Sprinters naar Groningen en Leeuwarden vanaf hetzelfde spoor | NS Community
beantwoord

Sprinters naar Groningen en Leeuwarden vanaf hetzelfde spoor

  • 21 November 2022
  • 18 reacties
  • 615 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Het is een kwestie die in Zwolle regelmatig voorkomt en mij al langer irriteert:

Regelmatig gebeurt het dat zowel de sprinter naar Groningen als de sprinter naar Leeuwarden in Zwolle beiden vanaf spoor 14 vertrekken. Omdat spoor 14 een kopspoor is, staan beide treinen dan achterelkaar opgesteld langs het perron. Tot dusver geen probleem mits dat gewoon duidelijk aangegeven wordt.

En precies dat is waar het steeds mis gaat: Op de borden boven het perron staat keurig Groningen (zoals altijd op spoor 14) en de sprinter staat er (ook zoals altijd) keurig klaar om te vertrekken. Echter, nu blijkt de trein die onder het bord Groningen staat niet naar Groningen te vertrekken maar naar Leeuwarden.

Dat op zich is al behoorlijk verwarrend, maar ook de oplettende reiziger komt bedrogen uit: Op de trein staat vaak nog geen bestemming of staat nog Zwolle als eindbestemming. Vanaf het begin op het perron is vaak niet te zien dat er nog een tweede trein los achter de voorste trein staat opgesteld. Het zijn immers beide dezelfde sprinters. Vandaag was het zelfs zo dat het achterste treinstel op niet-instappen stond. Probeer dan nog maar eens uit te vogelen in welke trein je moet instappen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Waarom wordt er nergens duidelijk aangegeven dat als beide sprinters op hetzelfde perron staan opgesteld dat reizigers voor de sprinter naar Groningen moeten instappen in het achterste treinstel? Het scheelt namelijk een hoop verwarring en onduidelijkheid over de trein waarin je moet instappen. Volgens mij is de mogelijkheid tot het tonen van dergelijke waarschuwingen er ook?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 November 2022, 16:16

Bekijk origineel

18 reacties

Ik vrees dat ik geen antwoord heb op de waarom vraag, maar ik zal je feedback doorgeven dat dit uiterst verwarrend is en aanpassing wenselijk.

Badge +3

De sprinter uit Leeuwarden komt binnen op 14, maar vertrekt eigenlijk altijd van 1b (of 6 of 7 in de vroege ochtend)?

Als ik kijk op https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-11-21/zwolle dan zie ik er twee die van 14 vertrokken zijn. Dat waren rit 9043 om 13:26 en rit 9049 om 14:56.

Zie rond die tijden wel dat spoor 1b op die momenten gebruikt werd voor (gespoorwijzigde) sprinters naar Utrecht en Enschede (en in de ochtend naar Dronten, dus dan naar Leeuwarden van spoor 6/7).

Het zal dus niet vaak/structureel gebeuren, maar wel onhandig want er kan op de borden op 14 natuurlijk maar één trein aangegeven worden, dus pas als die naar Groningen weg is kan er Leeuwarden aangegeven worden (vertrekt 4 minuten later).

Is er onder op de borden geen regel voor de volgende trein vanaf dat spoor? Dan is die trein donker houden op zich de beste workaround.

Reputatie 7
Badge +1

Het zal dus niet vaak/structureel gebeuren, maar wel onhandig want er kan op de borden op 14 natuurlijk maar één trein aangegeven worden, dus pas als die naar Groningen weg is kan er Leeuwarden aangegeven worden (vertrekt 4 minuten later).

Het gaat inderdaad niet om een vastigheid in de dienstregeling, maar gebeurt wel vrijwel dagelijks en soms zelfs meerdere keren (zoals vandaag).

Daarom is het bijzonder onhandig dat er niets staat aangegeven. Het is mij al een aantal keer gebeurd dat ik per ongeluk toch in die naar Leeuwarden was gestapt. Gelukkig was er beide keren vlak voor vertrek een conducteur/machinist die omriep dat de trein naar Leeuwarden ging (met als gevolg dat de halve trein weer leegliep).

Het is ook dat het beide sprinters (SNG) zijn die een paar minuten na elkaar binnen komen en weer vertrekken. In eerste instantie staat dan dus onder het bord met de bestemming Groningen, enkel de trein naar Leeuwarden. Later komt ook de sprinter naar Groningen aan. Soms staat er wel al Leeuwarden op de trein, maar lang niet altijd. En dan is het natuurlijk logisch dat mensen naar Groningen instappen. Er staat immers Groningen boven.

Is er onder op de borden geen regel voor de volgende trein vanaf dat spoor? Dan is de trein donker houden op zich de beste workaround.

Er staat inderdaad wel “Volgende trein: Sprinter Leeuwarden” op de borden, maar dan moet je maar net weten dat de voorste trein naar Leeuwarden gaat en de achterste trein naar Groningen. Zeker als beide treinen gewoon open zijn. Enkel de reizigers die specifiek het treinstelnummer controleren zien dat er iets niet klopt.

Het mooiste zou zijn als er op de borden komt te staan (net zoals dat ook bij treinen staat die gaan splitsen) iets als: “Instappen achterste treinstel”.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vrees dat ik geen antwoord heb op de waarom vraag, maar ik zal je feedback doorgeven dat dit uiterst verwarrend is en aanpassing wenselijk.

Ik hoop van harte dat dit wordt opgepakt. Het zou een hoop verwarring schelen.

Reputatie 7
Badge +1

Een kleine update (of nouja reminder eigenlijk) van mijn kant. De door mij eerder geschetste situatie gebeurt nog steeds met enige regelmaat in Zwolle, en heeft ook deze week weer voor de nodige verwarring gezorgd. 

Ik zou opnieuw willen “aandringen” om te kijken of hier wat qua reisinformatie mee kan. Zeker gezien de zeer gebrekkige werking van OBIS in SNG waardoor ook op buitenkant van de treinen vaak geen bestemming zichtbaar is… Ook geen omroep in de trein, waardoor je zonder handmatige omroep van de conducteur (want ook dat gebeurd lang niet altijd) überhaupt geen idee hebt dat je in de trein naar Leeuwarden zit.

Het zou fijn zijn als dit alsnog opgepakt wordt. Al is het maar een opmerking op de vertrekborden (iets als Sprinter Groningen voorste treinstel).

Het is deels planmatig, aan het begin van de avond wordt er een trein die met twee treinstellen uit Groningen komt gesplitst waarna het ene stel naar Groningen terugkeert en het andere naar Leeuwarden. Betreft de treinen van 19:22 en 19:26 waar dit in principe dagelijks voor zal komen. Verder kan het incidenteel voorkomen als de dienstregeling wordt bijgestuurd door verstoringen of als materieel uitgewisseld moet worden.

Reputatie 7
Badge +1

Het gebeurt zo nu en dan ook 's ochtends of overdag. Maar als het planmatig is vind ik het des te raarder dat hier niets qua info mee gedaan wordt.

Er staat op de borden namelijk Groningen, maar de trein die onder het bord staat gaat naar Leeuwarden (die staat dan wel als volgende trein op het bord, maar dan moet je ook maar net weten dat dit de trein is die er al staat). Soms staat er op en in de trein wel waar ie heen gaat, maar de helft van de tijd niet. Het is gewoon onduidelijk en ontzettend verwarrend.

Het is volgens mij ook niet zo dat hier een ingewikkeld wiskundige oplossing voor bedacht hoeft te worden. Het is enkel een opmerking die op het scherm getoond wordt (net zoiets als wanneer een intercity met sprinter gereden wordt, of de trein gesplitst wordt). Omdat de treinen vaak dicht op elkaar staan (en beide SNG's zijn) is ook niet altijd te zien dat er nog een losse trein voor staat.

Maar als er hier op de trein NIET INSTAPPEN staat stappen mensen ook in, dat geef jezelf ook aan en ik heb dat helaas heel vaak gezien/meegemaakt in de dienst.

Ook bij splitsen van de treinen gebeurt dit vaak terwijl het stel dan ook al binnen komt met op de borden van de trein NIET INSTAPPEN.  Zelfs als het op CTA borden staat stappen mensen nog in.

Wel is het natuurlijk belangrijk dat het systeem met de bestemmingsaanduidingen gewoon goed werkt op de treinen, maar mensen moeten ook zelf goed opletten en even op de bestemmingsaanduiding kijken.

Veelal is het een automatisme van mensen omdat de trein altijd daar staat wordt er niet verder gekeken, ook mij is het wel eens overkomen dat er een spoorwijziging was en ik uit routine de trein in stap en er in de trein achter kwam dat het de verkeerde was. Dat zit gewoon in de mens om niet te kijken maar routine matig te handelen.

Reputatie 7
Badge +1

Klopt, dat soort routinematig handelen voorkom je hier niet mee. Het is mij in dezelfde situatie ook al eens overkomen. 😅

Het probleem is nu echter dat er op de borden Groningen staat en er op de borden van de trein nog niets staat (of nog Zwolle) en dan is het logisch dat mensen ervan uit gaan dat ie naar Groningen gaat. Op de treinen naar Groningen staat ook regelmatig niets qua bestemming aangegeven.

Vandaar ook mijn topic, omdat het nu verwarrend is. Het nog steeds veel te gebrekkig werken van reisinformatie op de SNG helpt daar bepaald niet aan mee.

Het zou fijn zijn als een moderator dit nogmaals onder de aandacht kan brengen.

Volgens mij heeft Zwolle nog steeds Proces Lieders Perron lopen, het zou een mooie taak voor deze medewerkers zijn om dit in de gaten te houden en bij dit soort situaties daar op het perron te staan of daar een medewerker wal/V&S te laten staan.

Als een moderator dit weet door te geven aan het management in Zwolle dan zal daar vast wat aan gedaan worden.

Een kleine update (of nouja reminder eigenlijk) van mijn kant. De door mij eerder geschetste situatie gebeurt nog steeds met enige regelmaat in Zwolle, en heeft ook deze week weer voor de nodige verwarring gezorgd. 

Ik zou opnieuw willen “aandringen” om te kijken of hier wat qua reisinformatie mee kan. Zeker gezien de zeer gebrekkige werking van OBIS in SNG waardoor ook op buitenkant van de treinen vaak geen bestemming zichtbaar is… Ook geen omroep in de trein, waardoor je zonder handmatige omroep van de conducteur (want ook dat gebeurd lang niet altijd) überhaupt geen idee hebt dat je in de trein naar Leeuwarden zit.

Het zou fijn zijn als dit alsnog opgepakt wordt. Al is het maar een opmerking op de vertrekborden (iets als Sprinter Groningen voorste treinstel).



Je topic is als 'beantwoord’ gemarkeerd, dus dan blijft het altijd een verassing of een moderator nog gaat reageren. ;)

Hmm, jammer dat dit niet eerder is opgepakt. Excuus! Ik zal dit even aangeven bij de betreffende manager. Thanks!

Reputatie 7
Badge +1

Fijn dat het nog eens doorgegeven wordt. Hopelijk zien we binnenkort verbetering.

Ik wil hier graag nog even op inhaken. Het is mij hier ook een keer overkomen dat ik in de verkeerde trein stapte precies door dit verschijnsel. 
Vervolgens kreeg ik te maken met een zeer boze conducteur die mij toebeet dat hij het toch omgeroepen had. Ja, maar dan moet je wel de omroep in de trein kunnen verstaan hetgeen voor mensen met een gehoorbeperking niet vanzelfsprekend is…. (En dit is een eufemisme, de omroepen op perrons en treinen zijn voor mij eigenlijk nooit te verstaan)

Reputatie 7
Badge +1

De omroep op station Zwolle is sowieso bijzonder slecht te verstaan (veel te zacht) daar heb ik ook ooit eens melding van gedaan, maar helaas tot dusver zonder resultaat…

Reputatie 6
Badge +2

De omroep op station Zwolle is sowieso bijzonder slecht te verstaan (veel te zacht) daar heb ik ook ooit eens melding van gedaan, maar helaas tot dusver zonder resultaat…

Ik zal deze melding ook eens doorzetten! 🤞🏼

Eind dit jaar is dit probleem sowieso opgelost omdat de sprinters Leeuwarden-Zwolle en Zwolle-Lelystad dan aan elkaar geknoopt worden en in Zwolle dus geen kop meer maken.

Reputatie 7
Badge +3

Eind dit jaar is dit probleem sowieso opgelost omdat de sprinters Leeuwarden-Zwolle en Zwolle-Lelystad dan aan elkaar geknoopt worden en in Zwolle dus geen kop meer maken.

Vandaag op Koningsdag is dat al zo. https://treinposities.nl/ritinfo/20230427/9044 Er rijdt dan geen sprinter naar Amsterdam en Den Haag vanuit Lelystad.

Reageer