uit"? Hier mag m.i. toch wel echt heel veel harder tegen worden opgetreden dat er even wat van zeggen en afwachten of iemand dan stopt. Volgens mij moet NS koste wat kost willen vermijden dat straks het hek van de dam is en roken in de trein ook maar weer een heel klein beetje normaal gevonden gaat worden. Als je daar op wacht, laat je het immers weer moeilijk worden om hard op te treden.
Ik vind dat ze bij beide hard moeten op treden en niet bij de een wel en bij de andere niet, ik denk ook dat mensen sneller roken in de trein, omdat ze mensen zien vapen en denken "Oh, dan kan ik wel een peukie doen."
Ik zie ook vaker een vaper in de trein dan een roker. Ik zeg er altijd wat van, het is de toon die de muziek maakt en in veel gevallen kan ik er iets tegen doen. Als een reiziger totaal niet luistert, dan ga je andere opties bekijken.
Is roken ook al niet meer gewoon "ben jij nou gek geworden? Hier is je boete, en nou m'n trein uit"? Hier mag m.i. toch wel echt heel veel harder tegen worden opgetreden dat er even wat van zeggen en afwachten of iemand dan stopt. Volgens mij moet NS koste wat kost willen vermijden dat straks het hek van de dam is en roken in de trein ook maar weer een heel klein beetje normaal gevonden gaat worden. Als je daar op wacht, laat je het immers weer moeilijk worden om hard op te treden.
Ik zie trouwens ook geen andere oplossing dan van de trein te wisselen als je van de geur en de rook niet mee wilt genieten.
Nee, gewoon zelf je vape er bij pakken. Laat je dominantie zien en verdedig je territorium .
Ik snap de grap, maar laten we dat maar even niet doen. Dominantie en het verdedigen van territorium mag je overlaten aan de sterren van National Geographic.
Neej Neej, wij gaan NIET vapen in de trein. Heb respect voor de mensen om je heen! Ik heb asthma en ga hoesten als een zeehond als ik vape rook in adem , dat wilt niemand dus reden genoeg om het niet te doen, misschien moet ik een stickertje op m'n voorhoofd plakken.
Oooof mensen pakken gewoon dat beetje respect dat ze nog in zich hebben en volgen de regeltjes, ik bedoel je kan letterlijk overal vapen en dan kies je er voor om te vapen in een ruimte waar het niet mag...
Ik zie trouwens ook geen andere oplossing dan van de trein te wisselen als je van de geur en de rook niet mee wilt genieten.
Nee, gewoon zelf je vape er bij pakken. Laat je dominantie zien en verdedig je territorium .
Ik snap de grap, maar laten we dat maar even niet doen. Dominantie en het verdedigen van territorium mag je overlaten aan de sterren van National Geographic.
Edit: Ik zie je edit nu net pas, goed dat je dat aangeeft!
Ik zie trouwens ook geen andere oplossing dan van de trein te wisselen als je van de geur en de rook niet mee wilt genieten.
Roken en vapen mag gewoon niet in het OV, dus waarom van trein wisselen? Lees de huisregels eens.