beantwoord

Sprinters naar Groningen en Leeuwarden vanaf hetzelfde spoor

  • 21 November 2022
  • 4 reacties
  • 194 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Het is een kwestie die in Zwolle regelmatig voorkomt en mij al langer irriteert:

Regelmatig gebeurt het dat zowel de sprinter naar Groningen als de sprinter naar Leeuwarden in Zwolle beiden vanaf spoor 14 vertrekken. Omdat spoor 14 een kopspoor is, staan beide treinen dan achterelkaar opgesteld langs het perron. Tot dusver geen probleem mits dat gewoon duidelijk aangegeven wordt.

En precies dat is waar het steeds mis gaat: Op de borden boven het perron staat keurig Groningen (zoals altijd op spoor 14) en de sprinter staat er (ook zoals altijd) keurig klaar om te vertrekken. Echter, nu blijkt de trein die onder het bord Groningen staat niet naar Groningen te vertrekken maar naar Leeuwarden.

Dat op zich is al behoorlijk verwarrend, maar ook de oplettende reiziger komt bedrogen uit: Op de trein staat vaak nog geen bestemming of staat nog Zwolle als eindbestemming. Vanaf het begin op het perron is vaak niet te zien dat er nog een tweede trein los achter de voorste trein staat opgesteld. Het zijn immers beide dezelfde sprinters. Vandaag was het zelfs zo dat het achterste treinstel op niet-instappen stond. Probeer dan nog maar eens uit te vogelen in welke trein je moet instappen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Waarom wordt er nergens duidelijk aangegeven dat als beide sprinters op hetzelfde perron staan opgesteld dat reizigers voor de sprinter naar Groningen moeten instappen in het achterste treinstel? Het scheelt namelijk een hoop verwarring en onduidelijkheid over de trein waarin je moet instappen. Volgens mij is de mogelijkheid tot het tonen van dergelijke waarschuwingen er ook?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 November 2022, 16:16

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik vrees dat ik geen antwoord heb op de waarom vraag, maar ik zal je feedback doorgeven dat dit uiterst verwarrend is en aanpassing wenselijk.

Ik hoop van harte dat dit wordt opgepakt. Het zou een hoop verwarring schelen.

Reputatie 7
Badge +1

Het zal dus niet vaak/structureel gebeuren, maar wel onhandig want er kan op de borden op 14 natuurlijk maar één trein aangegeven worden, dus pas als die naar Groningen weg is kan er Leeuwarden aangegeven worden (vertrekt 4 minuten later).

Het gaat inderdaad niet om een vastigheid in de dienstregeling, maar gebeurt wel vrijwel dagelijks en soms zelfs meerdere keren (zoals vandaag).

Daarom is het bijzonder onhandig dat er niets staat aangegeven. Het is mij al een aantal keer gebeurd dat ik per ongeluk toch in die naar Leeuwarden was gestapt. Gelukkig was er beide keren vlak voor vertrek een conducteur/machinist die omriep dat de trein naar Leeuwarden ging (met als gevolg dat de halve trein weer leegliep).

Het is ook dat het beide sprinters (SNG) zijn die een paar minuten na elkaar binnen komen en weer vertrekken. In eerste instantie staat dan dus onder het bord met de bestemming Groningen, enkel de trein naar Leeuwarden. Later komt ook de sprinter naar Groningen aan. Soms staat er wel al Leeuwarden op de trein, maar lang niet altijd. En dan is het natuurlijk logisch dat mensen naar Groningen instappen. Er staat immers Groningen boven.

Is er onder op de borden geen regel voor de volgende trein vanaf dat spoor? Dan is de trein donker houden op zich de beste workaround.

Er staat inderdaad wel “Volgende trein: Sprinter Leeuwarden” op de borden, maar dan moet je maar net weten dat de voorste trein naar Leeuwarden gaat en de achterste trein naar Groningen. Zeker als beide treinen gewoon open zijn. Enkel de reizigers die specifiek het treinstelnummer controleren zien dat er iets niet klopt.

Het mooiste zou zijn als er op de borden komt te staan (net zoals dat ook bij treinen staat die gaan splitsen) iets als: “Instappen achterste treinstel”.

Badge +3

De sprinter uit Leeuwarden komt binnen op 14, maar vertrekt eigenlijk altijd van 1b (of 6 of 7 in de vroege ochtend)?

Als ik kijk op https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-11-21/zwolle dan zie ik er twee die van 14 vertrokken zijn. Dat waren rit 9043 om 13:26 en rit 9049 om 14:56.

Zie rond die tijden wel dat spoor 1b op die momenten gebruikt werd voor (gespoorwijzigde) sprinters naar Utrecht en Enschede (en in de ochtend naar Dronten, dus dan naar Leeuwarden van spoor 6/7).

Het zal dus niet vaak/structureel gebeuren, maar wel onhandig want er kan op de borden op 14 natuurlijk maar één trein aangegeven worden, dus pas als die naar Groningen weg is kan er Leeuwarden aangegeven worden (vertrekt 4 minuten later).

Is er onder op de borden geen regel voor de volgende trein vanaf dat spoor? Dan is die trein donker houden op zich de beste workaround.

Ik vrees dat ik geen antwoord heb op de waarom vraag, maar ik zal je feedback doorgeven dat dit uiterst verwarrend is en aanpassing wenselijk.

Reageer