Waarom propriëtaire Javascript-verplichting op NS International website? | NS Community
beantwoord

Waarom propriëtaire Javascript-verplichting op NS International website?

  • 5 November 2022
  • 9 reacties
  • 225 Bekeken

Waarom ben je verplicht om, bij het boeken van een reis, propriëtaire Javascript op de website van NS International te accepteren?

Ik kan alleen maar een reis boeken door de JShelter Javascript Restictor [1] plug-in op de stand “wrappers off”(0) te zetten.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

[1] https://jshelter.org/

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 5 November 2022, 15:09

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

Nooit last van gehad.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas ben ik niet thuis in de taal die TS gebruikt.

Ik heb al vaker geboekt en ik hoefde niets te accepteren.

Reputatie 7
Badge

Misschien moet @ao-eu eens een fatsoenlijke browser proberen, of wat add-ons erin uitschakelen.

Reputatie 7
Badge +3

TS gebruikt een plugin die mogelijk schadelijke en/of ongewenste javascript, zoals trackers, blokkeert. Als je niet zo'n plugin gebruikt, merk je dus ook niks van die code, maar wordt die wel uitgevoerd. De meeste sites met zulke code werken ook zonder die code uit te voeren. Blijkbaar wordt er op de site van NS International ook zulke code gebruikt en kun je geen reis boeken zonder die code ook daadwerkelijk te accepteren/uit te voeren. Je kunt je inderdaad afvragen waarom dat nodig is.

Reputatie 7
Badge

Gewoon de site van NS International whitelisten. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja duh. De vraag is niet hoe hij van die melding afkomt, de vraag is waarom die code überhaupt op die site staat en waarom deze ook verplicht is om een reis te kunnen boeken.

Reputatie 7
Badge

Leg dan ook uit welke tracker-code hij bedoelt.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf even getest. Op de homepage is er bijvoorbeeld direct sprake van zgn. fingerprinting zonder enige vorm van instemming. Als je die code blokkeert, lijkt het inderdaad niet mogelijk een reis te boeken.

De Consumentenbond zegt hierover:

Mag dit eigenlijk wel? 

Volgens de Telecom- en privacywet (AVG) mag een website in beginsel alleen fingerprinten als de consument ermee instemt. Alleen ing.nl, nu.nl en telegraaf.nl wachten met hun vingerafdruk totdat je akkoord geeft voor de cookies en andere technieken voor tracking. De anderen doen het zonder enige vorm van instemming.

 

Gezien het feit dat NS de AVG te pas en te onpas als argument gebruikt om bepaalde diensten niet te verlenen, is dat toch enigszins discutabel.

Reageer