De inzet van de (resterende) Mat '64

  • 14 March 2014
  • 78 reacties
  • 10120 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Vandaag zet NS op het traject Maastricht - Alkmaar in elk geval geen MAT'64 in, maar gewoon VIRM. Het lag dus sowieso niet aan de NSS, zoals de NS'ers op Twitter bij herhaling zo stellig wisten te melden. Wat een onkunde, als klant heb je toch echt helemaal niets aan die lui!

Wat een geluk toch dat jij perfect en alleswetend bent.
Kunnen we voortaan bij jou terecht met al onze vragen?!

Krijgen we eindelijk eens de juiste antwoorden en worden eindelijk de bij velen levende problemen eens opgelost (denk aan Zwolle-Groningen).

Als ik het goed begrijp is - in jouw optiek althans - dit forum eigenlijk volledig overbodig.
Wat doe / zoek je hier dan nog ?

Reputatie 6
Badge +1
Vandaag rijden ze op een van de langste intercitytrajecten van Nederland... 😉 http://ovtijden.com/infoplus/mat/836/20140324/
Hoe was je daarvan op de hoogte? :)

Ik zit soms een beetje rond te klikken op OV-tijden om te kijken wat voor materieel waar rijdt en zag deze toevallig langskomen.
Of NS moet gewoon eens voldoende materieel aanschaffen zodat er nooit gekozen hoeft te worden tussen inzet op het ene of op het andere traject. Zowel de reizigers als het personeel dat wel met reizigers in contact komt zullen daarbij gebaat zijn. Ik kan me niet voorstellen dat reizigers die de volle mep betalen er erg veel begrip voor hebben dat ze op het balkon opgehokt staan omdat NS materieel inzet ten behoeve van de NSS. Als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Eindhoven reist en daarvoor EUR 18,70 betaalt, dan mag je wel wat beters verwachten. Het is zeer spijtig dat NS (die zich daarvoor dood moet schamen) niet in staat is dat te bieden.

NS zet geen materieel in ten behoeve van de NSS. Die zorgen wel voor hun eigen vervoer, daar hebben ze NS niet voor nodig.

Nee, Annemiek, NS zet in de Randstad extra materieel in om daar de vervoerscapaciteit te vergroten en zo meer passagiers te kunnen vervoeren die anders door afgesloten wegen nergens heen kunnen.
Vergelijk dat maar met acties " Van A naa Beter ", van Rijkswaterstaat en NS als er ergens in den lande een autosnelweg wegens reconstructie e.d. langere tijd niet beschikbaar is.
Net als nu, wordt dan ook zo nodig materieel elders vandaan gehaald om de treindienst op dat "Van A naar Beter" traject te kunnen versterken.

En NS zou best nog 100 (of meer) treinstellen kunnen aanschaffen, waarom ook niet. De gebruiker (dus jij en ik) betaalt - ook al staan die extra grotendeels stil (behalve die paar die Zwolle-Groningen pendelen, natuurlijk). Ga alvast maar sparen voor de hogere tarieven.

En troost je met de gedachte dat jouw bijdrage aan de NSS niet alleen bestaat uit het opgehokt vervoerd worden (doen ze met kippen ook, toch?), maar dat er door de overheid ook nog eens een aanslag op jouw portemonnee gepleegd zal worden om de kosten van die NSS te betalen.
Dus let op, Annemiek, je bent dubbel slachtoffer.
Hoewel, op Zwolle-Groningen was je dat ook voor de NSS al gewend, dus blijft eigenlijk alleen maar de financiele component over.

Het laatste wat ik hier nog op zeg is als ik in zo'n volle trein aan het werk ben, sta ik net als de reizigers opgehokt op het balkon en praat ik met hun en doe mijn meldingen.
Of NS moet gewoon eens voldoende materieel aanschaffen zodat er nooit gekozen hoeft te worden tussen inzet op het ene of op het andere traject. Zowel de reizigers als het personeel dat wel met reizigers in contact komt zullen daarbij gebaat zijn. Ik kan me niet voorstellen dat reizigers die de volle mep betalen er erg veel begrip voor hebben dat ze op het balkon opgehokt staan omdat NS materieel inzet ten behoeve van de NSS. Als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Eindhoven reist en daarvoor EUR 18,70 betaalt, dan mag je wel wat beters verwachten. Het is zeer spijtig dat NS (die zich daarvoor dood moet schamen) niet in staat is dat te bieden.
Zoals ik al meldde is ook 1 VIRM-4 niet voldoende op de tijdstippen waarop de trein reed. Normaal gesproken rijdt er op maandag na vertrek om 15:26 vanuit Alkmaar vanuit Amsterdam Centraal (waar bijgekoppeld wordt) een VIRM-4 + VIRM-6 op het traject. Daar kunnen 3 MAT 64's niet aan tippen.

Ik dacht dat je het alleen over een VIRM4 had en niet over 10 bakken VIRM. Hoe dan ook, NS zal het in deze situaties nooit goed kunnen doen voor alle reizigers, zeker niet met die verdraaide NSS top is de inzet al anders en zeker met de storing die daar ook heeft plaatsgevonden heb je twee keuzes in dit geval en geen enkele is goed volgens de reiziger en dat is wel rijden met te weinig materiaal of niet rijden.

Conclusie, wij doen het dus nooit goed. Rijden we wel zo een situatie is het niet goed, rijden we niet in zo een situatie is het ook niet goed.

Dan heb ik het niet over het andere probleem dat je in een topic hebt aangekaart he, ik heb het nu over deze omstandigheden.
Zoals ik al meldde is ook 1 VIRM-4 niet voldoende op de tijdstippen waarop de trein reed. Normaal gesproken rijdt er op maandag na vertrek om 15:26 vanuit Alkmaar vanuit Amsterdam Centraal (waar bijgekoppeld wordt) een VIRM-4 + VIRM-6 op het traject. Daar kunnen 3 MAT 64's niet aan tippen.
Even wat technische gegevens, die even aantonen dat 3x Mat'64 meer zitplaatsen biedt dan VIRM-IV:

Zitplaatsen van een Mat'64 plan V :

1e klas 24
2e klas 104 tot 120 zitplaatsen en klapzittingen van 18 tot 29 (dus 133 tegen 128)

3 stellen hebben dus een capaciteit van 72 1e klas en 399, totaal van 471 zitplaatsen

Een VIRM 4 heeft 3 versies:

VIRM1-IV :
1e klas 63, 2e klas 326 met 18 klapzittingen
VIRM2-IV:
1e klas 61, 2e klas 330 met 18 klapzittingen
VIRM4-IV:
1e klas 61, 2e klas 330 met 18 klapzittingen

Dus met andere woorden, met de capaciteit heeft het dus voor in vergelijking met een VIRM-IV dus wel goed gezeten.
In elk geval hebben de betreffende stellen vandaag een ritje Maastricht - Alkmaar v.v. en een ritje Maastricht - Amsterdam Centraal v.v. achter de rug. Eigenlijk schandalig dat NS dit op dit traject in durft te zetten. De capaciteit van de drie treinstellen komt net in de buurt van wat een enkele VIRM-4 aankan. Ook dat is niet voldoende op de tijdstippen waarop de trein reed.
Klopt, maar de NS had een materieeltekort door de NSS-top, dus ze hadden denk ik geen of weinig opties.
In elk geval hebben de betreffende stellen vandaag een ritje Maastricht - Alkmaar v.v. en een ritje Maastricht - Amsterdam Centraal v.v. achter de rug. Eigenlijk schandalig dat NS dit op dit traject in durft te zetten. De capaciteit van de drie treinstellen komt net in de buurt van wat een enkele VIRM-4 aankan. Ook dat is niet voldoende op de tijdstippen waarop de trein reed.
Vandaag rijden ze op een van de langste intercitytrajecten van Nederland... 😉 http://ovtijden.com/infoplus/mat/836/20140324/
Hoe was je daarvan op de hoogte? 🙂
Dat zal dan wel komen doordat er een storing was in Noord-Holland eerder op de dag... Je zult maar van Maastricht naar Amsterdam moeten met deze trein. Ik denk dat zelfs voor de grootste liefhebber moeite zal hebben om 2,5 uur te blijven zitten op die oude oncomfortabele rechte banken.

Ik zie dat veel mensen op Twitter ook los gaan op NS, omdat ze reizen in 'treinen die thuishoren in het Spoorwegmuseum'. De NS'ers aldaar tonen weer eens dat ze totaal geen inzicht hebben in waar hun klanten het over hebben en geeft de schuld aan de extra inzet van treinen voor de NSS-top (ze gokken dus gewoon dat het daar aan ligt in de hoop dat de reiziger zich met een kluitje het riet in laat sturen), terwijl storingen aan het spoor in Noord-Holland de juiste oorzaak lijken te zijn. Ze rijden immers ter vervanging van de eerste intercity's die niet vanuit Alkmaar naar Maastricht konden rijden.

Wat een gezeur allemaal! Ik vond die banken altijd veel lekkerder zitten. 😛 Jammer dat ik niet zo dichtbij Amsterdam woon..
Dat zal dan wel komen doordat er een storing was in Noord-Holland eerder op de dag... Je zult maar van Maastricht naar Amsterdam moeten met deze trein. Ik denk dat zelfs voor de grootste liefhebber moeite zal hebben om 2,5 uur te blijven zitten op die oude oncomfortabele rechte banken.

Ik zie dat veel mensen op Twitter ook los gaan op NS, omdat ze reizen in 'treinen die thuishoren in het Spoorwegmuseum'. De NS'ers aldaar tonen weer eens dat ze totaal geen inzicht hebben in waar hun klanten het over hebben en geeft de schuld aan de extra inzet van treinen voor de NSS-top (ze gokken dus gewoon dat het daar aan ligt in de hoop dat de reiziger zich met een kluitje het riet in laat sturen), terwijl storingen aan het spoor in Noord-Holland de juiste oorzaak lijken te zijn. Ze rijden immers ter vervanging van de eerste intercity's die niet vanuit Alkmaar naar Maastricht konden rijden.
Reputatie 6
Badge +1
Vandaag rijden ze op een van de langste intercitytrajecten van Nederland... 😉 http://ovtijden.com/infoplus/mat/836/20140324/
Het blijft jammer dat ze niet meer in de Randstad rijden..
Reputatie 2
...
Dit is zeker geen Simmeren, maar een container-los-locatie. De trein staat er t.b.v. hulpverleningsoefeningen, en nog niet zo zeer vanwege de sloop.
oke, leuk om te weten. Want qua adres zit Simmeren er direct achter, dus je krijgt al snel het gevoel dat hij daar staat voor de sloop als je van de locatie opzoekt.
Reputatie 7
Badge
Mijn bericht is leeg? Anyway....

Dat op die foto is zeker geen Simmeren, maar een container-los-locatie. De trein staat er t.b.v. hulpverleningsoefeningen, en nog niet zo zeer vanwege de sloop.
Reputatie 7
Badge

Een mat'64 bij Simmeren in Groningen, klaar voor haar laatste bestemming


Dit is zeker geen Simmeren, maar een container-los-locatie. De trein staat er t.b.v. hulpverleningsoefeningen, en nog niet zo zeer vanwege de sloop.
Reputatie 2
...
ik telde inderdaad mat'54 erbij, en 1956-2014=58, dus goed genoeg bij de 60 voor mij.

Maar nog eventjes een foto die ik wil delen, niet zo'n goede kwaliteit maar ik kwam 't tegen vanuit een rijdende trein:
een mat'64 bij Simmeren in Groningen, klaar voor haar laatste bestemming

[quote=Seravee]Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D
Leuk om te zien dat er nog mensen blij zijn met mat'64's. Helaas komt er binnenkort een einde aan 60 jaar ronde neuzen bij de NS.


Het is daar het Brabantse land, nietwaar.laatste een conductrice die een dansje deed bij de rokerspaal toen de aansluitende trein niet de verwachtte stormvloed van carnavalsgangers bracht

60 jaar?

De eerste Mat'64 werden geleverd in 1961; de laatste in 1976.

Nou ben ik niet zo heel erg goed in rekenen, maar 2014 - 1961 = 53 jaar
en 2014 - 1976 = 38 jaar.

Om precies te zijn waren de bouwjaren:
plan T: 1961-1965
plan V: 1966-1976

Helaas plan T bestaat al helemaal niet meer, de oudste zou nu dus 53 jaar zijn geweest.
En de nog rondrijdende plan V's zijn nog later geleverd en halen die 60 jaar al helemaal niet.
Je zou willen dat die paar V'tjes daadwerkelijk de 60 jaar halen.

Of tel je soms de "hondenkoppen" (Mat'54) ook nog mee.
Leuke dierentuin dan, hondenkoppen en apenkoppen. (Wordt het toch nog gezellig).

Ik begrijp de nostalgische gevoelens, maar je moet niet al te veel overdrijven. :)

Vr,gr,
Hans
Reputatie 2
Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D
Leuk om te zien dat er nog mensen blij zijn met mat'64's. Helaas komt er binnenkort een einde aan 60 jaar ronde neuzen bij de NS.


[quote=Hans]Het is daar het Brabantse land, nietwaar.laatste een conductrice die een dansje deed bij de rokerspaal toen de aansluitende trein niet de verwachtte stormvloed van carnavalsgangers bracht
Reputatie 2
Persoonlijk vind ik het Mat. 64 helemaal niks! Treinen zijn lawaaiig en de ramen daar kun je bijna niet door naar buiten kijken.
Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! :D


Fijn dat het toch gelukt is om nog een keer met een Mat'64 te reizen.
En een vrolijke conductrice is niet zo vreemd hoor; is ook afhankelijk van de stemming in de trein en van de passagiers.
Ik ken een conductrice die fluitend en zingend door de trein loopt.
Het is daar het Brabantse land, nietwaar.

Vr.gr.
Hans
Bedankt Loes en Hans!

Ik ben net terug van een dagje uit, ik betaalde 10 euro voor een upgrade naar de 1e klas voor mijn weekend vrij 🙂 Beste deal. Ik vond de Mat 64 wel, in de avond! Ik reisde in een van Eindhoven naar Den Bosch, en van daar terug naar Den Haag. Leuke prettige coupes, zeer comfortabel, leuke verwarming, en nog beter, erg gezellig :D:$:$

Tevens wenst de conductrice mij een pretige reis/avond verder, ze zeggen dat niet zo vaak!! 😃
En tussen Roermond - Maastricht Randwyck en Sittard - Heerlen zijn ze ook te vinden, ook al de hele ochtend Mat'64 😳

Reageer