Wellicht handig om te weten voor iedereen die wel eens met de trein reist in Overijssel. Met ingang van zondag 10 december wordt al het treinverkeer (m.u.v. NS uiteraard) aangeboden onder de merknaam "Blauwnet", onafhankelijk van welke vervoerder de dienst uitvoert. Bovendien komen alle overstapkosten te vervallen bij een overstap van bus op Blauwnet-trein (en omgekeerd) in de hele provincie. En er zijn nog wat kleine wijzigingen/verbeteringen.
http://www.overijssel.nl/thema%27s/bereikbaar/openbaar-vervoer/blauwnet/
http://www.overijssel.nl/thema's/bereikbaar/openbaar-vervoer/blauwnet/@MCi/uitchecken-overstap/
Het wordt wel erg onhandig dat NS in Overijssel nu een vreemde eend in de bijt gaat worden. Er gaan een hoop misverstanden komen met verkeerd inchecken op het traject Wierden-Almelo-Enschede. Maar in ieder geval heeft de provincie Overijssel concrete maatregelen genomen om het reizen met het openbaar vervoer in de provincie eenvoudiger en goedkoper te maken.
Bladzijde 1 / 2
Deze is trouwens wel leuk, uit de concessie Zl-Es/Kpn:
C.3.1 Punctualiteit
1. De treinen rijden punctueel:
a. Een trein mag nooit eerder vertrekken dan de in de Dienstregeling vermelde vertrektijd
van het betreffende Station.
[...]
2. De Concessiehouder begint pas met het sluiten/vergrendelen van de deuren na het springen van de klok.
Bij een balie kunnen alle bedragen erop:)
Hoezo "concrete maatregelen genomen om het reizen met het openbaar vervoer in de provincie eenvoudiger en goedkoper te maken."? Gevolg is dat ik nu niet meer met de dalvrijkaart kan reizen omdat niet langer de instaptijd in Kampen geldt maar de overstap tijd in Zwolle. Dit klopt gewoon echt niet. Heel irritant zo'n uitspraak eenvoudiger en goedkoper...het is ingewikkelder en veel duurder (koop maar een gewone jaarkaart was het antwoord, die kost 6500 euro). Ik vind het echt schandalig en absoluut niet nodig.
Het lood om oud ijzer gehalte is (sterk) afhankelijk van de afstand die je reist voor en na de omcheck, in beide richtingen.
En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders last van een sterke verslechtering.
En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders last van een sterke verslechtering.
Niks persoonlijks, maar als ik iets de grootst mogelijke onzin vind, dan is het wel dat ik een uur bij een overbelaste balie in de rij mag gaan staan om het technisch falen van TLS op te lossen.
Opheffen die club, maar dat roep ik al jaren.
Wat betreft vervoersbewijzen kwam ik erachter dat andere vervoerders geen klassewissel op een BC snappen. Vet, mogen we dat weer uit gaan vechten om het als wijziging op de kaart te gaan krijgen 😞
Hmm, ik ben niet bekend met de voorwaarden van Blauwnet bierbarrybonsma. Bij NS hoef je in ieder geval niet minimaal 10 euro op de kaart te hebben staan met je vrij-product. Maar dat wist je al. Ik adviseer je even contact met Blauwnet te zoeken, om dit in ieder geval bij hun neer te leggen. Wellicht kunnen ze dit in de toekomst aanpassen.
Niet heel toevallig negatief saldo op de kaart? Dat is ook bij Arriva reden om inchecken te weigeren, ook met een geldig, volledig afgekocht reisproduct. En aangezien TLS (en NS met de kaartautomaat) het niet mogelijk willen maken om aanvullen tot 0 mogelijk te maken............. 😞
Ik heb gisteren gewoon bij Blauwnet kunnen inchecken met 31 cent saldo icm weekend vrij, saldo mag idd niet negatief zijn.
Punt C.3.1.1a leest alsof een trein moet wachten tot de vertrektijd van het fysieke stationsgebouw is aangebroken. Alleen gaan die dingen lang mee...
''Moet ik eerst mijn saldo opladen (..), dus staat er doelloos 10 euro op waar nooit iets mee gebeurt.'' is dus gelukkig totaal verkeerde informatie. bijdragevandennis
Vreemd inderdaad. Verder loopt het allemaal wel lekker met hun. Alleen wat kinderziektes qua vertraging, maar dat NS ook vorig jaar en kan ik hen niet echt aanrekenen. Ondertussen blijft de NS lekker meer treinlengte schrappen in Twente, terwijl Blauwnet juist langere treinen in zet.
Wordt misschien eens tijd dat het 2025 wordt en dat hoofdrailnet voor NS pleite gaat.
Wordt misschien eens tijd dat het 2025 wordt en dat hoofdrailnet voor NS pleite gaat.
Dat is dan hetzelfde als bij Connexxion. bijdragevandennis
''Moet ik eerst mijn saldo opladen (..), dus staat er doelloos 10 euro op waar nooit iets mee gebeurt.'' is dus gelukkig totaal verkeerde informatie. bijdragevandennis
Je kunt ook via de NS automaat je saldo laten aanvullen tot 4 euro 🙂
Voor het eerst gereisd met Blauwnet. Compliment voor de mooie trein, de blauw/grijs/witte inrichting, de grote duidelijke schermen en het zitcomfort. Ook de incheckpalen perfect: werkt vlot en heeft een duidelijk, helder scherm met prettig lettertype. Al met al een hele verbetering op Zwolle- Enschede. De rode Syntustrein met daarop "Twents" naar Zutphen is er nog wel, terwijl het paaltje blauw is. Beetje verwarrend. Wordt deze trein nog overgespoten?
Ja, de treinen Oldenzaal-Zutphen worden overgespoten, bij een deel is dat al gebeurd.
De treinen naar Gronau en naar Bentheim houden daarentegen hun Duitse outfit.
De treinen naar Gronau en naar Bentheim houden daarentegen hun Duitse outfit.
Toevallig gisteren op Twitter iemand met dezelfde vraag (kaart met Traject Vrij per ongeluk gebruikt voor een busreis). Hij wilde daar geen saldo op hebben maar liever ook niet in de min staan.
Dus maar naar een balie verwezen, misschien zou het daar wel kunnen die paar euro erbij aanvullen tot 0?
Per saldo is het lood om oud ijzer. Het heeft voordelen rond 9.00 en 18.30 uur en nadelen rond 6.30 en 16.00 uur. Het grootste aantal reizigers dat er iets van merkt zijn overigens die rond 9.00 uur en die worden er juist beter van.
En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders last van een sterke verslechtering.
En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders een verbetering.
En iemand die van bus op trein overstapt heeft het nadeel met overstappen in de spits trouwens altijd en die mensen hoor ik ook niet allemaal constant klagen.
De meesten zijn al blauw. Volgens mij nog 2 of 3 vd 11 zijn nog rood.
Die incheckpalen zijn verder idd dikke prima.
Ook in Enschede mooi opgelost. deel rond spoor 3 en 4 is blauw, deel rond 1 en 2 is geel. Mooi 50/50
Die incheckpalen zijn verder idd dikke prima.
Ook in Enschede mooi opgelost. deel rond spoor 3 en 4 is blauw, deel rond 1 en 2 is geel. Mooi 50/50
Opheffen die club, maar dat roep ik al jaren.
Wat betreft vervoersbewijzen kwam ik erachter dat andere vervoerders geen klassewissel op een BC snappen. Vet, mogen we dat weer uit gaan vechten om het als wijziging op de kaart te gaan krijgen :(
Ik heb over dat hele TLS/OVchip gebeuren een half uurtje geleden in een soortgelijk topic gereageerd (ging ook over Kampen/Blauwnet/Overijssel en overstappen in Zwolle naar NS) dus daar maar verder 'klagen'?
Edit: Ging om dit topic maar doe maar hier want meer reacties inmiddels. Overigens met Henk eens, niets persoonlijks en opheffen want achterhaalde techniek!
Normaal ben ik vrij rustig en relaxt, maar hier kan ik me serieus over opwinden. Vooral ook de onzin van de klassewissel.
Heb m'n BC 2e klas aangevraagd, en permanent in de app een 1e klas klassewissel aangevraagd. Op die manier kan ik tijdelijk terug naar 2e klas wanneer ik met andere mensen reis. Die wissel heb ik anderhalf jaar geleden eens gedaan. Die is dus blijkbaar enkel geldig bij NS, want andere vervoerders kunnen niet tegen de backend praten om registraties door te geven.
Dat moet je dus maar net weten. Op de productpagina klassewissel van NS Zakelijk staat het aangegeven, maar die lees ik niet dagelijks. In de app staat bij het wisselen van klasse wel iets van "wanneer wilt u 1e klas reizen bij NS". Maar dat is enkel zichtbaar wanneer je de klassewissel nog moet doen en ook ambigu.
Onder het vraagteken in de app staat enkel "Hier kunt u een klassewissel doorvoegen waarmee u upgrade van 2e naar 1e klas. Op het scherm bij het in- en uitchecken, ziet u nog wel de 2e klas staan. U kunt dit negeren en gewoon in de 1e klas reizen."
Oftewel, je moet het maar net weten. Bij controle viel men er dus over. Gelukkig was men het ook vrij snel met mij eens dat het nergens over gaat om me weg te sturen.
Heb m'n BC 2e klas aangevraagd, en permanent in de app een 1e klas klassewissel aangevraagd. Op die manier kan ik tijdelijk terug naar 2e klas wanneer ik met andere mensen reis. Die wissel heb ik anderhalf jaar geleden eens gedaan. Die is dus blijkbaar enkel geldig bij NS, want andere vervoerders kunnen niet tegen de backend praten om registraties door te geven.
Dat moet je dus maar net weten. Op de productpagina klassewissel van NS Zakelijk staat het aangegeven, maar die lees ik niet dagelijks. In de app staat bij het wisselen van klasse wel iets van "wanneer wilt u 1e klas reizen bij NS". Maar dat is enkel zichtbaar wanneer je de klassewissel nog moet doen en ook ambigu.
Onder het vraagteken in de app staat enkel "Hier kunt u een klassewissel doorvoegen waarmee u upgrade van 2e naar 1e klas. Op het scherm bij het in- en uitchecken, ziet u nog wel de 2e klas staan. U kunt dit negeren en gewoon in de 1e klas reizen."
Oftewel, je moet het maar net weten. Bij controle viel men er dus over. Gelukkig was men het ook vrij snel met mij eens dat het nergens over gaat om me weg te sturen.
En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders last van een sterke verslechtering.
En sommige reizigers hebben juist doordat er plots sprake is van twee vervoerders een verbetering.
En iemand die van bus op trein overstapt heeft het nadeel met overstappen in de spits trouwens altijd en die mensen hoor ik ook niet allemaal constant klagen.
Degenen die nu een verbetering zouden hebben, hadden dat voorheen toch ook al, als ze gebruik maakten van 2 chipkaarten of een E Ticket voor het vol-tariefgedeelte? Dan heb je in ieder geval nog een keuze.
Dat mensen die vanuit de bus wisselen niet klagen, lijkt me logisch: Het ging altijd om het moment van inchecken bij NS. In dit geval reisde Henri altijd gratis met NS, maar omdat er een andere vervoerder voor komt rijden, is dit feestje voorbij. En dat is geen keuze van de reiziger.
Klopt dan is er geen probleem, maar in Kampen staan alleen blauwe paaltjes. Overigens begrijp ik niet waarom dit om 9 uur een voordeel zou zijn, op dat tijdstip verandert er niets.
Lekker dan, als ik voor de spits incheck en later ergens uitcheck (in de spits) dan krijg je 40 % korting. Omdat ik nu ergens moet overstappen op blauwnet, moet ik uitchecken van NS, inchecken op blauwnet (in de spits) en betaal ik het laatste stukje nog vol tarief. Kost me 3 euro meer dan de normale rit. Helemaal top dit!
Weet iemand of je ook 40% hebt op blauwnet met je NS dalvoordeel abonnement?
Weet iemand of je ook 40% hebt op blauwnet met je NS dalvoordeel abonnement?
Die korting heb je, maar alleen als je incheckt (of omcheckt) in de daluren. Mogelijk is een E-ticket tegen voltarief of een trajectkaart (bij veelvuldig reizen) nu voordeliger.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.