Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21389 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!

244 reacties

Als de meesten niet meldingsmoe waren, zouden de meldingen hoger zijn. Ook heeft iedereen een andere grens.
Ow, dan kan ik, helaas, mijn vakje al afvinken, heb helaas een situatie gehad met ongewenst fysiek contact dit jaar 😔. Ging niet om vechten voor de beeldvorming, dat is gelukkig achterwege gebleven.
Ben wel benieuwd of ze ons ook meenemen in die telling. Wij zullen het gemiddelde wel heel erg omhoog halen kwa geweldsmeldingen etc
Reputatie 6
Geen vraag maar een pluim......ik heb respect voor jullie werk en denk Niet dat iedereen de verantwoording goed inschat!
Een ander vraagje, in de vacatures voor HC staat: "Je kunt binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats zijn". Waarom is dat? Is er een soort van reservedienst zodat er binnen een uur een nieuw "poppetje" op het station staat of .... ?
Dat is een vereiste, aangezien men niet altijd met het openbaar vervoer naar de standplaats kan komen of ermee terug naar huis kan. Verder wil NS dat je niet langer aan woonwerk verkeer besteedt om niet al uitgeput te beginnen aan je dienst of totaal uitgeput thuis komt. Stukje veiligheid kan je het noemen.
Reputatie 7
Dat is een vereiste, aangezien men niet altijd met het openbaar vervoer naar de standplaats kan komen of ermee terug naar huis kan. Verder wil NS dat je niet langer aan woonwerk verkeer besteedt om niet al uitgeput te beginnen aan je dienst of totaal uitgeput thuis komt. Stukje veiligheid kan je het noemen.

Maar is er ook personeel van wacht dat binnen een bepaalde tijd moet komen opdraven ?
Als er bijvoorbeeld een vervanger moet komen, omdat de oorspronkelijke HC ziek werd ? Of een 'springer' had ?
Een hoofdconducteur met reservedienst zit steevast op standplaats als zijn of haar dienst begint en dan kan deze ingezet worden. We mogen niet thuis startklaar zitten, aangezien je op korte termijn ingezet kan worden. Onze teammanagers met wachtdienst kunnen wel opgeroepen worden.
Beste Slidestops en Loes nog bedankt voor de antwoorden.

Nou is er hier aardig wat leesvoer te vinden, kan zijn dat ik er over heen kijk. De basics fluitje, deurtje, kaartje en zo is wel bekend, maar is er online ook een officiële functieomschrijving te vinden waarin alle taken van een HC te vinden zijn?

Service klinkt leuk, maar wat valt er eigenlijk (volgens de NS) onder de noemer service? Op het controleren na zou je zo'n beetje alles tot aan het koetje kalfje verhaal, wel service kunnen noemen.
Toch? 😋
ik heb ook wat vraagjes, en heb deze zo snel niet kunnen vinden hierzo,
  1. wanneer er aan de noodrem wordt getrokken (om wat voor reden dan ook) dan moet deze altijd gereset worden, dus de HC moet opzoek naar de bepaalde bediende kraan om deze terug te draaien, is het altijd zoeken of kan de MCN zien op welke locatie de kraan bediend is?
  2. Daarnaast, als je een grappenmaker hebt die in zijn eentje op een balkon staat in een rustige trein en een vierkante sleutel bij zich heeft, de noodrem bediend en daarna zelf reset, is het dan nog te achterhalen wie het gedaan heeft of waar het is gebeurd, er hangen geen zegels (meer) aan de kranen)
  3. Hoe denken jullie over de "eenmans" treinen bij bijvoorbeeld Arriva Limburg, dat er met spiegels en camera's word gekeken of er nog mensen in/uitstappen en de MCN de sluitprocedure zelf uitvoert, wat zijn in jullie ogen de plus en minpunten?
  4. En nog een laatste puntje, vooral een teleurstelling naar mijn mening, de SNG, moet er meer wit aan de bovenzijde boven de ramen en deuren of vinden jullie dit mooi? (bijgevoegd een tekening uit een presentatie van het nieuwe sprinter type) (zoek ook even hoe ze in het echt uit zien ter vergelijking)[img]https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/9f2d55aa-912a-4006-94b4-cd8846967b63.jpg[/img]
1- Bij VIRM en nieuwer materieel kan de machinist dacht ik zien waar de noodrem bedient is op het diagnose scherm. Bij SGM, ICM, DDZ niet.
2- Daar geef ik geen antwoord op
3- Ook NS kent dit op Gouda Alphen en vroeger de Zoetermeerlijn. Nadelen: geen conducteur voor service, veilgheid en kaartcontrolle. Voordelen: lagere loonkosten.
4-De SNG vind ik persoonlijk een fantastische trein. Iets meer wit had gemogen maar daar lig ik niet wakker van.
Vraag 2: Tegenwoordig hebben heel veel treinen camerabeelden van binnenuit. Als jij dus gesnapt wordt met het bedienen van de noodrem (€230,-) + je wordt gesnapt met een sleutel om te trein te bedienen, dan heb je een zwaar groot probleem. Je hoort namelijk niet in het bezit te zijn van die sleutel en zéker niet om iets in de trein mee te bedienen.

Vraag 4: ik vind de lijn nu juist mooi doorlopen vanaf de neus van de trein (om het zij-raam van de machinist heen)

Zo was de planning



En zo is ie geworden:


Ik denk trouwens dat die aanpassing voor slechtzienden is gedaan - omdat geel-wit niet zo'n groot contrast geeft bij de deur en blauw-wit wel
Reputatie 7
Badge +3
Het plaatje van de planning laat ook boven de ramen geen witte streep voor de 1e klas zien.

Hopelijk blijft het wit onderaan wel wit, bij veel SLT's is het vaak een vies bruinig oranje.
je wordt gesnapt met een sleutel om te trein te bedienen, dan heb je een zwaar groot probleem. Je hoort namelijk niet in het bezit te zijn van die sleutel en zéker niet om iets in de trein mee te bedienen.

De vierkant is vrij universeel, 5 euro bij de bouwmarkt.

En nee, ik ben geen voorstander van security through obscurity 😊
@Slidestops en @Loes ,

Wat zijn jullie instructies als een reiziger door de vertraging van de NS de laatste lijnbus van Nederland naar België mist?

Mag ik dan op het station overnachten? Word ik dan door een NS taxi aan het laatste huis voor de grens afgezet? Of ...?

Meestal voorzie ik voldoende speling om een vertraging van een uur toch op te vangen. Maar je weet maar nooit. 😐😖😟
Ik heb wel eens taxi's grensoverschrijdend mogen regelen, dus als het niet erg ver in Belgie ligt waar je naartoe moet, behoort er naar mijn weten gewoon een taxi geregeld te moeten worden.
Zelfde principe bij missen laatste andere busaansluitingen ed. Tenzij er iets gewijzigd is, weet Slidestops dat absoluut, heeft er meer mee te maken dan ik vermoed ik.
dus als het niet erg ver in Belgie ligt waar je naartoe moet
Volgens Google Maps 10 of 20 km voorbij de grens. Die 20 km is wel de kortste route van het station naar mijn fiets.
Je wordt gewoon thuis gebracht door een taxi, heb regelmatig een taxi voor Antwerpen of Brussel geregeld vanaf Breda.
Bedankt Loes en Slidestops,

Persoonlijk zou ik dan verkiezen dat de taxi me dan aan mijn fiets afzet. Dat bespaart me een wandeling de volgende dag. 😋
Dat is ook geen enkel probleem, daar kun je ook voor kiezen.
Reputatie 5
Je hebt een hoofdconducteur maar zijn er dan ook lagere conducteurs?
Niet meer, vroeger wel
Badge +3
Nog steeds toch? Chef trein... Zag vandaag nog een reactie van @Loes in het veilig instappen met fiets topic. 😆

Collega wilde vertrekken maar zij wachtte, want was de 'baas'.

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!


Ja ik heb een conducteur vraag:

(mag ook aan de hoofd van de conducteurs worden voorgelegd)

Is het normaal (arbeidsinstructie) dat een conducteur in de Nederlandse trein zijn naam of dienstnummer niet hoeft te geven? En mag deze conducteur, mocht hij zich niet blij voelen met deze vraag van een klant die een klacht wil schrijven, dan de spoorweg politie bellen zodat hij "af is" van deze klant bij de volgende halte?

Het is misschien een stomme vraag. En ik heb al verschillende antwoorden gekregen. Maar ik vind het eigenlijk niet erg om eens een duidelijk antwoord te krijgen op schrift betreft de arbeidsinstrucities in deze, die er misschien niet eens zijn.

P.s. het meest markante antwoord tot nu toe:

Oh ja we hebben zelfs personeel lopen met naambordjes met fictieve namen erop!


Ik had eigenlijk willen vragen of wij klanten binnenkort ook met fictieve namen op mogen stappen. Maar ik ben niet zo heel erg goed in het stellen van domme vragen. Plus deze NS medewerker staat me dicht aan het hart. Dus sja nee dank u wel!
Badge +3
@Slidestops was HC (conducteur) en nu V&S dus.

Je kunt er gerust vanuit gaan dat zijn reacties kloppen tot in detail, aangevuld door @Loes soms.

Spoorwegpolitie bestaat al lang niet meer, dat is in de meeste gevallen ook gewoon V&S (de vaak niet zo vriendelijke BOA's dus).
Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?

Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?

Reageer