Nederlandse trein fiks duurder dan de rest van Europa.

  • 31 January 2024
  • 9 reacties
  • 440 Bekeken

Reputatie 7

Interessant stukje in de Gazet van Antwerpen. Ik vrees, dat je je moet registreren, maar dat is gratis.

“Treinticket wordt weer duurder (...) Hoe duur is de trein in de rest van Europa ?”

 

Wel, de Belgen zijn het bokje. De krant onderzoekt een traject van 100 km van en naar de hoofdstad, in het Belgische voorbeeld Brussel - Brugge. Kostprijs vanaf februari: 34 euro (standaardticket).

En daar zijn ze op 5 na de duurste, na Zwitserland, Noorwegen, Nederland, VK en Oostenrijk.

Niet zo best, want in Zwitserland en Noorwegen ligt het BBP per hoofd veel hoger. Het VK heeft de privatisering totaal verkeerd aangepakt. Oostenrijk… tsja.. heeft bergen.

 

En Nederland ? Wel, Nederland… kuch… de prijs voor een Nederlands ticket is 44,40 euros. Fors duurder dus.

 

Niet eerlijk om zo te vergelijken, want (ook) Nederland heeft zo veel kortingsformules, dat een kat haar jongen niet meer terug kan vinden. België ook. En alle kortingen bij elkaar genomen is de prijs in België 8 cent per kilometer. In Nederland meer dan dubbel zo duur.


9 reacties

Dit soort onderzoeken kijkt altijd alleen naar de prijzen van een enkele reis vol tarief en niet naar wat alle reizigers samen gerekend gemiddeld per kilometer betalen. Door de enorme verschillen tussen de tariefsystemen gaan de vergelijkingen uit dit soort onderzoeken dan ook meestal niet op.

In Nederland zijn losse enkeltjes vol tarief peperduur maar omdat studenten bijv. bijna niets betalen en dat wel 35-40% van het totale vervoer is komt het gemiddelde per km veel lager uit.

Wel is het zo dat hoge prijzen voor enkeltjes vol tarief een enorme barrière opwerpen voor incidentele reizigers om de trein te gebruiken.

Overigens is het natuurlijk niet zo dat het in landen met een lager BBP per capita evenredig goedkoper zou moeten zijn. Er kan ook sprake zijn van forse welvaartsverschillen tussen landen.

​​​​

Dit soort onderzoeken kijkt altijd alleen naar de prijzen van een enkele reis vol tarief en niet naar wat alle reizigers samen gerekend gemiddeld per kilometer betalen. Door de enorme verschillen tussen de tariefsystemen gaan de vergelijkingen uit dit soort onderzoeken dan ook meestal niet op.

Spijker op zijn kop.

In Zwitserland ben je als forens of regelmatige spitsreiziger meestal veel goedkoper uit dan in Nederland. Komt doordat je in de spits ook gewoon tot 50% korting krijgt met een kortingsabonnement en een OV-Vrij spotgoedkoop is in vergelijking met vergelijkbare opties in Nederland. Een trajectabonnement heb je er ook veel sneller uit en dan heb ik het nog niets eens over alle regionale (maand)producten die er zijn die voor al het OV gelden. Spitsvervoer in Nederland, zowel trein als stad- en streekvervoer, is peperduur in vergelijking met Zwitserland.

Nederland is dan weer heel goedkoop in de daluren, maar natuurlijk vooral in het weekend. Dan ben je in Zwitserland weer veel duurder uit. Ook in België trouwens.

Reputatie 7

Bijzonder dat Nederland zo peperduur is in de spits en spotgoedkoop met abonnement voor de daluren, terwijl je in Zwitserland met je Halbtax altijd 50% korting krijgt. Interessant die twee totaal verschillende keuzes. De treinen in CH zijn toch ook vol in de spits, treingebruik is er percentueel gezien ook het grootst van heel Europa. Las ook dat er in in 2023 zelfs meer reizigers zijn vervoerd dan in het pré-coronajaar 2019 (+ 3,04%). Lukte NS dat maar.

De regionale ov-producten daar (meestal voor alle ov in de ruime regio) zijn trouwens praktisch en ideaal. Hadden wij dat maar 😉 Ik zou meteen een ov-abonnement met afgekocht reisrecht nemen voor alle ov in Brabant ineens. 

Reputatie 7

Ik had reeds in mijn laatste alinea gemeld, dat de Gazet dat ook had bekeken. Alle prijzen bij elkaar gegooid geeft dat gemiddeld 8 cent per kilometer in België en dubbel zo duur in Nederland. 

 

Ik had reeds in mijn laatste alinea gemeld, dat de Gazet dat ook had bekeken. Alle prijzen bij elkaar gegooid geeft dat gemiddeld 8 cent per kilometer in België en dubbel zo duur in Nederland. 

België heeft dan ook een aantal formules die je regelrecht onder afbraaktarieven kunt scharen. Wat ik me nog steeds wel afvraag is of de NMBS niet meer zou verdienen als iedereen altijd en overal 8 cent per kilometer zou betalen en je alle formules zou afschaffen.

Bijzonder dat Nederland zo peperduur is in de spits en spotgoedkoop met abonnement voor de daluren, terwijl je in Zwitserland met je Halbtax altijd 50% korting krijgt. Interessant die twee totaal verschillende keuzes. De treinen in CH zijn toch ook vol in de spits, treingebruik is er percentueel gezien ook het grootst van heel Europa.

De olifant in de kamer is de OV-studentenkaart die tot een onevenredig grote druk op de spits leidt omdat het onderwijs zijn tijden niet wil spreiden. Via torenhoge tarieven worden gewone forensen daarom nu min of meer de trein uit gewerkt.

 

Las ook dat er in in 2023 zelfs meer reizigers zijn vervoerd dan in het pré-coronajaar 2019 (+ 3,04%). Lukte NS dat maar.

​​​​​​Het herstel is per land erg verschillend. De Duitstalige landen (incl. CH) zitten inmiddels weer hoog, het andere uiterste is de VS waar het vervoer nog steeds maar op 60% zit. Nederland bungelt in de onderste helft, dat komt denk ik mede doordat de dienstregelingen hier na corona nogal fors zijn ingekrompen.

 

De regionale ov-producten daar (meestal voor alle ov in de ruime regio) zijn trouwens praktisch en ideaal. Hadden wij dat maar 😉 Ik zou meteen een ov-abonnement met afgekocht reisrecht nemen voor alle ov in Brabant ineens. 

NS heeft tariefsintegratie altijd afgehouden: angst voor inkomstenverlies en angst voor meer korte afstandsvervoer per trein. Dat probleem speelde 40 jaar geleden bij de invoering van de strippenkaart al.

Het onderwijs kan de tijden veelal helemaal niet spreiden, omdat de collegezalen al van 's ochtends tot 's avonds stampvol zitten. Zelfs bioscopen, kerken en tenten worden regelmatig ingezet. Je kunt een deel om half negen en een deel om negen uur laten beginnen, maar daarmee is het wel gebeurd. College in de avonduren levert grote problemen op. Docenten willen niet 's avonds werken, studenten werken vaak, het streekvervoer rijdt veel minder etc. Meer studenten op kamers gaat ook niet i.v.m. woningnood.

In de spits met de trein reizen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Het is gewoon te duur. € 17 voor 45 kilometer. Nee dank u.

Reputatie 7

Het onderwijs kan de tijden veelal helemaal niet spreiden, omdat de collegezalen al van 's ochtends tot 's avonds stampvol zitten. Zelfs bioscopen, kerken en tenten worden regelmatig ingezet. Je kunt een deel om half negen en een deel om negen uur laten beginnen, maar daarmee is het wel gebeurd. College in de avonduren levert grote problemen op. Docenten willen niet 's avonds werken, studenten werken vaak, het streekvervoer rijdt veel minder etc. Meer studenten op kamers gaat ook niet i.v.m. woningnood.

Ik heb altijd weer de indruk dat met name het spits-ov hier voor 90% op studenten drijft, terwijl dat in vele andere Europese landen die ik bereisd heb helemaal niet, of in veel mindere mate, het geval is. Is mijn indruk juist of heb ik het gigantisch mis. Hoe gaan studenten elders dan naar hun studie? Is elders geen kamernood of zijn er gewoon minder studenten? Of is er geen gratis-reizenkaart.... 🫣 

 

Het onderwijs kan de tijden veelal helemaal niet spreiden, omdat de collegezalen al van 's ochtends tot 's avonds stampvol zitten. Zelfs bioscopen, kerken en tenten worden regelmatig ingezet. Je kunt een deel om half negen en een deel om negen uur laten beginnen, maar daarmee is het wel gebeurd. College in de avonduren levert grote problemen op. Docenten willen niet 's avonds werken, studenten werken vaak, het streekvervoer rijdt veel minder etc. Meer studenten op kamers gaat ook niet i.v.m. woningnood.

Ik heb altijd weer de indruk dat met name het spits-ov hier voor 90% op studenten drijft, terwijl dat in vele andere Europese landen die ik bereisd heb helemaal niet, of in veel mindere mate, het geval is. Is mijn indruk juist of heb ik het gigantisch mis. Hoe gaan studenten elders dan naar hun studie? Is elders geen kamernood of zijn er gewoon minder studenten? Of is er geen gratis-reizenkaart.... 🫣 

 

De vraag is of je in het buitenland op hetzelfde soort trajecten reist als in Nederland. Bijvoorbeeld Utrecht - Amsterdam is voor een behoorlijk deel forensen. Dat geldt ook voor Rhenen - Utrecht. 

Niet iedere jongere is overigens een student. Het ligt voor de hand om na je studie eerst te gaan werken en dan later een keer een auto to kopen als je in een dorp gaat wonen. 

Reageer