Waarom zijn IC treinen altijd korter in de spits?

  • 11 August 2023
  • 4 reacties
  • 56 Bekeken

Word er inmiddels een beetje flauw van, maar als ik mijn werk in Arnhem een aantal uur vroeger af kap heb ik beenruimte voor 10 in de IC Roosendaal-Zwolle , maar zodra de klok 16:00 staat is diezelfde IC ineens 1/3 van het formaat en dan moet er ook nog 4 keer zo veel man in. In de ochtendspits is dit overigens niet het geval; dit traject heeft dan gewoon vaker dan niet meerdere wagons.

 

Als ik een werkdag maak van 9-5 (wat mij nog een beetje de standaard lijkt) zit ik structureel tegen de muur te leunen tussen coupés in en dan moet ik ook nog aan de kant voor niet-vouw fietsen (waar op die plek geen toegeweze ruimte voor is, die zit dan weer een coupé verderop).

 

Wat is nou eigenlijk de reden dat op het drukste moment van de dag alle treinen voor dit super lange traject worden gevierendeeld? 


4 reacties

Hoi Lolwutno!

Dat lijkt mij ook niet prettig reizen, met een dergelijke capaciteitsverlaging in de spits. Kun je aangeven bij welke trein je dit merkt (vertrektijd en -station)? Dan kan ik dit gaan bekijken en doorgeven.

Hoi Lolwutno!

Dat lijkt mij ook niet prettig reizen, met een dergelijke capaciteitsverlaging in de spits. Kun je aangeven bij welke trein je dit merkt (vertrektijd en -station)? Dan kan ik dit gaan bekijken en doorgeven.

Dit gaat, voor zover ik het heb gemerkt (ik zit zeg maar niet over een hele week mijn reis elke keer een half uur te vertragen om alle treinen te controleren), om de IC Roosendaal > Zwolle, vanaf vertrektijd 16:10 in Arnhem, tot einde spits.

Badge +3

Die van 16:11 (rit 3652) lijkt overwegend met 3 bakken te rijden, in het weekend meer.

Zie https://treinposities.nl/treinseries/3600 (de even ritten zijn naar Zwolle).

Een half uur eerder naar het station lijkt niet te helpen, want die van 15:41 is ook maar kort (en vandaag maar tot Dieren gekomen).

Een (half) uurtje later had je vandaag 6 bakken opgeleverd, maar maandag zijn het er ook maar 4 (en DDZ-6 om 17:11).

Deze voldoet inderdaad aan de planning, zoals Robert terecht aangeeft, maar het blijft heel erg karig. Dat ben ik met je eens.

Ik zal deze trein intern kenbaar maken, hopelijk is dit gauw verholpen.

Reageer