Kaartje tot de grens | NS Community
beantwoord

Kaartje tot de grens

  • 24 May 2023
  • 8 reacties
  • 659 Bekeken

Hoe koop ik een kaartje tot de grens? Ik heb een interrail, maar de in- en uitreizen in NL zijn al gebruikt. Voor een volgende buitenlandse reis moet ik het Nederlandse traject, tot de grens, betalen. Daarna neemt mijn interrail het over. Via NS- Internationaal kan ik alleen maar kaartjes tot het eerstvolgende buitenlandse station kopen, (in mijn geval ‘Noorder-Kempen’). Hoe kan ik precies tot de grens kopen?

icon

Beste antwoord door Eberkhout 24 May 2023, 12:51

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5

Kaartje kopen op NS International met vrij reisrecht in Belgie, bv. tot aan Noorderkempen.

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt via NS International een kaartje kopen met 100% korting in België, dat is een korting die je kunt toevoegen op i.i.g. de website (vorig jaar zelf nog op dezelfde manier gedaan).

Dat kaartje kan je dan vanaf je instapstation naar Noorderkempen kopen en in de Interrail app voeg je dan handmatig een reis van Breda grens (als land België kiezen!) naar je bestemming toe.

Heb je in Nederland een kortingskaart en vertrek je voor 6.30 dan kan je het best inchecken en in Breda uitchecken (en dan op een kaartje Breda - Noorderkempen met 100% korting België verder), want op een internationaal kaartje heb je in de ochtendspits geen korting. Als je in de middagspits terugkomt is het juist andersom (dan is een internationaal kaartje gunstiger omdat dat dan wel korting geeft).

Naar Duitsland kan je in combinatie met Interrail een kaartje bij de ÖBB kopen met "ticket Deutschland vorhanden" als korting.

Badge +3

Naar Duitsland kun je in veel gevallen de grens over met een ov-chipkaart (tot Aachen, Gronau, Emmerich, Weener/Leer) en daar uitchecken, maar de ÖBB optie is natuurlijk handiger en (iets) goedkoper.

Is bij Interrail Breda (grens) echt een optie? Zou daar Hazeldonk (gr) verwachten.

Reputatie 7
Badge +2

Is bij Interrail Breda (grens) echt een optie? Zou daar Hazeldonk (gr) verwachten.

Eh ja, Hazeldonk Grens was de naam inderdaad. De grenspunten kent de app sowieso niet standaard, dus die moet je toch al met de hand invoeren.

Reputatie 7
Badge +1

Is bij Interrail Breda (grens) echt een optie? Zou daar Hazeldonk (gr) verwachten.

Eh ja, Hazeldonk Grens was de naam inderdaad. De grenspunten kent de app sowieso niet standaard, dus die moet je toch al met de hand invoeren.

De grenspunten worden doorgaans wel vermeld in de route van de trein maar je kunt ze niet als station in de planner invoeren.

Dank voor alle suggesties, vrij reizen op traject Belgie (NMBS), is inderdaad een goede optie. Bij terugkomst gebruikt. Probleempje bij Interrail is wel dat je geen reis tot Breda aanmelden als rit (als je in- en uitreis eigen land al gebruikt hebt). Dus dan maar tot Noorder-Kempen en dan is het stukje tot de grens geen rit bij Interrail, en rijdt je dus een klein stukje formeel zonder vervoersbewijs. Denk dat conducteurs dat wel begrijpen!

Reputatie 7
Badge +4

Als u een vrijabonnement, of een keuzedag hebt, mag u zonder in te checken de reis maken. U gebruikt dan Interrail tot de grens bij Hazeldonk en moet dan op het eerst overstapstation inchecken. Dat kan Breda zijn maar bijvoorbeeld ook Rotterdam. Op perrons waar internationale treinen aankomen of vertrekken staan paaltjes, vaak onder een witte kubus met een blauwe opdruk. Dan moet u wel echt inchecken.

Met Interrail is het altijd wel zaak de twee vrije ritten door Nederland goed te plannen.

Normaal is het een kwestie van een internationaal ticket kopen vanaf een Belgisch station met vrij reizen in België en het kortingstarief in Nederland, gesteld dat u daar recht op heeft. Dat is hierboven ook al afdoende vermeld.

Reputatie 7
Badge +1

Probleempje bij Interrail is wel dat je geen reis tot Breda aanmelden als rit (als je in- en uitreis eigen land al gebruikt hebt). Dus dan maar tot Noorder-Kempen en dan is het stukje tot de grens geen rit bij Interrail, en rijdt je dus een klein stukje formeel zonder vervoersbewijs. Denk dat conducteurs dat wel begrijpen!

Als je voor Nederland al een ticket hebt (bv. Weekend Vrij), dan kun je in de app de grensoverschrijdende trein handmatig invoeren, bv. van Brussel naar Hazeldonk (grens); het grenspunt moet je dan in België leggen. Zoals hierboven ook al stond.

Reageer