Hoi piepeloi allemaal!
Na een paar intensieve weken van sollicitatie rondes en assessments ben ik vandaag de medische keurig door gekomen.
Volgende week heb ik nog een arbeidsvoorwaardengesprek en dan ga ik per 1 februari 2021 in opleiding tot Hoofd Conducteur met als standplaats “De Parel Van Fryslân” LEEUWARDEN.
Heb echt zin in een nieuwe uitdaging! 
Ik stapte afgelopen maandagavond laat in de trein en ging op het balkon zitten. De conducteur kwam bij mij op het balkon, om om te roepen dat de trein vertraging had omdat er eerder jongens aan de noodrem hadden getrokken "en dat mag nou eenmaal niet."
Ik vertelde vervolgens het verhaal dat ik zo'n vijfentwintig jaar geleden een keer meemaakte. De trein stopte op het station, deuren gaan open, een oma zet haar kleinkind buiten op het perron en hup, de deuren gaan dicht en de trein rijdt weg. Toen trok er ook iemand aan de noodrem.
De conducteur reageerde vervolgens: "Dat ben ik inderdaad helemaal vergeten te zeggen, dán mag het natuurlijk wel!"
Dus vervolgens weer de omroep erbij gepakt: "Ja dames en heren, daar ben ik weer! Ik zei net dat er niet aan de noodrem getrokken mag worden, maar in geval van nood mag dit uiteraard wel!"
't Zijn maar kleine dingen, maar ik had gelijk een leuke reis, ondanks de vertraging 🙂
Slidestops, bij het gedeelte over de opleiding sprak je ook over een dagje AVG. Als regelmatige reiziger met een beperking ben ik wel even benieuwd: hoe ziet dat er precies uit? Wat krijg je allemaal op die dag? :)
Leuke vraag:) Op die dag krijgen we instructie over assistentieverlening voor slechtzienden en met mindervaliden.
Een onderdeel van de dag is dat je door mensen die zelf slechtziend zijn, uitleg krijgt, van hun hoort wat de moeilijkheden van de berperkingen zijn en wat er nog verbeterd kan worden met NS, maar ook wat er goed gaat. Ook belangrijk is hoe ze behandeld willen worden.
Na de "theorie" ga je de praktijk doen. In dit geval krijgen we een bril op die slechtziendheid simuleert of een blindoek om. Je krijgt een stok en de opdracht, zoek de trap maar. Hierbij wordt je begeleid door iemand die zelf slechtziend of blind is. Diegene weet alles perfect te vinden, terwijl wij aan het stunten zijn.
Een ander deel praktijk is dat je in een rolstoel terecht komt en je gaat elkaar helpen. Je krijgt obstakels en ook hier wordt weer uitgelegd over de praktijk en dergelijke.
Wij krijgen als conducteur niet hoe wij zelf assistentie moeten verlenen, daar dit een taak van de servicemedewerker is of evt V&S. Maar op deze dag krijgen we informatie om ons te verplaatsen in de reiziger en bewust te worden dat het niet voor iedereen vanzelf sprekend is. Je krijgt handvaten mee om de reiziger een goede service te bieden 🙂
Dat is een vereiste, aangezien men niet altijd met het openbaar vervoer naar de standplaats kan komen of ermee terug naar huis kan. Verder wil NS dat je niet langer aan woonwerk verkeer besteedt om niet al uitgeput te beginnen aan je dienst of totaal uitgeput thuis komt. Stukje veiligheid kan je het noemen.
Naar mijn idee kan dit beter, maar blijkbaar sta ik hier vrij alleen in.
Alleen zeker niet, maar we zijn wel een kleinere groep. Ik ben zelf ontzettend allergisch voor het handhaven van regels alleen maar "omdat dat nou eenmaal de regels zijn meneertje", we "geen uitzonderingen kunnen maken meneertje", of uberhaupt bonnen schrijven alleen maar om het bonnen schrijven. Toppunt daarvan zijn de televisieprogramma's waarin politie, handhaving e.d. wordt gevolgd. Bij Leo de Haas werd vroeger nog ingegaan op de vraag waarom iets niet was toegestaan. Dat zie ik tegenwoordig helaas bijna niet meer terug.
Werken in de trein is werken met mensen. Ik kan niet zo goed spreken voor de conducteurs, maar misschien wel mijn waarnemingen delen als treinschoonmaker. Thom geeft een hele mooie reactie. Het is niet iets dat zozeer alleen in de trein afspeelt, maar meer een maatschappelijke zaak. Als ik aan het werk ben vind ik het belangrijk dat contact met reizigers hartelijk en prettig is, maar soms is het lastig om dit over te dragen, bijvoorbeeld omdat reizigers met iets heel anders bezig zijn ( telefoon, muziek luisteren etc) Een collega van mij gaat bijvoorbeeld zingend door de trein, een soort Balkanbeat 😉 maar bijna niemand die dat hoort.
Het werken met mensen vraagt ook iets. Welke grap kan je wel maken en welke niet, dan is het soms een veilige weg om het neutraal te houden.
Iets wat niet grappig bedoeld is, maar wel leuk is om naar te luisteren, de Nederlandse omroep naar het Engels toe. '' Dames en heren door vervanging van het spoor rijden er geen treinen maar bussen, bij aankomst kunt u overstappen op de bus'' vervolgens in het Engels ''Ladies and gentleman, door.... euh... daar are standing... euh ... (stilte)... next station Breda''
@Slidestops, hoe kunnen we je herkennen?
Na de "theorie" ga je de praktijk doen. In dit geval krijgen we een bril op die slechtziendheid simuleert of een blindoek om. Je krijgt een stok en de opdracht, zoek de trap maar. Hierbij wordt je begeleid door iemand die zelf slechtziend of blind is. Diegene weet alles perfect te vinden, terwijl wij aan het stunten zijn.
Dat stunten kan ik me heel goed voorstellen. maar het meest lastige lijkt me nog "zoek de deur van de trein".
Een trap bevind zich op een vaste plek en wanneer je een station eenmaal goed kent zul je die wel "blindelings" kunnen vinden. Idem met andere vaste objecten op een station, al dan niet met behulp van de geleidelijnen. Maar een trein stopt nooit exact op de meter op dezelfde plek, en treinen willen ook nog wel eens van lengte of type verschillen. Vind dan maar eens snel de dichtsbijzijnde deur.
Zo staat er bijna iedere ochtend op mijn station een blinde man met blindenstok die dezelfde sprinter als ik neemt. Hij vind zonder problemen de trap, het incheckpaaltje en wacht bijna op de centimeter nauwkeurig iedere dag op dezelfde plek op het perron tot de trein komt. Maar de ene dag stopt de trein met een deur vlak voor hem, een andere dag een paar meter verder of bv een bakovergang of de koppeling van de 2 treinstellen vlak voor hem. Vind dan maar snel de dichtsbijzijnde deur...
De eerste paar keer dat ik hem zag viel me op dat hij liep te zoeken waar een open deur was en soms was er wel eens iemand die hem hielp maar veel vaker ook niet. Intussen is het al zo'n anderhalf jaar of langer bijna standaard dat ik 's morgens naast hem ga staan, hem goedemorgen wens, we een gezellig praatje maken terwijl we op de trein wachten en ik leid hem naar de deur. Het is zelfs zo dan wanneer één van beiden een vrije dag of vakantie heeft we dit elkaar melden ;-)
Kleine moeite en het is nog gezellig ook.
Ben wel benieuwd of ze ons ook meenemen in die telling. Wij zullen het gemiddelde wel heel erg omhoog halen kwa geweldsmeldingen etc
Een hoofdconducteur met reservedienst zit steevast op standplaats als zijn of haar dienst begint en dan kan deze ingezet worden. We mogen niet thuis startklaar zitten, aangezien je op korte termijn ingezet kan worden. Onze teammanagers met wachtdienst kunnen wel opgeroepen worden.
Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?
Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?
Ja V&S staat voor Veiligheid en Service en deze zijn net als de Hc's bij de NS ook BOA. De TS was eerst Hc bij de NS en is later medewerker V&S geworden. Ook V&S hebben als werkgever NS.
De regels zijn duidelijk in de wet vastgelegd, alleen men houdt zich daar niet altijd aan.
Als ik als toezichthouder bezig ben, denk aan dat ik iemand moet "corrigeren" met woorden of ben in controle, dan heb ik mijn toezichthouderspet op en behoor mij op verzoek met mijn toezichthouderspas te legitimeren.
Schrijf ik een UVB uit of combibon, moet ik mij op verzoek legitimeren met mijn BOA pas.
Als ik mezelf niet aan onze huisregels houd, dan zou een reiziger daar terecht iets van kunnen vinden. Of ik me dan wettelijk moet legitimeren durf ik niet te zeggen.
Ik mag een reiziger ook niet zonder aanleiding ineens vragen zich te identificeren.
Men geeft liever dienstnummers af, want men zou het "wraak" willen nemen. Ik ben onvindbaar op internet en ben daar dus niet bang voor.
, 2 feiten uit de weg en verkeerswetWelke twee feiten zijn dit?

De 2e uiteraard indien van toepassing op een station, overweg, calamiteitenuitgang etc. Niet voor in de binnenstad ofzo 😉
En als ik mij niet vergis, zitten er tegenwoordig in veel slagbomen ook de rode lampen. Iig wel op de overweg van de foto.
Wisselende diensten draaien moet je liggen. Wat de een super vindt, vindt de ander vreselijk. Zelf draai ik alles om zowel alle voor- als nadelen te hebben. Met een jong gezin kan het een flinke uitdaging zijn, het moet van beide kanten komen, maar op de grotere standplaatsen zijn vaak voorkeursroosters, waardoor je bv alleen maar vroeg of alleen maar laat draait.
Conducteurs hebben we niet meer, iedereen is hoofdconducteur en dus tevens BOA bevoegd.
Op dit forum staat al veel geschreven over oa de voorbereiding op het vak hoofdconducteur. Het belangrijkste is het face to face contact met reizigers, dat ze zich gehoord en gezien voelen en dat je situaties snel weet te beoordelen. Over de grens gaan is niet ok en ook daar moet je een duidelijke visie over hebben.
Ook moet je snel van situatie kunnen schakelen, dat kan heel hectisch zijn, maar als hoofdconducteur word er van je verwacht dat je dat kan en prioriteiten kunt aangeven. Ook het samenwerken met collega's en je machinist is van belang, want je doet het samen. Bedenk ook waarom je dit vak zo mooi vindt om te gaan beoefenen.
Hoi Jeroen,
Dat is fijn om te horen hoe jij daar tegenaan kijkt en hoe je het ervaart. Het is voor mij een beetje moeilijk voor te stellen hoe dat zal zijn aangezien in altijd een 8 tot 5 heb gehad.
En Loes, bedankt voor je tip. Ik.zal dit forum afstruinen naar voorbereidingstips. En over hoe het vak in elkaar steekt heb goed over na gedacht en ik ben er van overtuigd dat dat bij mij past
Volgens de columniste van het AD zijn conducteurs de kers op de treinreis die verder vervelend verloopt.
Conducteurs zijn de kers op de treinreis
Eigenlijk hebben treinconducteurs de grootste artistieke vrijheid van iedereen. Tijdens de spits is een gigantisch publiek gegarandeerd en het allermooiste: als de show tegenvalt dan kun je nergens heen.
Opeens heb je het... je wordt conducteur. De bekende slogan uit de steengoede NS-reclame om herders te werven voor de ontspoorde -sorry- schapen in de trein. De commercial stamt uit de jaren negentig. Toch durf ik te beweren dat de treinreiziger er nog steeds van profiteert.
De zakenman die in die reclame een volle lift vasthield en die precies op zijn tijd liet vertrekken moet beginnend cabaretiers hebben wakker geschud. Conducteurs hebben elke dag een miljoenenpubliek -ook een slogan van de NS- en de kans om passagiers te vermaken, of die dat nou willen of niet.
Zodra het fluitsignaal op Den Haag Centraal klinkt kan de omroepshow van de conducteur beginnen. Het publiek in de intercity zit sowieso in de val tot station Den Haag Laan van NOI. Als de trein moet stoppen voor een rood sein worden ze op een toegift getrakteerd.
En dat is maar goed ook. Conducteurs zijn de kers op de treinreis die verder vervelend verloopt. Probeer maar eens een leeg blik cola in zo'n idioot prullenbakje bij je voeten te proppen en je weet wat ik bedoel. De vlekken prikken in de nek. Totdat de omroep klinkt.
Over het doodlopende spoor van Den Haag Centraal: ‘Jongens en meisjes, welkom in de sjoelbak van Den Haag Asociaal’. Over een aantrekkelijke passagier die instapte bij Delft: ‘Namens mijn collega wil ik de groeten doen aan die mooie dame met dito wimpers vooraan, een prettige reis.’
Of op station Alphen aan den Rijn -nogmaals sorry- een aai over de hond en daarna de mop: ‘Laatst stopte ik mijn vrouw en hond in de kofferbak. Drie uur later deed ik 'm open. Mag jij raden wie er blij was om mij te zien.’ Zijn collega schudt het hoofd. 'Nou nou, zo kan ‘ie wel weer.’
Good cop, bad cop in de trein. Elke dag voor een miljoenenpubliek.
Gaaf initiatief, Slidestops. Ik heb er meteen een sticky topic van gemaakt!
Zijn er ook niet-hoofd conducteurs? Wat is het verschil qua bevoegdheden en hoe hou ik ze uit elkaar? 🙂
@Slidestops
Goed initiatief 🙂
Ik heb die nog niet gezien. Jij wel, Slidestops?
De collega's Veiligheid en Service hebben hier een pilot mee gedraaid en de app zal ook voor ons worden uitgerold en dan kunnen we combibonnen digitaal invoeren en hoeven deze niet meer uit te schrijven. Het is vergelijkbaar met de politie, die dit al gebruikt.
De laatste bon die ik van een agent heb gekregen was nog met de hand geschreven. Draait dat programma op de railpocket?
Voor de geïnteresseerden onder ons, wij kunnen dus gegevens opvragen, via onze veiligheidscentrale die we bellen, van een reiziger. Dit gebeurt na een staande houding, indien nodig (controleren gegevens op juistheid bijvoorbeeld). De veiligheidscentrale kijkt in de GBA, de Gemeentelijke BasisAdministratie en levert ons de gegevens, telefonisch dus.
Hmm vreemde situatie.
Ik wil nog wel even benadrukken dat de NS je altijd thuis moet brengen als je door hun "schuld" niet thuis kunt komen. Dit is meestal in de vorm van een taxi;) Dat is dan in theorie, want in de praktijk werkt dat niet. Nacht op een stationsplein staan wachten op bussen die zouden komen, nadat de laatste trein vanwege aanrijding niet meer reed... een man die aangaf niet meer thuis te kunnen komen, omdat hij aansluiting zou missen werd uren aan het lijntje gehouden. Er kwamen wel bussen, maar niet voor ons. We konden niet zitten, er was geen drinken en konden niet naar toilet. Nu 3 uur wachten werd gezegd dat als binnen een uur geen bus zou komen we met de taxi naar huis gebracht werden. Uur later nog steeds geen bus en ook geen ns-mensen meer die een taxibon mochten uitschrijven.... Een incident? Nee hoor. heb regelmatig midden in de nacht van alles moet regelen voor kind die weer eens gestrand was...ns deed niets.