beantwoord

Maastricht to Liège

  • 6 March 2024
  • 48 reacties
  • 999 Bekeken

According to the NS app, the line between Maastricht and Liège will be closed for 9 months from 16 March at 07:45 until 17 December at 18:00 for engineering works; a very long time. The replacement bus service will take 65 minutes. However, on 5 March the Brussels Times announced that the new Arriva service linking Liège/Maastricht/Aachen will be starting in June.  I don't see how this can be the case if the line won't re-open until December. Your comments are welcome.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 6 March 2024, 10:56

Bekijk origineel

48 reacties

Het was wel te verwachten dat NMBS niet zou meewerken aan in/uitchecken op Belgische stations. 

Als de staatssecretaris dat schrijft, verwacht ik dat dat wordt nagekomen. 

Een Nederlandse staatsecretaris roept weer eens wat maar beslist daar natuurlijk helemaal niet over. Soms heeft men in Nederland wat moeite met het idee dat België geen Nederlandse kolonie is.

De Belgische overheid huldigt al vele tientallen jaren de opvatting dat internationaal treinvervoer een luxe is en dat degenen die zich dat kunnen veroorloven daarvoor dan ook best een flinke prijs kunnen betalen. Ik weet niet of het nog zo is maar in het verleden betaalden alle treinreizigers van en naar België daarom bovenop de gewone prijs een zg. grenstoeslag. Vanuit die filosofie gaat men natuurlijk geen internationaal vervoer stimuleren met lage tarieven. Als Nederland dat toch wil zal men de kosten daarvan logischerwijs ook volledig op de Nederlandse overheid verhalen.

De Belgische overheid is blijven steken in het verleden met die ouderwetse opvatting.

Dat blijven steken in het verleden zie je ook aan de treinen. En bijna alle stations.

Dat is natuurlijk hun vrije keuze, daar gaat Nederland niet over. Ik weet ook niet of men in België wel zo zit te wachten op al die Nederlandse dagjesmensen.

Badge +3

Dat is hun vrije keuze, daar gaat Nederland niet over. Ik weet ook niet of men in België wel zo zit te wachten op al die Nederlandse dagjesmensen.

Tijdens de coronacrisis vonden ze (de horeca en zo) dat helemaal prima! 😅 Voor tanken over de grens natuurlijk ook.

Dat is hun vrije keuze, daar gaat Nederland niet over. Ik weet ook niet of men in België wel zo zit te wachten op al die Nederlandse dagjesmensen.

Tijdens de coronacrisis vonden ze (de horeca en zo) dat helemaal prima! 😅

De horeca misschien wel maar veel gewone Antwerpenaren zien de (zich vaak misdragende) Nederlanders vrees ik liever gaan dan komen.

Het is net als met carnaval in Brabant. De horeca ziet mensen van boven de rivieren graag komen (€€€), de gewone lokale carnavalsvierder ziet ze liever wegblijven.

Badge +3

De horeca misschien wel maar veel gewone Antwerpenaren zie de Nederlandets liever gaan dan komen.

Het is net als met carnaval in Brabant. De horeca ziet dmensen van boven de rivieren graag komen, de gewone lokale carnavalsvierders ziet ze liever wegblijven.

Dat laatste gaat natuurlijk over een ‘bepaald soort volk’ (carnaval), maar of Antwerpenaren vinden dat dagjesmensen (‘Ollanders, kaaskoppen’) maar naar Maastricht of zo moeten gaan betwijfel ik. Nou ja, is verder off-topic.

Reputatie 7
Badge +3

Dat in- en uitchecken wordt nog een behoorlijke puzzel bij verstoringen, zoals op dit moment. De treinen tussen Maastricht en Visé kunnen niet rijden na de enorme regenoverlast van vorige week. Dit gaat tot zeker tot 27 mei duren. 

Maastricht Randwyck en Eijsden worden niet bediend door de ‘vervangbussen’ van de NMBS.
 

Reputatie 7

De Belgische overheid huldigt al vele tientallen jaren de opvatting dat internationaal treinvervoer een luxe is en dat degenen die zich dat kunnen veroorloven daarvoor dan ook best een flinke prijs kunnen betalen.

De Belgische overheid is blijven steken in het verleden met die ouderwetse opvatting.

Dat blijven steken in het verleden zie je ook aan de treinen. En bijna alle stations.

Dat is natuurlijk hun vrije keuze, daar gaat Nederland niet over. Ik weet ook niet of men in België wel zo zit te wachten op al die Nederlandse dagjesmensen.

Zeker is dat hun keuze maar dat maakt het niet minder triest en ouderwets……….!

Ik vind het zwaar irritant dat het allemaal zo moeilijk en onnodig duur gemaakt wordt, terwijl je juist de mensen IN de trein wilt zien te krijgen, kom op zeg… en dat heeft de mond vol van bevorderen openbaar vervoer mobiliteit……. hou dan daar ook maar over op, Belgische overheid….. “de vervoersnetwerken klaarmaken voor de toekomst” ….. in grensregio's gaan mensen ook de grens over…..  en er komen massa's Belgen in Maastricht winkelen….. maar niet met de trein of bus……

Net zo min als de Belgen nog altijd massaal naar Breda komen met de auto en slechts een handvol per IC naar Breda…. afgelopen 1 mei was het weer raak in Breda. Files in Breda van Belgische auto's...

https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/doelstellingen-van-basisbereikbaarheid

Dan komen de dagjesmensen wel met de vervuilende benzineauto 😆 Komen doen ze toch wel.

Reputatie 7
Badge

Er zal ook meespelen dat NS en NMBS een hele slechte relatie met elkaar hebben. 

 

 

 

Zeker is dat hun keuze maar dat maakt het niet minder triest en ouderwets……….!

Ik vind het zwaar irritant dat het allemaal zo moeilijk en onnodig duur gemaakt wordt, terwijl je juist de mensen IN de trein wilt zien te krijgen, kom op zeg… en dat heeft de mond vol van bevorderen openbaar vervoer mobiliteit……. hou dan daar ook maar over op, Belgische overheid….. “de vervoersnetwerken klaarmaken voor de toekomst” ….. in grensregio's gaan mensen ook de grens over…..  en er komen massa's Belgen in Maastricht winkelen….. maar niet met de trein of bus……

In België is men wat betreft het bevorderen van de trein op het binnenland gericht, in Nederland juist op internationaal treinvervoer omdat wij Schiphol willen laten krimpen. Bij het idee dat het luchtverkeer moet worden ingekrompen staat Nederland in de wereld echter vrijwel alleen.

Overigens is kritiek in dezen op onze buurlanden nogal hypocriet. Na corona heeft juist Nederland (lees NS) het treinverkeer (tot op de dag van vandaag) zwaar ingekrompen, België en Duitsland hebben juist niets ingekrompen. Laat Nederland dus eerst maar eens de dienstregeling van 2019 herstellen, daarna mogen we dan kritiek op de buurlanden hebben over het niet willen bevorderen van het spoorvervoer.

Reputatie 7

Overigens is kritiek in dezen op onze buurlanden nogal hypocriet. Na corona heeft juist Nederland (lees NS) het treinververvoer (tot op de dag van vandaag) zwaar ingekrompen, België en Duitsland hebben juist niets ingekrompen. Laat Nederland dus eerst maar eens de dienstregeling van 2019 herstellen, daarna mogen we dan kritiek op de buurlanden hebben over het niet willen bevorderen van het spoorvervoer.

Het gaat in dit topic om internationaal spoorvervoer en dan over de Nederlands- Belgische grens. Het gaat niet over de binnenlandse NS-dienstregeling van 2019 die nog niet hersteld is. Wat betreft de IC Amsterdam-Brussel kan je dan kritiek hebben op zowel NS als NMBS wat betreft hindernissen opwerpen voor internationale spoormobiliteit. Voor Maastricht - Luik en Roosendaal - Antwerpen geldt die betreffende kritiek alleen op NMBS.

Men moet in grensregio's samenwerken om tot iets goeds voor de wijde Euregio te komen. 

Regionaal over de Duitse grens gaat dat stukken beter, daarom is Enschede - Gronau - Munster ook zo'n daverend succes. Waarom niet over de Belgische? Waarom is Maastricht - Luik niet zo'n daverend succes als Enschede - Münster?

Dat veel landen nog voor 99% op binnenlands vervoer gericht zijn, is echt niet meer van deze tijd. EU, grenzen zijn vervaagd, douane is weg, echter de spoorgrenzen zijn nog altijd obstakels, terwijl een spontaan ritje Breda - Antwerpen tegenwoordig net zo gewoon is als een ritje Breda - Arnhem.  En daar horen dus geen obstakels of ondoorzichtige grenstoeslagen bij. Sorry hoor, maar ik kan me er mateloos aan storen………. 

Ook zo'n voorbeeld is de prachtige afstemming van de overstap uit Bergen op Zoom / Zeeland in Roosendaal op het stoptreintje naar Antwerpen. Bijna een half uur. 

 

Reputatie 7
Badge

Tja, België oftewel Belgistan. Daar gaan de dingen nu eenmaal anders.

Reputatie 7

Dat het anders gaat, is een gegeven, maar enige samenwerking en afstemming om tot een goedlopend klantvriendelijk internationaal geheel te komen mag je toch wel verwachten. We leven niet op individuele eilandjes. 

Reputatie 7
Badge

Blijkbaar wel. En niet alleen België. Kijk maar naar de verbindingen Spanje/Portugal.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder teveel op details te willen ingaan is het niet zo’n slecht idee om Schiphol niet meer op de huidige schaal te gebruiken als overstapfabriek voor de KLM. Dat levert eigenlijk alleen maar herrie en andere vervuiling op terwijl er amper wat tegenover staat.

Behalve de belanghebbende KLM heeft niemand mij ooit kunnen uitleggen waarom we in Nederland de op drie na drukste luchthaven van Europa zouden moeten hebben.

Dan nog iets over het misschien te kleine succes van de spoorlijn Maastricht - Luik. Volgens mij speelt daar vooral de taalbarrière tussen het Nederlands en het Frans. In de grensstreek tussen Nederland en Duitsland is die beduidend kleiner en verklaart mede het succes van de regionale treinen die vanuit Duitsland naar Nederland rijden.
Maar misschien gaat de Drielandentrein wel een succes worden en gaan er meer mensen reizen tussen Limburg en Wallonië. Het kunnen gebruiken van de OV-chipkaart gaat daar zeker aan bijdragen.

Reputatie 7
Badge

In principe heeft die Arrivatrein niet echt een meerwaarde ten opzichte van de huidige NMBS trein. Het grootste nadeel zal voor sommige reizigers nog blijken: geen werkend toilet meer t.o.v. de huidige situatie…… :)

De reistijd of overstaptijd neemt geen minuut af vanaf (boven) Maastricht en ook de kaartverkoop wordt er niet eenvoudiger op gemaakt.

Voor een slordige 7 euro heb je (icm NL vrij) een weekendretour via de NMBS Europe site tussen Maastricht en Luik, dus dat valt nu ook al mee. Wil je beduidend meer reizigers trekken dan zou het gebruik van de OVC of bankpas dat zeker wel kunnen stimuleren.

Mij is in ieder geval niet duidelijk wat er voor de reiziger op 9 juni beter wordt, los van een geljkvloerse instap.

Reputatie 7

Blijkbaar wel. En niet alleen België. Kijk maar naar de verbindingen Spanje/Portugal.

Ja, dat is zo mogelijk nog dramatischer. En dat is dan óók EU….. juist voor Europese samenwerking.  

Gelukkig zijn er ook genoeg Europese voorbeelden te vinden waar internationaal vervoer met de buurlanden wél goed ingericht is. Ik noem maar even Oostenrijk en Zwitserland (beide met alle buurlanden goed verbonden), (zuid-)Zweden en Denemarken. 

 

Reputatie 7
Badge +4

 Dit gaat tot zeker tot 27 mei duren. 

Het is nu iets bijgesteld. Nu tot minstens 23 mei, net na middernacht. Er rijden stopbussen.

En nu maar afwachten wat ‘minstens’ betekent. ;-) In ieder geval nog vandaag en morgen.

Voor een slordige 7 euro heb je (icm NL vrij) een weekendretour via de NMBS Europe site tussen Maastricht en Luik, dus dat valt nu ook al mee. Wil je beduidend meer reizigers trekken dan zou het gebruik van de OVC of bankpas dat zeker wel kunnen stimuleren.

Mij is in ieder geval niet duidelijk wat er voor de reiziger op 9 juni beter wordt, los van een geljkvloerse instap.

Dank voor deze tip. Het zou geen kwaad kunnen als Arriva dat ook op hun website zou vermelden. 

Ja, er is een taalbarrière, maar die is ook weer niet zo vreselijk groot. De Ardennen zijn aantrekkelijk genoeg.

Reputatie 3

Weekendretour vanaf Maastricht / de grens is 30% korting. Een kilometer over de grens vanaf station Visé is het 50% korting. Voor langere trajecten is het aan te raden te splitsen.

Weekendretour vanaf Maastricht / de grens is 30% korting. Een kilometer over de grens vanaf station Visé is het 50% korting. Voor langere trajecten is het aan te raden te splitsen.

Dit soort onzin bedoel ik dus. Gewoon extra geld in rekening brengen voor grenstrajecten. 

Reputatie 7
Badge +3

 Dit gaat tot zeker tot 27 mei duren. 

Het is nu iets bijgesteld. Nu tot minstens 23 mei, net na middernacht. Er rijden stopbussen.

En nu maar afwachten wat ‘minstens’ betekent. ;-) In ieder geval nog vandaag en morgen.

Helaas. Het is weer later in de tijd. Prognose is nu niet eerder dan 3 juni. In ieder geval worden Maastricht Randwyck en Eijsden weer bediend.

Bron: https://www.belgiantrain.be/nl/travel-info/current/ongoing-disturbances-and-works

Opmerkelijk overigens dat de website op de achtergrond Engelstalig is. Scheelt waarschijnlijk onderhoud in de 3 Belgische landstalen.

Reputatie 7

Weekendretour vanaf Maastricht / de grens is 30% korting. Een kilometer over de grens vanaf station Visé is het 50% korting. Voor langere trajecten is het aan te raden te splitsen.

Dit soort onzin bedoel ik dus. Gewoon extra geld in rekening brengen voor grenstrajecten. 

Nou precies. Om het openbaar vervoer lekker complex en onnodig duur te maken. 

Reputatie 7
Badge +1

 

Helaas geen Weekend Vrij naar België:(

De Belgen zijn daar tegen vanwege het forse verlies aan inkomsten dat dan ontstaat. Luik is behoorlijk ver van de grens, dat gaat niet om een paar kilometer.

Heb je er een bron voor dat "de Belgen” (welke?) daartegen zijn? Of zou het kunnen zijn dat de afspraken daarover nog niet klaar zijn? Of weet je het eigenlijk ook niet zeker?

Ja precies. In december nog een internationaal retourkaartje gekocht naar Visé. Vanwege een storing tussen Sittard en Maastricht de aansluiting in Maastricht gemist, waardoor ik in Visé snel weer om zou moeten keren. Toen ben ik maar in Maastricht gebleven, maar je bent wel de kosten kwijt voor het kaartje.

Als je je reis afbreekt en terugkeert wegens een te verwachten vertraging van 1 uur of meer op je eindbestemming, heb je recht op een volledige restitutie.

In de automaten verkopen ze geen kaartjes met 100%-korting in Nederland voor zover ik weet.

Bij NS wel degelijk.

De Belgische overheid huldigt al vele tientallen jaren de opvatting dat internationaal treinvervoer een luxe is en dat degenen die zich dat kunnen veroorloven daarvoor dan ook best een flinke prijs kunnen betalen. Ik weet niet of het nog zo is maar in het verleden betaalden alle treinreizigers van en naar België daarom bovenop de gewone prijs een zg. grenstoeslag.

Het is juist door de Belgische overheid dat er al bijna 20 jaar geen grenstoeslag meer is, behalve naar Hazeldonk(grens), want treinen naar Breda vallen niet onder het openbaredienstcontract.

In België is men wat betreft het bevorderen van de trein op het binnenland gericht, in Nederland juist op internationaal treinvervoer omdat wij Schiphol willen laten krimpen. Bij het idee dat het luchtverkeer moet worden ingekrompen staat Nederland in de wereld echter vrijwel alleen.

De Nederlandse regering is maar zeer matig geïnteresseerd in internationaal vervoer. Niet meer dan de Belgische.

Overigens is kritiek in dezen op onze buurlanden nogal hypocriet. Na corona heeft juist Nederland (lees NS) het treinverkeer (tot op de dag van vandaag) zwaar ingekrompen, België en Duitsland hebben juist niets ingekrompen.

Dat heb je mis. Zowel in België als in Duitsland is er ingekrompen en zijn er tot vandaag treinen die nog steeds niet rijden en misschien wel nooit meer terugkomen.

Reageer