Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 november 2016
  • 240 reacties
  • 11610 Bekeken

Reputatie 7
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8390 reacties

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!

240 reacties

Ok duidelijk, hartelijk dank wederom 😊
Badge
En vergeet niet dat de toeslagen ook aardig aan kunnen tikken bij het salaris.
Reputatie 7
HC en V&S is helemaal gelijk tegenwoordig. Trede waar je instroomt is leeftijdsafhankelijk, schaal niet, die is idd 54.
Je begint onderaan bij Schaal 54 uit me hoofd en wat betreft de tredes, daar weet ik weinig van. Volgens mij gelden tegenwoordig dezelfde salarisschalen voor zowel VenS als HC.
Hoi,

is het startsalaris van een beginnende HC altijd onderaan de schaal of wordt dit bepaald aan de hand van je leeftijd en werkervaringen? Ik ben namelijk begin 40 en heb interesse om mij om te laten scholen tot HC of V&S.

Gr. M.
Badge
Dat is het mooie aan het internet @Jeroen , alles staat er al vele malen op, en niet alleen de onderwerpen van deze Community.
En toch telkens weer dezelfde vragen 😀😀

Niet dezelfde vraag maar een quote van de vraag van 2 jaar geleden Abbey/Road 🤣😂
Grappig, dat mensen reageren op een vraag die 2 jaar geleden gesteld is en ook toen al beantwoord was 🤣
yeah, me new kid on the block. Probeer te snappen hoe dit item werkt, probeer wat en dan blijk ik te reageren op een vraag van 2 jaar oud, haha, ben al weer weg! not my cup of tea.
Reputatie 6
Dat is het mooie aan het internet @Jeroen , alles staat er al vele malen op, en niet alleen de onderwerpen van deze Community.
En toch telkens weer dezelfde vragen 😀😀
Badge
Grappig, dat mensen reageren op een vraag die 2 jaar geleden gesteld is en ook toen al beantwoord was 🤣
Reputatie 6
En dan is er ook nog de mogelijkheid dat een vertrekassistent op de trein dienst doet maar dat is dan weer geen conducteur.
Er zijn geen conducteurs meer.

Er zijn aspirant hoofdconducteurs (die nog in de opleiding voor hoofdconducteur en boa-ov zijn) en hoofdconducteurs (die zijn klaar met de opleiding en zijn beedigd boa-ov).

Zijn er ook niet-hoofd conducteurs? Wat is het verschil qua bevoegdheden en hoe hou ik ze uit elkaar? :)Daar heb je een punt, maar daar vraag ik nooit naar. Als ze maar zo goed als mogelijk hun werk doen en als iemand een vraag heeft die naar behoren beantwoord lijkt mij
Reputatie 7
Vraag; Stel jullie geven iemand een Uitstel van betaling/Boete, hoelang blijven die gegevens bewaard binnen NS?
Geen idee, best wel een tijd denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens de columniste van het AD zijn conducteurs de kers op de treinreis die verder vervelend verloopt.🤣

Conducteurs zijn de kers op de treinreis

Eigenlijk hebben treinconducteurs de grootste artistieke vrijheid van iedereen. Tijdens de spits is een gigantisch publiek gegarandeerd en het allermooiste: als de show tegenvalt dan kun je nergens heen.

Opeens heb je het... je wordt conducteur. De bekende slogan uit de steengoede NS-reclame om herders te werven voor de ontspoorde -sorry- schapen in de trein. De commercial stamt uit de jaren negentig. Toch durf ik te beweren dat de treinreiziger er nog steeds van profiteert.

De zakenman die in die reclame een volle lift vasthield en die precies op zijn tijd liet vertrekken moet beginnend cabaretiers hebben wakker geschud. Conducteurs hebben elke dag een miljoenenpubliek -ook een slogan van de NS- en de kans om passagiers te vermaken, of die dat nou willen of niet.

Zodra het fluitsignaal op Den Haag Centraal klinkt kan de omroepshow van de conducteur beginnen. Het publiek in de intercity zit sowieso in de val tot station Den Haag Laan van NOI. Als de trein moet stoppen voor een rood sein worden ze op een toegift getrakteerd.

En dat is maar goed ook. Conducteurs zijn de kers op de treinreis die verder vervelend verloopt. Probeer maar eens een leeg blik cola in zo'n idioot prullenbakje bij je voeten te proppen en je weet wat ik bedoel. De vlekken prikken in de nek. Totdat de omroep klinkt.

Over het doodlopende spoor van Den Haag Centraal: ‘Jongens en meisjes, welkom in de sjoelbak van Den Haag Asociaal’. Over een aantrekkelijke passagier die instapte bij Delft: ‘Namens mijn collega wil ik de groeten doen aan die mooie dame met dito wimpers vooraan, een prettige reis.’

Of op station Alphen aan den Rijn -nogmaals sorry- een aai over de hond en daarna de mop: ‘Laatst stopte ik mijn vrouw en hond in de kofferbak. Drie uur later deed ik 'm open. Mag jij raden wie er blij was om mij te zien.’ Zijn collega schudt het hoofd. 'Nou nou, zo kan ‘ie wel weer.’ Good cop, bad cop in de trein. Elke dag voor een miljoenenpubliek.
Reputatie 2
Vraag; Stel jullie geven iemand een Uitstel van betaling/Boete, hoelang blijven die gegevens bewaard binnen NS?
Hartelijk dank voor je heldere en uitgebreide uitleg.
Reputatie 7
Iedere hulpdienst heeft zijn eigen rol bij een aanrijding.
Politie zorgt voor onderzoek (of er iets strafrechtelijk is gebeurd), wegafzetting en mensen op afstand houden.
Ambulance ontfermt zich over het slachtoffer.
Brandweer is aanwezig om te helpen met evacuatie op lastige plekken, eventueel schoonspuiten van bepaalde stukken op het spoor/trein.
ProRail zorgt voor de infra, evacuatie, contact met treindienstleider etc.
NS zorgt voor opvang personeel, reizigers, inzetten evacuatiemiddelen etc.

Wij vallen dus onder dat laatste stuk. Wij zullen helpen met evacueren, treinpersoneel eventueel opvangen tot de wachtdienst (opvang vanuit managers)/ vervangende machinist er is, taken overnemen van treinpersoneel, opvang van reizigers.

Tenzij we in een trein zitten die een aanrijding heeft, dan kunnen wij ook het stukje EHBO en alarmering doen ipv de HC. Anders komen we altijd pas later te plaatse.
En welke rol hebben jullie bij een aanrijding? De omstanders helpen en op afstand houden? Gaan kijken of de persoon die aangereden is nog te redden is?
Reputatie 7

Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).


Op nachtnet treinen controleren wij in onze regio niet. Er rijden dan ook niet echt nachtnet treinen (3 extra late treinen op vrijdag en zaterdag, waarvan de laatste om 2.19 vertrekt). We staan dan wel op het perron bij die trein om een oogje in het zeil te houden en in te grijpen waar nodig.

Zeer opvallend zo'n constatering @Slidestops over de eigen beroepsgroep zo in het openbaar.
De reizigers constateren dat al wat langer.
En wat is daar de oorzaak nu van ?


Ik denk voor een groot deel de veranderende werkinstructie en een deel mentaliteit.

@Slidestops kun jij aangeven wat je het leukste vind aan je werk en de minder leuke kanten?

Het leukst is de afwisseling, contact met de mensen en vrijheid. Daarbij een heel goed salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Mindere kant zijn de aanhoudingen met veel geweld en calamiteiten zoals aanrijdingen.
@Slidestops kun jij aangeven wat je het leukste vind aan je werk en de minder leuke kanten?
Reputatie 6
....Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel.....

Zeer opvallend zo'n constatering @Slidestops over de eigen beroepsgroep zo in het openbaar.
De reizigers constateren dat al wat langer.
En wat is daar de oorzaak nu van ?
Reputatie 5
Badge

Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.


Ik zie dit in de praktijk ook wel twee kanten op werken inderdaad.

Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit

Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).
Reputatie 7
Met V&S heb je wat meer bevoegdheden en werkzaamheden die beter bij mij passen. Nu kan ik wat meer doorpakken t.o.v. een HC. Salarisschaal is hetzelfde.

We lopen altijd in koppels en soms met meer. Maar minimaal met 2 mensen dus 🙂
Wat was je motivatie om V&S te gaan doen i.p.v. HC? En is dat dezelfde salaris-schaal?

En ben je altijd met meerdere tegelijk als V&S medewerker?
Reputatie 7
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.
Klopt helemaal 🙂 Ik ben ongeveer 2 jaar HC geweest en nu 2 jaar V&S

Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?
Inderdaad omdat we vaak erbij worden geroepen door collega's. Als hun dus af en toe zo eens wat meemaken en daar assistentie voor vragen - komt dat bij ons terecht. Waar de HC's niet verder kunnen in een situatie, pakken wij het op.

Ook constateren wij zelf een boel op het station. Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit.

Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.

Reageer