Wanneer controleren de conducteurs weer in de trein? Of wanneer worden ze uitgefaseerd? | NS Community

Wanneer controleren de conducteurs weer in de trein? Of wanneer worden ze uitgefaseerd?

  • 3 September 2021
  • 17 reacties
  • 9537 Bekeken

Voor werk en privé reis ik dagelijks met de trein. Helaas is (kennelijk?) sinds corona ergens besloten dat conducteurs het controleren van vervoersbewijzen achterwege kunnen laten. Wellicht is dit niet hun enige taak, maar het heeft wel degelijk effect op de situatie in de trein.

Regelmatig is de 1e klas gevuld of raakt gevuld met mensen die niet onder stoelen of banken steken dat ze géén 1e klas kaartje hebben, of überhaupt een kaartje hebben. ‘Ze controleren toch nooit meer’, ‘Gewoon hier zitten, schijt’ ‘Hier kun je je telefoon laden’ etc. etc. Mensen die regelmatig met de trein reizen hebben inmiddels wel door dat de conducteurs in afwezigheid schitteren.

Als de conducteurs zich laten zien is het óf om een beetje youtube filmpjes te kijken op hun telefoon, óf om een theekransje te houden met collega's (wat niet heel onregelmatig gebeurt in het stiltecoupé hokje van de trein die ze dan bezet houden).

Inmiddels is de trein een soort van wilde westen geworden, waar iedereen kan doen en laten wat die wilt, met óf zonder kaartje.

Ondertussen betaal ik een hoop voor mijn abonnement voor (zoals op de NS website staat) “Reis met wat extra rust, ruimte en comfort.” Helaas is daar geen sprake van. Het is weleens voorgekomen dat de 1e klas vol zat met mensen die zéker geen 1e klas kaartje hadden.

Wanneer gaan de conducteurs weer kaartjes controleren? Hun werk doen? Wanneer kan er weer fatsoenlijk worden gereisd zonder overlast?

Dat omroepen van stations kan een computer vast ook, of een machinist. Dus als het enkel daar om van doen is, kunnen die conducteurs die vast ook uitgefaseerd worden. Kunnen de prijzen van kaartjes en abonnement wellicht omlaag.


17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zoals met dragen van mondkapjes in de trein en op het station zal men bij NS voor het reizen met een geldig vervoersbewijs ook wel uitgaan van eigen verantwoordelijkheid. 

Standaard antwoord van NS is bij vragen/klachten over controle dat de conducteur naast kaartcontrole ook nog andere taken heeft.

Reputatie 7

Zie bijvoorbeeld ook dit topic.

En zo zijn er nog wel een flink aantal op dit forum te vinden.

Reputatie 7
Badge

Zelf denk ik dat de overheid/aandeelhouder bij een volgend steunpakket zich achter de oren zou moeten krabben en gesubsidieerd verstoppertje spelen niet meer vrijblijvend zou moeten faciliteren.

Qua ergernissen is er al veel over geschreven op dit forum. Feit blijft dat een groot deel van de conducteurs zich graag terugtrekt en de werkgever dit blijkbaar al jaren gewoon prima vindt. Corona was/is een mooi ‘legitiem excuus’, maar dit speelt natuurlijk al veel langer.

Bijzonder toevallig word ik tijdens ik dit typ gecontroleerd 🙂, het zal een teken zijn…..- omdat het statistisch in mijn geval nog ‘keurig’ 1x per maar liefst ongeveer 800 km gebeurt…

Dus meer typen als je controle wenst!! En dat er maar weer meer controle mag volgen.

 

 

Reputatie 7
Badge

Klagen hierover mag niet. Ofwel je vindt een slotje op je topic, ofwel je krijgt een ernstig privébericht van een moderator (zoals ik kreeg) dat men genoeg heeft van de negatieve feedback. Dom, vind ik, want er wordt al jaren en jaren over geschreven op dit forum, en soms tracht men het op corona te schuiven, maar dat is onzin, want al jaren vóórdat die vleermuis in Wuhan zelfs maar iemand beet, was het gebrek aan aanwezigheid en optreden van conducteurs een probleem. Zal me vast een ban kosten dat ik dit nu zeg, maar het zij zo.

Kort en goed, verwacht geen oplossing.


Klagen helpt dus wel! :-)

Reputatie 4

TS heeft gelijk, vaak zit de 1e klasse vol met mensen die geen 1e klasse kaartje hebben. Sommige conducteurs/conductrices letten daar wel op, zo vroeg laatst een conductrice aan mij of ik wist dat ik in de 1e klasse zat (terwijl ik een 1e klasse ticket had), zonder mijn kaartje te controleren.

Maar wat kunnen we eraan doen? Volgens mij is het de keuze van de conducteur/conductrice zelf om wel of niet te controleren en wordt dat niet van te voren bepaald door de NS. Sommige conducteurs zullen niet controleren, anderen doen het wel. Ik vind niet dat anderen dat voor hen mogen bepalen.

 

Reputatie 4

Klagen hierover mag niet. Ofwel je vindt een slotje op je topic, ofwel je krijgt een ernstig privébericht van een moderator (zoals ik kreeg) dat men genoeg heeft van de negatieve feedback. Dom, vind ik, want er wordt al jaren en jaren over geschreven op dit forum, en soms tracht men het op corona te schuiven, maar dat is onzin, want al jaren vóórdat die vleermuis in Wuhan zelfs maar iemand beet, was het gebrek aan aanwezigheid en optreden van conducteurs een probleem. Zal me vast een ban kosten dat ik dit nu zeg, maar het zij zo.

Kort en goed, verwacht geen oplossing.

 

Ik denk dat klagen best mag, het benoemen in ieder geval. Er zal allicht iets mee gebeuren, zeker als het zo vaak wordt benoemd! Maar nogmaals, waarom zouden wij van een conducteur mogen eisen dat hij/zij gaat controleren? En het zou goed kunnen dat dat is gebeurd in de trein waar bijvoorbeeld TS zat, de conducteur heeft bijvoorbeeld niet de hele trein kunnen doen of was druk met andere dingen!

Reputatie 4

Dus jij vindt niet dat anderen, zeg hun werkgever, mogen bepalen dat zij hun werk doen? Dus als jouw baas ontdekt dat jij 80% van je werktijd privé zit te internetten, dan is jouw antwoord: het is niet aan jou om te bepalen of ik mijn werk doe? Of jij vindt dat het JOUW keuze is om je werk wel of niet te doen en dat niemand daar wat over te zeggen heeft verder? Hoe moet ik dit begrijpen?

 

De situatie die jij beschrijft is een hele andere dan die ik beschrijf. Het gaat hier om rondlopen in een (volle) trein waar de kans op een besmetting groter is dan op mijn werk. En ik bedoelde meer dat wij als treinreizigers niet mogen bepalen of een conducteur wel of niet controleert. De NS mag dat wel, want die zijn werkgever! 

Als de NS zou zeggen dat conducteurs meer moeten controleren is dat normaal. Een werkgever zegt toch ook wel eens tegen zijn werknemers dat ze iets anders moeten doen? Maar als reizigers kun je dat toch niet zeggen? Tenminste, dat lijkt me zo.

Reputatie 7
Badge +3

@Ruben Oosterom reizigers kunnen om meer controle vragen, zeker als men zich niet meer veilig voelt. Veiligheid zit in het takenpakket van de conducteur. Helaas staat het verhaal van TS niet op zichzelf. Zelf heb ik voor Corona een aantal keer een onveilige situatie mee mogen maken, waarbij conducteur nergens te zien was. De laatste keren was dat in de 1e klas veroorzaakt door groepen zonder 1e klasvervoersbewijs. 

Beste Kees Verhof en welkom bij de NS Community. 
Jammer dat je deze ervaring hebt. Er zijn zoals ook genoemd wordt door onze users, meerdere topics met dit onderwerp. Dat er de wens is om meer te controleren tijdens de ritten, is wel duidelijk. Dit ga ik ook doorzetten, maar wil niet zeggen dat er ook meer gecontroleerd gaat worden. 

Als je overlast hebt, meld dit dan gerust. Dit kan hier. Geef dan je reistijd, traject en treinstelnummer door. Dan maak ik daar intern een melding van zodat dit ook bekend is. 

Wat je schetst over conducteurs die in de trein naar YouTube filmpjes kijken, wil niet zeggen dat die betreffende conducteur op dat moment dienst heeft. Het kan prima zijn dat de conducteur naar zijn standplaats reist om zijn dienst te beginnen of juist net klaar is. 

Nogmaals, heb je overlast? Laat het dan weten, dan leggen we dit vast in ons systeem. 

Klagen kan zeker helpen, fijn dat dit forum beschikbaar is om met de NS te kunnen praten/overleggen en ervaringen te delen. 
 

Waar zijn de originele berichten van @PeterJKH trouwens heen in dit topic? Ik zie alleen quotes

Reputatie 5

Tja. Mijn ervaring is dat als je op dit forum teveel klaagt je geband wordt door moderators.Dan wordt je account hier verwijderd en kun je geen berichten meer posten. Of er gaat idd een slotje op het topic. Voor wie het nog kan opbrengen veel succes hier en in de trein. Ik heb het inmiddels opgegeven. Zowel hier als in de trein is een klantvriendelijkë benadering door NS blijkbaar niet mogelijk. 

Reputatie 7
Badge

Het is helaas pure anarchie in de trein en op de stations. Hoog tijd dat NS het gezag weer terug gaat veroveren en dat ook blijft handhaven.

Reputatie 7

Vanmorgen tussen Roosendaal en Den Bosch. Meerdere mensen die ongeoorloofd 1e klas gingen zitten. Dat is geen aaname mijnerzijds, ze zeiden het gewoon. Veel te druk in 2e klas, hoorde ik, dus ga dan maar "gewoon hier zitten". Verder zat er een jochie van een jaar of twaalf heerlijk met zijn voeten op de stoel. Nou ja, geen controle (wel een uiterst vriendelijke conducteur die mensen welkom heette en stations omriep, maar de man zelf heb ik niet gezien), dus die reisden fijn 1e klas. Moet ik die mensen aanspreken, nou nee. Dan ben ik iedere dag bezig en heb daar geen zin in noch behoefte aan. Ik heb me er maar voor afgesloten. De trein was goed bezet, maar niet té. Wat "druk" is, is subjectief en dan neemt een groep mensen gewoon eigen besluiten. Dat maak ik meerdere malen per week mee. Voor mij is het een enorme ergernis dat grijsrijden, maar ik denk dat we ermee moeten leren leven. Ik begrijp er eerlijk gezegd niks van dat dit allemaal zomaar kan en gewoon geaccepteerd wordt. Men weet toch dat dit vaak gebeurt? Het spreekwoord "de brutalen hebben de halve wereld" gaat nog vaak op.

Reputatie 7
Badge +1

Stond inmiddels ook gisteren als ingezonden brief in de Telegraaf.

Maar als vergelijk: ben nu net terug uit la France, reizend met een InterRail (storno van vorig jaar) en heb daar tegen de 20 aparte ritten gemaakt-waarvan 5 in de TGV waarbij 5x het billet gecontroleerd werd. Bij de meeste TGV-zeker vanaf grote steden, wordt middels poortjes en soort QR-code op de verplichte toeslag/biljet-en soms zelfs aparte extra controle op je '’passe sanitaire'’- de toegang geregeld en dat verlost blijkbaar '’le chef du train'’ van de controle plicht-soms holt hij/zij er wel doorheen of wordt in overkeurig frans een enorm verhaal afgestoken, incl masque obligatoire. En dat de kindertjes erg braaf moeten zijn als straks de scholen weer herstarten!

En zoals al eerder gemeld: vrijwel iedereen houdt zich aan die draagplicht. Zelfs de groepen die hier notoir bekend zijn om het verzaken ervan. Overigens weten fransen ook nog dat het beleefd is je even te verwijderen uit de coupé als je gebeld wordt en dan niet hoeft te sreuwen of er geen telefoon bestaat. En dat nog zonder stilte/silence!

Reputatie 6

Ik heb nogal een hekel aan elkaar ophitsen en veel van de klagerige topics hier vind ik jammer, niet nodig en vaak elkaar napraten of het gevolg van maar een enkele ervaring.

Maar ik moet zeggen, ik zie nu zelf over de wat langere termijn ook wel een patroon. Daar waar ik toen ik nog in Zoetermeer woonde en vaak naar Den Haag CS reisde (met de “echte” trein, niet de stadslijn), kon ik er op rekenen dat ik zo goed als elke keer gecontroleerd werd, zelfs op zo’n belachelijk kort stukje (10 minuten in de trein...)

De laatste twee jaar ben ik in totaal drie keer ofzo gecontroleerd. Dat is wel extreem. Voor “corona” was het al beduidend minder, maar nu is het echt een grote uitzondering. Dat geeft niet de goede sfeer (als in: er zijn regels waar je je aan dient te houden).

Voor werk en privé reis ik dagelijks met de trein. Helaas is (kennelijk?) sinds corona ergens besloten dat conducteurs het controleren van vervoersbewijzen achterwege kunnen laten. Wellicht is dit niet hun enige taak, maar het heeft wel degelijk effect op de situatie in de trein.

Regelmatig is de 1e klas gevuld of raakt gevuld met mensen die niet onder stoelen of banken steken dat ze géén 1e klas kaartje hebben, of überhaupt een kaartje hebben. ‘Ze controleren toch nooit meer’, ‘Gewoon hier zitten, schijt’ ‘Hier kun je je telefoon laden’ etc. etc. Mensen die regelmatig met de trein reizen hebben inmiddels wel door dat de conducteurs in afwezigheid schitteren.

Als de conducteurs zich laten zien is het óf om een beetje youtube filmpjes te kijken op hun telefoon, óf om een theekransje te houden met collega's (wat niet heel onregelmatig gebeurt in het stiltecoupé hokje van de trein die ze dan bezet houden).

Inmiddels is de trein een soort van wilde westen geworden, waar iedereen kan doen en laten wat die wilt, met óf zonder kaartje.

Ondertussen betaal ik een hoop voor mijn abonnement voor (zoals op de NS website staat) “Reis met wat extra rust, ruimte en comfort.” Helaas is daar geen sprake van. Het is weleens voorgekomen dat de 1e klas vol zat met mensen die zéker geen 1e klas kaartje hadden.

Wanneer gaan de conducteurs weer kaartjes controleren? Hun werk doen? Wanneer kan er weer fatsoenlijk worden gereisd zonder overlast?

Dat omroepen van stations kan een computer vast ook, of een machinist. Dus als het enkel daar om van doen is, kunnen die conducteurs die vast ook uitgefaseerd worden. Kunnen de prijzen van kaartjes en abonnement wellicht omlaag.



  • Dit klopt volledig, Ik ondervind dezelfde ervaring.
    Helemaal zeker weten doe je het nooit want ik heb ook wel eens meegemaakt dat een overlast gever wel degelijk een kaartje 1e klas had maar dat is eerder zeldzaam.

    Waar ik mij voornamelijk aan erger is dat een groot deel van de conducteurs de gehele rit ergens verstopt zit achterin een hokje/bestuurders cabine of in de 1e klas stilte coupe druk in gesprek met andere collega's (hoezo corona maatregelen?).

    Je kunt gewoon een compleet rondje Nederland reizen zonder ook maar een keer gecontroleerd te worden, en precies daar gaat het mis. Je zou toch zeggen dat een conducteur toch minstens 1 keer op een traject langs zou moeten komen maar dat gebeurd helaas niet, zeker niet in de latere uren als de conducteur in gedachte al bijna thuis is.

    Dit is gewoon beleid van het management en zou mijn inziens anders moeten en ook gecontroleerd moeten worden. Laat zeggen of de conducteur zijn rondes wel of niet doet en daar onder andere op beoordeeld word. En ja tuurlijk krijgt hij/zij niet meteen een slechte beoordeling als er wegens omstandigheden een ronde word gemist dat lijkt mij logisch maar er zal toch wel een grens aan moeten zitten en die is er momenteel niet helaas…

    NIet dat hij/zij er nooit een ronde zou mogen overslaan ofzo maar momenteel is het een ongecontroleerde boel “wild westen” en ondervinden de betalen mensen hier hinder van.
    *Gelukkig ben ik ook wel eens een hele goede conducteur tegen gekomen die zijn vak verstaat, dat maakt het af en toe dan wel weer plezierig om met de NS te reizen.

Controle op de werkzaamheden van de meneren en mevrouwen hc ligt erg gevoelig. 

Als je zoiets wilt invoeren (bv. quotum op gecontroleerde vervoerbewijzen per trein / dienst / week / whatever) dan beginnen de vakbonden te stuiteren dat van hun leden verwacht wordt dat ze moeten gaan werken onder werktijd. 

Reageer