WCs in de sprinters zijn onbegrijpelijk voor iedereen

  • 5 May 2023
  • 54 reacties
  • 1235 Bekeken

Iedere keer dat ik in de sprinter zit, zie ik wel iemand de wc binnenlopen en dan verward om zich heen kijken. Ze kunnen de knoppen niet vinden. Soms probeert iemand de deur gewoon op brute kracht dicht te trekken, waardoor de deur een keer gewoon kapot ging. Ik roep natuurlijk altijd dat de knoppen onder de wasbak zitten, maar dat hoort niet iedereen. Dan gaan de deuren vanzelf dicht, en mensen doen hem dan niet op slot, waardoor een hele ongemakkelijke situatie kan ontstaan. Waarom hangt er niet in ieder geval een heel groot bord op de deur met ‘De knoppen zitten onder de wasbak’. Dat is toch niet zo moeilijk?


54 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi eeeeeeeeeee,

Die toiletten zijn hier al vaker ter sprake gekomen. Er zijn vast hele knappe koppen met mooie salarissen geweest die dit bedacht hebben. Ik heb ooit eens een hele tijd in de buurt van zo'n toilet gezeten en ben gaan turven. Van de 20 personen die het toilet gebruikten, waren er 17 die de deur niet op slot hadden tijdens hun bezoek. Ik snap ook werkelijk niet waarom dit zo gedaan is. Een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Iedereen snapt (en verwacht!) een ‘gewoon’ slot.
Misschien dat zo'n groot bord inderdaad iets helpt.

Reputatie 5

Als er een robot stem nodig is om uit te leggen hoe je een alledaagse faciliteit moet gebruiken, dan is het niet goed ontworpen.

Tijdens het ontwerpen moet dit ter sprake zijn gekomen, toch hebben ze besloten de robotstem toe te voegen in plaats van het ontwerp aan te passen.

Reputatie 7
Badge

Op de faculteit natuurwetenschappen, wiskunde en informatica van de UvA zaten in ieder geval toen ik er studeerde ook moderne elektronische sloten op de deuren van lokalen. Die werkten ook zo intuïtief... dat er bij elk slot een geplastificeerde kaart met instructies hing. Mijn docent requirements engineering gebruikte dat altijd als voorbeeld van gefaald design.

Met automatisering heeft men doelen als gemak en efficiëntie. Als gebruikers het niet snappen, bereik je die doelen niet. Dan heb je dus gefaald.

Men lijkt te blijven proberen het aloude concept van een slot te vernieuwen met automatisering en men lijkt er in te blijven falen het ook te verbeteren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het meeste onbegrip nog niet eens is dat de toilet deur dicht gaat dmv knoppen ipv eenzelfde draaislot wat je thuis hebt, maar gaat het vooral om de plaats waar die knoppen zitten in het toilet. Je verwacht die knoppen op of direct naast de deur zelf, niet onder de wasbak. Aan de buitenkant van het toilet zit de knop om de deur te openen wel daar, dus de logische gedacht is dat het aan de binnenkant ook daar zal zitten. Als dezelfde knoppen die nu bij een Flirt onder de wasbak zitten op de zijwand waar de deur sluit geplaatst zouden zijn, zou er minder verwarring zijn volgens mij. Wat betreft de andere sprinters waarbij de deur ook sluit dmv knoppen hoor en lees ik in ieder geval niet dit soort dingen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik baseer me op onderstaande foto. De knop die Marjan Rintel gebruikt zit dan ongeveer ter hoogte van haar middel. Dan kun je best aan de andere kant van dat wandje ook knoppen hebben op dezelfde hoogte. Zover ik het heb gezien van SLT en SNG is dat daar wel zo. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind de toiletdeurbediening in de SLT en SNG prima voldoen. Nog niet gezien dat iemand daar moeite mee had. Ik verbaas me er dan over dat voor de FLIRT blijkbaar voor iets afwijkende is gekozen. Een Sprinter is een Sprinter, zou je zeggen.

Reputatie 6

Dan zet je een flitspaal neer 😀 Regels zijn om er gewoon gevolgd te worden. Wat je ziet is dat ze dan gaan proberen de situatie “aan te passen” zodat het ook op de verkeersdeelnemer eruit ziet als een gevaarlijke situatie. Door de weg smaller te maken, drempels te plaatsen en kunstmatig bochten toe te voegen. Wat je zie je dan, de mensen die al voorzichtig waren hebben er alleen maar meer last van en de mensen die al niet voorzichtig waren, jakkeren net zo hard weer door de straat, waardoor netto de straat alleen maar gevaarlijker wordt. Ik heb tal van voorbeelden hier in de buurt. Er is gewoon een grens tot hoever je gebruikers tegemoet moet komen.

Ik ben het verder wel met je eens hoor, dat als iets logischer kan, dat dan ook gedaan moet worden. Ik ben alleen bang dat iedereen dat weer anders ervaart en dat het op die manier nooit “goed” zal zijn. En zeker met de generatie van nu die nergens moeite voor wil doen, zal het nooit goed zijn. Laat ze hun hersens voor de verandering maar eens gewoon gebruiken.

Ik heb diep lopen graven, maar ik kan echt niets vinden qua informatie over onze toiletten in de trein. Antwoorden kan ik helaas niet geven, maar alle signalen zal ik zoals gebruikelijk doorgeven. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga best een heel eind met je mee. Maar iets zo triviaals als een wc, waar je moeite voor moet doen om te snappen hoe het werkt? Nee, dan toch echt terug naar de tekentafel.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom heeft de ns de wc's niet gewoon gelaten zoals het vroeger was? Met een gewone deur die je zelf open kan doen. En zelf handmatig op slot kan doen. Dat is toch veel gemakkelijker? Waarom is al dat tramalant nodig? Het is alleen maar duur en niet bepaald handig.

In het kader van de toegankelijkheid zijn deze type toiletten onstaan. Deze toiletten zijn namelijk beter toegankelijk voor mensen in die mindervalide zijn, omdat ze niet meer de deur handmatig moeten openen en sluiten.

En dat niet alles maar aangedragen hoeft te worden (wat in het geval van de nieuwe wc's eigenlijk al gebeurd want een robot praat tegen je en geeft je instructie's(wat ik persoonlijk super irritant vind als ik in een drukke trein zit trouwens maar goed dat is persoonlijk)...

De auditieve functies zijn vooral van belang voor blinde en slechtziende reizigers. Zij weten dan door te luisteren of een toilet bezet/defect is. En in het toilet weten ze ook precies wat er gebeurt met de deur (open/dicht/op slot/van het slot).

Uiteindelijk zijn al deze functies vooral bedoeld voor mensen met een beperking. Eigenlijk is het vergelijkbaar met de treindeuren van nieuwe treinen. Die geven ook een licht- en geluidssignaal af bij het openen/sluiten van de deur.

Overigens is het niet zo dat NS de enige is die deze toiletten heeft. Zo'n beetje elke moderne trein wordt uitgerust met minimaal 1 van dit soort toiletten aan boord van de trein overal in de wereld.

Vroeger waren er inderdaad minder storingen aan een toilet. Maar toen ging er ook enkel maar een klepje open waarbij alles op het spoor gestort werd, veel techniek had je daarbij ook weer niet echt nodig. En of er nu wel of geen spoelwater was, was ook niet echt van belang, zwaartekracht deed toch al het meeste werk. 

Badge +3

Als er een robot stem nodig is om uit te leggen hoe je een alledaagse faciliteit moet gebruiken, dan is het niet goed ontworpen.

Tijdens het ontwerpen moet dit ter sprake zijn gekomen, toch hebben ze besloten de robotstem toe te voegen in plaats van het ontwerp aan te passen.

Een Flirt heeft geen stem, dus daarvoor heb je iemand nodig die vanuit de coupé even roept “onder de wasbak!”

En dan is het super duidelijk (voor de meesten). 😥

Misschien is het toch een goed idee om zo'n boekje te maken over:

Trein toiletten voor DUMMIES 😁

Ik heb zelf werkelijk waar nooit problemen gehad met een treintoliet.

Reputatie 7
Badge +3

Begin nou niet weer met die kleuterklas 🤔

Badge +3

Die knoppen op ‘zithoogte’ zal vast en zeker gewaardeerd worden door reizigers in een rolstoel, maar dan zou er aan de buitenkant ook een knop moeten zijn op die hoogte… 🤣

Reputatie 3

Overigens. Eervolle vermelding voor de toiletten in de intercity's, nieuwe generatie, die wél normaal uitgerust zijn met een deurhendel en duidelijke knoppen. Het andere nieuwe of semi-nieuwe materieel zal ongetwijfeld nog aangepast gaan worden bij een volgende opknapbeurt. 

 

In deze treinen blijft het tot die tijd een beetje behelpen met de wirwar aan onlogisch geplaatste bediening.

Reputatie 7
Badge +3

Precies dat. En als het gros van de mensen niets anders verwacht, moet je dus zorgen dat dat er ook is. Of héél duidelijk maken dat het hier anders werkt.

Reputatie 6

Dat schrijf ik, even kijken. Of luisteren dus, kennelijk. Dat vind ik nou een ergernis, een computer die je op een betweterig toontje even gaat vertellen wat je moet doen.

Als iemand met een visuele beperking snap ik niet waarom NS heeft gekozen voor een ware knoppenspeurtocht. Bij de SLT en SNG zitten ze op dezelfde plek. Bij VIRM moet je ergens tussen de deur en de wasbak gaan zoeken. Bij DDZ ook, al hangt die net wat meer richting de deur. En bij het niet-toegankelijke toilet van DDZ hangt de knop om hem op slot te doen juist links van de deur in plaats van rechts. Geen idee waar de doorspoelknoppen zitten, in ieder geval niet boven de pot. Een handleiding zou best handig zijn. :D
 

Reputatie 7
Badge +3

't Maakt mij verder ook niet uit, maar als je als fabrikant wil dat je product juist gebruikt wordt en je weet dat mensen daar geen moeite voor willen doen, moet je dus zorgen dat het duidelijk is.

Doet me altijd denken aan een situatie waar een straat is waar veel ongelukken gebeuren. Er staan wel bordjes van 30, maar mensen houden zich daar niet aan. Dan kun je jouw redenatie volgen en zeggen dat mensen dan maar beter moeten kijken, maar dat doen ze dus niet. Laat je het dan zo? Of doe je er toch iets aan?

Ik zit nu weer in de trein en iemand heeft de deur dicht geforceerd omdat ze de knoppen niet konden vinden. Nu klemt de deur en gaat hij niet meer goed dicht. Dit is ook voor de NS zelf weer tijd en geld om te fiksen.

Ik herken mij hierin. Bij mij veroorzaakt de verwarring vooral omdat bij elke toilet in NS treinen, de knoppen ergens anders zitten per type trein. Hierdoor is het steeds een zoektocht om die deur dicht te krijgen. De ene keer zitten de knoppen links, de andere keer rechts naast de deur en de andere keer naast de wc zelf of bij de wasbak. 

Ik vind het concept van een deurhendel en fysiek draaislot prettiger werken. Zoals in de oude intercity's

Reputatie 7
Badge

Ik heb nergens gezegd dat ook maar wie achterlijk is. Wat ik wel zeg is dat veel mensen ook hier geen moeite voor willen doen, dat alles maar aangedragen moet worden en ondertussen maar klagen, klagen, klagen. Niet alles kan altijd hetzelfde blijven of precies zoals bij je thuis zijn.

 

 

Okay maar de wc's hebben nog steeds vaak storingen. En dan kan ik dus niet naar de wc. In mijn (gezondheids)situatie zou dat dus fout af kunnen lopen als ik een aanval krijg. En wat dan?

NS heeft die hele nieuwe wc situatie nou eenmaal slecht geregeld klaar. Dus dan mag ik gewoon maar niet meer klagen klagen klagen over deze delecate kwestie? Dat is gewoon pertinent onzin zeg. Ik klaag trouwens wat ik wil. 

In de vliegtuigen werken de wc's ook anders dan thuis maar daar begrijpt men wel meteen hoe het werkt (zonder een robot die instructie's hoeft te geven). Dat laat zien dat men weldegelijk moeite doet om de fuctie te begrijpen. En dat niet alles maar aangedragen hoeft te worden (wat in het geval van de nieuwe wc's eigenlijk al gebeurd want een robot praat tegen je en geeft je instructie's(wat ik persoonlijk super irritant vind als ik in een drukke trein zit trouwens maar goed dat is persoonlijk) maar ondanks dat, dat men dus deze instructie's ontvangt van een robot blijven de problemen bestaan en begrijpen veel mensen nog steeds niet hoe het precies zit, en btw de knoppen zijn ook gewoon haast niet te vinden met de onduidelijke logo's erop. En/of waar ze voor dienen).

Niet alles hoeft honderd procent hetzelfde te blijven. Maar iets veranderen in negatieve zin wat voorheen wel gewoon goed werkte is zinloos en verspilling van tijd en geld. 

Reputatie 7
Badge

Misschien is het toch een goed idee om zo'n boekje te maken over:

Trein toiletten voor DUMMIES 😁

Ik heb zelf werkelijk waar nooit problemen gehad met een treintoliet.

 

Nou ten eerste ben ik niet dom hoor. Noch de andere duizende mensen die problemen ondervinden met de nieuwe wc's. 

Wat ben je trouwens beledigend naar anderen toe hier de laatste tijd. Dat staat een medewerker van de NS totaal niet. Misschien moet je eens een tijdje meelopen met de NS klantenservice zodat je opnieuw kan leren hoe je met mensen om moet gaan. 

Reputatie 7
Badge

In het kader van de toegankelijkheid zijn deze type toiletten onstaan. Deze toiletten zijn namelijk beter toegankelijk voor mensen in die mindervalide zijn, omdat ze niet meer de deur handmatig moeten openen en sluiten.

 

Maar als ook zij dezelfde problemen ondervinden dan is dat alleen nog maar een groter drama. Lekker dan, sta je daar met je rolstoel. 🤦

De auditieve functies zijn vooral van belang voor blinde en slechtziende reizigers. Zij weten dan door te luisteren of een toilet bezet/defect is. En in het toilet weten ze ook precies wat er gebeurt met de deur (open/dicht/op slot/van het slot).

 

 

Een medereiziger kan hen dat ook gewoon vertellen. 

Uiteindelijk zijn al deze functies vooral bedoeld voor mensen met een beperking. Eigenlijk is het vergelijkbaar met de treindeuren van nieuwe treinen. Die geven ook een licht- en geluidssignaal af bij het openen/sluiten van de deur.

 

Maar dat is geen robot stem die tegen je aan loopt te praten (ik meen het echt serieus het is ontzettend ongemaklelijk als je in een volle trein zit en een robotstem staat tegen je aan te praten terwijl iedereen naar je staat te kijken als je naar de wc wilt gaan)

Overigens is het niet zo dat NS de enige is die deze toiletten heeft. Zo'n beetje elke moderne trein wordt uitgerust met minimaal 1 van dit soort toiletten aan boord van de trein overal in de wereld.

 

Nou dat lijkt me heel sterk. Welke landen zijn dat dan? 

Vroeger waren er inderdaad minder storingen aan een toilet. Maar toen ging er ook enkel maar een klepje open waarbij alles op het spoor gestort werd, veel techniek had je daarbij ook weer niet echt nodig. En of er nu wel of geen spoelwater was, was ook niet echt van belang, zwaartekracht deed toch al het meeste werk. 

 

Ik had het over de storingen met die deuren steeds. De toiletten zelf werken prima. 

Reputatie 7
Badge +1

Een medereiziger kan hen dat ook gewoon vertellen. 

... 

Maar dat is geen robot stem die tegen je aan loopt te praten (ik meen het echt serieus het is ontzettend ongemaklelijk als je in een volle trein zit en een robotstem staat tegen je aan te praten terwijl iedereen naar je staat te kijken als je naar de wc wilt gaan)

 

Deze opmerkingen snap ik even niet. Je vindt het ongemakkelijk dat een stem tegen je praat als je het toilet gebruikt, omdat medereizigers dan naar je kijken. Maar je vindt het dan weer geen probleem als mensen even aan een medereiziger vragen of zij even kunnen helpen met het toilet. Dus je wilt geen interactie met medereizigers en tegelijk is het weer geen probleem om het wel te hebben?

Het gaat er hierbij om dat mensen zelfstandig willen kunnen reizen en dus niet constant afhankelijk willen zijn van andere mensen.

En als er nu niemand in de buurt zit, moeten zij dan door de hele trein lopen om aan iemand te vragen of zij even kunnen helpen met het toilet? Alsof dat niet ongemakkelijk is. 

 

loklok8 schreef:

Overigens is het niet zo dat NS de enige is die deze toiletten heeft. Zo'n beetje elke moderne trein wordt uitgerust met minimaal 1 van dit soort toiletten aan boord van de trein overal in de wereld.

Nou dat lijkt me heel sterk. Welke landen zijn dat dan? 

België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Canada, Verenigde Staten, Australië en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Reageer