Waarom huurt NS geen treinen?

  • 2 October 2015
  • 29 reacties
  • 1503 Bekeken

Er komt een tekort aan zitplaatsen in de treinen, volgend jaar. De vaste klant is de dupe. Dat wordt dus leuk reizen. Waarom huurt NS geen treinen in België en Oostenrijk, zoals een tiental jaren geleden? En wie is verantwoordelijk voor het te laat doen van bestellingen en het uit de dienst halen van te oude treinen?

29 reacties

Vanwege het feit dat de Nederlandse treinen op een ander voltage rijden dan de treinen uit de meeste andere landen, kunnen treinen uit het buitenland niet zomaar op het Nederlandse spoor worden ingezet.

Het aankomende tekort wordt, mijns inziens, vooral veroorzaakt door besluitvorming van de regering. Er was immers lange tijd sprake van afschaffing van het Studentenreisproduct. Dat zou een flinke vermindering van het aantal reizigers hebben betekent. Nu die kaart blijft bestaan, is er sprake van een tekort.

Nieuwe treinen zijn al wel besteld, maar kunnen niet snel genoeg geleverd worden.

Wat volgens mij op korte termijn zou kunnen zorgen voor meer beschikbaarheid van treinen van NS, is het afstoten van bepaalde trajecten door NS, zodat deze kunnen worden overgenomen door partijen die wel snel treinen beschikbaar kunnen hebben. De traject(del)en Breda-Roosendaal en Dordrecht-Vlissingen kunnen zo naar een andere partij.
Dat verhaal horen we al meer dan een jaar. Se NS had een jaar geleden ook kunnen besluiten om actie te ondernemen.
Wet ik helemaal niet snap is dat de oude treinen nu weg moeten, kunnen doe niet gewoon drie maanden langer doorrijden?
Dat verhaal horen we al meer dan een jaar. Se NS had een jaar geleden ook kunnen besluiten om actie te ondernemen.

De aanbesteding van nieuw Intercitymaterieel loopt en er zijn twee verschillende series nieuwe Sprinters besteld. Er is dus wel degelijk actie ondernomen. Wat betreft levertermijnen is een jaar niets.
marv87, gezien technische revisies en keuring zou de meerderheid van de treinen die ze nu per 13 decomber uit de dienstregeling halen nog wel een aantal maanden meer als de 3 maand die je aangeeft kunnen doorrijden.
marv87, gezien technische revisies en keuring zou de meerderheid van de treinen die ze nu per 13 decomber uit de dienstregeling halen nog wel een aantal maanden meer als de 3 maand die je aangeeft kunnen doorrijden.
Dus dan is de vraag aan de NS waarom ze toch uit de roulatie gehaald worden....
Reputatie 3
Het aankomende tekort wordt, mijns inziens, vooral veroorzaakt door besluitvorming van de regering. Er was immers lange tijd sprake van afschaffing van het Studentenreisproduct. Dat zou een flinke vermindering van het aantal reizigers hebben betekent. Nu die kaart blijft bestaan, is er sprake van een tekort.


Wat ook meespeelt is een ander regeringsbesluit: invoering van het leenstelsel. Deze week werd bekend dat dat er toe leidt dat veel meer studenten thuis blijven wonen en niet op kamers gaan in de stad waar ze studeren. De druk op het OV neemt daardoor extra toe
marv87, gezien technische revisies en keuring zou de meerderheid van de treinen die ze nu per 13 decomber uit de dienstregeling halen nog wel een aantal maanden meer als de 3 maand die je aangeeft kunnen doorrijden.
Dus dan is de vraag aan de NS waarom ze toch uit de roulatie gehaald worden....


Omdat ze te duur in onderhoud zijn denk ik zo... weinig onderdelen nog verkrijgbaar gezien de leeftijd etc
Het huren van treinen uit het buitenland wordt inderdaad lastig, omdat we deze treinen technisch gezien zouden moeten aanpassen aan het Nederlandse spoor. De bijna 50 jaar oude Mat '64 is verder echt te oud om nog langer te blijven rijden. In theorie zouden de Apekoppen alleen nog ingezet kunnen worden na een ingrijpende revisie waarbij voldaan moet worden aan alle nieuwe eisen. Dit is gezien het kostenplaatje en de tijd die daar voor nodig is niet haalbaar. We maken momenteel wel 11 oude dubbeldekkers van het type DDM1 rijvaardig om het tekort enigszins te kunnen opvangen.
Badge +3
De bijna 50 jaar oude Mat '64 is verder echt te oud om nog langer te blijven rijden. In theorie zouden de Apekoppen alleen nog ingezet kunnen worden na een ingrijpende revisie waarbij voldaan moet worden aan alle nieuwe eisen.
Op een ander forum wordt aangegeven dat de verlengde revisietermijnen (met extra controles) van de treinstellen 441 tot en met 482 pas definitief aflopen in 2016 en begin 2017. Het zou daarmee een beleidsbeslissing zijn om deze stellen met ingang van de nieuwe dienstregeling uit de dienst te nemen en geen technische.

weinig onderdelen nog verkrijgbaar gezien de leeftijd etc
Ik begreep juist dat er voldoende onderdelen zijn, omdat de bruikbare onderdelen van al afgevoerde treinstellen zijn bewaard.
Reputatie 1
Badge
Dat ligt wat genuanceerder:
onderdelen waar er toch zat van zijn-daar is weinig behoefte aan
Onderdelen die juist wel schaars en niet meer te koop zijn, zijn in de afgesetoten treinen ook te veel versleten
Wat luchtmacht schrijft is deels onzin, zoals de vragensteller ook al aangeeft; er hebben in het verleden zat WAGONS uit BE, AT, DE etc. in NL gereden, met een NL-lok ervoor. Er staan 10tallen loks, wel flink beklodderd, maar noig heel goed inzetbaar, weg te roesten op emplacementen die die hadden kunnen trekken. Het is meer problem van niet echt willen EN niet goed inpasbaar in het zeer frequente en ook uitermate vatbaar voor verstoringen zijnde NL-spoornet-die lok+wagon treinen kunnen de tijden niet bijhouden van de SPRinters die ze zouden moeten rijden met gigantische dienstregelings-troubles tot gevolg. En verder is het in feite een problem van 5-6 lijnen gedurende 3-4 uur/dag en enkel op schooldagen. Na net een reis door Hongkong+China gedaan te hebben, ben ik wat minder snel geneigd tot die klaagtaferelen die nog onwetend van het echte leven studenten denken te kunnen opvoeren over v-vervoer. Laten ze ook maar eens leren wat meer in te schikken en hun tassengrootte te minderen.

Op een ander forum wordt aangegeven dat de verlengde revisietermijnen (met extra controles) van de treinstellen 441 tot en met 482 pas definitief aflopen in 2016 en begin 2017. Het zou daarmee een beleidsbeslissing zijn om deze stellen met ingang van de nieuwe dienstregeling uit de dienst te nemen en geen technische.

Van Boxtel heeft het in het interview van deze week over een tekort aan treinen rond de zomer van volgend jaar, dus niet al bij aanvang van de volgende dienstregeling. Dat betekent dat ofwel het aantal reizigers volgend voorjaar toeneemt, of dat de hoeveelheid materieel in de loop van volgend jaar afneemt.

Zolang er buffels op stal staan, ga ik er vanuit dat het in ieder geval een beleidsmatige keuze is om de materieelinzet op meer reizigers per kubieke meter in te plannen. Onder het mom van overmacht wordt daarbij een confrontatie met Rover en Rikus vermeden.
Lange levertijden op nieuwe treinen is geen verrassing, dit is een feit.
Treinen liggen niet op de plank, het gaat om maatwerk.
Tijdig bestellen is dus de oplossing waarbij het probleem niet bij de reiziger dient te worden neergelegd.
De reiziger is geen partij in deze.
Treinen huren om een gat te vullen lijkt mij een goed alternatief.
Zoals "De luchtmacht" hierboven zegt kan een ander vervoersbedrijf wel snel materieel regelen, de NS moet dat dan ook kunnen.
Waarom geen treinen huren of lenen bij Arriva, Syntus of een andere vervoerder. Zet die wagons tussen NSwagons. Kunnen klanten direct testen welke treinen comfortabeler zijn en is het probleem opgelost.
Ook zou je natuurlijk kunnen vragen of arriva of een ander met haar materieel tijdelijk op die drukke lijnen gaat rijden. Houdt NS voldoende materieel over voor de andere lijnen.
Beetje creatief zijn NS!
Reputatie 4
Badge
Wat dachten de NS ervan om extra bussen in te zetten als ondersteuning? Die zijn veel flexibeler.

Railvervoer blijft natuurlijk een reuze 19de-eeuws en star vervoermiddel. Maar het is wel het fijnste vervoermiddel dat er is.
Waarom geen treinen huren of lenen bij Arriva, Syntus of een andere vervoerder.
Die hebben ook geen extra treinen op voorraad. NS zelf heeft zelf nog wel dieselmaterieel aan de kant staan van de lijnen die ze allemaal zijn verloren, maar kennelijk vindt NS dat het ongemak van reizigers niet opweegt tegen de (op zich valide) bezwaren tegen de inzet daarvan.

Zet die wagons tussen NSwagons.
Die andere vervoerders gebruiken in Nederland geen wagons, maar treinstellen. Die zijn niet zomaar te combineren met andere soorten materieel. Slepen lukt nog wel, maar voor inzet in de reizigerdienst moeten ook de bediening van de trein (motoren, remmen etc.) en de stroomvoorziening worden gekoppeld.
De diesels waar op gedoeld worden zijn technisch gezien beduidend uitgekleed om de floot die nu Kampen - Zwolle en Zwolle - Enschede rijden rijdende te houden. Het even terug indienst nemen zou een volledige revisie kosten = tijd = geld = vooralsnog geen oplossing...
Tijd= is aanwezig, dit tekort is al ruime tijd bekent

Geld = is aanwezig, de reizigers die straks hutjemutje staan betalen gewoon voor hun vervoersbewijs.

Dus blijft een keuze van de NS om de reiziger op te zadelen met het probleem.
Reputatie 4

Ook zou je natuurlijk kunnen vragen of arriva of een ander met haar materieel tijdelijk op die drukke lijnen gaat rijden.
Arriva kan zelfs op zeer korte termijn de HSL overnemen zoals is gebleken uit de Fyra enquetecommissie. Vind hun eis ook fair dat er dan naar aanbesteding van het hoofdrailnet gekeken moet worden.

Het huren van treinen uit het buitenland wordt inderdaad lastig, omdat we deze treinen technisch gezien zouden moeten aanpassen aan het Nederlandse spoor. De NMBS hebben I6 rijtuigen beschikbaar voor verhuur en ook de Deutsche Bahn hebben wat ICmod over met toelating in Nederland.

De traject(del)en Breda-Roosendaal en Dordrecht-Vlissingen kunnen zo naar een andere partij. Den Haag- Venlo kan met gemak gereden worden door een andere vervoerder, vanwege de rijtijden die nog gebasseerd zijn op getrokken materieel.
Vanwege het feit dat de Nederlandse treinen op een ander voltage rijden dan de treinen uit de meeste andere landen, kunnen treinen uit het buitenland niet zomaar op het Nederlandse spoor worden ingezet.

Het aankomende tekort wordt, mijns inziens, vooral veroorzaakt door besluitvorming van de regering. Er was immers lange tijd sprake van afschaffing van het Studentenreisproduct. Dat zou een flinke vermindering van het aantal reizigers hebben betekent. Nu die kaart blijft bestaan, is er sprake van een tekort.

Nieuwe treinen zijn al wel besteld, maar kunnen niet snel genoeg geleverd worden.

Wat volgens mij op korte termijn zou kunnen zorgen voor meer beschikbaarheid van treinen van NS, is het afstoten van bepaalde trajecten door NS, zodat deze kunnen worden overgenomen door partijen die wel snel treinen beschikbaar kunnen hebben. De traject(del)en Breda-Roosendaal en Dordrecht-Vlissingen kunnen zo naar een andere partij.


Luchtmacht ,
Er zijn treinen die zowel op 1800 V gelijkstroom rijden in Nederland , die kunnen ook in België rijden op 3000 volt gelijkstroom en kunnen zelfs in Duitsland op de 15 KV wisselstroom rijden
Leuk, maar die zijn allemaal niet beschikbaar of niet geschikt voor inzetbaarheid binnen Nederland.
Hobbyist of NS personeelslid ??
Doet dat er toe? Luchtmacht 2 heeft wel gelijk door de afwijkende spanning op de bovenleiding is het lastig om treinen te huren.. Dan kun je misschien nog wel de rijtuigen huren maar heb je niets om die te verplaatsen..
Je kan inderdaad de rijtuigen huren (vaak geschikt voor meerdere spanningssoorten) maar dan heb je nog iets nodig om die rijtuigen in beweging te krijgen. Nou zijn er wel meerspanningslocs, maar waar haal je die zou gauw vandaan? We hebben in NL wel TRAXXen, maar die horen voor de IC Direct en de IC Brussel en tegenwoordig ook een aantal Berlijn treinen. Dus Luchtmacht heeft wel degelijk gelijk. 😉
Nog een vraagje hierover, wij zijn bezig op school met een casus wat betreft vraag en aanbod van treinen en hierin moeten we uitzoeken hoe een tekort aan treinen met revisie, nieuwe modellen kopen en huren opgelost kan worden. Heeft iemand hier enig idee wat het huren van een trein ongeveer kost per bak voor zowel intercity's als sprinters? En zijn er treinen die niet aangepast hoeven te worden om direct op het Nederlandse spoornet te rijden?
Of nog een ander, heeft iemand enig idee hoeveel de ICL huur tussen 2006 en 2010 gekost heeft?

Reageer