Veel te weinig plek voor fietsen

  • 16 July 2023
  • 13 reacties
  • 458 Bekeken

Veel veel veel te weinig plekken om de fiets mee te nemen. Altijd drama, ook al zijn het daluren. 

+ helft van de tijd zitten mensen op de 'fietsplekken' die geen plaats maken, omdat de rest van de trein ook al vol zit. 

En wel €7,50 per dag moeten betalen voor een fiets kaartje. 

Way to go, NS!! 


13 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Theorie: mensen die zitten op fietsplekken (of daar hun bagage hebben staan) dienen gewoon plaats te maken, en als de rest van de trein vol zit hebben ze pech.

Praktijk: geen conducteur te vinden, laat staan dat die het gaat regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Je ziet het verkeerd. Er zijn te weinig zitplekken, daarom gaan mensen zitten op de stoeltjes bij de fietsplekken. €7,50 voor fietskaartje valt mee. Daar mag je hele land mee doorreizen. Een fiets neem 2 tot 3 zitplekken in. Een reiziger betaalt vaak meer voor een kaartje.

Probleem met fietsen in de trein is dat men allemaal op dezelfde tijd de fiets mee wilt. Doordeweeks is er genoeg plek. ‘S avonds laat of ‘s ochtends vroeg ook.

Probleem met fietsen in de trein is dat men allemaal op dezelfde tijd de fiets mee wilt. Doordeweeks is er genoeg plek. ‘S avonds laat of ‘s ochtends vroeg ook.

Wellicht is het een optie om in de periode van mei t/m augustus een veel hoger fietstarief te rekenen voor het weekend en voor feestdagen.

Badge +3

Het staat er al in de openingspost.

Veel veel veel te weinig plekken om de fiets mee te nemen.

Waarom zou de NS het vervoer van jouw fiets (op elk moment dat jij het wenst) moeten faciliteren?

Ja, ik betaal daar € 7,50 voor en dus mag die heel de dag mee (juli en augustus) 🙄

Probleem is dat treien maar een beperkt aantal fietsplekken hebben, en dat gaat niet veranderen in de zomer en zo.

Badge +3

Wel een dingetje, op die reclame pagina staat

Wil je met de fiets op pad? Pak dan eens een OV-fiets. Of neem je eigen fiets mee in de trein als er een fietsplek beschikbaar is. Ontdek wat de mogelijkheden zijn.

Prima, vertel ons maar wanneer er een fietsplek beschikbaar is, en wie mag er dan als eerste mee?

En wie moet er dan uit?! Niemand weet waar jij (met je fiets) heen gaat immers.

Conclusie: fietsen in een trein (ook al betaal je er € 7,50 voor) is geen goed idee, dus verbied het gerust want dit komt niet goed (Nederland fietsland).

NS treinen zijn simpelweg niet ingericht op fietsvervoer, in de winter of zomer.

Reputatie 7

NS treinen zijn simpelweg niet ingericht op fietsvervoer, in de winter of zomer.

Wat erg jammer is. In Denemarken bijvoorbeeld zijn de regionale treinen van DSB wél aangepast (één rijtuig omgebouwd voor fietsen, met klapstoeltjes aan de zijkanten) en mogen fietsen zelfs de hele dag gratis mee in stoptreinen rond Kopenhagen. In veel intercity's is ook een een speciale fietsruimte ingebouwd/omgebouwd, hiervoor moet je wel reserveren en betalen (dus net dat wat bij NS op een fiasco is uitgelopen). Het kost daar 20 kronen, ongeveer 2,70 euro per fiets, ongeacht de afstand. In Denemarken schijnt dit alles wel te werken. Heb er daar geen ervaring mee maar hoorde wel positieve verhalen hierover vorig jaar van vrienden die op Interrail waren. 

Andere landen, andere keuzes!

Reputatie 7
Badge +4

Arriva heeft in de trein naar Harlingen Haven, lees: Terschelling, wel een voorziening maar deze treintjes zijn wat makkelijker om te bouwen. Leer ligt er nu uit maar het was tussen Leer en Groningen ook goed mogelijk een fiets mee te nemen.

De treinstellen van NS zijn veel moeilijker aan te passen en het loont ook niet voor die korte tijd.

Ok, Opa leest voor uit eigen werk, maar neem gewoon de gelijkvloerse stoptreinen, het duurt langer, maar werkt veel beter. 

En wel €7,50 per dag moeten betalen voor een fiets kaartje. 

Way to go, NS!! 

Tja als u wat betaalt, moet kennelijk de wereld zich naar uw wensen aanpassen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Aan het onmogelijke is niemand gehouden. Nadenken en slim plannen is handiger dan mopperen, en levert eerder bruikbare oplossingen op. Ik  kom overal met de Gazelle, alleen niet altijd met elke trein die ik wil, en ook niet op de tijd die ik wil. 

Reputatie 6

DE ICNG heeft gelukkig meer fietsplekken. van 12 in een ICNG 5 tot 18 in ICNG 8

DE ICNG heeft gelukkig meer fietsplekken. van 12 in een ICNG 5 tot 18 in ICNG 8

Mede daarom heeft ICNG zo weinig zitplaatsen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie geen probleem met meer flexibele plaatsen in de treinen. In het zomerseizoen zijn de stoelen opgeklapt en kunnen er fietsen staan. In de winter kunnen er mensen zitten.

Misschien moet het de hele dag kunnen meenemen van fietsen in juli en augustus worden afgeschaft. Dat levert te veel problemen op wanneer NS met (te) korte treinen rijdt.

Misschien moet het de hele dag kunnen meenemen van fietsen in juli en augustus worden afgeschaft. Dat levert te veel problemen op wanneer NS met (te) korte treinen rijdt.

Alleen al vanwege de consistentie zou het goed zijn dit af te schaffen. Waarom voor fietsen geen spitsuren in jul/aug en voor alle andere tickets wel?

Reputatie 7
Badge +4

Het werkt natuurlijk niet voor iedereen, maar mensen met een vrij-abonnement kunnen de fiets op rekening stallen en het karretje als trolley in de trein gebruiken. De batterij of batterijen passen daarin. Dan heb je niet zoveel fietskaartjes nodig.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af of het wijs is. Er zijn in juli en augustus minder reizigers en is veel aanbod van fietsen. Als je de spits ook nog dichttimmert wordt het in de daluren wel erg druk. In wezen kan men nu het aantal fietsen al niet aan, met nog meer ellende voor de conducteurs. Mensen die de fiets op een langere afstand meenemen en dat zijn de meesten, missen dan de treinen. als dat nu zo is neem je de volgende maar als je voor vieren weer de trein uit moet zijn, tja. Het is en blijft een lastig onderwerp. Ik doe het als boven op de foto. Je zet je fiets in de stalling, reist met de trolley naar huis en je gaat weer verder als je zin hebt, al zal dat vaak de volgende dag zijn. De trolley als bagage is geen probleem en is nog in te vouwen ook.

Reageer