Skip to main content

Een citaat mag niet oneindig lang zijn en een heel artikel mag uiteraard niet, maar deze inleidende smaakmaker dan toch maar even in zijn geheel.

 

Er zullen weinig plekken in Nederland zijn waar de afgelopen maanden zoveel gescholden en gemopperd is als op ‘s lands spoorwegen. Ook vandaag weer, om 08.13 uur op Utrecht Centraal. De treinen zijn te kort, te laat en stampvol waardoor de treinwc’s al halverwege de ochtendspits ruiken alsof alle reizigers gisteren asperges hebben gegeten. Overal kuchen mensen elkaar prepandemisch in het gezicht en omdat iedereen weet dat de conducteurs zich vanwege de drukte toch niet laten zien, zit ook de eerste klas afgeladen vol.

Niemand maakt praatjes met elkaar, behalve dan in de stiltecoupé. Een vrouw werkt al smakkend een bakje magere kwark weg, wat iedereen probeert te negeren, maar niemand lukt. En in het gangpad staat een vrouw die de man voor haar, en dan vooral zijn oksel die zich vlak bij haar gezicht bevindt, vol walging aankijkt.

Bron: De Volkskrant, 4 oktober 2022.

@Tamzin

Eenmansbediening is geen flexibiliteit maar gewoon een andere werkwijze

Klopt. Maar een bedrijf kan zijn werkwijze ook aanpassen Niet alles hoeft hetzelfde te blijven als vijftig jaar geleden.

 

Servicenorm is geen flexibiliteit maar een andere norm en dus regelgeving die de werkgever met bonden overeen is gekomen.

Klopt ook. Maar in overleg met de bonden kan dat gezien het personeelstekort worden aangepast. De servicenorm is helemaal geen wettelijke verplichting.

 

Doorbetaalde lunchpauzes en dat dat afgaat van de lengte van de dienst is puur arbeidstijdenwet aangezien die lunchpauze dus arbeidstijd is. 

De lunchpauze is volgens de Arbeidstijdenwet juist geen werktijd. Alleen is bij NS nu afgesproken dat NS die lunchpauze alleen voor rijdend personeel als werktijd beschouwt en betaalt. Maar wettelijk hoeft dat helemaal niet en voor niet-rijdend personeel geldt dat ook bij NS niet. 

Als er een structureel personeelstekort is zul.je je als bedrijf daaraan moeten aanpassen. Doen andere bedrijven ook want wie zich niet aanpast verdwijnt op den duur vanzelf.

Eeeh waar moet het personeel nu dan flexibeler zijn ? Ik zie alleen maar reacties dat het bedrijf zich moet omvormen met eenmansbediening, vervolgens is punt 2 dan vervallen en punt 3 daar is het personeel al flexibel.  Want als het een echte pauze is zoals in de arbeidswetgeving staat dan MAG het personeel in deze pauze niet gevraagd worden om te werken, de pauze is een rustpunt en eigen tijd van het personeel.

Bij de NS daarentegen is de pauze ALTIJD beschikbare tijd voor de werkgever om de medewerker toch in te zetten, de werknemer moet zelfs binnen korte afstand blijven van het station vanwege deze beschikbaarheid.  De medewerker kan dus niet even snel een OV fiets pakken en 10 minuten verderop bij een winkel iets afhalen, dat mag nml. alleen met TOESTEMMING door de bijsturing.

DAT is nu de reden dat de pauze van NS treinpersoneel gewoon een doorbetaalde pauze is, simpelweg omdat ze tijdens die pauze beschikbaar zijn voor de NS en de pauze dus eenzijdig ingetrokken kan worden.

 

JA Tamzin, DAT IS NU FLEXIBILITEIT.  Gewoon stoppen met je boterham opeten omdat je nodig bent om een trein te rijden.  Maar die flexibiliteit is er al en wat jij aangeeft in je eerdere post heeft dus helemaal niets met flexibiliteit te maken.

 

En nu stel je als laatste dat het bedrijf zich moet aanpassen als er een structureel tekort aan medewerkers is, op dit moment zie ik dat dat toch echt gedaan wordt door de NS door treinen structureel uit de dienstregeling te halen zodat er ook duidelijkheid is bij de reizigers.  Dus de NS voldoet ook aan dat punt welke je aangeeft.  Het werkt hetzelfde als bij de airlines, te weinig personeel is minder vluchten.  Ooh en de toeringcar branche, minder chauffeurs is dus minder ritten.

 

 


Ik verklaar dit topic door herhaling van zetten als remise. Misschien kunnen jullie nog wat leren van Niemann of anders van Carlsen. 🤣


@Tamzin

Eenmansbediening is geen flexibiliteit maar gewoon een andere werkwijze

Klopt. Maar een bedrijf kan zijn werkwijze ook aanpassen Niet alles hoeft hetzelfde te blijven als vijftig jaar geleden.

 

Servicenorm is geen flexibiliteit maar een andere norm en dus regelgeving die de werkgever met bonden overeen is gekomen.

Klopt ook. Maar in overleg met de bonden kan dat gezien het personeelstekort worden aangepast. De servicenorm is helemaal geen wettelijke verplichting.

 

Doorbetaalde lunchpauzes en dat dat afgaat van de lengte van de dienst is puur arbeidstijdenwet aangezien die lunchpauze dus arbeidstijd is. 

De lunchpauze is volgens de Arbeidstijdenwet juist geen werktijd. Alleen is bij NS nu afgesproken dat NS die lunchpauze alleen voor rijdend personeel als werktijd beschouwt en betaalt. Maar wettelijk hoeft dat helemaal niet en voor niet-rijdend personeel geldt dat ook bij NS niet. 

Als er een structureel personeelstekort is zul.je je als bedrijf daaraan moeten aanpassen. Doen andere bedrijven ook want wie zich niet aanpast verdwijnt op den duur vanzelf.


@Tamzin

Eenmansbediening is geen flexibiliteit maar gewoon een andere werkwijze.

Servicenorm is geen flexibiliteit maar een andere norm en dus regelgeving die de werkgever met bonden overeen is gekomen. Flexibiliteit hier in zou alleen zijn wanneer een Hc toch een langere trein meeneemt dan volgens de servicenorm mag en dat gebeurt nu ook. Het mag nu alleen niet PLANMATIG.

Doorbetaalde lunchpauzes en dat dat afgaat van de lengte van de dienst is puur arbeidstijdenwet aangezien die lunchpauze dus arbeidstijd is. Stel dan gewoon voor om een pauze vast te stellen en dat deze niet aangepast mag worden, net als bij het gros van de bedrijven in Nederland.  Dan kun je zien hoe flexibel de NS medewerkers nu al zijn in het schuiven met pauzes en aanpassingen in hun diensten.

Of er voor de FNV nu NS of Arriva op de treinen staat maakt niet veel uit, enige is dat er na 3 jaar onder een nieuwe concessie verlener een andere CAO gaat gelden waar veel huidige NS medewerkers niet voor zullen blijven en hun heil bij een ander bedrijf zullen gaan zoeken of gewoon de boel plat zullen gaan gooien.

 

Bij jouw buren is het gras zeker veel groener dan bij jezelf.🤣

 

 


Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.

Helaas wacht ik in een ander topic ook nog steeds op jouw reactie over het inflexibel zijn, waar wil jij nu dat het personeel flexibeler in is en dan graag ZONDER het overtreden van gestelde regels in de arbeidstijdenwetgeving en regels die de NS als werkgever heeft gesteld.

Bijv. opheffing van de servicenorm bij de inzet van conducteurs (zoals ook gebeurde tijdens corona), eenmansbediening toestaan, doorbetaalde lunchpauzes als toeslag afrekenen en niet meer laten af gaan van de werktijd. Kan allemaal prima binnen de wet. Lees ook het Locov verhaal eens. 

De FNV ziet wel dat de huidige erbarmelijke dienstverlening een bedreiging voor het voortbestaan van NS is en dat met hun huidige opstelling die dienstverlening ook niet snel op orde komt. Het geduld bij reizigers en politiek raakt op. 


Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.

Helaas wacht ik in een ander topic ook nog steeds op jouw reactie over het inflexibel zijn, waar wil jij nu dat het personeel flexibeler in is en dan graag ZONDER het overtreden van gestelde regels in de arbeidstijdenwetgeving en regels die de NS als werkgever heeft gesteld.

Overigens zullen de bonden bij een andere concessiehouder net zo aanwezig zijn als dat ze nu zijn, daar gaat het naamkaartje op de trein geen verschil op maken.


 

De informeel bestuurder van de NS, de FNV, geeft aan achter de afschaling te zitten en wil zich nu klaarblijkelijk opwerpen als de reddende engel. Zal daar nu verder maar even geen commentaar op geven.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/de-rek-is-eruit-bij-ns

Daar zit strategie achter. Als de dienstverlening van NS mede door de inflexible opstelling van vakbonden en personeel zo slecht blijft als nu wordt dat een tijdbom onder een nieuwe HRN-concessie (voor zover die überhaupt legaal zal blijken te zijn) en dat is het.laatste wat de FNV wil. De FNV beseft dat het zijn hand dreigt te overspelen vandaar.


Het LOCOV maakt volledig gehakt van de plannen. 

Ook zijn er enkele opmerkelijke adviezen:

- Oprekken van de conducteursnorm om langere treinen mogelijk te maken

- Eenmansbediening in alle sprinters vanaf 2024.

- Onderzoek naar invoering van het rondje om de kerk. 

- Geen uurdiensten in de avonden en het weekend

Uit het hele stuk blijkt dat er nul vertrouwen is dat NS de situatie onder controle gaat krijgen. 

 

De informeel bestuurder van de NS, de FNV, geeft aan achter de afschaling te zitten en wil zich nu klaarblijkelijk opwerpen als de reddende engel. Zal daar nu verder maar even geen commentaar op geven.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/de-rek-is-eruit-bij-ns


Ja, kritiek heb ik ook genoeg, maar daar werd niet naar gevraagd 🤣

De balans schiet bij mij door naar positief. Misschien gewoon geluk, of anders perceptie. Vroeger gingen er 2 IC’s per uur. Nu 4 en als er 2 uitvallen, nog maar 2.

Het is inderdaad perceptie.

Hier vanaf Alkmaar en Alkmaar Noord zie ik alleen maar verschraling en zeker richting bestemming die ik vaak nodig heb (Haarlem / Den Haag). Nu gelukkig minder vaak dan voorheen toen ik nog forens was richting Haarlem. De spitsIC is verleden tijd, sprinter zorgt nu eenmaal voor meer reistijd.


Ja, kritiek heb ik ook genoeg, maar daar werd niet naar gevraagd 🤣

De balans schiet bij mij door naar positief. Misschien gewoon geluk, of anders perceptie. Vroeger gingen er 2 IC’s per uur. Nu 4 en als er 2 uitvallen, nog maar 2.

Inderdaad. Ik ben oud genoeg om me de invoering van een klokvaste kwartierdienst tussen Arnhem en Utrecht te herinneren, dat was in 1998. Tot in de vroege avond, op zaterdag en zondagmiddag reden er vanaf toen 4 IC’s tussen Arnhem en Utrecht (en v.v.). Twee naar Den Haag, twee naar Den Helder.

Vanaf de dienstregeling 2023 gaat de bediening tussen Arnhem en Utrecht in het weekend terug naar twee IC’s per uur, dus naar de situatie van voor 1998 🙄.


Dat wordt dan een prachtig stukje absurdistisch cabaret.

Goh, zie https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5337773/jesse-klaver-verlegenheid-gebracht-door-filmpje

(laten we dat adviesrapport van Remkes morgen even snel goedkeuren voordat die boeren het helemaal gaan lezen…) Want er staat precies in waar ze boos over zijn! 😥


Gebruikelijk is dan wel dat er een reactie volgt met daarin argumenten waarom punten niet worden overgenomen.

Dat wordt dan een prachtig stukje absurdistisch cabaret.
 


Heb geen abonnement op de Volkskrant (meer) maar linken mag natuurlijk https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minder-reizigers-meer-gedrang-in-al-mijn-jaren-in-de-trein-heb-ik-het-nog-nooit-zo-erg-meegemaakt~bd899259/

Geen idee of het om hetzelfde artikel gaat, maar de titel van de link zegt genoeg…

 


 

Gebruikelijk is dan wel dat er een reactie volgt met daarin argumenten waarom punten niet worden overgenomen.

 

Gebruikelijk maar dan wel een gebruik dat berust op een wettelijke verplichting.


Adviezen van het LOCOV (en hetzelfde geldt voor het ROCOV in de regio) mogen niet genegeerd worden zoals BrunoEst al schrijft, maar het is ook niet verplicht om het advies over te nemen.

Gebruikelijk is dan wel dat er een reactie volgt met daarin argumenten waarom punten niet worden overgenomen.


 

Reactie van NS zal wel uitblijven het gaat tenslotte maar om een adviesorgaan

 

Dit advies van het Locov is formeel van aard en kan niet worden genegeerd. Een reactie zal dan ook sowieso volgen.

Zo te zien verkeert NS thans op allerlei fronten in zwaar weer.

 

Het Locov heeft in 2020 ook behoorlijk vernietigend geadviseerd op de NS plannen mbt de reserverinsgplicht voor fietsen. Daar heeft NS toen ook helemaal niets mee gedaan, dus vandaar mijn reactie.


 

Reactie van NS zal wel uitblijven het gaat tenslotte maar om een adviesorgaan

 

Dit advies van het Locov is formeel van aard en kan niet worden genegeerd. Een reactie zal dan ook sowieso volgen.

Zo te zien verkeert NS thans op allerlei fronten in zwaar weer.


Het LOCOV publiceert ook 20 pagina's aan kritiek: https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx

Het LOCOV maakt volledig gehakt van de plannen. 

Ook zijn er enkele opmerkelijke adviezen:

- Oprekken van de conducteursnorm om langere treinen mogelijk te maken

- Eenmansbediening in alle sprinters vanaf 2024.

- Onderzoek naar invoering van het rondje om de kerk. 

- Geen uurdiensten in de avonden en het weekend

Uit het hele stuk blijkt dat er nul vertrouwen is dat NS de situatie onder controle gaat krijgen. 


Het lijkt erop dat het LOCOV en verschillende media aan het voorsorteren zijn op een andere vervoerder voor de aanbesteding van het Hoofdrailnet. Ook een manier om van de wanpresterende NS-directie af te komen.
Je ziet dagelijks de verloedering in de treinen van NS. Mede veroorzaakt door het totale gebrek aan toezicht in de treinen en op de stations.


Het LOCOV publiceert ook 20 pagina's aan kritiek: https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx

 

Dit soort puinzooi dus. De NS wil de sprinter Hoofddorp - Almere Oostvaarders inkorten tot Almere Centrum vanwege personeelstekort. Reactie LOCOV:

Wij merken op dat de Sprinter uit Hoofddorp een kering van vier of 34 minuten krijgt op
Almere Centrum. Indien sprake is van een kering van vier minuten, dan vragen wij ons af
of deze voldoende betrouwbaar kan worden uitgevoerd gezien de drukte op de spoorcorridor Schiphol – Almere. Indien sprake is van een lange kering van 34 minuten kan deze Sprinter net zo goed blijven doorrijden tot Almere Oostvaarders. 

 

Ik heb het net doorgelezen. Als je alleen de eerste 3 pagina's al leest, dan kom je toch wel tot de conclusie dat het Locov wel een beetje klaar is met de NS-Directie. Er wordt toch wel nadrukkelijk aangegeven dat het bedrijf compleet gefaald heeft. Wat mij vooral opvalt is de toonzetting van de brief, die is echt zwaar negatief richting NS. Het bedrijf heeft het blijkbaar behoorlijk verbruid inmiddels.

Dit op pagina 2 bijvoorbeeld:

U spreekt over een afschaling van 10% ten opzichte van 2019. Het percentage reizigers dat wordt geraakt is echter aanzienlijk hoger dan 10% door minder reismogelijkheden. Wij vinden het principieel onjuist dat u een percentage ten opzichte van 2019 communiceert. De dienstregeling is sinds 2019 immers uitgebreid. Op basis van het aantal ritten en het aantal dienstregeling uren is de afschaling voor zover wij kunnen zien gemiddeld zo’n 13% ten opzichte van de oorspronkelijk voorgestelde dienstregeling. In het weekend is dit zelfs 15 tot 20%. Op sommige trajecten en momenten van de week is zelfs sprake van een halvering van het aantal treinen. Dit is een enorme verschraling van het aanbod. U waarschuwt bovendien voor de zeer reële kans dat de tekorten aan met name conducteurs in 2023 verder oplopen. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat dit mogelijk gaat om een extra verschraling tot 15% ten opzichte van 2019 vKamerstuk 29984 nr. 992, 25 augustus 2022]. Dit is schrikbarend.

 

Ook dit op pagina 3 is natuurlijk wel treffend voor NS./ Het bedrijf wist al lang dat er problemen zaten aan te komen, maar heeft dat dus stelselmatig voor zich uitgeschoven.

 

Verder verwijten wij u dat u geen nieuwe dienstregeling hebt ontworpen. U snijdt nu een flink aantal treinen weg uit het spoorboekje waardoor er geen evenwichtige verdelingen over het uur ontstaat en aansluitingen mogelijk niet meer optimaal zijn. Tevens onderbouwt u niet wat elk cluster van maatregelen oplevert in relatie tot het personeelstekort, wat eventuele alternatieven opgeleverd zouden hebben en wat de effecten zijn voor reizigers (aantal reizigers, extra reistijd/wachttijd/overstaptijd). Als u eerder het tekort had onderkend had u een nieuwe dienstregeling kunnen ontwerpen in plaats van een uitsnijding kunnen maken. Dan was er ook overleg met het aansluitend busvervoer mogelijk geweest en was de overlast van de reiziger beperkt.

 

Voor de rest komt ook het rondje om de kerk terug in het advies van het locov en ook de eenmansbediening.

Reactie van NS zal wel uitblijven het gaat tenslotte maar om een adviesorgaan.

 

@Thom : Waarschijnlijk heeft De Volkskrant dus vooraf inzage gehad in deze brief van het Locov.


Ja, kritiek heb ik ook genoeg, maar daar werd niet naar gevraagd 🤣

De balans schiet bij mij door naar positief. Misschien gewoon geluk, of anders perceptie. Vroeger gingen er 2 IC’s per uur. Nu 4 en als er 2 uitvallen, nog maar 2.


Het LOCOV publiceert ook 20 pagina's aan kritiek: https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx

 

Dit soort puinzooi dus. De NS wil de sprinter Hoofddorp - Almere Oostvaarders inkorten tot Almere Centrum vanwege personeelstekort. Reactie LOCOV:

Wij merken op dat de Sprinter uit Hoofddorp een kering van vier of 34 minuten krijgt op
Almere Centrum. Indien sprake is van een kering van vier minuten, dan vragen wij ons af
of deze voldoende betrouwbaar kan worden uitgevoerd gezien de drukte op de spoorcorridor Schiphol – Almere. Indien sprake is van een lange kering van 34 minuten kan deze Sprinter net zo goed blijven doorrijden tot Almere Oostvaarders. 


De stoelen in de eerste klas zijn tegenwoordig niet veel beter dan in de tweede klas. Als ik tegenwoordig in het weekend reis is de sfeer en controle in de eerste klas vaak ondermaats. Afgelopen zaterdag zat ik alleen in de eerste klas en namen er drie tieners in de eerste klas plaats. Een jongen met een zwarte huidskleur en twee met een witte. Naast een hoop straattaal, meerdere malen de vraag of ik in GOD geloof en gespuug op de vloer heb ik de donkere jongen maar aangesproken. Antwoord: “Ik heb een handicap! rochel de rochel op de grond...” Mijn tip aan hem was om dat bij een sollicitatiegesprek dat maar niet te doen. Uiteindelijk stapten ze uit en gingen ze op hun elektrische steps even cruisen op het perron. Ik voel me persoonlijk niet snel geïntimideerd, maar ik kan me voorstellen dat een ander daar meer problemen mee heeft. 

Daarnaast is de informatievoorziening helemaal niet zoveel beter. Aanpassingen als de trein van 9:15 vervalt, even later de trein van 9:45 vervalt, de trein van 10:15 vervalt. et cetera. Daar heeft een klant helemaal niks aan. Het wordt tijd dat het kantoorpersoneel eens aan de flexplekken gaat. Echter dan wel in de trein. Lijkt me een prima plan om naast de HC en de MC er ook een V&S er aan boord is en een medewerker van de ‘klantenservice’. Mailen is toch al geen optie en als je geen twitter of facebook hebt moet je maar hopen dat je iemand aan de lijn krijgt die je vraag begrijpt. De chat is helemaal een gebed zonder end. EVA reageerde vaak nog beter...

Daarnaast doet de NS er goed aan om die 50 euro boete eens af te schaffen en over te stappen op een normaal correctietarief. Dat ze indertijd 70 euro wilden was natuurlijk volledig idioot en en werkt alleen maar polarisatie in de hand. Een extreem voorbeeld zag je al met de 480 euro boete en een strafblad bij het dragen van geen mondkapje.

Met minder abonnementen en reizen tegen een fatsoenlijk inzichtelijk tarief zou de NS een hoop klanten kunnen terugwinnen. Plus wat extra personeel van die 19000 een eigen FLEX plekje in de trein. Scheelt een hoop kantoorruimte, want NS Flex is iets waar de NS blij van wordt. 

Tip aan de NS, richt een servicebalie in te trein in, net als bij de GVB trams. Toiletjes in de buurt, zodat er een beetje toezicht is en aan de ene kant de eerste klas en andere klant de tweede klas. Makkelijk te controleren of iedereen een vervoersbewijs heeft.

Reizigers vervoeren is mensenwerk, dus trek die laan van Puntenburg maar leeg en laat ze lekker Flexen in het OV.

 


  • De frequentie van treinenritten is omhoog gegaan.

 

Ehhm, ja. Zoals elders op dit forum en op de NS website te vinden is is de dienstregeling van NS tot ver in 2023 uitgekleed. Om het maar eens te illustreren: net aan het kijken hoe ik morgenochtend in Den Haag kan komen.

 

  • Abonnementsmogelijkheden zijn uitgebreid. In sommige gevallen reis je echt wel goedkoop, met name in de daluren. Je kunt ook veel sneller wisselen tussen abonnementen en/of tussen 1e en 2e klas.

Misschien meer keuze, maar het systeem is verre van ideaal. Ik heb net mijn abonnement proberen te wijzigen per morgen, maar dat lijkt niet te kunnen. Je kan in MijnNS alleen je abonnement wijzigen met onmiddelijke ingang.

  • Ongure types op stations en in treinen lijken beter te worden geweerd dan vroeger. Waarschijnlijk dankzij de poortjes en camera’s.

Poortjes helpen geen zier zoals de meeste vaste reizigers weten (tailgaten, duwen/trappen/springen), en geven een schijnillusie van kaartcontrole. Het enige dat helpt is zichtbaarheid van NS personeel en die is nihil sinds de covid-pandemie.

En voordat een moderator zegt dat het er meer boetes worden uitgeschreven, en dus meer gecontroleerd: het aantal boetes is een functie van de controlefrequentie * percentage zwart of grijsrijders. Als de controlefrequentie hetzelfde blijft (of zelfs lager) kan je nog steeds meer boetes uitdelen als er meer wordt zwart of grijs-gereden.


Zeker dat punt over de informatievoorziening die beter is volg ik niet. Tegenwoordig wordt je bij elke scheet gevraagd je reis opnieuw te plannen terwijl je in dezelfde tijd ook iets informatiefs had kunnen omroepen.

En ook vaak genoeg op treinen staan wachten die bij vertrek van huis nog reden maar een kwartier later bij aankomst op het station opeens spoorloos verdwenen waren. Spooktreinen in de apps bij verstoringen komen vaker voor dan je denkt. Vooral omdat men er voor kiest pas kort van tevoren op te heffen, waardoor iemand die nog naar het station moet reizen niks aan die apps heeft.

Kwaliteit van de treinstellen wordt ook met de dag waardelozer. Een fatsoenlijke stoel kan er tegenwoordig niet meer af. En stoelbekleding wordt afgestemd op vervuilingsgevoeligheid i.p.v. beter schoon te maken. Al werkte dat bij ICM juist averechts.

 


Reageer