Het is een kwestie die in Zwolle regelmatig voorkomt en mij al langer irriteert:
Regelmatig gebeurt het dat zowel de sprinter naar Groningen als de sprinter naar Leeuwarden in Zwolle beiden vanaf spoor 14 vertrekken. Omdat spoor 14 een kopspoor is, staan beide treinen dan achterelkaar opgesteld langs het perron. Tot dusver geen probleem mits dat gewoon duidelijk aangegeven wordt.
En precies dat is waar het steeds mis gaat: Op de borden boven het perron staat keurig Groningen (zoals altijd op spoor 14) en de sprinter staat er (ook zoals altijd) keurig klaar om te vertrekken. Echter, nu blijkt de trein die onder het bord Groningen staat niet naar Groningen te vertrekken maar naar Leeuwarden.
Dat op zich is al behoorlijk verwarrend, maar ook de oplettende reiziger komt bedrogen uit: Op de trein staat vaak nog geen bestemming of staat nog Zwolle als eindbestemming. Vanaf het begin op het perron is vaak niet te zien dat er nog een tweede trein los achter de voorste trein staat opgesteld. Het zijn immers beide dezelfde sprinters. Vandaag was het zelfs zo dat het achterste treinstel op niet-instappen stond. Probeer dan nog maar eens uit te vogelen in welke trein je moet instappen.
Mijn vraag is dus eigenlijk: Waarom wordt er nergens duidelijk aangegeven dat als beide sprinters op hetzelfde perron staan opgesteld dat reizigers voor de sprinter naar Groningen moeten instappen in het achterste treinstel? Het scheelt namelijk een hoop verwarring en onduidelijkheid over de trein waarin je moet instappen. Volgens mij is de mogelijkheid tot het tonen van dergelijke waarschuwingen er ook?