Monopolie

  • 7 December 2023
  • 29 reacties
  • 713 Bekeken


Toon eerste bericht

29 reacties

"Meningen zijn per definitie geen objectief criterium en het is dus goed dat die niet mee tellen maar dat er meetbare criteria de doorslag moeten geven"

Ken jij het concept van verkiezingen?

Een echte vrije markt is niet mogelijk op het spoor, er kan maar één trein tegelijk rijden 

Daar hebben ze al eeuwen geleden concurrerende offertes en aanbestedingen voor uitgevonden. Zie bijv. de bouw.

 

Ook als je de spoormarkt geheel vrij zou geven dan is de mening van de reiziger geen factor in die bepaling. 

Meningen zijn per definitie geen objectief criterium en het is dus goed dat die niet mee tellen maar dat er meetbare criteria de doorslag moeten geven.. 

Een echte vrije markt is niet mogelijk op het spoor, er kan maar één trein tegelijk rijden en reizigers hebben geen inspraak over van welke vervoerder die is. Ook als je de spoormarkt geheel vrij zou geven dan is de mening van de reiziger geen factor in die bepaling. Zo is in de huidige regelgeving bijvoorbeeld opgenomen dat als na toepassing van alle prioriteitsregels er nog steeds twee concurrerende aanvragen zijn de trein die het minste geluid produceert prioriteit krijgt en daarna de trein die de kortste reistijd bied. Dus een still trein met veel deuren en weinig zitplaatsen (want dat verkort het in- en uitstappen en versneld de reistijd) gaat dan voor een comfortabele trein die toevallig net iets meer geluid produceert.

Dagelijkse vertraging/uitval, wanneer gaan directeuren eens wat verantwoordelijkheid nemen?

De NS directie is verstrikt geraakt in een web van bureaucratie en vakbondsbemoeienis. En je kunt nu eenmaal geen verantwoordelijkheid nemen als je geen speelruimte hebt om daadwerkelijk te besturen. Nu is het zo dat er bij NS niets kan en niets mag.

Reageer