beantwoord

Waarom reed er jaren geleden DDZ op Haarlem-Zandvoort?

  • 1 November 2023
  • 14 reacties
  • 273 Bekeken

Reputatie 5

Hoi, ik ken nog de tijd dat er DDZ (Soms ook DDAR) reed op Haarlem-Zandvoort en ik ben gewoon nieuwsgierig naar waarom dat toen was en waarom DDZ hier nu niet meer rijdt.
 

icon

Beste antwoord door iMark 2 November 2023, 13:27

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

DDAR reed in de Sprinterdienst. DDZ rijdt alleen op IC-trajecten. Naar Zandvoort rijden al jaren geen IC’s meer.

Reputatie 5

IC 12100 reed in de zomer in het weekend wel hoor!

Reputatie 7
Badge +3

Die treinserie had ik gemist.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_12100_(2023)

Dat is inderdaad op papier een IC die met Sprintermaterieel gereden wordt. De enige verklaring voor de inzet van SLT lijkt me de materieelomloop zodat Sprinters op IC’s kunnen keren en omgekeerd.

Wel een beetje inflatie van het merk ‘IC’, deze treinserie.

Reputatie 6
Badge

De 12100 verving de 15400 en 25400. Die laatste twee sprinters pendelen normaalgesproken alleen Haarlem-Zandvoort. Echter, de 15400 en 25400 sluiten deels aan op 2100. Die reed afgelopen jaar niet door personeelstekort. Om te voorkomen dat de 15400 en 25400 op het luchtledige zouden aansluiten en daarmee nutteloos zouden zijn, is de 12100 in het leven geroepen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan nog blijft het vreemd om ze als IC in de dienstregeling te zetten. Zeker als die serie met SLT gereden wordt.

Reputatie 6
Badge

Ik zou het vreemder vinden als je die trein sprinter noemt en vervolgens niet stopt in Halfweg-Zwanenburg, Spaarnwoude en Overveen. Ja, er zijn ook sprinters naar Almere en Leiden die niet overal stoppen, maar bij de sprinter van/naar Leiden heeft dat een technische oorzaak. En de trein van/naar Almere stopt veel vaker dan dat er stations overgeslagen worden. Qua materieel is het ook een kwestie van wat er beschikbaar is. De schermen op de perrons tonen tegenwoordig de melding ‘intercity wordt gereden met sprintermaterieel’, dus daar wordt verwarring hopelijk weggenomen. 

Reputatie 7
Badge +3

NS had er verstandiger aan gedaan om de treincategorie Sneltrein te laten bestaan, tussen Sprinter en IC in. 

 

Reputatie 6
Badge

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

DDZ rijdt alleen op IC-trajecten.

Tegenwoordig ja, maar kort na de verbouwing werd DDZ dus enige tijd ingezet als sprinter omdat er destijds een tekort aan sprintermaterieel was. Deze inzet eindigde nadat er een DDZ ontspoorde door overmatig slijtage aan de remblokken door de inzet als sprinter.

Reputatie 7
Badge +3

Je vraagt je dan wel af wat er allemaal is gewijzigd aan de DDZ bij de verbouwing van DDAR naar DDZ. De DDAR reed alleen maar Sprinterdiensten. Blijkbaar was er toen geen overmatige slijtage aan de remmen.

Reputatie 7

Volgens mij was de gedachte dat de DDZ, toen net verbouwd in werkplaats Haarlem, een beetje in de buurt rondom Haarlem moest blijven in de begindagen. Heb toen inderdaad meerdere keren DDZ als sprinter Zandvoort gereden

Reputatie 7
Badge +1

Je vraagt je dan wel af wat er allemaal is gewijzigd aan de DDZ bij de verbouwing van DDAR naar DDZ. De DDAR reed alleen maar Sprinterdiensten. Blijkbaar was er toen geen overmatige slijtage aan de remmen.

Naar wat ik begreep had het niet zozeer met wijzigingen aan het materieel te maken, maar meer met onderhoud dat niet ingericht was op inzet in sprinterdiensten.

Reputatie 7
Badge +3

@JurgenH Interessant. Nooit geweten dat daar zoveel verschil in is.

Reputatie 7
Badge +1

NS zelf blijkbaar ook niet. 😅 Met een ontspoorde trein als gevolg: https://www.treinreiziger.nl/ns-trein-ddz-ontspoorde-in-januari-door-problemen-remsysteem/

Later zijn deze remmen overigens alsnog allemaal vervangen door een ander soort, dus schijnbaar was dit wel een probleem specifiek voor dat type remmen. https://www.treinreiziger.nl/dubbeldekkers-ddz-keren-terug-op-het-spoor/

Reageer