beantwoord

Waarom stopt de IC van Heerlen - Amsterdam CS bijna een kwartier in Sittard?

  • 23 October 2023
  • 2 reacties
  • 168 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb afgelopen zaterdag (21 oktober) de IC Heerlen - Amsterdam CS genomen van Heerlen naar Eindhoven CS (ritnummer 844). Het viel mij op dat er een kwartier werdt gestopt in Sittard. Ik ben dit niet gewend, want ik pak meestal de IC Heerlen - Eindhoven CS en deze stopt maar een paar minuten in Sittard. Ik dacht eerst dat er een storing was waardoor het iets langer duurde voor de trein weer verder kon gaan, maar dat bleek niet het geval te zijn.

Toen ik in de NS reisplanner Heerlen - Amsterdam CS invulde, zag ik dat dit voor alle IC’s Heerlen - Amsterdam CS het geval is. Waarom is dit? In geen enkele van de andere stations, zelfs niet Eindhoven CS (4 min.), ‘s-Hertogenbosch (3 min.), Utrecht CS (2 min.) stopt de trein zo lang als in Sittard, namelijk 13 minuten.

Waarom is dit? Ik ga ervan uit dat het is omdat Er veel connecties zijn in Sittard (IC vanuit Maastricht, Arriva stoptreinen vanuit maastricht en Heerlen, misschien nog bussen), maar dit zijn er nog lang niet zo veel als in Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch en Utrecht, toch? Hoezo wordt daar dan maar zo kort gestopt. Daar ben ik wel benieuwd naar.

icon

Beste antwoord door Tochjo 23 October 2023, 15:27

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Door geplande werkzaamheden was afgelopen weekend de dienstregeling aangepast tussen Sittard en Maastricht en tussen Sittard en Heerlen. De intercity's richting Amsterdam die normaal vanuit Maastricht vertrekken, vertrokken nu vanuit Heerlen. Ik heb het niet gecheckt, maar ik verwacht dat de inpassing van deze extra intercity's tussen de normale treinen op het traject Heerlen-Sittard niet op een andere manier kon. Normaal staan intercity's niet zo lang stil in Sittard.

Reputatie 3

Door geplande werkzaamheden was afgelopen weekend de dienstregeling aangepast tussen Sittard en Maastricht en tussen Sittard en Heerlen. De intercity's richting Amsterdam die normaal vanuit Maastricht vertrekken, vertrokken nu vanuit Heerlen. Ik heb het niet gecheckt, maar ik verwacht dat de inpassing van deze extra intercity's tussen de normale treinen op het traject Heerlen-Sittard niet op een andere manier kon. Normaal staan intercity's niet zo lang stil in Sittard.

Dankjewel, nu begrijp ik de reden! Ik dacht al, volgens mij kopt er iets niet..

Reageer