Interrail-barcode werkt niet lang genoeg | NS Community
beantwoord

Interrail-barcode werkt niet lang genoeg

  • 19 October 2021
  • 15 reacties
  • 411 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

De barcode/blokjescode op de omslag van een papieren Interrail blijkt niet lang genoeg te werken.

Een vriend van me had een papieren Interrail (ikzelf de mobiele versie) en met de barcode op de omslag kun je in principe door de poortjes. Op de eerste dag van geldigheid werkte dat inderdaad prima. Iets meer dan 2 maanden later (Interrail was 3 maanden geldig) was hij terug in Nederland en toen beweerden de poortjes: "Barcode niet geldig”. Dat was onverwacht: de Interrail was immers nog gewoon geldig. Dat was bij verschillende poortjes op verschillende stations, dus zeker geen eenmalig probleem. Het lijkt er daarentegen sterk op dat na een te korte tijd de gebruikte barcode bij NS onterecht al "gedeactiveerd” wordt.

Vragen voor NS:

  1. Hoe lang werkt nu een barcode voor Interrail? 1 week, 1 maand, 2 maanden, …?
  2. Waarom werkt die geen 3 maanden?
  3. Gaan jullie de werkingsduur verlengen naar 3 maanden? Zo ja, vanaf wanneer? Zo nee, waarom niet?

(Noot: de vraag is NIET: hoe kom je dan door de poortjes, want dat is bekend maar wel vervelend als je telkens weer iemand nodig hebt.)

icon

Beste antwoord door Maxime NS 20 October 2021, 21:54

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 6

Dat is vreemd, het dient namelijk wel naar behoren te werken. Ik zet nogmaals een melding door om dit na te laten kijken. Bedankt voor het doorgeven!

De barcode zou de gedurende de hele geldigheidsperiode te gebruiken moeten zijn. Ik zal een melding doorzetten van jullie ervaring en ben benieuwd of anderen dit herkennen of ook hebben meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

De barcode zou de gedurende de hele geldigheidsperiode te gebruiken moeten zijn. Ik zal een melding doorzetten van jullie ervaring en ben benieuwd of anderen dit herkennen of ook hebben meegemaakt.

@Maxime NS Update: dit probleem bestond vorig jaar nog steeds:

https://community.eurail.com/eurail-interrail-passes-41/how-would-it-work-if-the-country-of-residence-like-the-netherlands-has-electronic-gates-when-you-exit-the-station-and-return-later-to-catch-the-next-train-280?postid=55723#post55723

Dus waarschijnlijk bestaat het ook nu nog steeds: QR-codes op Interrail/Eurail-passen gaan niet de hele geldigheidsduur van de pas mee. Dat is dus een bug.

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou dan inderdaad een bug zijn (voor zover poortjes de code wel herkennen maar een foutmelding geven).

Want poortjes gaan echt niet kijken of een code al X keer gebruikt is.

Naar wat ik heb begrepen is dat wel een mogelijkheid. Voor een Interrail is dat juist hoogst ongewenst maar wie weet wat NS daarvoor bedacht heeft.

Reputatie 7
Badge +1

Naar wat ik heb begrepen is dat wel een mogelijkheid. Voor een Interrail is dat juist hoogst ongewenst maar wie weet wat NS daarvoor bedacht heeft.

In dat geval zou een poortje moeten ‘weten’ dat het om een Nederlands Interrail ticket gaat, en dat daarmee maar één outbound/inbound reis mogelijk zou zijn (en wat dan bij een overstap door poortjes)?

Dat kan een poortje niet weten, aangezien omslag en pas onafhankelijk van elkaar zijn en er geen registratie is van welke pas welke omslag heeft gekregen. Maar er kan wel geteld worden hoeveel keer een bepaalde barcode al door een poortje is geweest.

Reputatie 7
Badge +2

Is de QR-code eigenlijk überhaupt per omslag verschillend, of is er steeds sprake van een batch omslagen die met dezelfde QR-code gedrukt worden? Daar kan het probleem allicht ook door ontstaan als die code een maximaal aantal keer gebruikt mag worden.

Ik verneem van @Rizana NS dat ze hier al mee bezig is via dit topic

Reputatie 7
Badge +1

Ik verneem van @Rizana NS dat ze hier al mee bezig is via dit topic

Dat topic gaat niet over Interrail. In dat topic is het nog niet eens zeker wat de oorzaak ervan is, waarom de poortjes bij die reiziger soms niet opengaan bij gebruik van een PDF-ticket van DB.

Badge +3

Dat zou dan inderdaad een bug zijn (voor zover poortjes de code wel herkennen maar een foutmelding geven over de datum).

Want poortjes gaan echt niet kijken of een code al X keer gebruikt is. Desnoods via de SOS/Info zuil (blauwe knop) een poortje laten openen, of als er personeel aanwezig is door hen laten doen.

Badge +3

Naar wat ik heb begrepen is dat wel een mogelijkheid. Voor een Interrail is dat juist hoogst ongewenst maar wie weet wat NS daarvoor bedacht heeft.

In dat geval zou een poortje moeten ‘weten’ dat het om een Nederlands Interrail ticket gaat, en dat daarmee maar één outbound/inbound reis mogelijk zou zijn (en wat dan bij een overstap door poortjes)?

Reputatie 7
Badge +1

Is de QR-code eigenlijk überhaupt per omslag verschillend, of is er steeds sprake van een batch omslagen die met dezelfde QR-code gedrukt worden? Daar kan het probleem allicht ook door ontstaan als die code een maximaal aantal keer gebruikt mag worden.

Zou kunnen maar ik kan het je niet vertellen. Ik nam tot nu toe aan dat iedere omslag een uniek omslagnummer ("pass cover number”) heeft en dat dat in de QR-code verwerkt zit. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Badge +3

Och ja, ik bedoelde het ironisch (gaat niet goed komen als het niet werkt, maar @Daniël NS dank voor de herhaalde moeite).

Net als met je kersverse Wintercity barcode bij Kiosk voor een gratis kaasbroodje (bij je koffie of zelfs gratis koffie?) en te horen krijgt ‘nee, die is al gebruikt’ 😥

Oh ja, waar en wanneer dan? ‘Ehh… dat weten wij niet’ Computer says no en bovendien AVG natuurlijk (alsof het tijdstip en locatie van een anonieme code een persoonsgeveven is) 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Hallo Rian. Heb zelf nog een dag of wat een idem dito voor 2 mnd. Die barcode heeft zowel MAX aantal keren als MAX aantal dagen. Uiteraard zoals bij alles van NS uit schrik om mogelijk eventueel fraude te voorkomen. Ze denken niet aan NLers, gaan er van uit dat de typische buitenlander NL bezoekt voor een dag of wat en weer naar de volgende kapitaal/hoofdstad doorreist, met eventueel een kort tripje ertussenin.

Overigens heb k ook wel vragen/opmerkingen gelezen van buitenlanders die bvb het zo leuk vonden in NL en na bvb 10/15 dagen nog eens weeromkwamen en toen hetzelfde meemaakten.

Hetzelfde kan ook gebeuren in Arnhem met door de automaat verkochte VRR-kaartjes met nog wel een QRcode erop. Een 4-ritkaart geldt bvb MAX wel 15 maand.

Terzijde; in bvb Spanje/Cercanias of FRankrijk (steeds meer poorten) of Portugal (chips rond regio Lisboa) kan het een nog grotere gruwel zijn: poorten, maar niemand om je erdoor te helpen of een zichtbaar middel om dat te kunnen bereiken

Reputatie 7
Badge +3

Is het niet zo dat interail in land van aankoop alleen geldig is om land uit te reizen en weer in te reizen en niet om onbeperkt in het land van aankoop rond te reizen?

Reputatie 7
Badge +1

Is het niet zo dat interail in land van aankoop alleen geldig is om land uit te reizen en weer in te reizen en niet om onbeperkt in het land van aankoop rond te reizen?

In je woonland is Interrail inderdaad beperkt geldig. Maar:

  1. Als je in Nederland woont, is het voldoende om aan het begin van de geldigheid de barcode 1x te gebruiken en later nog eens terug te keren, om dan vast te stellen dat de barcode niet meer werkt.
  2. Dit probleem zal ook optreden bij Interrail-reizigers die niet in Nederland wonen.

Reageer