waarom staat de airco zo hoog? dat kost toch veel energie? | NS Community

waarom staat de airco zo hoog? dat kost toch veel energie?

  • 17 October 2022
  • 7 reacties
  • 201 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik snap niet goed waarom de airco zo hoog staat. Het is niet milieuvriendelijk en Mensen hebben het koud. 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Koud? Andere reizigers klagen juist dat het te warm is.

Als de het klimaatbeheersingsysteem is ingesteld op een bepaalde temperatuur (zeg 21 graden) en het wordt warmer, omdat er bv heel veel reizigers zijn die allemaal warmte uitstoten, dan gaat het systeem koelen omdat het anders gewoon veel te warm wordt en dan komen daar weer klachten over.

 

O echt? Ik snap dat je niet iedereen tevreden kan stellen maar ivm milieu en hoge energieprijzen zou NS toch minder moeten koelen/ verwarmen?

Het is nooit goed (niet sarcastisch bedoeld), want geen mens is hetzelfde natuurlijk. Wel jammer dat je het koud had.

O echt? Ik snap dat je niet iedereen tevreden kan stellen maar ivm milieu en hoge energieprijzen zou NS toch minder moeten koelen/ verwarmen?

De NS rijdt op 100% windstroom, dat wordt niet opeens duurder. Windmolens trekken zich niets van de energiemarkt aan 😀

Los daarvan zou je inderdaad geen energie moeten verkwisten.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nooit goed.

Dat niet alleen, maar het is gewoon best lastig om in dergelijke ruimtes de temperatuur constant aangenaam te houden. Deuren gaan vaak open waardoor er kou binnen komt en er verwarmd moet worden. En als een trein heel druk is zorgen de aanwezige reizigers weer voor extra warmte waardoor er weer gekoeld moet worden. Dat koelen gaat met koele lucht, die dan langs de nek van de reizigers blaast, wat niet aangenaam is en klachten van een te hard blazende airco oplevert. Maar koel je niet, dan kan het weer te warm worden. 

 

Reputatie 7
Badge +1

hangt vaak ook nog af waar je exact zit-net onder zo´n blower of er ver vandaan.

Reputatie 7
Badge +3

Ook dat inderdaad. En de koele lucht kan ook van beneden komen, ik had 's zomers in mijn sandaaltjes ook wel eens koude voeten vanwege die koude lucht die onderaan de zijwand kwam, op te lossen door mijn laptoptas tegen de wand aan te zetten om de luchtstroom tegen te houden.

Op kantoor was het precies zo, systeem stond standaard ingesteld op 21 graden, was het 21,5 dan begon het systeem te koelen en degenen die onder een ventitatierooster zaten klaagden altijd dat het koud was, je voelde ook echt de koude lucht. Diverse mensen hadden altijd een vest bij zich wat ze dan aan konden trekken (ik had een vest wat ik altijd op werk liet daarvoor). Gelukkig konden we in het nieuwe gebouw waar we naar toe verhuisd waren zelf de temperatuur aanpassen op de schermpjes. Als het systeem aan het koelen was, omdat de temperatuur in de ruimte 21,5 was terwijl het 21 moest zijn, stelden wij de temperatuur in op 21,5 en dan stopte het koelen want het was al die temperatuur. 

Reageer