beantwoord

veiligheid en service

  • 11 June 2024
  • 4 reacties
  • 194 Bekeken

Hoi allemaal! 
 

Ik denk al een aantal jaren na over de baan van veiligheid en service medewerker. Recent zag ik weer een vacature voorbij komen op een station bij mij in de buurt en hierdoor is het toch weer gaan kriebelen. 

 

Ik kijk al een tijdje mee op dit forum en heb veel gelezen. Echter zit ik nog met een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden;

 

  • Ik ben 34 jaar en woonachtig in Twente. In het verleden heb ik bij een discotheek gewerkt die midden in een dorp ligt. Mijn taak was hier om als een soort toezichthouder het uitgaanspubliek uit de wijk te houden omdat dit voor overlast zorgde. In deze functie heb ik erg veel ervaring opgedaan met dienstverlening en het de-escaleren van soms gewelddadige situaties. Denk hierbij aan vechtpartijen, gasten die buitenwesten zijn geraakt door alcohol en/of drugs, gewonde personen (incidenten met glas) etc. Is dit te vertalen naar het werk dat een medewerker van Veiligheid & Service doet?
  • Ik ben inmiddels 34 jaar. Is dit te oud, of is leeftijd in principe geen probleem zo lang je maar in de functie past?
  • Als je bent gestationeerd op bijvoorbeeld station Enschede, ga je dan ook met de trein naar andere stations in de omgeving om bijvoorbeeld te controleren? Of ben je echt altijd alleen maar aan het werk op het station waarop je bent geplaatst?
  • De stations in mijn regio zijn altijd gesloten in de nacht (deuren gaan ook op slot waardoor het station niet toegankelijk is). Draaien deze stations ook nachtdiensten voor V&S? En zo ja, wat doe je dan precies als er geen treinen en reizigers aanwezig zijn?
  • Zijn er medische eisen m.b.t. bijvoorbeeld overgewicht? Ik kan me voorstellen dat mensen die zwaar overgewicht hebben niet aantrekkelijk zijn voor V&S omdat je veel staat en beweegt, en regelmatig sprintjes moet trekken. 
     
  • Voor de mensen die bij V&S werken: wat zijn heftige situaties die je hebt meegemaakt waarvan je vooraf had gedacht dat het niet zo heftig zou zijn? Zelf lijken aanrijdingen met personen heel heftig.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden. Alvast heel erg bedankt! 

icon

Beste antwoord door Ret.tep 11 June 2024, 10:19

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6

Een paar korte reacties, wil je bij S&V gaan werken, ga gewoon solliciteren en kijk hoe ver je komt.

Je vragen, naar mijn persoonlijk inzicht gegeven:

- Het eerdere werk als soort toezichthouder zal zeker zijn voordelen hebben, zie het als levenservaring. Naast service komen S&V medewerkers regelmatig in "conflictsituatie" terecht.

- Je blijft niet alleen op het station maar werkt ook in de directe regio, op de trein en bij evenementen. Dit verschilt per dag.

- 34 is zeker niet te oud bij NS, maar dat geld ook voor andere functie, waar zelfs tot boven de 60 jaar wordt aangenomen.

- Ook op afgesloten stations is soms S&V aanwezig, om overlast te voorkomen. Dit verschilt per locatie. Hou rekening met heel vroege / late diensten.

- Precies, een (zeer) goede lichamelijke conditie en gezondheid is vereist, dat geld voor veel functies bij NS.

- Aanrijdingen, zelfdodingen, vechtpartijen, dronken personen en aanhoudingen. Eigenlijk in elke situatie welke niet pluis is kan je terechtkomen. Bij S&V natuurlijk nog ruim meer dan het rijdende personeel, juist omdat je in dit soort situaties wordt ingezet, eigenlijk net als een agent in de grote stad.

@Slidestops werkt bij S&V, misschien kan hij nog wat toevoegen.

 

Ervaring als toezichthouder bij een discotheek lijkt me een prima aanbeveling.

34 jaar lijkt me ook prima. Hoe je het ook went of keert straalt iemand die wat ouder is toch van nature wat meer gezag en ervaring uit ("bij hem hoef je niet met smoesjes aan te komen").

Reputatie 6

 

Ik kijk uit naar jullie antwoorden

En nog wat gehad aan de antwoorden @Keezzel ?

 

Ik kijk uit naar jullie antwoorden

En nog wat gehad aan de antwoorden @Keezzel ?

Zeker @Ret.tep! Fijn om te horen dat mijn ervaring aansluit bij V&S en dat ik niet te oud ben haha!

Reageer