Volle Beneluxtrein | NS Community
beantwoord

Volle Beneluxtrein


Reputatie 5

Zat vandaag in de Beneluxtrein die om 10:43 uit Schiphol vertrok. 

Beneluxtrein was buitengewoon vol. Sommigen moesten staan. Vermoed dat dit o.a. te maken heeft met de onzekerheid op Schiphol. En de coronaepidemie is ook (voorlopig) voorbij. Het is net als 3 jaar dat in zomerperiode de Beneluxtrein vol zijn. En de 7 ICR op bepaalde uren te weinig capaciteit hebben. 

Is NS in staat om enkele van de 11 stammen te verlengen met 2 extra tweede klas Intercityrijtuigen? En hoeveel Beneluxrijtuigen zijn er nog? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 24 June 2022, 13:54

Bekijk origineel

50 reacties

Er is geen mogelijkheid meer om deze treinen te verlengen op dit moment omdat er geen materieel voor is. Al het materieel is verdeeld over de ICD en de IC Brussel.

Reputatie 5

Er is geen mogelijkheid meer om deze treinen te verlengen op dit moment omdat er geen materieel voor is. Al het materieel is verdeeld over de ICD en de IC Brussel.

En als straks de ICNG instroomt? Dat zal volgens (vele) prognoses vanaf december 2022 zijn. 

Het probleem zal tijdelijk zijn. En ook niet op alle uren. Maar volgende zomer zal waarschijnlijk weer volle Beneluxtrein zijn. 

En als goed begrepen heb is hier ook een aparte toelating van NS Traxx/NMBS Traxx met 9 Intercityrijtuigen nodig. Waarom? Het is meer van hetzelfde. Maar wil IL&T en DVIS dit? 

Met de instroom van de ICNG gaan de rijtuigen op reserve, mochten er onverhoopt toch nog problemen optreden met de ICNG. Die zullen dus niet gebruikt worden om de IC Brussel te verlengen.
Ook voor de IC Brussel staat de ICNG op de planning, dus tot die tijd is het even roeien met de riemen die we hebben.

Reputatie 5

Met de instroom van de ICNG gaan de rijtuigen op reserve, mochten er onverhoopt toch nog problemen optreden met de ICNG. Die zullen dus niet gebruikt worden om de IC Brussel te verlengen.
Ook voor de IC Brussel staat de ICNG op de planning, dus tot die tijd is het even roeien met de riemen die we hebben.

Af en toe (reserve) Traxx + ICR in "conditie" houden. Bijvoorbeeld tussen Den Haag - Groningen. Kun je een paar ICM-M ergens anders inzetten. 

Nee, de treinen worden terzijde gezet en zullen niet in de reizigersdienst terecht komen.

Reputatie 7
Badge +1

Reden van drukte zal eerder liggen in gevoelige uitval van vrij veel Thalys-zullen wel mensen zijn die dan omgeboekt zijn en op de TLS te Broeksel overstap

Badge +3

Er is geen mogelijkheid meer om deze treinen te verlengen op dit moment omdat er geen materieel voor is. Al het materieel is verdeeld over de ICD en de IC Brussel.

En de 1100 Den Haag - Eindhoven. Voorheen was alles 9 delen maar er zijn enkele jaren geleden rijtuigen tussenuit gehaald om daarmee extra stellen (de 5e ICd) te maken.

Reputatie 7
Badge +1

Af en toe (reserve) Traxx + ICR in "conditie" houden. Bijvoorbeeld tussen Den Haag - Groningen. Kun je een paar ICM-M ergens anders inzetten. 

Het lijkt mij ook allesbehalve praktisch om de treinen op een dergelijke manier in conditie te houden. Alleen al om de kleine groep machinisten die erop mag rijden. Zeker met de personeelstekorten van nu.

En als je de treinen elders gaat inzetten staan ze natuurlijk ook niet meer op reserve. Mocht er dan toch iets misgaan met ICNG, dan moet er weer worden geschoven met materieel.

Reputatie 7
Badge +1

Er is geen mogelijkheid meer om deze treinen te verlengen op dit moment omdat er geen materieel voor is. Al het materieel is verdeeld over de ICD en de IC Brussel.

En de 1100 Den Haag - Eindhoven. Voorheen was alles 9 delen maar er zijn enkele jaren geleden rijtuigen tussenuit gehaald om daarmee extra stellen (de 5e ICd) te maken.

De treinen zijn ook ooit verlengd van 6 naar 7 wagons dacht ik.

Dat geschuif en geknip in de ICD-treinstammen geeft wel direct het nadeel aan van deze treinen. Ze zijn niet zo flexibel in te zetten qua lengte. Straks met ICNG zal dat makkelijker worden. 😇

Prijzen afhankelijk maken van de boekingen zoals bij de Duitse ICE en iC?

En de 1100 Den Haag - Eindhoven. Voorheen was alles 9 delen maar er zijn enkele jaren geleden rijtuigen tussenuit gehaald om daarmee extra stellen (de 5e ICd) te maken.

De treinen zijn ook ooit verlengd van 6 naar 7 wagons dacht ik.

Dat geschuif en geknip in de ICD-treinstammen geeft wel direct het nadeel aan van deze treinen. Ze zijn niet zo flexibel in te zetten qua lengte. Straks met ICNG zal dat makkelijker worden. 😇

Net zo flexibel, je zit vast aan de standaard treinlengtes want ook de ICD en IC Brussel worden gezien als treinstellen.

 

@Robert B  Volgens mij stond de 1100 ook als ICD in de borden op de stations.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de 1100 in de tijd dat ik nog dagelijks reisde nooit als ICD op de borden gezien. Ook zie ik nu online die 1100 niet als ICD staan. 

 

De treinen zijn ook ooit verlengd van 6 naar 7 wagons dacht ik.

Dat geschuif en geknip in de ICD-treinstammen geeft wel direct het nadeel aan van deze treinen. Ze zijn niet zo flexibel in te zetten qua lengte. Straks met ICNG zal dat makkelijker worden. 😇

Ik kan me inderdaad herinneren dat de 6-delige stammen naar 7 werden verlengd en daarmee was meen ik al wat met had aan beschikbare wagons wel gebruikt. Ook werden/worden enkele 9-delige stammen ingezet als ICD en andersom enkele 7-delige als 1100 al naar gelang de drukte. Dat is dan het enige wat er nu flexibel aan is. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Net zo flexibel, je zit vast aan de standaard treinlengtes want ook de ICD en IC Brussel worden gezien als treinstellen.

Maar ICNG kan gekoppeld rijden, en de huidige stammen TRAXX + ICR niet (toch?). Met dat koppelen heb je meer mogelijkheden in lengte dan wat je nu hebt lijkt mij dan.

Dat was ook meer wat ik bedoelde qua flexibiliteit.

Reputatie 5

Af en toe (reserve) Traxx + ICR in "conditie" houden. Bijvoorbeeld tussen Den Haag - Groningen. Kun je een paar ICM-M ergens anders inzetten. 

Het lijkt mij ook allesbehalve praktisch om de treinen op een dergelijke manier in conditie te houden. Alleen al om de kleine groep machinisten die erop mag rijden. Zeker met de personeelstekorten van nu.

En als je de treinen elders gaat inzetten staan ze natuurlijk ook niet meer op reserve. Mocht er dan toch iets misgaan met ICNG, dan moet er weer worden geschoven met materieel.

Denk dan niet aan dat één op één vervangen worden. Eerder dat er al een aantal stammen Traxx+ ICR vervangen zijn. 

Had dit idee omdat heb gelezen dat dergelijke treinen af en toe conditieritten nodig hebben. Zie DDZ die eerder ook een tijd lang opgesteld waren. En er was soms een tekort aan treinen. 

Maar zie dat inzetten van Traxx+ ICR in reguliere dienst op gewone Intercityverbindingen ook haken en ogen heeft. 

Het wegtrekken van Traxx treinmachinisten kan dus niet zomaar. En personeelstekort is er net als bij Schiphol ook bij NS. 

@Hanzeboog

De Traxx locs zijn geleased en gezien de financiële situatie zal NS ze dus zo snel mogelijk willen teruggeven aan Akiem en niet in dienst houden (laat staan op reserve zetten).

Verder is er sinds corona met name een overschot aan IC materieel aangezien juist het IC vervoer fors is gedaald en er is dus ook weinig reden om ICR op reserve te zetten.

ICR is 40 jaar oud en behalve sloop kan NS hooguit proberen ze nog tegen ieder aannemelijk bod te verkopen aangezien dat met losse rijtuigen veel makkelijker gaat dan met treinstellen. Misschien heeft Flixtrain interesse of kan European Sleeper ze ombouwen tot ligrijtuig (smile).

Of de inzet met ICNG flexibeler wordt vraag ik me nog af. Wat erg onhandig is is dat er voor de Beneluxdienst uitsluitend achtwagenstellen zijn besteld. Acht bakken is dan soms misschien te weinig maar zestien is gelijk weer enorme overkill nog los van de vraag of die wel op alle tussenstations passen (????). Met vijfwagenstellen waren ook combinaties van 10 en 13 bakken mogelijk geweest.

Je schrijft trouwens dat de trein overvol was bij vertrek uit Schiphol maar was dat ook tussen Breda en Antwerpen? Anders zou je ook kunnen overwegen de trein uit te sluiten voor binnenlands vervoer.

Reputatie 5

@Hanzeboog

De Traxx locs zijn geleased en gezien de financiële situatie zal NS ze dus zo snel mogelijk willen teruggeven aan Akiem en niet in dienst houden (laat staan op reserve zetten).

Verder is er sinds corona met name een overschot aan IC materieel aangezien juist het IC vervoer fors is gedaald en er is dus ook weinig reden om ICR op reserve te zetten.

ICR is 40 jaar oud en behalve sloop kan NS hooguit proberen ze nog tegen ieder aannemelijk bod te verkopen aangezien dat met losse rijtuigen veel makkelijker gaat dan met treinstellen. Misschien heeft Flixtrain interesse of kan European Sleeper ze ombouwen tot ligrijtuig (smile).

Of de inzet met ICNG flexibeler wordt vraag ik me nog af. Wat erg onhandig is is dat er voor de Beneluxdienst uitsluitend achtwagenstellen zijn besteld. Acht bakken is dan soms misschien te weinig maar zestien is gelijk weer enorme overkill nog los van de vraag of die wel op alle tussenstations passen (????). Met vijfwagenstellen waren ook combinaties van 10 en 13 bakken mogelijk geweest.

Je schrijft trouwens dat de trein overvol was bij vertrek uit Schiphol maar was dat ook tussen Breda en Antwerpen? Anders zou je ook kunnen overwegen de trein uit te sluiten voor binnenlands vervoer.

Waarschijnlijk zijn er ook NS Alpha Trains Traxx. Weet niet of NS nog reeks 28 van NMBS huurt. 

Weet wél dat het aantal reizigers gedaald. Maar dacht meer aan conditieritten. Soms moeten de treinen af en toe rijden. Zie DDZ die een tijd lang werden opgesteld op opstelterreinen. 

ICR wordt gesloopt. Anders moeten ze het ook aanpassen met displays, USB en stopcontacten. Deze treinen zijn al 15 jaar niet meer van deze tijd. Maar konden ze destijds weten dat het tot 2023 zou duren voordat de opvolger zou komen?

Verwacht wel dat het aantal reizigers gaat toenemen. Als je baseert op de huidige reizigersaantallen met deze ICR zal het vast anders zijn. ICNG is modern, sneller, comfortabeler en flexibeler. 

Tussen Schiphol - Rotterdam en Antwerpen - Brussel zijn enorme vervoersstromen. Daarom zie je op deze trajecten in Nederland en België veel dubbeldeksintercity's. 

ICNG België kan net als ICE International flexibel afgekoppeld of aangekoppeld worden bij Rotterdam Centraal. En ga voor gemak vanuit dat de reizigersaantallen weer net als in 2019 zullen worden. En dan zijn twee gekoppelde ICNG België met 820 zitplaatsen wél nodig in de zomerperiode. Daarbuiten véél minder omdat er dan veel minder toeristen zijn. 

Ja ook tussen Breda - Antwerpen was het vol. Als goed rijden vanaf 2025 ICNG Brussel - Amsterdam (Centraal/Zuid - ) en NMBS IC Brussel - Breda (- Rotterdam). Dan hoef je deze IC niet meer uit te sluiten voor binnenlands vervoer. 

Reputatie 5

Vandaag weer in overvolle Beneluxtrein gezeten. Amsterdam (11:28) - Brussel (14:17) was t/m Breda overvol. Had zelf een andere IC Direct kunnen nemen.😁

 

Waarschijnlijk is dit probleem in de zomerperiode op bepaalde uren niet op te lossen. Maar als de nieuwe treinen instromen van NS en NMBS zal dat beter op te lossen zijn. 2 gekoppelde ICNG België tussen Brussel - Amsterdam is de zomerperiode zal dan nodig zijn om alle treinreizigers een zitplaats te geven. Of het via Breda of rechtstreeks vanaf Rotterdam naar Antwerpen rijdt. 

De helft van de ICD-treinen rijdt op dit moment niet wegens personeelsgebrek. De resterende treinen zijn daardoor drukker.

Onjuist. Alle ICD treinen rijden momenteel gewoon (uitgezonderd natuurlijk bij verstoringen).

De IC Brussel is extreem druk in de zomer. Altijd al geweest, maar deze zomer is het wel extreem. Daarom wordt ook opgeroepen op de stations aan de binnenlandse reizigers om gebruik te maken van de binnenlandse treinen, en niet de IC Brussel.

Reputatie 5

Onjuist. Alle ICD treinen rijden momenteel gewoon (uitgezonderd natuurlijk bij verstoringen).

De IC Brussel is extreem druk in de zomer. Altijd al geweest, maar deze zomer is het wel extreem. Daarom wordt ook opgeroepen op de stations aan de binnenlandse reizigers om gebruik te maken van de binnenlandse treinen, en niet de IC Brussel.

Waarschijnlijk heeft de chaos op Schiphol en Airport Brussel hiermee te maken. 

Lijk me zoal niet verkeerd dat NS zich indekt tegen deze drukte in de zomer. Al of niet met NMBS vanaf 2025. 

Reputatie 7

De IC Brussel is extreem druk in de zomer. Altijd al geweest, maar deze zomer is het wel extreem. 

Dat klopt. 2x naar Antwerpen geweest onlangs en ik verbaasde me over de drukte. Alles vol en in Breda stapten nog velen in. Mensen die in Noorderkempen opstapten konden allemaal blijven staan. Volgende zomer 2x per uur gaan rijden? 

Zie echter ook veel uitval van deze trein. In Breda zie ik dan vaak veel mensen een uur blijven wachten op de volgende, die is dan extra druk natuurlijk.…

Of de vertraging is weer eens fors, dan neemt de vertraagde trein vaak ook al mensen mee die eigenlijk de volgende hadden willen nemen. 

Vandaag vielen een aantal Thalys treinen uit dus ook die passagiers zijn met de trein meegegaan. Druk treintje in de zomer..

Reputatie 1

ICNG gaat pas in 2025 in de Benelux rijden. NS heeft nooit 28’ers van NMBS gehuurd. De locs die ooit ‘van’ de NMBS waren en die nu bij NS rijden zijn door NS gehuurd van Alpha Trains, niet van de NMBS. Daarom zijn die 28-nummers er ook af.

Reputatie 5

ICNG gaat pas in 2025 in de Benelux rijden. NS heeft nooit 28’ers van NMBS gehuurd. De locs die ooit ‘van’ de NMBS waren en die nu bij NS rijden zijn door NS gehuurd van Alpha Trains, niet van de NMBS. Daarom zijn die 28-nummers er ook af.

Las een héél tijd geleden dat NS 4 NMBS gehuurd had. Maar die informatie klopt dus niet volgens jou niet. 

Klopt dat je de reeks 28 nummers niet ziet bij binnenlandse verbindingen. Wel bij de NMBS reeks 28 t.b.v. de Beneluxtrein. 

Afwachten of het 2025 wordt. Al lees niet over vertragingen bij de ICNG België. 

 

Reputatie 7
Badge +2

In elk geval las ik elders dat de I11 stuurstanden van de NMBS van ATB voorzien gaan worden om ingezet te kunnen worden in combinatie met de HLE17 locs (in te stromen vanaf 2026 zover ik kon vinden). Daarmee zouden treinen Brussel - Breda - Rotterdam gereden moeten gaan worden, dus ter versterking van de Benelux.

Reageer