beantwoord

boete kwijtschelden

  • 23 April 2024
  • 19 reacties
  • 346 Bekeken

Kan ik via de chat een boete kwijtschelden? Mijn ov was die dag gebroken op school, en had geen geld bij me dus kon geen kaartje kopen. Is dat een geldige reden?

betalingskenmerk: *****

bedrag:€53,10

Mvg Sim Bakker

icon

Beste antwoord door mrfreeze 23 April 2024, 17:50

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Simbakker10,

Je zult hiervoor bij de klanteNService moeten zijn. Om te chatten, klik je op de contactpagina op de knop ‘Chat met NS'.

Er is eigenlijk geen enkele geldige reden om zonder vervoerbewijs te reizen. Maar het is aan de klanteNService om te bepalen of ze uit coulance iets voor je willen betekenen. Ze lijken de laatste tijd echter wel iets minder makkelijk met het kwijtschelden van (eerste) boetes.

@Simbakker10 

Volgende keer gewoon even kijken of iemand je verder kan helpen aan een kaartje. Telefoontje naar huis kan soms al helpen. Misschien krijg je vanuit de NS coulance, maar niets is zeker.

 

...Er is eigenlijk geen enkele geldige reden om zonder vervoerbewijs te reizen. Maar het is aan de klanteNService om te bepalen of ze uit coulance iets voor je willen betekenen. Ze lijken de laatste tijd echter wel iets minder makkelijk met het kwijtschelden van (eerste) boetes.

Geen enkele reden? 😉

 

Reputatie 7
Badge

 

Geen enkele reden? 

Natuurlijk wel. Uiteindelijk is zwartrijden een overtreding en is de bepaling van de strafbaarheid daarvan o.b.v. o.a. rechtvaardigheid aan de rechter.

Reputatie 7
Badge +3

Kan ik via de chat een boete kwijtschelden? Mijn ov was die dag gebroken op school, en had geen geld bij me dus kon geen kaartje kopen. Is dat een geldige reden?

betalingskenmerk: 71478067

bedrag:€53,10

Mvg Sim Bakker

Nee dat is geen geldige reden. Als je met het OV wilt reizen heb je een vervoersbewijs nodig. Een verhaal.is geen vervoersbewijs.

Wanneer je kunt aantonen dat je voor je instapte vervanging voor de kapotte kaart had aangevraagd kan dat een reden zijn voor coulance. Je kunt dan contact opnemen met de klantenservice via andere kanalen.

Reputatie 3

Bewaar uw pasjes in een portemonnee of pasjes houder.

 

U had voor het instappen contact op moeten nemen met NS klantenservice. 

 

Tegenwoordig is het ook mogelijk om in en uit te checken met een pinpas of creditcard. U betaalt wel vol tarief.

Ook kunt u (of iemand anders) online in NS reisplanner een ticket kopen.

 

Neem per chat, facebook messenger of telefonisch contact op met NS klantenservice om een nieuwe OV chipkaart te regelen en te vragen hoe u kunt reizen, of vraag online aan.

Reputatie 4

....Wanneer je kunt aantonen dat je voor je instapte vervanging voor de kapotte kaart had aangevraagd kan dat een reden zijn voor coulance. Je kunt dan contact opnemen met de klantenservice.....

 

Waar staat dit zo specifiek in de voorwaarden omschreven, kan het niet vinden.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Coulance kan per definitie  niet in de voorwaarden omschreven zijn

....Wanneer je kunt aantonen dat je voor je instapte vervanging voor de kapotte kaart had aangevraagd kan dat een reden zijn voor coulance. Je kunt dan contact opnemen met de klantenservice.....

 

Waar staat dit zo specifiek in de voorwaarden omschreven, kan het niet vinden.

 

 

Afwezigheid van alle schuld is een mogelijke grondslag om een boete te vernietigen. Net zoals een baby geen boete kan krijgen. Niet alles hoeft in de NS-voorwaarden te staan.

....Wanneer je kunt aantonen dat je voor je instapte vervanging voor de kapotte kaart had aangevraagd kan dat een reden zijn voor coulance. Je kunt dan contact opnemen met de klantenservice.....

 

Waar staat dit zo specifiek in de voorwaarden omschreven, kan het niet vinden.

 

 

Leuke vraag @Re.tep ;) Ik neem aan dat jij en @MoDe dit beide kunnen toelichten. ;)

Bedoel eigenlijk… Graag een overzicht van al de zoekopdrachten omtrent dit onderwerp die je geplaatst hebt @Re.tep. LOL! Wat verwacht je als bewijs? 

Heb het idee dat deze community steeds waardevoller wordt. 😍

@Re.tep En je bijdrage steeds minder. 😊

Badge +3

@Re.tep En je bijdrage steeds minder. 😊

{semi off-topic}

Ik zou @Re.tep en @MoDe niet zomaar over dezelfde kam scheren, al lijken ze beiden op het eerste gezicht nogal pro-NS te zijn. Een reiziger die iets ‘fout’ doet verdient geen coulance, of het over fouten in e-tickets gaat of wat dan ook maakt niet uit.

Maar juist @MoDe zou anti-NS moeten zijn, want de NS heeft haar al zo ontzettend veel benadeeld (VDU voorwaarden uitgekleed, Keuzedagen geneuzel, al jaren geen SPOOR/Dagje Uit of andere aanbiedingen en ga zo maar door, zelfs geen verjaardagscadeutjes van de NS) 😥

Terwijl @Re.tep schijnbaar een ‘oude bekende’ is die (versimpeld) juist bijna alles prijst wat de NS maar wenst te doen om het de goedwillende reiziger moeilijk te maken. “Het C-woord (coulance) of iets kunnen regelen (en nee, een slecht verhaal telt niet) zou niet moeten bestaan!”

Dit is geen waardeoordeel over de input van wie dan ook, maar zo komt het wel op mij over. Feit is natuurlijk dat iemand die iets te klagen heeft sneller de weg vindt naar ‘hier’ dan iemand die jubelend is over iets simpels (wow, de overstap toch gehaald), maar dat bedoel ik niet.

Waar ik mee zit is dat als je jezelf maar blijft herhalen en negativiteit uitstraalt i.p.v. in oplossingen te denken komt dat de sfeer hier niet ten goede. Dat e-ticket voor vandaag dat eigenlijk voor morgen of volgende week moest zijn en zo, of dat je misschien e-mails of post mist als je op vakantie bent… 

Ja, het leven is kut, en dat weet iedereen toch? https://www.youtube.com/watch?v=3vCkGUW4XKM

En dat @Simbakker10 geen geld of bankpas had om op te reizen is natuurlijk helemaal klote van de bok! 🤣 Paps, mams, familieleden of huisgenoten (want scholier/student) kom me maar redden! 

Reputatie 4

Er wordt door @MoDe een bepaalde verwachting gewekt. Deze is er niet. Ook al meldt je een kapotte kaart, bij reizen moet je altijd in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Als de kaart echt defect is, kan eventueel het aankoopbedrag van dit gekochte kaartje uit coulance worden terugbetaald.

Zou het niet zo zijn ?

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt door @MoDe een bepaalde verwachting gewekt. Deze is er niet. Ook al meldt je een kapotte kaart, bij reizen moet je altijd in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Als de kaart echt defect is, kan eventueel het aankoopbedrag van dit gekochte kaartje uit coulance worden terugbetaald.

Zou het niet zo zijn ?

Verwachtingen worden in verschillende topics door meerdere communityleden gewekt.

Aan opmerkingen gericht aan een community lid heeft TS niets.
 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook alleen papiergeld bij je hebben. Daar heb je dus niets aan op een station zonder balie met alleen een op bankpassen werkende automaat.

Badge +3

Je kunt ook alleen papiergeld bij je hebben. Daar heb je dus niets aan op een station zonder balie met alleen een op bankpassen werkende automaat.

Tja, stel je ov-chipkaart is kapot, je portemonnee is leeg (of gejat dus dan ook geen bankpas) en ten overvloede is je telefoon ook nog eens leeg (en/of je beltegoed is op). Totale crisis dus… 😣

Dan kom je dus simpelweg nergens, vette pech voor je! 😅

Wat zou jij in zo’n geval doen ❓ Het was gewoon overdag dus, niet gestrand in de late avond… 

Reputatie 4

Dan koop je een E-ticket, of vraagt aan een reiziger of deze even een kaartje in de automaat voor je koopt, en betaald deze contant terug.

Ook wel eens gedaan, en de reizigers gaf nog een (kleine) fooi ook......

Badge +3

Dan koop je een E-ticket, of vraagt aan een reiziger of deze even een kaartje in de automaat voor je koopt, en betaald deze contant terug.

Tja, stuur maar een tikkie/betaalverzoek (kan met bijna elke bank als ik je e-mailadres of telefoonnummer heb), maar dat is hier niet aan de orde.

Mijn ov was die dag gebroken op school…

Dan blijf je toch lekker op school om zelf iets te regelen, of totdat iemand iets voor je regelt ❓

Voor een scholier zal het niet om een wereldreis gaan, meestal.

Reputatie 2

 

Tegenwoordig is het ook mogelijk om in en uit te checken met een pinpas of creditcard. U betaalt wel vol tarief.

Ook kunt u (of iemand anders) online in NS reisplanner een ticket kopen.

 

Als je een geldig abonnement had kan je je reiskosten achteraf laten terugbetalen. De regeling daarvoor is niet zo heel helder (ook niet voor de klantendienst) en de laatste keer dat ik het probeerde is uiteindelijk het OV-loket eraan te pas gekomen. Maar het blijft de beste weg: gewoon voor de reis betalen en achteraf declareren bij NS.

Reputatie 4

Als je een geldig abonnement had kan je je reiskosten achteraf laten terugbetalen.......Maar het blijft de beste weg: gewoon voor de reis betalen en achteraf declareren bij NS.

Precies zoals ik al aangaf, zo hoor je het te doen......

Reageer