beantwoord

Interrail in benelux

  • 17 October 2021
  • 5 reacties
  • 336 Bekeken

Reputatie 4

Als je met een interrail one-country pass Benelux reist mag je die niet in Nederland zelf gebruiken. Ik vraag me dan af of dat ook voor de outward en inward reis (naar en van de grens) geldt. Bij de gewone (global) pass mag dat wel.

icon

Beste antwoord door bahnrider 17 October 2021, 02:30

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee, want bij geen enkele 1-country pass geldt die gratis H+T aanreis. Zou mooie boel worden: gratis naar Macedonia of Estland-waar ze bijna niks kosten.

En in feite is dit ticket voor NLers zinloos: LUX is sinds vorig jaar gratis=hele OV.

Voor BE/NMBS bestaan zoveel andere heel voordelige aanbiedingen dat je daar beter mee af bent.

Speciaal forum voor IR etc: worldonrails.nl, of erg internatonal: raildude.com

Overigens zit ik me nu nogal te vervelen om op een aansl. te wachten met een globale IR-pas.

Badge +3

Van https://www.interrail.eu/en/support/interested-in-interrailing/can-i-travel-with-interrail-in-my-own-country:

If you have an Interrail Global Pass, you can travel on one travel day to leave your country of residence (outbound) and on one travel day to return (inbound). You can use these journeys in your country during travel days at any point in your Pass’ validity. Read more about travel in your own country.

Interrail One Country Passes are only valid for the trains in the country indicated on the Pass. You cannot purchase an Interrail One Country Pass for your own country of residence.


Please note that the Interrail Benelux Pass is valid in 3 countries. So if you're a Dutch resident, you can use this pass for travel in Belgium and Luxembourg.

Dat is inderdaad wel een dingetje, en voor Luxemburg heb je het inderdaad niet nodig (ov is daar gratis).

Voor een Nederlander is het dus effectief een One Country Pass voor België, voor een Belg een One Country Pass voor Nederland, en voor een Luxemburger een Two Country Pass (NL+BE) :joy:

Reputatie 4

Nee, want bij geen enkele 1-country pass geldt die gratis H+T aanreis. Zou mooie boel worden: gratis naar Macedonia of Estland-waar ze bijna niks kosten.

 

Dat denk ik ook, maar in het woord BENELUX zit ook de NE. Zoals voor de Global  je in je eigen land (hij is daar immers voor buitenlanders wel geldig) naar de grens van je land mag reizen, zou hetzelfde voor de BENELUX kunnen gelden.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, want bij geen enkele 1-country pass geldt die gratis H+T aanreis. Zou mooie boel worden: gratis naar Macedonia of Estland-waar ze bijna niks kosten.

Dat denk ik ook, maar in het woord BENELUX zit ook de NE. Zoals voor de Global  je in je eigen land (hij is daar immers voor buitenlanders wel geldig) naar de grens van je land mag reizen, zou hetzelfde voor de BENELUX kunnen gelden.

Alleen bij globale passen zijn twee reisdagen in het eigen land inbegrepen. Dus niet bij de Benelux-pas. Zie ook:
https://www.interrail.eu/en/support/interested-in-interrailing/can-i-travel-with-interrail-in-my-own-country

Reputatie 4

Ik zeg ook niet dat het zo is, maar dat het zo zou moeten zijn. De prijs die een Belg en een Nederlander moet dokken om in het buurland te mogen railen is nu buitenproportioneel. Je mag in je buurland reizen voor een bedrag dat in de buurt komt van een one country voor Frankrijk of Duitsland. Daar is niet goed over nagedacht. Ik heb op advies van Bahnrider eens gekeken naar andere mogelijkheden. De standaard Multi van NMBS lijkt me wel wat. 10 enkeltjes voor ongeveer de helft van wat ik aan Interrail zou moeten betalen.

Reageer