Wanneer is iets overlast en meld je dit? | NS Community
beantwoord

Wanneer is iets overlast en meld je dit?


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hallo,

 

ik heb een vraag. Ik heb even snel gezocht en kom het niet zo 123 vinden vandaar dit nieuwe topic. 
 

Ik reis zelf graag met de trein. Echter merk ik de laatste tijd dat personeel in de treinen vrijwel niet zichtbaar zijn. Wat nadelig is want ik merk gewoon dat mensen vervelender worden. Nu heb ik al een paar keer iets gezien waarbij ik twijfel of het onder overlast valt. En hoeveel nut heeft het om het te melden?

Bijvoorbeeld. Vandaag in de trein ging ik in een eerste klasse stilte coupé in en toen ik binnen kwam riep iemand al ‘als je je bek niet houdt sla ik met m’n vuist tegen je kaak’. Het was een ‘dronker’ persoon die aangesproken was op z’n BT (Bluetooth) speaker die aanstond. Zelf ben ik maar gelijk weggegaan maar was dit het melden waard? Als ik het meld wat gebeurd er dan? Wordt ik terug gebeld? Komen er conducteurs? Ik ben weggegaan omdat ik het zelf aanvoelde als een onveilige situatie. Zeker omdat de persoon ook een glazen drinkfles in z’n handen had. 
 

Is het niet een idee voor de NS om veiligheid teams, BOA’s, door treinen te laten lopen en kaartcontroles te laten doen? Zoals ze bij trams ook doen. Dit geeft meerdere reizigers toch een fijner gevoel bij het reizen omdat het een idee geeft dat er orde gehandhaafd wordt in de treinen. 
 

Tom

icon

Beste antwoord door ICMmetje 12 June 2022, 14:43

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Een dergelijke situatie zou ik zeer zeker als onveilig beschouwen en het melden. Ik vraag me alleen af in hoeverre er iets mee gedaan wordt.

Reputatie 3

Zeker melden, er kan bijvoorbeeld bij een volgend station extra personeel worden ingezet om de situatie op te lossen als er niet genoeg personeel op de trein zit.

Zeker melden, er kan bijvoorbeeld bij een volgend station extra personeel worden ingezet om de situatie op te lossen als er niet genoeg personeel op de trein zit.

Bedankt voor je reactie. Ik zal dit de volgende keer doen. Ben zelf ook voor een alcohol verbod in de stations en treinen. Brengt meer ellende dan vreugde. 

Zodra je een melding doet via bv het whatsapp nummer welke de NS voor deze situaties in het leven heeft geroepen komt je bericht binnen bij de NS veiligheidscentrale en deze beoordeeld of je melding wordt doorgezet naar de Hc op de trein. Deze kan als het bericht is doorgezet de situatie gaan bekijken en beoordelen of hij/zij dit zelf aanpakt of dat er hulp nodig is. Als er hulp nodig is dan zal deze de confrontatie proberen te vermijden en vragen om assistentie. Deze assistentie kan zowel politie zijn als de eigen V&S medwerkers.  Dit zal vooral afhangen waar de V&S medewerkers zijn t.o.v. de trein, niet op elk station zijn nml. V&S medewerkers.

Ach, ik zit nu ook in een (duur betaalde) stiltecoupe in de intercity van Eindhoven naar Amsterdam. Om me heen alleen studenten en toeristen die zeker niet over een geldig ticket zullen beschikken en me vreemd aankijken,  zelfs een beetje belachelijk proberen te maken,  als ik hem erop attendeer dat herrie maken hier niet mag. Nog geen personeel gezien,  in trein of op perron. Jammer,  want dit stimuleert mij niet om vaker gebruik te maken van het OV

Reputatie 7
Badge +3

Ach, ik zit nu ook in een (duur betaalde) stiltecoupe in de intercity van Eindhoven naar Amsterdam. Om me heen alleen studenten en toeristen die zeker niet over een geldig ticket zullen beschikken en me vreemd aankijken,  zelfs een beetje belachelijk proberen te maken,  als ik hem erop attendeer dat herrie maken hier niet mag. Nog geen personeel gezien,  in trein of op perron. Jammer,  want dit stimuleert mij niet om vaker gebruik te maken van het OV

Mijn jarenlange ervaring is dat je op dat traject geen personeel krijgt te zien die door de trein heen loopt.

Denk dat ik dan weer eens een uitzondering ben, maar het kost tijd om de hele trein te zien. 

Balen van de nog steeds slechte ervaring :(

Badge +3

Denk dat ik dan weer eens een uitzondering ben, maar het kost tijd om de hele trein te zien. 

Balen van de nog steeds slechte ervaring :(

Tussen Eindhoven C en Amsterdam C wordt al jaren (opvallend) weinig gecontroleerd. Servicerondje hooguit…

Dat in tegenstelling tot (Gouda?) Woerden - Utrecht vv. in een sprinter. Daar kan je zomaar de trein uit gezet worden of een UvB, naar keuze.

Maar goed, dit ging niet over vervoerbewijzen maar overlast.

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat ik dan weer eens een uitzondering ben, maar het kost tijd om de hele trein te zien. 

Balen van de nog steeds slechte ervaring :(

Tussen Eindhoven C en Amsterdam C wordt al jaren (opvallend) weinig gecontroleerd. Servicerondje hooguit…

Dat in tegenstelling tot (Gouda?) Woerden - Utrecht vv. in een sprinter. Daar kan je zomaar de trein uit gezet worden of een UvB, naar keuze.

Maar goed, dit ging niet over vervoerbewijzen maar overlast.

Overlast, meerdere keren meegemaakt op dat traject, voor de pandemie, toen ik nog regelmatig op dat traject reisde. O.a. bedreiging + opgewacht worden door een groep op het station, omdat ik gevraagd had om stil te zijn in stiltecoupé. Overigens wel servicerondje, maar toen was diegene stil. Groep voetballend in 1e klas, zonder 1e klas kaartje, maar hier hadden ze ruimte. klantenservice social media zegt alleen in te grijpen bij fysiek geweld. Van jouw plaats afgeduwd worden in de 1e klas omdat een gezelschap dronken mensen bij elkaar wilden zitten en ik daar zat waar zij wilden zitten. En weer doet klantenservice niets. Mede passagiers ook niet, geen conducteur gezien… 

Ik wist wel dat er gekke dingen in een trein gebeuren, maar dit gaat echt alles te boven, pffff. Dit soort gedrag horen we in zijn algemeen niet te tolereren, wat een waardeloos iets zeg.

Badge +3

Dat 06 1318 1318 nummer van de Veiligheidscentrale (via sms of WhatsApp) dan maar?

Welnee, zoek de HC maar op (en als je die treft “wat nou? Geen tijd want ik ben veel te druk met fluiten!” of zo. Best lastig zeg, al die reizigers! 😅

En dat (HC zoeken) mag je doen terwijl de overlastgevers (of andere behulpzame medereizigers) wel even op jouw bagage gaan passen?

Zou het een idee zijn om elke (zinnige) melding via 06 1318 1318 gewoon op te volgen, ook al gaat het niet om veiligheid maar slechts om (over)last?

Dus er wordt dan per direct een HC (desnoods kleuterljuf @Loes of V&S) geactiveeerd/ingeschakeld!

Stop even met NetFlixen in de 1e klas of in je privé cabine, om eventjes ergens te komen vragen "wat is/was hier aan de hand?” Plus eventueel opvolging door V&S dus ‘mijn trein uit’ dus.

Wishful thinking… maar het is dus echt wel ‘jouw trein’ 😠

Beste Tom,

Je hebt het prima verwoord hoor maar helaas doet de NS er niets mee. Ja, een beetje pappen en nat houden via de klantenservice en daar houd het mee op. Als ik ga, ik ga tegenwoordig liever met de elektrische auto, zit ik ook altijd 1e klas stilte coupé om te kunnen lezen. Zo vaak  de zelfde klachten zoals door jou gemeld. Gebeurd niets mee. Probeer het de trein nu zoveel mogelijk te vermijden. Ook nu weer. Helaas geen conducteur gezien.

Reputatie 6

Op het moment dat je nu appt naar 06-13181318 voor overlast, vermoeden van zwartrijden, praten in stilte coupe etc kan de meldkamer dit doorzetten naar het personeel op de trein. Wij maken dan de afweging om er wel of geen opvolging aan te geven. Dit is een experiment wat een paar maanden duurt

Badge +3

Op het moment dat je nu appt naar 06-13181318 voor overlast, vermoeden van zwartrijden, praten in stilte coupe etc kan de meldkamer dit doorzetten naar het personeel op de trein. Wij maken dan de afweging om er wel of geen opvolging aan te geven. Dit is een experiment wat een paar maanden duurt

Fijn dat dat soort meldingen blijkbaar nu wél doorgezet worden naar het treinpersoneel.

Wat jij er verder mee doet (een signaal maar geen urgentie) is zelf afwegen dus, maar je krijgt ze dus in ieder geval wel!

Oh jee ik moet plassen maar de WC is bezet/defect 🤣 In dat geval heeft een HC plaszakjes toch?

 

Reageer