trein


Goede dag, ik woon in België maar werk over de grens zo als Breda en Roosendaal in het zorg het zal echt fijn zijn dat de laatste trein die naar België gaat om 23:42 nog gaat vertrekken en niet 22:42 want mijn dienst is tot 23:00 en doordat moet ik altijd toestemming vragen of ik eerder weg gaat en niet alle zorginstelling accepteren dat dus als ze niet accepteren mag die dienst ook niet draaien en het duurt nog even voordat ik mijn rijbewijs hebt 


35 reacties

Reputatie 7
Badge

 

Nadeel van de nieuwe verbindingen is ook dat het op die manier weer allemaal uurdiensten blijven. 

Voor internationale verbindingen lijken me uurdiensten op zich wel genoeg. En kennelijk is er behoefte aan een versnelde verbinding Amsterdam-Brussel alhoewel ik zelf het kopiëren van de Eurostar wat onzin vind.

In onze buurlanden rijden veel treinen sowieso minder frequent dan in Nederland. Uurdiensten zijn daar heel normaal; soms zelfs 1x per 2 uur-diensten. Elk halfuur een trein zoals hier (laat staan iedere 10-15 minuten) is daar buiten de grootstedelijke agglomeraties zeldzaam. Bovendien zijn de overstaptijden in Belgie vaak nogal ongelukkig. (Bv. van Maastricht via Liège richting Luxembourg moet je in Liège meestal bijna een uur wachten op je verbinding). Dat is ook niet echt fijn.

Neemt niet weg dat de trein wel een veel aantrekkelijker alternatief wordt als ze frequenter rijden. 

 

Ik denk ook niet dat je alle 16 uren een half uurlijkse dienstregeling zou moeten verwachten, maar juist op de momenten dat het drukker is, bijvoorbeeld 2 of 3 extra treinen tussen 8 en 10 en in de middag tussen 16 en 19 uur. Eventueel aanpasbaar aan het seizoen of de dag.

Dat lijkt me nuttiger dan een nieuwe verbinding te introduceren die (denk ik) t.o.v. Eurostar niet heel veel toevoegt qua prijs en voorwaarden. Een pendeltrein tussen Breda en Antwerpen lijkt mij dan een stuk goedkoper. Zou zelf ook vaker naar Antwerpen of verder reizen als het makkelijker en goedkoper zou zijn dan het huidige ticketsysteem.

Overigens kan men een voorbeeld nemen aan Arriva, die nu wel 2x per uur een grensoverschrijdende verbinding tussen Heerlen en Aachen rijdt. Dan moet de vraag naar Antwerpen toch ook te creëren zijn!

Reputatie 7

Een pendeltrein tussen Breda en Antwerpen lijkt mij dan een stuk goedkoper. Zou zelf ook vaker naar Antwerpen of verder reizen als het makkelijker en goedkoper zou zijn dan het huidige ticketsysteem.

Overigens kan men een voorbeeld nemen aan Arriva, die nu wel 2x per uur een grensoverschrijdende verbinding tussen Heerlen en Aachen rijdt. Dan moet de vraag naar Antwerpen toch ook te creëren zijn!

Totaal mee eens…. Als het tussen Heerlen en Aachen kan, en tussen Enschede - Münster/Dortmund, moet het richting het populaire Antwerpen helemaal kunnen! Verschil is natuurlijk wel dat laatstgenoemde verbindingen korte stoptreintjes zijn en de IC Brussel een enorm lange trein met veel capaciteit. Dat is mooi, maar om het uur een kortere pendeltrein erbij, die ook eerder rijdt en tot later doorrijdt, waarvoor je ter plekke gewoon een kaartje uit een automaat kan halen, is alleen maar aantrekkelijk om te gebruiken.

Maar die onzinnig hoge Infrabeltarieven maken het dus ook weer erg duur begrijp ik.

 

Totaal mee eens…. Als het tussen Heerlen en Aachen kan, en tussen Enschede - Münster/Dortmund, moet het richting het populaire Antwerpen helemaal kunnen! 

Bij NS en NMBS loopt verhoudingsgewijs veel meer personeel rond, zowel direct als indirect. Dan wordt het lastig.

Daarnaast is NS niet geïnteresseerd in korte afstand vervoer. 

Reputatie 7

 

Totaal mee eens…. Als het tussen Heerlen en Aachen kan, en tussen Enschede - Münster/Dortmund, moet het richting het populaire Antwerpen helemaal kunnen! 

Bij NS en NMBS loopt verhoudingsgewijs veel meer personeel rond, zowel direct als indirect. Dan wordt het lastig.

Daarnaast is NS niet geïnteresseerd in korte afstand vervoer. 

Ja daar heb je een punt. In genoemde stoptreinen zit eigenlijk altijd alleen de treinbestuurder. Dat maakt het veel eenvoudiger en goedkoper.

Onbegrijpelijk dat NS weinig belangstelling heeft over korte afstandsvervoer. Dáár is juist vraag naar en laat volgens mij groei zien. Dus ik snap de desinteresse dan niet.... temeer daar in het buitenland wel volop op de regio wordt ingezet.

Het Nederlandse spoor is duidelijk echt intercity en Randstad gericht. Dat is toch niet meer houdbaar.

 

 

 

Onbegrijpelijk dat NS weinig belangstelling heeft over korte afstandsvervoer. Dáár is juist vraag naar en laat volgens mij groei zien. Dus ik snap de desinteresse dan niet.... temeer daar in het buitenland wel volop op de regio wordt ingezet.

NS wil niet zo zeer reizigers vervoeren maar geld verdienen en gezien het zeer hoge kostenniveau moet dat ook wel. En NS denkt meer geld te verdienen met langeafstandsvervoer alhoewel juist de markt voor korteafstandsvervoer groeit. Het langeafstandsvervoer heeft veel last van vraaguitval door thuiswerken, elektronisch vergaderen, videobellen, etc.

Reputatie 7

NS wil niet zo zeer reizigers vervoeren maar geld verdienen en gezien het zeer hoge kostenniveau moet dat ook wel. En NS denkt meer geld te verdienen met langeafstandsvervoer alhoewel juist de markt voor korteafstandsvervoer groeit. 

Meer geld verdienen doe je niet met spotgoedkope Jongerentickets, Weekend Vrij en dat soort abonnementen. Dus dat matcht niet met elkaar.

Juist in weekenden en daluren gaan mensen met goedkope abonnementen verder reizen met intercity's. Voltarief is veel te duur, dus dat zorgt ook niet voor meer klanten.

NS wil niet zo zeer reizigers vervoeren maar geld verdienen en gezien het zeer hoge kostenniveau moet dat ook wel. En NS denkt meer geld te verdienen met langeafstandsvervoer alhoewel juist de markt voor korteafstandsvervoer groeit. 

Meer geld verdienen doe je niet met spotgoedkope Jongerentickets, Weekend Vrij en dat soort abonnementen. Dus dat matcht niet met elkaar.

Klopt, dan kun je beter gewone kaartjes over korte afstanden verkopen. Maar ja, die obsessie bij NS met langeafstandsvervoer.

 

Juist in weekenden en daluren gaan mensen met goedkope abonnementen verder reizen met intercity's. Voltarief is veel te duur, dus dat zorgt ook niet voor meer klanten.

Klopt ook allemaal, maar NS heeft nog steeds de illusie dat dit de weg naar meer inkomsten is. 

Reputatie 7
Badge +1

Belgen en (ook Duitsers) leven wat vroeger op de dag. Ze staan vroeger op, gaan vroeger werken, weer vroeger haar huis, etc 

Dat is typisch voor overheden en productiebedrijven. In o.a. de sector waar ik in zit (IT) is dat ook in België anders. Als ik om 8:30 op kantoor kom, ben ik vaak de eerste.

De treinen naar België stoppen inderdaad erg vroeg. De laatste vanuit Roosendaal om 22.21 en de laatste uit Breda om 22.42. Er is op dit forum al veel vaker gevraagd om latere (en ook vroegere) treinen.

 

De Nederlandse overheid eist maar 16 treinparen, dus NS en NMBS rijden maar 16 treinparen. Dit is al jaren zo, ondanks het feit dat je voor een normale dienstregeling je er eigenlijk minstens 17 moet rijden, om 's morgens vroeg genoeg en 's avonds laat genoeg vervoer te bieden. Maar de overheid neemt met 16 genoegen, dus meer wordt er niet gereden, en die treinen dan op de tijdstippen dat de meeste reiziger worden verwacht en ook zodanig dat de omloop gemakkelijk is. Meer moet je daar niet achter zoeken, zeker geen culturele verschillen ofzo.

Volgens de dienstregelingaanvraag 2025 op locov gaat er vanaf december wel een uur eerder, rond 6.10) een Intercity rijden vanuit Rotterdam en Breda naar Brussel. Verder gaat de vernieuwde intercity een uur later, rond 21.45, rijden vanuit Brussel en Antwerpen naar Amsterdam.

Die trein van 6:10 is weliswaar wenselijk, maar helemaal nog niet zeker. Er is namelijk een rijpadconflict rond Brussel, waardoor de huidige trein in dat pad (P7227 Noorderkempen v. 7:00) maar tot Brussels Airport rijdt en niet tot Brussel-Zuid, dus het kan zijn dat dat zo blijft. Die vroege trein zou overigens wel ten koste gaan van een late trein (Rotterdam v. 22:10), want het blijven uiteraard maar 16 treinparen. We zullen zien wat het wordt.

Reputatie 7
Badge

Ze zouden creatief kunnen denken: In plaats van 16 treinparen, 15 treinparen aangevuld met een half treinpaar in de vroege ochtend en een half treinpaar in de late avond. 15+2x½ maakt 16! 😎

Het zogenaamde halve paar rijdt dan alleen tussen Breda en Antwerpen vv. En dan heb je toch 17x een trein!

Reputatie 7

 

De Nederlandse overheid eist maar 16 treinparen, dus NS en NMBS rijden maar 16 treinparen. Dit is al jaren zo, ondanks het feit dat je voor een normale dienstregeling je er eigenlijk minstens 17 moet rijden, om 's morgens vroeg genoeg en 's avonds laat genoeg vervoer te bieden. Maar de overheid neemt met 16 genoegen, dus meer wordt er niet gereden

Dat begrijp ik totaal niet van de overheid……… waarom? Denken ze dat er later op de avond toch niemand meer de grens over wil?

Maastricht - Luik rijdt ook nog tot middernacht…..

 

Reageer