trein


Goede dag, ik woon in België maar werk over de grens zo als Breda en Roosendaal in het zorg het zal echt fijn zijn dat de laatste trein die naar België gaat om 23:42 nog gaat vertrekken en niet 22:42 want mijn dienst is tot 23:00 en doordat moet ik altijd toestemming vragen of ik eerder weg gaat en niet alle zorginstelling accepteren dat dus als ze niet accepteren mag die dienst ook niet draaien en het duurt nog even voordat ik mijn rijbewijs hebt 


35 reacties

Reputatie 7

De treinen naar België stoppen inderdaad erg vroeg. De laatste vanuit Roosendaal om 22.21 en de laatste uit Breda om 22.42. Er is op dit forum al veel vaker gevraagd om latere (en ook vroegere) treinen. 

Ook de laatste treinen vanuit Antwerpen naar Nederland gaan erg vroeg. 21.50 is de laatste.

Niet van deze tijd. 

Voorlopig zal hier niets aan veranderen. De bedoeling is dat er eind dit jaar bij Breda een andere dienstregeling komt (even in het midden latend wat daar gezien de problemen met ICNG van terecht komt).

Reputatie 7
Badge +4

Het zou zo moeten zijn dat de verbindingen van en naar  Brussel ongeveer net zo lang doorlopen als de verbindingen in Nederland. Ik kan om kwart over tien ook nog van Leeuwarden naar Gouda en op zaterdag zelfs nog later.

Maar ja, helaas @Yasmientje, de makers van de dienstregeling gaan niet in op individuele verzoeken, ze werken met vele criteria en in dit geval komt er nog bij dat de trein in twee landen rijdt. NS gaat daar niet alleen over.

Reputatie 7
Badge

Het zal voor de IC Brussel een aanbod dingetje zijn, maar mogelijk heeft het er ook mee te maken dat in Nederland de HSL om 0:00 dicht gaat ivm het onderhoudsrooster.

Iets te laat (en met de huidige snelheidsbeperkingen op de noordsectie is dat niet heel ondenkbaar) en ze moeten 'm omleiden via Roosendaal.

Het is van mijn kant ook maar giswerk, maar het zou ermee te maken kunnen hebben.

 

 

Het zou zo moeten zijn dat de verbindingen van en naar  Brussel ongeveer net zo lang doorlopen als de verbindingen in Nederland. Ik kan om kwart over tien ook nog van Leeuwarden naar Gouda en op zaterdag zelfs nog later.

Het is een internationale verbinding dus alleen Nederlandse criteria willen aanhouden lijkt me niet realistisch. In België is het gebruikelijk dat de treindiensten vroeger beginnen en eindigen dan in Nederland, daar heb je ook rekening mee te houden.

Reputatie 7

Het zal voor de IC Brussel een aanbod dingetje zijn, maar mogelijk heeft het er ook mee te maken dat in Nederland de HSL om 0:00 dicht gaat ivm het onderhoudsrooster.

Mocht dat het geval zijn: kan er niet gewoon een (kortere) trein maar tot Breda rijden? Dan kan je in Breda overstappen en nog alle kanten op.

Het gaat er hoofdzakelijk om dat je nog tot later op de avond tenminste de grens overkomt.

Reputatie 7

In België is het gebruikelijk dat de treindiensten vroeger beginnen en eindigen dan in Nederland, daar heb je ook rekening mee te houden.

Waarom is dat daar gebruikelijk dan? Wil er later op de avond niemand meer naar huis?

Als er geen laat aanbod is, gaan mensen die tot later op de avond nog werken, op bezoek gaan, naar theater, of dergelijke zaken ook de heenreis overdag niet per trein maken. Dan pakt men de auto en zijn de treinen overdag dus ook leger 

In België is het gebruikelijk dat de treindiensten vroeger beginnen en eindigen dan in Nederland, daar heb je ook rekening mee te houden.

Waarom is dat daar gebruikelijk dan? Wil er later op de avond niemand meer naar huis?

Belgen en (ook Duitsers) leven wat vroeger op de dag. Ze staan vroeger op, gaan vroeger werken, weer vroeger haar huis, etc 

Ooit twee jaar bij onze vestiging in Brugge gewerkt. Als je na 8 uur 's morgens op kantoor begon keek iederen raar op en vroeg men waarom je zo laat was. Om 16 uur liep het leeg. In de productie begon men om 6.45 uur.

In Duitsland idem dito. Daar begon men op kantoor uiterlijk om 7.30 uur. Ook scholen beginnen in Duitsland rond 7.30 uur. Het OV is Duitsland begint op de meeste plaatsen dan ook rond 4.30 uur.

Reputatie 7

In België is het gebruikelijk dat de treindiensten vroeger beginnen en eindigen dan in Nederland, daar heb je ook rekening mee te houden.

Waarom is dat daar gebruikelijk dan? Wil er later op de avond niemand meer naar huis?

Belgen en (ook Duitsers) leven wat vroeger op de dag. Ze staan vroeger op, gaan vroeger werken, weer vroeger haar huis, etc 

Typisch altijd die culturele verschillen... en dat al met onze directe buurlanden…

Ik begin liever wat later... hoef je ook niet zo vroeg op (vooral in de winterperiode niet fijn) en kan je het 's avonds wat later maken😉

Duitsers kan ik me voorstellen, in Berlijn gaat de zon ook al rond 5 uur op in deze tijd van het jaar. Maar België zit net als ons in een verkeerde tijdzone waardoor je zou verwachten dat mensen later op gang komen. In Spanje is het nog veel erger, in Madrid komt de zon zelfs nu pas tegen 7 uur op.

Duitsers kan ik me voorstellen, in Berlijn gaat de zon ook al rond 5 uur op in deze tijd van het jaar. Maar België zit net als ons in een verkeerde tijdzone waardoor je zou verwachten dat mensen later op gang komen. In Spanje is het nog veel erger, in Madrid komt de zon zelfs nu pas tegen 7 uur op.

Het cultuurverschil komt denk ik vooral omdat Duitsland en België van huis uit meer industrielanden zijn en Nederland meer een handelsland. In de handel is men niet zo van vroeg opstaan, daar regelt men ook vaker 's avonds zaken bij een vergadering of een etentje.

Het reële tijdsverschil tussen Berlijn en Amsterdam is iets van 45 minuten, in Berlijn is het zomers voor 4.30 uur licht. Maar in NRW begint men net zo goed zo vroeg. 

Daglicht zegt niet alles. In Tokyo is het zomers om 3.30 uur licht maar beginnen veel kantoren toch pas tussen 9.00 en 9.30 uur. Andere cultuur.

Reputatie 7
Badge

De treinen naar België stoppen inderdaad erg vroeg. De laatste vanuit Roosendaal om 22.21 en de laatste uit Breda om 22.42. Er is op dit forum al veel vaker gevraagd om latere (en ook vroegere) treinen. 

Ook de laatste treinen vanuit Antwerpen naar Nederland gaan erg vroeg. 21.50 is de laatste.

Niet van deze tijd. 

Volgens de dienstregelingaanvraag 2025 op locov gaat er vanaf december wel een uur eerder, rond 6.10) een Intercity rijden vanuit Rotterdam en Breda naar Brussel. Verder gaat de vernieuwde intercity een uur later, rond 21.45, rijden vanuit Brussel en Antwerpen naar Amsterdam.

Op zich prima en aan te moedigen. Het jammere vind ik dat er niet gewoon een pendel komt tussen Breda en Antwerpen die juist inderdaad ook langer doorrijdt in de avonden.

Nadeel van de nieuwe verbindingen is ook dat het op die manier weer allemaal uurdiensten blijven. Door in plaats daarvan de huidige Benluxtrein in stand te houden via Breda (eventueel zonder Noorderkempen en Zaventem) en nog een pendel Breda <> Antwerpen in te leggen kun je elk half uur vrij flexibel reizen tussen beide landen en indien nodig in Breda of Antwerpen overstappen naar een verder bestemming. Lijkt me ook voor N(MB)S een stuk goedkoper dan alle uurlijkse verbindingen die langere trajecten afleggen.

 

Nadeel van de nieuwe verbindingen is ook dat het op die manier weer allemaal uurdiensten blijven. 

Voor internationale verbindingen lijken me uurdiensten op zich wel genoeg. En kennelijk is er behoefte aan een versnelde verbinding Amsterdam-Brussel alhoewel ik zelf het kopiëren van de Eurostar wat onzin vind.

Reputatie 7

 

Nadeel van de nieuwe verbindingen is ook dat het op die manier weer allemaal uurdiensten blijven. 

Voor internationale verbindingen lijken me uurdiensten op zich wel genoeg. 

Dat ligt er maar aan. Tussen bijvoorbeeld München en Salzburg rijdt ongeveer ieder half uur een trein, het ene uur een IC(E) en het andere half uur een stoptrein. Soms rijden er zelfs 3 treinen per uur. 

Waarom zou Antwerpen - Breda minder mensen trekken. Die trein zit nu al bijna altijd flink vol. Een extra Antwerpen - Breda pendeltrein op het andere half uur is alleen maar aantrekkelijk en verbetert de bereikbaarheid enorm. 

Ik vind het persoonlijk nogal karig voor de drukke regio West-Brabant/ regio Antwerpen. 

Tevens zou voor deze trein gewoon ter plekke een kaartje uit de automaat te verkrijgen moeten zijn (net als voor R'daal - Antwerpen uit de NMBS-automaat). Dan wordt de trein nog populairder en wordt een halfuurlijkse dienst (waarin 1x per uur dus van/tot Breda) ook gerechtvaardigd. Maak het toch simpel….. Geen Earlybirds, flexibele tarieven en moeten boeken via NS-International….. Brussel en Antwerpen liggen vrijwel om de hoek voor Rotterdam en zuidwest-Nederland. Het is geen Berlijn of Parijs……….

Er gaan hopen Nederlanders naar Antwerpen, ook voor vertier of werk in de avond. Ze gaan met de auto…. want nadat je “op restaurant” en naar de bios of wat dan ook bent geweest kom je met het openbaar vervoer niet meer thuis…. Zelf heb ik vrienden in Antwerpen wonen maar moet noodgedwongen om 21.20 al weg daar, om de laatste trein om 21.44 te halen (ik heb geen auto).

Daarnaast even terzijde…. ik schrok van de week weer eens flink van dat stoptreintje R'daal - Puurs…. wat ziet dat ding eruit. Daar wil je toch niet meer mee rijden !? Ik weet dat NMBS geen geld heeft, maar mensen wat een bekladderd museumstuk. Hoe maak je het ov aantrekkelijk………..niet zo dus…….. de NS-sprinters zijn in vergelijking echt top! 

 

Reputatie 7
Badge

Er is gewoon geen geld voor aantrekkelijke tarieven op de HSL aangezien NS destijds een waanzinnig bedrag heeft betaald om de concessie te verkrijgen. Een bedrag dat meer dan dubbel zo hoog was dan het waard is. En dat geld moet terug verdiend worden. Gevolg is wel dat een spontaan dagje Antwerpen flink duur is.

Er is gewoon geen geld voor aantrekkelijke tarieven op de HSL aangezien NS destijds een waanzinnig bedrag heeft betaald om de concessie te verkrijgen. 

Internationaal treinvervoer is voornamelijk zakelijk vervoer of pretvervoer. Voordat je het weet ben je met "aantrekkelijke tarieven" uitjes en vakanties aan het subsidiëren. Dat is ook de reden waarom nogal wat mensen moeite hebben subsidie voor nachttreinen.

Reputatie 7

Er is gewoon geen geld voor aantrekkelijke tarieven op de HSL aangezien NS destijds een waanzinnig bedrag heeft betaald om de concessie te verkrijgen. 

Internationaal treinvervoer is voornamelijk zakelijk vervoer of pretvervoer. Voordat je het weet ben je met "aantrekkelijke tarieven" uitjes en vakanties aan het subsidiëren. 

Nou ja..... en wat is daar in vredesnaam mis mee... binnenlands vervoer is net zo goed vaak "pretvervoer", een nogal denigrerende term vind ik dat, alsof dat géén belangrijk vervoer voor een mens is. Alsof dat niet betaalbaar mag zijn.... Alsof je dat soort vervoer per ov niet mag stimuleren zodat de auto thuis blijft.

Een uitje van Brabant naar Texel kost met de trein naar Den Helder altijd even veel en is zo gepiept. Even rechtsteeks van Breda naar Antwerpen met de trein kan niet zomaar en heeft wisselende tarieven die je ook nog eens moet gaan boeken.... alsof het een wereldreis is! Bizar.

Openbaar vervoer in de regio op relatief korte afstand, of het nu nationaal of internationaal is, hoort betaalbaar te zijn. Niet alleen voor de elite die wat meer te besteden heeft. Ik heb het niet over betaalbaar reizen naar Italië of zo, het gaat hier om de directe regio over de grens, in je eigen buurland, in pak m beet in een gebied van 100 km.

Het moet niet méér kosten om met de trein naar Antwerpen te gaan dan met de auto. Dat dat wel het geval is, is in mijn ogen echt absurd. Op een HSL zat ook niemand te wachten (behalve gemeente Breda want HSL dat geeft status 😫) maar de meesten hier hadden veel liever een normale spoorverbinding gehad.... of een reguliere intercity of regiotrein van (Eindhoven/Tilburg...-) Breda via Roosendaal naar Antwerpen/Brussel.... dan had die aftakking ook niet aangelegd hoeven te worden én had je al die eindeloze vertragingen en uitval niet gehad als gevolg van gedoe met de HSL. Is wel om, maar dan had je Roosendaal ook meegepakt als station en het is betrouwbaarder reizen. Was veel eenvoudiger en veel minder problematisch geweest.

Terzijde, er bestaan massa's aan goedkopere regiokaarten in het buitenland zowel voor trein en bus, allemaal voor die pretreiziger en om zoveel de auto te laten staan in die vakantiegebieden. Bovendien geven de pretreizigers wel het geld uit daar, dus levert het ook nog wat op.

Reputatie 7
Badge

Er is gewoon geen geld voor aantrekkelijke tarieven op de HSL aangezien NS destijds een waanzinnig bedrag heeft betaald om de concessie te verkrijgen. Een bedrag dat meer dan dubbel zo hoog was dan het waard is. En dat geld moet terug verdiend worden. Gevolg is wel dat een spontaan dagje Antwerpen flink duur is.

Interessante, ‘trieste’ maar waarschijnlijk juiste constatering.

Toen de IC nog via Roosendaal ging was een retour Antwerpen met 100 pct NL vrij iets van 9,00. Nu via Breda kost dat 24,60. Beide zonder treinbinding, met dezelfde reistijd en dezelfde trein: schandalige verhoging eigenlijk.

Ben benieuwd naar de tarieven en voorwaarden van de ICNG en de nieuwe NMBS-lijn…

 

 

Reputatie 5

Er is gewoon geen geld voor aantrekkelijke tarieven op de HSL aangezien NS destijds een waanzinnig bedrag heeft betaald om de concessie te verkrijgen. 

Internationaal treinvervoer is voornamelijk zakelijk vervoer of pretvervoer. Voordat je het weet ben je met "aantrekkelijke tarieven" uitjes en vakanties aan het subsidiëren. 

Nou ja..... en wat is daar in vredesnaam mis mee... binnenlands vervoer is net zo goed vaak "pretvervoer", een nogal denigrerende term vind ik dat, alsof dat géén belangrijk vervoer voor een mens is. Alsof dat niet betaalbaar mag zijn.... Alsof je dat soort vervoer per ov niet mag stimuleren zodat de auto thuis blijft.

Een uitje van Brabant naar Texel kost met de trein naar Den Helder altijd even veel en is zo gepiept. Even rechtsteeks van Breda naar Antwerpen met de trein kan niet zomaar en heeft wisselende tarieven die je ook nog eens moet gaan boeken.... alsof het een wereldreis is! Bizar.

Openbaar vervoer in de regio op relatief korte afstand, of het nu nationaal of internationaal is, hoort betaalbaar te zijn. Niet alleen voor de elite die wat meer te besteden heeft. Ik heb het niet over betaalbaar reizen naar Italië of zo, het gaat hier om de directe regio over de grens, in je eigen buurland, in pak m beet in een gebied van 100 km.

Het moet niet méér kosten om met de trein naar Antwerpen te gaan dan met de auto. Dat dat wel het geval is, is in mijn ogen echt absurd. Op een HSL zat ook niemand te wachten (behalve gemeente Breda want HSL dat geeft status 😫) maar de meesten hier hadden veel liever een normale spoorverbinding gehad.... of een reguliere intercity of regiotrein van (Eindhoven/Tilburg...-) Breda via Roosendaal naar Antwerpen/Brussel.... dan had die aftakking ook niet aangelegd hoeven te worden én had je al die eindeloze vertragingen en uitval niet gehad als gevolg van gedoe met de HSL. Is wel om, maar dan had je Roosendaal ook meegepakt als station en het is betrouwbaarder reizen. Was veel eenvoudiger en veel minder problematisch geweest.

Terzijde, er bestaan massa's aan goedkopere regiokaarten in het buitenland zowel voor trein en bus, allemaal voor die pretreiziger en om zoveel de auto te laten staan in die vakantiegebieden. Bovendien geven de pretreizigers wel het geld uit daar, dus levert het ook nog wat op.

 

Niks mis mee met "pretreizigera ". In internationale treinen zie je vooral in vakantietijd véél internationale treinreizigers richting Amsterdam. Best wel een leuke sfeer als je Nederlander tussen internationale toeristen zit. En voor NS & NMBS zijn de dagjesmensen en toeristen richting Antwerpen/Brussel/Amsterdam een goede bron van inkomsten. 

De fout wat kabinet Kok gemaakt heeft is dat ze de HSL van bovenaf doorgedrukt hebben. Ze hadden er goed over moeten communiceren zodat er draagvlak was ontstaan. Waarom niet uitleggen wat de voordelen van de HSL kon zijn zoals uitbreiding van spoor in Randstad, tijdswinst en aansluiting op de Europese HSL. Voeg de vele fouten en blunders bij tot het heden zoals een kreupele HSL Schiphol - Rotterdam tot de Groene Hart tunnel. Niet vreemd dat er ergernissen en weerzin zijn ontstaan over de HSL. 

Het is inderdaad irritant dat je belachelijke tarieven tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen moet betalen. Dat komt door het beleid van NS en NMBS.

Infrabel bereken hogere tarieven op HSL Antwerpen - Nederlandse grens naarmate je langer op de HSL rijdt. De Beneluxtrein is de traagste trein. NS en NMBS betalen nu gezamenlijk met de Beneluxtrein de hoge tarieven van Infrabel. 

Reputatie 5

Er is gewoon geen geld voor aantrekkelijke tarieven op de HSL aangezien NS destijds een waanzinnig bedrag heeft betaald om de concessie te verkrijgen. Een bedrag dat meer dan dubbel zo hoog was dan het waard is. En dat geld moet terug verdiend worden. Gevolg is wel dat een spontaan dagje Antwerpen flink duur is.

Interessante, ‘trieste’ maar waarschijnlijk juiste constatering.

Toen de IC nog via Roosendaal ging was een retour Antwerpen met 100 pct NL vrij iets van 9,00. Nu via Breda kost dat 24,60. Beide zonder treinbinding, met dezelfde reistijd en dezelfde trein: schandalige verhoging eigenlijk.

Ben benieuwd naar de tarieven en voorwaarden van de ICNG en de nieuwe NMBS-lijn…

 

 

Tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen Centraal via Noordtak HSL valt grotendeels onder Infrabel. 

Die belachelijke bod van NS om de HSL te krijgen staat hier buiten. Bovendien heeft Minister Schultz maatregelen genomen om High Speed Alliance met NS en KLM (10%) te redden. 

Het zijn de hoge tarieven van Infrabel waardoor NMBS en NS besluiten de kosten met de huidige Beneluxtrein te delen. Maar de tarieven zijn nog te hoog. 

Hoe sneller en korter op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens je rijdt des te minder hoeft te betaald worden. De ICNG België zal net als de Eurostar treinen redelijk kort op de HSL Antwerpen - Belgische grens (35 km) rijden. 

Grote kans dat de NMBS Intercity alleen de station Noorderkempen gaat bedienen richting Breda. Zie de pendeltrein Antwerpen - Noorderkempen geïntegreerd worden in een Belgische Intercity. Belgische media hadden daar het al eens over dat de M 7 tussen Charleroi - Noorderkempen wordt ingezet. 

Reputatie 5

Goede dag, ik woon in België maar werk over de grens zo als Breda en Roosendaal in het zorg het zal echt fijn zijn dat de laatste trein die naar België gaat om 23:42 nog gaat vertrekken en niet 22:42 want mijn dienst is tot 23:00 en doordat moet ik altijd toestemming vragen of ik eerder weg gaat en niet alle zorginstelling accepteren dat dus als ze niet accepteren mag die dienst ook niet draaien en het duurt nog even voordat ik mijn rijbewijs hebt 

NMBS heeft een nieuwe concessie gekregen van de Belgische overheid. Hier staat een aantal voorwaarden. Waaronder artikel 15: 

https://mobilit.belgium.be/nl/file/5322/download?token=oSJSaz0o

Vrees voor u dat NMBS en/of NS geen behoefte hebben om op die tijden treinen te laten rijden omdat ze het niet rendabel vinden. 

Reputatie 7

Wat een verhaal. Overheden maken het allemaal zo duur en complex dat de gewone mens die niet gevraagd heeft om supersnelle treinen en hightech spoor, maar gewoon normaal internationaal regionaal treinvervoer (niets meer en niets minder) de trein niet meer kan betalen. 

Ik kan het maar niet begrijpen dat het zo werkt, dat is onbegrijpelijk en verbazend. Je bent er toch voor de dagelijkse gebruiker, ter bevordering van ov-mobiliteit? Dan moet je ze ook bieden wat gewenst is. En het niet zo complex en duur maken dat de prijs mensen wegjaagt of mogelijkheden om vroeg of laat te reizen ontneemt omdat het niet rendabel zou zijn (→ dat hebben ze er dus zelf naar gemaakt door het spoorwezen op deze manier in te richten)

Reputatie 5

Wat een verhaal. Overheden maken het allemaal zo duur en complex dat de gewone mens die niet gevraagd heeft om supersnelle treinen en hightech spoor, maar gewoon normaal internationaal regionaal treinvervoer (niets meer en niets minder) de trein niet meer kan betalen. 

Ik kan het maar niet begrijpen dat het zo werkt, dat is onbegrijpelijk en verbazend. Je bent er toch voor de dagelijkse gebruiker, ter bevordering van ov-mobiliteit? Dan moet je ze ook bieden wat gewenst is. En het niet zo complex en duur maken dat de prijs mensen wegjaagt of mogelijkheden om vroeg of laat te reizen ontneemt omdat het niet rendabel zou zijn (→ dat hebben ze er dus zelf naar gemaakt door het spoorwezen op deze manier in te richten)

Toen de Beneluxtrein tussen Amsterdam - Brussel via Roosendaal reed ging het prima. Uitstekende samenwerking tussen NS en NMBS en Nederland vs België. Begrijp die sentimenten over die oude Beneluxtrein met reeks 11 met NS Intercity rijtuigen daarom ook. Toen verliep het meestal soepel. 

Daarna veranderde het. NMBS wilde zich richten tot Thalys. NS drukte hun Fyra plannen door. Kabinet Kok drukte de HSL Schiphol - Antwerpen door via Groene Hart tunnel en A 16. België wilde het via Roosendaal. Ter compensatie werd de HSL Antwerpen - Nederlandse grens deels vergoed door de Nederlandse overheid met 823 miljoen gulden: 

 https://www.dbnl.org/tekst/_nee003199701_01/_nee003199701_01_0029.php

De Nederlandse HSL werd aanbesteed. Dat was een innovatieve idee. Maar het pakte verschrikkelijk slecht uit. Zie de te hoge bod van NS. High Speed Alliance was al voor 2015 failliet. 

Voeg daar de hoge infraheffingen van Infrabel op HSL Antwerpen - Nederlandse grens en deee protectionisme van België met Belgische spoornet. Staatssecretaris Vivianne Heijnen laat andere vervoerders op HSL toe. 

Dat was in een notendop de HSL geschiedenis. Te lezen in de Fyra enquête. Ben daarom blij dat de ICNG België en de NMBS Intercity zal rijden. Hopelijk zal voor de treinreizigers de regionale treinvervoer aantrekkelijker worden. 

Maar de HSL Schiphol - Antwerpen moet dan wel aantrekkelijker worden. De goede stap was/is dat de HSL Schiphol - Antwerpen wordt geïntegreerd in het hoofdrailnet waardoor meerdere delen van Nederland en België kunnen profiteren van de HSL Schiphol - Antwerpen. 

Hopelijk zullen de tarieven goedkoper worden. Maar niet iedereen zal de trein kunnen betalen. Dat is een illusie. 

Reputatie 5

 

Nadeel van de nieuwe verbindingen is ook dat het op die manier weer allemaal uurdiensten blijven. 

Voor internationale verbindingen lijken me uurdiensten op zich wel genoeg. En kennelijk is er behoefte aan een versnelde verbinding Amsterdam-Brussel alhoewel ik zelf het kopiëren van de Eurostar wat onzin vind.

In onze buurlanden rijden veel treinen sowieso minder frequent dan in Nederland. Uurdiensten zijn daar heel normaal; soms zelfs 1x per 2 uur-diensten. Elk halfuur een trein zoals hier (laat staan iedere 10-15 minuten) is daar buiten de grootstedelijke agglomeraties zeldzaam. Bovendien zijn de overstaptijden in Belgie vaak nogal ongelukkig. (Bv. van Maastricht via Liège richting Luxembourg moet je in Liège meestal bijna een uur wachten op je verbinding). Dat is ook niet echt fijn.

Neemt niet weg dat de trein wel een veel aantrekkelijker alternatief wordt als ze frequenter rijden. 

Reputatie 5

Er is gewoon geen geld voor aantrekkelijke tarieven op de HSL aangezien NS destijds een waanzinnig bedrag heeft betaald om de concessie te verkrijgen. 

Internationaal treinvervoer is voornamelijk zakelijk vervoer of pretvervoer. 

 

Welke categorie reizigers zijn er dan volgens jou nog meer buiten zakelijke en 'pret’reizigers? 

Reageer