Reissegmenten afleggen in verkeerde volgorde | NS Community
beantwoord

Reissegmenten afleggen in verkeerde volgorde

  • 3 February 2023
  • 9 reacties
  • 290 Bekeken

Beste NS community,

 

Binnenkort reis ik per trein van Rotterdam naar Schiphol, waarna ik per vliegtuig naar Brussel moet. Vanuit Brussel wil ik daarna per trein weer naar Rotterdam (zelfde dag).

Is het mogelijk om dit traject (RTM-SPL, BRU-RTM) af te leggen met één enkeltje BRU-SPL? Of zou ik in dat geval bij kaartcontrole in de problemen komen en moet ik twee enkeltjes bestellen?

 

Groet,

DutchSkies

icon

Beste antwoord door Robert B 3 February 2023, 19:22

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In feite zou je 2 reizen moeten bestellen. Je kunt namelijk niet bij het laatste gedeelte van de reis beginnen en later op de dag het eerste gedeelte gaan maken. Bij controle tussen Rottetdam en Schiphol wordt er vanuit gegaan dat je het eerste gedeelte al gemaakt hebt. Word je later op de dag bij de reis Brussel-Rotterdam gecontroleerd dan kun je dus een boete krijgen. Een conducteur kan zien dat er al een eerdere controle is geweest.

Reputatie 7
Badge +3

@DutchSkies Je hebt de vraag eigenlijk al zelf beantwoord in de titel van je bericht door het over ‘verkeerde volgorde’ te hebben.

Badge +3

In theorie heb je bij een ticket Brussel - Schiphol (via Rotterdam) het recht om van Brussel naar Rotterdam én van Rotterdam naar Schiphol te reizen (dus alle delen van het traject precies één keer af te leggen).

Zolang je niet gecontroleerd wordt tussen Rotterdam en Schiphol komt dat dus helemaal goed, maar omdat men bij controle niet kan bepalen of je uit Rotterdam kwam werkt het niet zo.

Vergelijk het met een ouderwets papieren kaartje dat ‘geknipt’ (gestempeld) wordt door een conducteur. Het maakt je ticket ongeldig om (een deel van) de reis nogmaals te maken.

Hetzelfde voor een dagretour waarbij vertrek en bestemming omgewisseld zijn. Bij controle op ‘jouw’ heenreis (wat dus de terugreis van het ticket is) heb je een probleem bij controle op de terugreis, wat dus de heenreis van het ticket is.

Reputatie 7
Badge +3

Je hoort je reis niet te plannen op basis van mogelijk niet gecontroleerd worden.

Reputatie 3

Zou het niet handiger te zijn om een retour Rotterdam-Brussel te kopen?

Badge +3

Zou het niet handiger te zijn om een retour Rotterdam-Brussel te kopen?

Daarmee kom je ook niet weg, want het is een e-ticket en daarmee kan je niet in/uitchecken, alleen door poortjes op de reisdatum (als je die tegenkomt).

Om helemaal geldig te reizen (trein) heeft @DutchSkies dus een ticket Rotterdam - Schiphol plus een ticket Brussel - Rotterdam nodig, ook al is het allemaal op dezelfde datum.

Zie bovenstaande waarom een (enkeltje) ABC ticket niet gaat werken voor eerst BC en later pas AB.

Voor vliegen een andere anekdote:

Schiphol - Chicago (dagelijkse lijnvlucht KL 611) was duur, maar eerst met een stinkende Fokker F50/F27 vanaf Zaventem (Brussel) naar Schiphol was een stuk goedkoper (de helft ongeveer) voor de hele reis.

Maar wat als ik pas op Schiphol instap op diezelfde KL 611? Nee Robert, je moet de hele reis maken, dus als je vanuit Brussel (of Dusseldorf) geboekt hebt moet je daar ‘instappen’… 😴

Heeft verder weinig met NS te maken, maar een trein ticket Brussel - Schiphol is dus geldig van Rotterdam tot Schiphol (vroeg op die dag).

Wordt je niet gecontroleerd op de ‘heenweg’, ga dan gerust dezelfde dag van Brussel/Zaventem ‘terug’naar Rotterdam.

Mogelijk word je gecontroleerd, en dan wordt het een ander verhaal @iMark 

Reputatie 3

Ik moet gewoon maar niet proberen het te snappen.

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk word je gecontroleerd, en dan wordt het een ander verhaal @iMark 

Je onderstreept hier nog een keer wat ik al eerder zei: je hoort een reis niet te plannen op basis van mogelijk niet gecontroleerd worden.

Badge +3

...

Reageer