Wanneer recht op dalurenkorting op ICE naar Duitsland | NS Community
beantwoord

Wanneer recht op dalurenkorting op ICE naar Duitsland

  • 4 August 2022
  • 22 reacties
  • 1073 Bekeken

Vraag over het toepassen van mijn Dal Voordeelkaart op het traject Dusseldorf naar Amsterdam CS.

Ik wil deze reis maken op 24-08-2022, vertrek 15:26.

 

Ondanks een hele chat sessie met een medewerker heb ik nog steeds geen antwoord.

Er komen termen voorbij als “het goedkoopste tarief” zonder een definitie hiervan te geven.

 

Als je aangeeft bij het boeken dat je een kortingskaart hebt, dan wordt de korting gewoon toegepast.

Het lijkt er dus op dat er geen enkele controle wordt toegepast. Ik had bijna geboekt met korting, terwijl ik er waarschijnlijk geen recht op heb.

Dit betekent volgens mij automatisch dat er vele reizigers in de trein gaan zitten met het foute kaartje.

 

Kan iemand van NS internationaal hier een duidelijk en uitgewerkt antwoord op geven?

icon

Beste antwoord door Tamzin 4 August 2022, 17:48

Bekijk origineel

22 reacties

Het hangt er vanaf wat voor ICE-ticket u koopt. Het leeuwendeel van de reizigers koopt een goedkoop ticket tegen Sparpreis of Supersparpreis met verplichte treinen (de zg Zugbindung) en daarop worden geen verdere kortingen verleend en u kunt die tickets ook niet zo maar meer annuleren. Alleen op het allerduurste, flexibele tarief wordt korting gegeven met een kortingkaart maar dan betaalt u wel de hoofdprijs voor zakenmensen.

Maar u refereert aan de trein van 15.26 uur en dat is helemaal geen ICE maar een regionale trein van VIAS van Düsseldorf naar Arnhem. Als u daarvoor een kaartje koopt naar Amsterdam (met dus een overstap in Arnhem) krijgt u voor het NL-traject wel korting met uw DalVoordeel.

Op dit moment is op 24/8 de ICE van 15.12 uur zonder korting nog goedkoper dan de regionale trein van 15.26 uur met korting (€27.90 versus €33.60). De prijzen voor de ICE gaan echter naarmate de reisdatum dichterbij komt normaliter pijlsnel omhoog.

Maar let voor de ICE dus wel op de de restricties: u mag geen andere trein nemen dan die van 15.12 uur en u kunt er ook niet meer vanaf. Komt u bijv.in Düsseldorf met het vliegtuig aan en is dat een uur te laat dan vervalt uw ICE-ticket en moet u een nieuw ticket kopen. U neemt zelf het risico.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je bij het boeken 40% korting in NL aan kan geven dan mag dat bij Dal Voordeel.

Of die korting ook daadwerkelijk toegepast wordt ligt er aan, zie de reactie van Tamzin.

Reputatie 7
Badge +3

Als je aangeeft bij het boeken dat je een kortingskaart hebt, dan wordt de korting gewoon toegepast.

Het lijkt er dus op dat er geen enkele controle wordt toegepast. Ik had bijna geboekt met korting, terwijl ik er waarschijnlijk geen recht op heb.

Die controle vind plaats in de trein (als de conducteur tenminste controleert). Bij controle laat je behalve je ICE ticket ook je OV-chipkaart met abonnement op basis waarvan je recht op korting hebt zien. 

 

Badge +3

Ik vraag me af of er voor een ICE naar Amsterdam wel (Super)Sparpreis tickets te koop zijn. 🤔

Reputatie 7
Badge +1

Op dit moment is op 24/8 de ICE van 15.12 uur zonder korting nog goedkoper dan de regionale trein van 15.26 uur met korting (€27.90 versus €33.60). De prijzen voor de ICE gaan echter naarmate de reisdatum dichterbij komt normaliter pijlsnel omhoog.

Ik krijg de prijs van €27,90 er niet uit of überhaupt een (Super)Sparpreis tarief. Ik kom alleen op het Flexpreis tarief uit met 40% korting in NL voor €51 bij NS international. Bij DB staat de trein als ‘volgeboekt’.

 

Bij het gebruik van de RE 19 van 15:26 zou je ook ervoor kunnen kiezen om gebruik te maken van het 9-Euro-Ticket tot aan Emmerich en vanaf daar apart een internationaal ticket te kopen met 40% korting in NL naar Amsterdam Centraal voor €17,10. Een totaal van €26,10. Het Dal Voordeel abonnement is geldig op deze reis vanwege de internationale daluren (geen middagspits). Vanaf Emmerich-Elten zijn er geen internationale tickets meer te kopen naar Nederland. Zou je de OV-Chipkaart gebruiken vanaf Praest dan kost dat €14,22 of vanaf Emmerich voor €13,81 naar Amsterdam Centraal, maar dan moet je wel wachten tot de (binnenlandse) daluren beginnen om 18:30 (inchecken vanaf 18:25).

De reisplanner houdt rekening met of de korting geldig is voor een bepaalde reis of bepaald tarief. Onder de prijs bij ‘Bekijk details’ is te zien of de korting ook daadwerkelijk is toegepast.

@Robert B 

De prijs van €27.90 die ik noemde:

27,90 EUR
2nd class,  Super Sparpreis Europa
Icon-Action-Info-Circle.svg
  ic-db_notification_error-filled_16.png

Cancellation excluded

ic-db_notification_error-filled_16.png

No City-Ticket

ic-db_notification_error-filled_16.png

Train-specific travel

Badge +3

Ah, dat zal dan wel komen omdat als je een Bahncard (40% NL, eventueel met RailPlus) aangeeft, je die adviezen niet krijgt?

Of ik keek bij een reisdatum die niet ver genoeg in de toekomst lag (of al vol was, want het aantal plaatsen voor zulke goedkope kaartjes zal beperkt zijn)?

Ah, dat zal dan wel komen omdat als je een Bahncard (40% NL, eventueel met RailPlus) aangeeft, je die adviezen niet krijgt?

Misschien dat NS Int ze niet aanbiedt, maar bij DB krijg je gewoon Sparpreisen ook als je NL40% aangeeft.

Reputatie 7
Badge +1

Vreemd…

Vreemd…

De hoge bezetting is "expected", waarschijnlijk op ervaring uit het verleden. Maar de actuele boekingstatus kan zeker drie weken van te voren nog heel anders zijn en die is leidend bij de actuele tarieven  

Badge +3

Misschien dat NS Int ze niet aanbiedt, maar bij DB krijg je gewoon Sparpreisen ook als je NL40% aangeeft.

Ik keek op bahn.de (vandaar dat 40% korting in NL ook gezien wordt als een ‘Bahncard’). Maar dank over de info over ‘Super Sparpreis Europa’, dat bestaat dus gewoon.

Reputatie 7
Badge +1

De hoge bezetting is "expected", waarschijnlijk op ervaring uit het verleden. Maar de actuele boekingstatus kan zeker drie weken van te voren nog heel anders zijn en die is leidend bij de actuele tarieven  

Ik doelde hiermee meer op dat de trein als volgeboekt staat en het mij dus een beetje een raadsel is waar die Super Sparpreis Europa voor €27,90 voor deze trein dan vandaan komt, aangezien er geen ticket verkrijgbaar is voor deze trein.

Reputatie 7
Badge +1

BC=Bahncard is voor DB en is er in vele soorten-de goedkoopste, die ik heb, biedt 25% korting-op alles, ook zelfs de SSP-die vaak voor senioren ook al verlaagd is. Staat dus los van de NS-Dalkaarten. WEL heeft elke BC nog steeds automatisch de 15% Rail+ korting op het buitenlandse deel-maar enkel bij volle prijs.

De laatste weken valt die ICE ontzettend vaak uit en sowieso pendelt hij enkel nog tussen DUS en AMS, rijdt niet door to FRA zoals zou horen. Gevolg: die RE19, met nog steds de vrolijke Abellio omroeper, zit overvol-en flink vertraagd, omdat men niet snapt hoe het werkt met de splitsing in Wesel. Al kon hij dan vorige wek weer wel 9 minuten inlopen na Wesel-3 te vroeg in Arnh!

NS international meldt het volgende:

Wanneer geen korting

De NS-kortingskaarten zijn niet van toepassing op:

Thalys, Eurostar, Nightjet en het voordeligste tarief naar Duitsland. Ook ontvangt u met een 40% kortingskaart geen korting op het Early Bird tarief (Interctity Brussel), maar wél als u een 100% kortingskaart heeft.

 

– “het voordeligste tarief”: waarom zo onduidelijk? Wat is het voordeligste tarief? Je kan het eenvoudig benoemen. Dankzij Tamzin weet ik wat er mee bedoeld wordt.

Bij de reis op 24-08-2022, vertrek 15:26 wordt alleen het flex tarief gemeld. Dus dat er andere tarieven zijn, is niet meteen duidelijk.

Dit kan eenvoudig opgelost worden door de andere mogelijkheden gedimd te tonen, met een i voor informatie.

 

– Dat er geen middagspits geldt (dus de kortingskaart is ‘s middags gewoon geldig) voor internationale reizen moet hier natuurlijk bij vermeld worden. Dat is voor de meeste mensen niet duidelijk. Zelfs niet voor medewerkers van de chat dienst.

 

– M.i. zou het boeken van een treinticket heel eenvoudig moeten zijn. En er zou duidelijk getoond moeten worden wat in mijn situatie de beste ticket is.

Echter hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer vragen er bij mij opkomen.

 

– Waarom meldt de NS: “Alleen dienstregeling, niet te boeken”. Waarom niet gewoon transparant melden, waarom je niet kan boeken?

 

– Waarom kan je in die gevallen soms wel bij de DB boeken? Wat zit hier achter?

 

– Waarom rijden er in de hele drukke augustus maand niet veel meer ICE’s?

 

– Waarom worden er reizen aangeboden via Driebergen-Zeist? (bv 24-08-2022, vertrek 13:26 ). Er gaan toch heel veel IC’s direct van Arnhem naar Amsterdam?

 

– Waarom is punt 3. “Zitplaats reserveren” weggevallen bij de niet directe trajecten?

Reputatie 3

De hoge bezetting is "expected", waarschijnlijk op ervaring uit het verleden. Maar de actuele boekingstatus kan zeker drie weken van te voren nog heel anders zijn en die is leidend bij de actuele tarieven  

Ik doelde hiermee meer op dat de trein als volgeboekt staat en het mij dus een beetje een raadsel is waar die Super Sparpreis Europa voor €27,90 voor deze trein dan vandaan komt, aangezien er geen ticket verkrijgbaar is voor deze trein.


Omdat de verkoop van de Super Sparpreis Europa en de beschikbaarheid van een (te reserveren) zitplaats in principe los van elkaar staan. Het is wel zo dat er trein een beperkt aantal kaartjes worden tegen dit tarief worden verkocht. Zolang nog niet alle kaartjes tegen dit tarief zijn verkocht is het nog steeds mogelijk om deze aan te schaffen ook al zijn alle (te reserveren) zitplaatsen in de trein in de betreffende klasse gereserveerd. In het geval van het voorbeeld zijn weliswaar alle (beschikbare) zitplaatsen in de betreffende klasse gereserveerd, maar zijn nog niet alle Super Sparpreis Europa-tickets verkocht; bijvoorbeeld door de vele reizigers met een Interrail/Eurrail-ticket die wel een zitplaats hebben gereserveerd, maar dien ten gevolge natuurlijk geen Super Sparpreis Europa hebben gekocht (zij zijn namelijk reeds in het bezit van een ander ticket).

 

Het reserveren van een zitplaats is ook bij de goedkoopste kaartjes namelijk niet verplicht. Wel zijn de goedkoopste kaartjes alleen geldig in de trein(en) vermeld op het kaartje; dit in tegenstelling tot de duurste kaartjes die op alle treinen op de betreffende route van die dag geldig zijn (met uitzondering van treinen met een reserveringsplicht zoals de NightJet).

Reputatie 3

NS international meldt het volgende:

Wanneer geen korting

De NS-kortingskaarten zijn niet van toepassing op:

Thalys, Eurostar, Nightjet en het voordeligste tarief naar Duitsland. Ook ontvangt u met een 40% kortingskaart geen korting op het Early Bird tarief (Interctity Brussel), maar wél als u een 100% kortingskaart heeft.

 

– “het voordeligste tarief”: waarom zo onduidelijk? Wat is het voordeligste tarief? Je kan het eenvoudig benoemen. Dankzij Tamzin weet ik wat er mee bedoeld wordt.

Bij de reis op 24-08-2022, vertrek 15:26 wordt alleen het flex tarief gemeld. Dus dat er andere tarieven zijn, is niet meteen duidelijk.

Dit kan eenvoudig opgelost worden door de andere mogelijkheden gedimd te tonen, met een i voor informatie.

 

– Dat er geen middagspits geldt (dus de kortingskaart is ‘s middags gewoon geldig) voor internationale reizen moet hier natuurlijk bij vermeld worden. Dat is voor de meeste mensen niet duidelijk. Zelfs niet voor medewerkers van de chat dienst.

 

– M.i. zou het boeken van een treinticket heel eenvoudig moeten zijn. En er zou duidelijk getoond moeten worden wat in mijn situatie de beste ticket is.

Echter hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer vragen er bij mij opkomen.

 

– Waarom meldt de NS: “Alleen dienstregeling, niet te boeken”. Waarom niet gewoon transparant melden, waarom je niet kan boeken?

 

– Waarom kan je in die gevallen soms wel bij de DB boeken? Wat zit hier achter?

 

– Waarom rijden er in de hele drukke augustus maand niet veel meer ICE’s?

 

– Waarom worden er reizen aangeboden via Driebergen-Zeist? (bv 24-08-2022, vertrek 13:26 ). Er gaan toch heel veel IC’s direct van Arnhem naar Amsterdam?

 

– Waarom is punt 3. “Zitplaats reserveren” weggevallen bij de niet directe trajecten?


De reden waarom NS meldt “ Alleen dienstregeling, niet te boeken” is dat NS geen reseller is voor kaartje van de betreffende spoorwegmaatschappij; dit in tegenstelling tot de DB (waar kaartjes voor de betreffende trein dus ook te boeken zijn). De NS heeft wel een verbinding met de (internationale) reisplanner van de DB om de dienstregeling te kunnen tonen. Van alle beschikbare kaartjes voor een bepaalde trein mag/kan slechts een deel door NS (als reseller) worden verkocht; de DB (als hoofdverkoper) kan wel alle beschikbare kaartjes voor de trein verkopen. Dit waarschijnlijk om te voorkomen dat alle beschikbare door de NS zijn uitverkocht, voor reizen van uit Nederland naar Duitsland dat er geen kaartjes meer beschikbaar zijn voor de verkoop door de DB voor reizen binnen Duitsland.

 

De simpele reden waarom er niet meer ICE treinen tijdens de topdrukte in de maand augustus worden ingezet is het simpele feit dat alle beschikbare ICE treinen reeds worden ingezet. Er zijn slechts 16 ICE-treinstellen die naar Nederland kunnen en mogen worden ingezet; bovendien wordt een deel van deze treinstellen ook ingezet naar België en een deel zal in onderhoud zijn (niet al het onderhoud kan worden uitgesteld naar een andere periode; in de maanden januari t/m juli of september t/m december). 
 

De reden dat er reizen via Driebergen-Zeist worden aangeboden op 28 augustus zijn werkzaamheden tussen Driebergen-Zeist en Arnhem waardoor er geen treinen rijden op dat traject maar bussen. Er zijn dus, m.u.v. de ICE (uitsluitend bedoeld voor reizigers uit Duitsland naar Utrecht en Amsterdam) geen directe treinen tussen Arnhem en Amsterdam. 


De enige reden die ik kan bedenken waarom “Zitplaats reserveren” niet beschikbaar is voor niet directe trajecten is, is dat NS deze niet kan/mag boeken.

@Markbulg

De ICE is een trein van de Duitse spoorwegen en die bepalen de tarieven en de verkoopvoorwaarden. NS international fungeert slechts als een ticketverkoper net als dat vliegtickets.nl tickets van de KLM verkoopt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

De ICE International is een joint-venture van DB Fernverkehr en NS International. De tarieven en verkoopvoorwaarden worden in overleg bepaald. NS is zelfs eigenaar van 3 ICE-treinstellen die ingezet worden in een pool van treinstellen. Bovendien worden de treinen bemenst door personeel van zowel DB Fernverkehr als NS International.

Dit is al vaker uitgelegd maar blijkbaar wordt de kennis niet vastgehouden.

Badge +3

Ja beste reiziger!

De simpele reden waarom er niet meer ICE treinen tijdens de topdrukte in de maand augustus worden ingezet is het simpele feit dat alle beschikbare ICE treinen reeds worden ingezet.

@Tamzin

De ICE International is een joint-venture van DB Fernverkehr en NS International. De tarieven en verkoopvoorwaarden worden in overleg bepaald. NS is zelfs eigenaar van 3 ICE-treinstellen die ingezet worden in een pool van treinstellen. 

Dat "overleg" is nogal eenzijdig. Het is in de praktijk meer zoals wanneer Nederland politiek overleg voert met de VS, dan houdt je ook je mond en dien je op alles ja te zeggen. 😊

Dat NS eigenaar is van enkele treinstellen is vooral omdat financiële participatie is de praktijk goedkoper is dan afrekenen bij DB. De stellen zijn gewoon bij DB in onderhoud en beheer.

Reputatie 3

@Tamzin

De ICE International is een joint-venture van DB Fernverkehr en NS International. De tarieven en verkoopvoorwaarden worden in overleg bepaald. NS is zelfs eigenaar van 3 ICE-treinstellen die ingezet worden in een pool van treinstellen. Bovendien worden de treinen bemenst door personeel van zowel DB Fernverkehr als NS International.

Dit is al vaker uitgelegd maar blijkbaar wordt de kennis niet vastgehouden.

De NS is nog eigenaar van 3 van de oorspronkelijk 4 ICE-treinstellen (ICE 3M serie 406). De DB gaat vanaf 2024/2025 zijn treinstellen op dit traject vervangen en de huidige treinstellen inzetten in het binnenland (indien ze dan nog niet total-loss zijn). Wat de NS gaat doen met zijn 3 exemplaren is mij nog niet bekend. Er zijn 2 opties:

 

  • De huidige treinen in blijven zetten (eventueel na een redesign van de 2 andere treinstellen; 1 treinstel is reeds verbouwd)  in een pool met de nieuwe treinen van de DB (ICE 3 Neo serie 408) tot dat deze total-loss zijn of het einde van het contract van de joint-venture  (ik meen in 2026; maar dat kan ook eerder of later zijn)
  • Zijn treinen verkopen aan de DB (alleen interessant als deze de treinen ook nog in kan/wil zetten) en al dan niet vervangen door nieuwe treinstellen.

Wat het aandeel (levering van personeel/treinstellen) van NS International is in ICE International in een eventueel nieuw contract is nog ongewis (voor de buitenwereld).

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de huidige situatie beschreven. Wat er gaat gebeuren wanneer de ICE 3 Neo de huidige ICE 3M gaat vervangen is mij (nog) niet bekend. Er zijn allerlei modellen denkbaar. Maar ik acht het onwaarschijnlijk dat NS weer zelf treinstellen gaat kopen.

NS heeft indertijd 4 treinstellen gekocht. Ook met het idee om kennis en ervaring op te doen en onderhoud in Nederland te laten uitvoeren. Daartoe is de lijnwerkplaats in Leidschendam indertijd (rond 2000) nog gedeeltelijk verbouwd. Afgezien van de problemen met de uitvoering van het onderhoud was dat ook een logistieke nachtmerrie vanwege de tijdrovende overbrengingsritten tussen Amsterdam en Leidschendam. Vanwege de aanhoudende problemen heeft NS toen moeten instemmen met het uitsluitend uitvoeren van het onderhoud in Duitsland.

NS heeft wel degelijk de positie van min of meer gelijkwaardige partner in de joint-venture gehad maar heeft dat niet waar kunnen maken.

 

Reageer