Skip to main content

Hallo, zo'n 2x per maand, in het weekend, reis ik vanaf Arnhem naar Brussel en weer terug.

Ik zoek eigenlijk naar het meest geschikte abonnement hiervoor. Voor het Nederlandse gedeelte zit ik te denk aan NS Flex Weekend Vrij

Echter voor het stuk Breda → Brussel ben ik nog zoekende. Via NMBS zijn er zogenaamde Weekendbiljetten te koop (50% korting op het reguliere tarief), echter niet in abonnementsvorm. En ook alleen maar geldig tussen Belgische stations.

Hoe werkt dat tussen Breda → Brussel en de grensovergang Hazeldonk? Ik hoorde ook iets over een KeyCard, heb ik die wellicht nodig?

Het voordeligst in het weekend is om inderdaad te splitsen met een -vrijabonement. Een 100pct vrij naar Noorderkempen en vervolgens een NMBS weekendticket.

Het stukje over de gouden rails tussen Hazeldonk en Noorderkempen kost ongeveer net zoveel als het stuk van Noorderkempen naar de zone Brussel.

De grensboete bedraagt bij reizen < 7 dagen van boeking 5,80 en >7 dagen 5,50. Het hoeft natuurlijk niet gratis te zijn, maar dit verlijdt reizigers niet.

Boek je door de weeks (ma-do)  >7 dagen van te voren, dan is NS weer wel goed geprijsd (10,50 vanuit NL naar Brussel, enkele reis op basis van NL vrij)


Waar haal je die € 5,50 vandaan voor Noorderkempen tot de grens?

Voor za 12-2 krijg ik € 7,00 (High Flex) en voor za 19-2 of later krijg ik € 6,50 (Mid Flex).

Of is dat omdat er per ticket € 1,00 servicekosten gerekend worden?

Die € 10,50 zonder abonnement is natuurlijk diefstal van je eigen portemonnee, want dan zou ik voor NL in ieder geval Weekend Voordeel nemen (40% korting) omdat je van/naar Arnhem moet.


Oh ja, ik had Breda (of Arnhem) naar Noorderkempen opgevraagd.

Waarom dat de andere kant op een euro goedkoper is (bij meer dan een week tevoren boeken), geen idee..

Voor a.s. zaterdag krijg ik nu ook ineens € 5,50 en € 6,50 dat was een paar uur geleden € 7,00 ongeacht de richting. :rolling_eyes:


U kunt bij NSInternational een kaartje Breda-Brussel vv kopen. U kunt dan in Breda het poortje passeren met uw internationale ticket en dan weer inchecken met uw ov-chipkaart. Dat is geen probleem. Ik zie alleen het nut niet in het weekend want dan reist u toch al met 100 procent korting, ook van Breda naar Arnhem vv. Dan is een kaartje Arnhem-Brussel minder moeite en hoeft u in Breda niets te doen.

Als u 100 procent korting invult, is het Nederlandse traject gratis tot de grens en betaalt u vanaf de grens het Belgische deel, hetzij naar Brussel, hetzij naar Noorderkempen.


Voor het gedeelte tussen Breda en Noorderkempen zijn geen weekendbiljetten te koop. Wellicht is een los kaartje Breda-Brussel een oplossing en met name de zgn early bird.


Uw Weekendvrij is geldig tot de grens, dus voorbij Breda. De standaardmethode is: koop een kaartje Arnhem- Centraal naar Brussel Zone, de tarieven variëren iets maar dat zou op 19 februari nog 14 euro enkele reis kosten. Samen 28 euro. U kunt ook een kaartje Arnhem-Noorderkempen kopen op deze wijze en voor België een weekendretour Noorderkempen-Brussel. Dat kost 12,40 heen en terug. De reis naar Noorderkempen komt er dan nog bij. Dat is 2 x € 5,50. U bent dan € 23,90 kwijt en dat is iets goedkoper.

Bedenk dat de prijzen in de ICBrussel wat hoger zijn als u kort van te voren boekt. Het weekendretour voor België moet u bij de NMBS kopen.

 

Met een kaartje met Brussel Zone mag u naar elk station in Brussel.

 

Bent u jonger dan 26 dan kan het niet goedkoper, voor € 13,20 plus  (2 x € 5,50) is €24,70 retour Brussel-Noorderkempen met een Youth pass. Die is wel aantrekkelijk voor verdere reizen.


U kunt niet in- of uitchecken bij een grensovergang, de trein rijdt bij Hazeldonk gewoon België binnen. U kunt wel van Weekendvoordeel gebruik maken en 40 procent korting in kunnen vullen op uw internationale kaartje, de korting geldt dan tot de grens, maar uw reis van Arnhem naar de grens is dan nog duur. Weekendvrij is een veel betere keus. Bovendien heeft u elk weekend binnen Nederland vrij reizen als u niet naar Brussel gaat. Dat elk weekend overal naar toe kunnen reizen biedt mogelijkheden waar u mogelijk eerder nog niet aan gedacht heeft.

Met een internationaal kaartje hoeft u niet in- of uit te checken, dat is net hetgeen wordt voorkomen. Het systeem is dat u een internationale e-ticket koopt, NIET incheckt met uw ov-chipkaart, maar die moet u wel meenemen als bewijs dat u recht heeft op die korting. U opent het poortje met een vierkante QR-code, eigenlijk een Aztec-code, op uw e-ticket.


Het is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Toen ik jaren geleden als ervaren Belgiëreiziger met dit opknippen kwam, werd ik raar aangekeken, ook door de toenmalige moderatoren. Het opknippen op deze wijze kan echter groot voordeel opleveren, zeker bij grotere afstanden.

Vroeger gebruikte ik het in combinatie met de Railpass, nu is voor mij het seniorenbiljet aantrekkelijker. Treinreizen is rekenen.


Ik heb de opties even onder elkaar gezet. Het goedkoopste (i.c.m. NS Flex Weekend Vrij) is optie 3, hoewel het niet veel scheelt met een normaal ticket Brussel → Breda. Slechts 4 euro maar dan hoef je wel een ticket minder te kopen.

(Het traject Breda ↔️ Arnhem is dan gratis, althans, € 31,60 per maand)

 


Als ik op b-europe.com een ticket Noorderkempen ↔️ Breda (of Arnhem) met 100% korting in NL opvraag voor bijv. 12 februari kost dat € 7,00 (High Flex), geen € 8,90.

Daar komt dan nog € 12,40 bij voor het Weekend Ticket Belgium en ben je voor € 26,40 retour (plus de kosten voor het Weekend Vrij abonnement natuurlijk).


Ik heb de opties even onder elkaar gezet. Het goedkoopste (i.c.m. NS Flex Weekend Vrij) is optie 3, hoewel het niet veel scheelt met een normaal ticket Brussel → Breda. Slechts 4 euro maar dan hoef je wel een ticket minder te kopen.

(Het traject Breda ↔️ Arnhem is dan gratis, althans, € 31,60 per maand)

 

Klein foutje, had 40% ipv 100% geselecteerd, deze klopt:
 

 


Als ik op b-europe.com een ticket Noorderkempen ↔️ Breda (of Arnhem) met 100% korting in NL opvraag voor bijv. 12 februari kost dat € 7,00 (High Flex), geen € 8,90.

Daar komt dan nog € 12,40 bij voor het Weekend Ticket Belgium en ben je voor € 26,40 retour (plus de kosten voor het Weekend Vrij abonnement natuurlijk).

Je hebt gelijk, vergeten de 100% op b-europe toe te passen, bij deze:
 

 


Nog even gevisualiseerd, voor eventuele toekomstige lezers ;)

 


Waar haal je die € 5,50 vandaan voor Noorderkempen tot de grens?

Voor za 12-2 krijg ik € 7,00 (High Flex) en voor za 19-2 of later krijg ik € 6,50 (Mid Flex).

Of is dat omdat er per ticket € 1,00 servicekosten gerekend worden?

Ah, de andere kant op is 1 euro duurder:
 

 


Tickets van/naar Nederland zijn bij de NMBS meestal 1 euro duurder dan bij NS wegens "systeemkosten”. Dit geldt ook als je 100% korting in Nederland hebt. Beter dus bij NS kopen.

Uitzonderingen zijn tickets van/naar Roosendaal, Eijsden en Maastricht.


Het is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Toen ik jaren geleden als ervaren Belgiëreiziger met dit opknippen kwam, werd ik raar aangekeken, ook door de toenmalige moderatoren. Het opknippen op deze wijze kan echter groot voordeel opleveren, zeker bij grotere afstanden.

Jazeker. Het is juist daarom al decennialang de praktijk. Sinds het de "early bird” is knippen precies op de grens trouwens soms ook voordeliger, met name als je in Nederland voordeelurenkorting hebt.


Een ticket via NMBS/b-europe is volgens mij altijd 1 euro duurder?

Er zijn topics over het ‘probleem’ met in/uitchecken bij internationale reizen met 100% korting in zowel NL als BE. Zie o.a. deze.

Dat speelde vooral voor Dal Vrij (geen 100% afgekocht reisrecht op doordeweekse dagen), waarbij er kosten waren voor gemiste in/uitchecks (en na een aantal keer je kaart blokkeert).

NS International verkoopt die niet, maar NMBS dus wél, à € 1,00 per ticket.


Het tarief op de ICBrussel varieert gewoon. Wat verder in de toekomst en de te verwachten drukte speelt mee. Het zijn niet meer dan schommelingen, al vind ik het onprettig. Ik hou van voorspelbare tarieven. Het is echter niet te vergelijken met de prijsverschillen die bij Thalys kunnen optreden


Een ticket via NMBS/b-europe is volgens mij altijd 1 euro duurder?

Met de uitzonderingen die ik heb genoemd.

 


Het tarief op de ICBrussel varieert gewoon.

Welke variatie bedoel je? Er zijn gewoon tarieftabellen voor de standaardtarieven, waarop eventuele kortingen van toepassingen zijn. Daarnaast zijn er de vroegevogeltarieven, die echter ook niet echt variabel zijn: er is alleen verschil tussen ma-do en vr-zo.


Er zijn topics over het ‘probleem’ met in/uitchecken bij internationale reizen met 100% korting in zowel NL als BE. Zie o.a. deze.

Dat speelde vooral voor Dal Vrij (geen 100% afgekocht reisrecht op doordeweekse dagen), waarbij er kosten waren voor gemiste in/uitchecks (en na een aantal keer je kaart blokkeert).

NS International verkoopt die niet, maar NMBS dus wél, à € 1,00 per ticket.

Je link is niet (meer) toegankelijk. Dat de NMBS dergelijke "tickets” voor 1 euro verkoopt zie ik als een nog niet opgeloste bug. Voor Luxemburg had de NMBS bv. na de invoering van het gratis OV daar ook dergelijke tickets maar na voldoende klachten dat je geen geld kan vragen voor iets wat gratis is, zijn die stilletjes verdwenen.


Oh ja, archief… een moderator zou dat topic weer open kunnen zetten maar het ging in grote lijnen om:

Maar dat ging verder over Keycards en abonnementen waarbij er een in/uitcheckverplichting is, zoals Dal Vrij en Weekend Vrij op een vrijdag… en/of studenten (Campus kaart tot de grens) en Weekend 40% in NL.


@rvdborgt met dank aan https://community.ns.nl/members/laura-ns-75686 is dat andere topic (tijdelijk) weer open.

Voegt niet zoveel toe maar was relevant voor vrij reizen in zowel NL en BE. Zijn meerdere (oude) topics over.

Voor het ‘gouden’ stukje tussen Noorderkempen en Hazeldonk (grens) zal iemand zonder Campuskaart (student, of Go Pass tot een Belgisch station) dus nog altijd die € 5,50 moeten bijbetalen (of € 6,50 richting België).

Heb niet het idee dat daar (in ieder geval voor in het weekend) nog enig ‘early bird’ voordeel te behalen is, ook al gaf b-europe (NMBS) in eerste instantie een iets hogere prijs.

Dat laatste kon ook nog door mijzelf komen (had ook nog een Bahncard 25 geselecteerd staan uit een ouder advies).

En inderdaad @Thom, als je de prijzen voor Thalys ziet dan ga je daar natuurlijk niet mee naar Brussel! :rofl:

Bovendien heb je daar van/naar Arnhem niets aan qua reistijd, want die stopt niet in Breda, en via Utrecht - Rotterdam is voorlopig/tijdelijk ook niet echt een optie met de veel te volle en veel te korte treinen (en 2x per uur slechts).


 

Tsja, dit is wat NMBS op de site heeft staan:
 

Overal in België, dat is dus ook tot aan/vanaf de grens Hazeldonk, dus zou er geen (internationaal) ticket Hazeldonk ↔️ Noorderkempen nodig zijn voor € 5,50/€ 6,50. 

Reactie NS Internationaal over het ‘gouden stukje rail’ tussen Noorderkempen-Hazeldonk als je een Weekend Vrij abonnement hebt:

 


 

Tsja, dit is wat NMBS op de site heeft staan:
 

Overal in België, dat is dus ook tot aan/vanaf de grens Hazeldonk, dus zou er geen (internationaal) ticket Hazeldonk ↔️ Noorderkempen nodig zijn voor € 5,50/€ 6,50. 

Reactie NS Internationaal over het ‘gouden stukje rail’ tussen Noorderkempen-Hazeldonk als je een Weekend Vrij abonnement hebt:

 

@Gul026,

Ik vrees dat de hoofdconducteur/treinbegeleider hier wel moeilijk over gaat doen.

Volgens de pdf is het weekendbiljet enkel geldig tussen Belgische stations of stopplaatsen. Hazeldonk grens is geen stopplaats. 

In de trein ga je voor dat stuk dan een nieuw vervoerbewijs mogen kopen. Met een supplement van 7,00 euro omdat je het vervoerbewijs in de trein koop. 

Na een nacht Luxemburg gebruik ik soms de volgende combinatie:

- internationaal ticket Luxemburg - Gouvy;

- Railpass Gouvy - Visé;

- internationaal ticket NS Visé - Nederland voor 3,30 euro 1ste klas of 2,50 euro 2de klas;

- Weekend Vrij-abonnement 1ste klas binnen Nederland;

- abonnement van De Lijn op kosten van de werkgever tot mijn fiets in België. 

Tenzij ik een nieuwe Railpass moet kopen, betaal ik maar ongeveer 6,00 euro voor een dag internationaal treinen. Of toch bovenop vervoerbewijzen reeds in mijn bezit. Internationaal met de trein reizen kost echt stukken van mensen. 😉


Reageer