Denk mee over het NS Serviceforum! | NS Community
Sticky

Denk mee over het NS Serviceforum!

  • 23 September 2016
  • 536 reacties
  • 12915 Bekeken

In augustus heeft het Serviceforum een mooie mijlpaal bereikt: 30.000 forumleden! Dat is heel gaaf, en het vormt voor mij ook een aanleiding om te vragen naar jullie mening. Wat vinden jullie nu eigenlijk van het forum?

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie goed vinden gaan, en wat volgens jullie nog beter kan. Omdat het topic Feedback over het forum inmiddels al een tijdje bestaat, begin ik hiermee een nieuw topic en daarmee een plek waar jullie je ideeën kunnen plaatsen. Ik zal op iedere suggestie reageren en kijken wat haalbaar en/of wenselijk is. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat dit Serviceforum een nog mooiere plek wordt!

Dit topic is overigens echt bedoeld voor ideeën met betrekking tot het forum zelf. Denk daarbij aan de indeling van categorieën, het versturen van privéberichten en het uiterlijk van het forum. Wil je iets kwijt over de organisatie (dienstverlening, producten), dan kun je terecht in een van de andere topics.

Ik hoor jullie graag!

536 reacties

Badge +3
Abacadabra voor mij, maar hier staat een fix.

I had just the same isue and it happened after I updated my composer packages. The soulution was to downgrade the php-di/slim-bridge.
Nah, t'is onderdeel van een groter framework wat inSided gebruikt afaik (=Yii Framework).
Facebook avatars zijn stuk en verwijzen naar een ongeldige URL.
Reputatie 7
Badge +3
Facebook? Wat is dat? 😃
Reputatie 7
Badge
Dat kan je je ook van dit forum afvragen. Hoeveel vragen staan er open (of zijn feitelijk onbeantwoord, ondanks een "gekozen antwoord")? En hoeveel forumleden komen na 1-5 keer inloggen nog terug? En als je dan een NS manager spreekt..."forum, wat is dat?".
Het lijkt mij niet onverstandig om met alle mensen die een titel "NS %functie%" hebben goede afspraken te maken over de manier en toon van reageren die aansluit bij de gedragscodes die binnen NS reeds bestaan. Wanneer je die titel accepteert wek je een bepaalde verwachting qua professionele houding bij je klanten op dit officiele klantenservicekanaal en denken mensen een officieel antwoord te krijgen. Een gebruiker ziet het verschil niet tussen een moderator en een andere NS-er. Wanneer je op persoonlijke titel wilt kunnen reageren lijkt het me praktischer om in zijn geheel geen titel te gebruiken en gewoon mee te doen als toevallig goed geïnformeerd "super user" 🙂
Erg goed Henk_NL om dit onderwerp eens aan te kaarten.
Zeker ook omdat klanten denken een antwoord te krijgen van NS, maar eigenlijk met een jongeman van bv 15 jaar in discussie te zijn.
Eigenlijk is dan ook de vraag welke ik al langer heb, moet je je klantenservice laten vertegenwoordigen door forumleden welke eigenlijk geheel vrij zijn in wat ze schrijven, en (negatieve) denkbeelden over NS eigenlijk ongecontroleerd kunnen plaatsen ?

Sommige NSers willen denk ik niet anoniem "super user" zijn, maar verbinden een vorm van status en kennis aan hun arbeidsrelatie en functie.....
Die discussie heb ik inderdaad eerder willen voeren, maar dat bleek erg lastig. Het belangrijkste voor mij nu is het onderscheid tussen officiele NS antwoorden en antwoorden van gewone gebruikers.

Kan best begrijpen dat status prettig is, maar de tegenhanger is dat al je berichten onder een vergrootglas liggen. Ik wil het niet teveel over individuele personen of berichten hebben, maar raakte zelf enigszins geirriteerd toen reacties die ik bevestigde werden afgedaan als 'bullshit'. Ik vraag me af of dat hier zo thuishoort. Footers e.d. als "reacties op persoonlijke titel" hebben in mijn optiek weinig zin als je naast je naam je functie hebt staan. Persoonlijk ben ik erg blij dat ik gewoon super user ben, een enkeling weet wat ik bij welke organisaties doe en dat is wat mij betreft genoeg 🙂
Niet verder vertellen, ik ben ook een "super user" ! !

Het is dan opvallend te realiseren dat NSers alhier actief (gelukkig niet alle, ik noem verder geen namen) mij als een soort van betweterige dombo benaderen en mijn kennis over het spoor bij herhaling kleineren en belachelijk maken.
Terwijl ik het toch meestal wel bij het rechte eind heb. Maar nee, alles moet weer overtroffen of herschreven worden !
Ik heb zelfs al PB's mogen ontvangen waar de honden geen brood van lusten.
En ook toen dacht ik aan gedragscodes.......
Jou opmerking over Bullshit kan ik dan ook prima plaatsen en begrijpen, helaas.
Alleen moderators moeten een titel dragen als NS.

Andere medewerkers kunnen het gewoon in hun handtekening zetten bv als ze daar behoefte aan hebben.
Niet verder vertellen, ik ben ook een "super user" ! !
Superuser is meer een titel uit het begin, van voor de badges en statusongein. Maar ik snap je idd ;)

Zeker met je eens @MvanGelder, maar wat mij betreft zou er ook met iedereen die het in de handtekening zet o.i.d. een goede afspraak moeten zijn. Je wekt er in mijn optiek nog steeds de indruk mee een officieel antwoord te geven of op zijn minst NS te vertegenwoordigen.
Bij een aantal is het echt geen probleem, maar moet toegeven dat het een enkele keer geen succes is. Hangt ook een beetje af vanuit welk perspectief je het bekijkt. 😎
Daar heb je gelijk in, het gaat me zeker niet om iedereen, maar om een aantal specifieke situaties 🙂
Bedankt voor jullie bericht. Ik ga jullie signaal doorgeven aan Sivan en zij zal hiernaar gaan kijken.
Heel goed Miriam_NS, het moet richting klant veel duidelijker worden met we ze "in gesprek" zijn. Dat is in het belang van de klant maar zeker ook voor NS als bedrijf.
Zou een standaard onderschrift wat zijn @Henk_NL ?
Ik denk dan aan twee keuzes:

- Medewerker NS klantenservice

en

- Ik ben NIET werkzaam bij NS klantenservice

Voordeel, de status van het lid is duidelijker.
Ben je wel werkzaam bij NS dan schrijf je voor de buitenwereld duidelijk als niet NSer.
Andete onderschriften zijn dan niet meer toegestaan.
Nee, ik denk dat het probleem meer zit in de use-case van dit forum. Die discussie heb ik eerder aan willen gaan, maar loopt helaas telkens mank.

Je zag dit soort klantenfora vroeger veel bij internetproviders (ISPs), in het begin opgezet door enthousiaste klanten om kennis en ervaring te delen over allerlei toepassingen van het product van de ISP, terwijl de klantenservice van de ISP daar niet direct mee te maken had en dus ook geen antwoord op kon geven. Later zag je ISP's ook op dat soort externe fora actief worden als aanvulling op de klantenservice en was er een leuk samenspel tussen goed geïnformeerde klanten en de organisatie om tot oplossingen en nieuwe inzichten te komen. Allerlei technische vragen van 'normale' klanten die niet direct te maken hadden met de klantenservice (apparatuur van de klant zelf e.d.) kon men toch een stuk ondersteuning op geven via een forum zonder daar als klantenservice veel werk en kosten aan te hebben. Je ziet dat internet/telecom/tv-providers nog steeds een aanzienlijk aandeel in de klantengroep van inSided zijn.

Wat ik bij NS denk te zien gebeuren, is dat dit forum als eerste klantenservicekanaal wordt neergezet. Ga naar NS.nl, klik op een van de links door naar de pagina 'Klantenservice', en je ziet naast de FAQ-zoekbalk als eerste dit forum. Je moet helemaal naar beneden scrollen, langs alle FAQ's, om de andere contactmogelijkheden te zien. Klanten komen hier met een totaal andere verwachting en denken op 'de klantenservice' van NS te zijn en antwoord te krijgen van 'de klantenservice'. Je zou het forum veel meer tussen de andere contactopties moeten zetten en veel duidelijker moeten maken wat de opzet (klant helpt klant) van dit forum is, zodat mensen begrijpen waar ze komen.

Toch even over die titels, ik zou kiezen uit:
1) Alleen NS klantenservice-mensen een status geven en die reacties presenteren als officiele antwoorden, of;
2) Iedere NS'er die het wil een status geven en duidelijke werkafspraken maken over de inhoud van reacties, zodat ook die reacties kunnen worden gezien als officiele antwoorden.

Maar in alle gevallen is er veel meer duidelijkheid nodig voor nieuwe leden over de opzet van dit forum, denk ik dat de positionering binnen klantenservice als geheel niet aansluit bij de verwachtingen en mogen moderators soms best wat zichtbaarder zijn en ingrijpen wanneer een discussie wéér uit de hand dreigt te lopen.

Uiteindelijk zal het wel met de marketingstrategie van inSided te maken hebben, die erg stuurt op kostenbesparing door de uitrol van een forum als dit. Ze hebben allerlei marketingfeestjes, een forum voor forumbeheerders (erg komisch), et cetera. Lees vooral ook eens in dit topic, vanaf de reactie waar ik naar link: https://forum.ns.nl/off-topic-32/feedback-over-het-serviceforum-331/index10.html#post297536
Ook dit soort topics stoort mij https://forum.ns.nl/off-topic-32/opheffen-account-48595/index1.html#post324415

De eerste vraag van TS is eenvoudig.

Waar worden de gevonden voorwerpen geveild?

Reactie:

Welkom bij de NS Community, *******.

Ik begrijp dat je vraagt naar de locatie waar de niet opgehaalde voorwerpen worden geveild. Niet opgehaalde voorwerpen worden aan opkopers verkocht. Het is voor particulieren niet mogelijk om via een veiling spullen te kopen.

De tweede vraag is lastiger.

opheffen account

Reactie:
Hoi *******,

Wat jammer, je bent er net 🙂 Mag ik je vragen naar de reden hiervoor? Ik kan je account wel op inactief zetten, maar ik kan je account niet helemaal verwijderen. Mocht het gaan om je gebruikersnaam, dan zou ik deze voor je kunnen aanpassen.

Maarja, het zal wel aan mij liggen.....🤔
Wat vind je hier storend aan, Nooduitgang?
@Henk_NL Ik ben het helemaal met je eens.
Dit forum wordt inderdaad veel te veel gepresenteerd als DE klantenservice.

Klanten hebben vaak geen benul dat alle berichten openbaar zijn, laat staan wie er "namens NS" (!) antwoord geeft.

Daar zal echt, al is het maar in het bedrijfsbelang, een andere opzet in moeten komen, mijns inziens.
@Iris,
TS heeft een enkele vraag en het lijkt mij geen behoefte aan een account op dit forum. De reden dat TS van dit forum wil, doet er niet toe. Als je het account niet kan verwijderen, dan anonimiseren en een slotje erop. KISS. 💋
Reputatie 7
Badge
Nooduitgang ik vind dit een beetje flauw van je. 👎🏾
Wat is flauw Trein-D?
@Henk_NL Ik ben het helemaal met je eens.
Dit forum wordt inderdaad veel te veel gepresenteerd als DE klantenservice.

Klanten hebben vaak geen benul dat alle berichten openbaar zijn, laat staan wie er "namens NS" (!) antwoord geeft.

Daar zal echt, al is het maar in het bedrijfsbelang, een andere opzet in moeten komen, mijns inziens.



Mee eens, al zet je het alleen maar op een andere plek bij de Klantenservicepagina.
Reputatie 7
Badge
Wat is flauw Trein-D?

Dat je een mod gaat vertellen hoe die zijn werk moet doen. 😑

Reageer