beantwoord

Waarom geen fietsgleuf bij de ingang Smakkelaarshoek van station Utrecht Centraal?

  • 23 September 2021
  • 28 reacties
  • 722 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12277 reacties

Nog geen foto gemaakt maar bij deze toch een melding.

Gisteren met de vouwfiets naar Utrecht Centraal gereden. Ik had bedacht dat de eenvoudigste route naar het perron via de ingang gelegen aan de Smakkelaarshoek zou zijn. Tot mijn verbazing is daar geen fietsgleuf aanwezig naast de trap. Een lift heb ik ook niet kunnen vinden.

Zijn ze bij de verbouwing de fietsgleuf vergeten? Vanaf de doorgaande fietsroute is de Smakkelaarshoek heel makkelijk te bereiken op de fiets en hoef je niet door de stationshal. Bij de opgangen naar de perrons zijn wel fietsgleuven.

 
 
×
 
 
 
icon

Beste antwoord door Erryt NS 7 December 2021, 10:21

Bekijk origineel

28 reacties

@Am78

Dat is eerder genoemd. Helemaal niet handig als je naar spoor 1 t/m 4 moet. Je moet dan bijna de hele tunnel teruglopen. Misschien een minuutje verder fietsen maar ook een paar minuten verder lopen.

Ik zie het als een ontwerpfout. Heel vreemd omdat er vanuit het centrum nauwelijks een fatsoenlijke methode is om naar het station te komen wanneer je je fiets wilt meenemen in de trein.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Minuten lopen?
Ik loop dat kleine stukje van de andere ingang naar spoor 1 t/m 4 drie keer per week en kan je verzekeren dat het nog geen minuut is. Misschien dat je slecht ter been bent, dan kan het wel minuten duren.

Reputatie 7
Badge +3

@Am78

Dat is eerder genoemd. Helemaal niet handig als je naar spoor 1 t/m 4 moet. Je moet dan bijna de hele tunnel teruglopen. Misschien een minuutje verder fietsen maar ook een paar minuten verder lopen.

Ik zie het als een ontwerpfout. Heel vreemd omdat er vanuit het centrum nauwelijks een fatsoenlijke methode is om naar het station te komen wanneer je je fiets wilt meenemen in de trein.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Badge +3

En die lift nabij ingang Smakkelaarsveld is dus naar de fietsenstalling? Dat lijkt me geen handige looproute naar de stationshal, laat staan de perrons.

Ik weet niet of al het genoemd is: de andere ingang van de Noordertunnel heeft geen trap, en is op straatniveau. Het is er makkelijk te komen: een heel klein stukje doorfietsten door de Van Sijpesteijntunnel en aan het einde van de tunnel links is de andere ingang van Noordertunnel (bij de fietsenstalling). Ik denk dat het ritje 1 minuut duurt.

Ik kom daar 2 tot 3 per week. Morgen zal ik foto's van de omgeving maken.

Reputatie 7
Badge +3

Maar waar is die lift dan om van de tunnel naar het straatniveau te komen?

Er zijn ook geen liften van de perrons naar de Noordertunnel. Wel fietsgleuven.

Het is bovendien een heel rare route om vanuit de hal naar straatniveau te komen. Geen fietser die dat voor zijn plezier doet. De ingang aan het Smakkelaarsveld is juist heel handig wanneer je vanaf het Vredenburg komt. Blijkbaar hebben de ontwerpers een wat beperkte blik gehad.

Wel een beetje treurig dat een bewuste keuze ook nog eens de verkeerde is geweest.

Blijkbaar verwacht men dat fietsers alleen via Jaarbeursplein naar het station gaan en niet vanaf centrumkant. Het is niet toegestaan om met een fiets door HoogCatharijne te lopen, de enige optie om vanaf het centrum rechtstreeks perrons op te gaan is via Noordertunnel. Anders wordt het doorfietsen naar Jaarbeursplein omdat met lift naar station te gaan en ops tation met lift naar perrons. Kost je al gauw een kwartier extra tijd.

Reputatie 7

Ik zie dit plaatje op internet. Als de Smakkelaarshoek bij het Smakkelaarsveld ligt zie ik inderdaad ook geen lift. https://cu2030.nl/images/2018-01/looproutesstationsplein.pdf

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar waar is die lift dan om van de tunnel naar het straatniveau te komen?

Er zijn ook geen liften van de perrons naar de Noordertunnel. Wel fietsgleuven.

Het is bovendien een heel rare route om vanuit de hal naar straatniveau te komen. Geen fietser die dat voor zijn plezier doet. De ingang aan het Smakkelaarsveld is juist heel handig wanneer je vanaf het Vredenburg komt. Blijkbaar hebben de ontwerpers een wat beperkte blik gehad.

Wel een beetje treurig dat een bewuste keuze ook nog eens de verkeerde is geweest.

Ik denk het wel. Er is maar 1 nieuwe Noordertunnel.

Reputatie 7
Badge +3

Is daar een lift? Die is dan goed verstopt. Weet je zeker dat we het over dezelfde locatie hebben?

Bij het maken van de ontwerpen voor de nieuwe Noordertunnel, is het weglaten van deze gleuf een bewuste keus geweest. De reden is dat er in de nabijheid van de trap liften zijn waarmee men naar hal niveau kan en vandaar naar de perrons etc. Ik snap het gemak van een dergelijke gleuf, maar men had er dus een reden voor deze in dit geval weg te laten. Ook achteraf zo’n wielgoot aanbrengen zal niet gebeuren.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de terugmelding. Het heeft geen enorme haast wat mij betreft. Maar ik ben nog steeds benieuwd of de ontwerpers (of de opdrachtgevers) de fietsgleuf gewoon vergeten zijn.

Ik ben bang dat ik mijn vraag verkeerd heb uitgezet. Ik heb een reminder gestuurd en navraag bij een derde gedaan bij wie ik terecht kan hiervoor. Excuses dat het zo lang duurt, iMark.

Zal ik doen!

Reputatie 7
Badge +3

Misschien even navragen bij de afdeling die gaat over verkeerd geprogrammeerde incheckzuilen. 

Ik heb wederom geen antwoord gekregen. Ik heb een reminder gestuurd.

Ik heb de vraag elders uitgezet want ik heb nog geen antwoord kunnen achterhalen. Hopelijk krijg ik snel een terugkoppeling.

Reputatie 7
Badge +3

Aan beide kanten van tunnel zijn poortjes. Je kunt ze net niet zien op de tweede foto. De andere poortjes staan helemaal aan de andere kant van de tunnel. Daar is de uitgang overigens op maaiveldniveau en is er geen probleem met de fiets.

 

Badge +3

Als ik kijk op https://osm.org/go/0E6JGVIbj is dat de Noordertunnel, die ook toegang geeft tot de perrons (spoor 1-15) dus dan zul je ook nog met poortjes te maken krijgen toch?

Lijkt me inderdaad niet al te fietsvriendelijk, zonder goten. Je zou dan de lift of rolbanden naar de Stationsplein(stalling) kunnen gebruiken, ca. 100m verderop?

Reputatie 7
Badge +3

@Sjoerd85

Eerst omfietsen en dan teruglopen is heel onhandig wanneer je een trein wilt nemen vanaf spoor 1 t/m 4. Je moet dan onder het hele emplacement doorlopen na het inchecken.

@Erryt NS Vandaag heb ik een paar foto’s genomen. Opvallend dat er ook geen lift aanwezig is.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 2

Aan de Jaarbeurszijde/westzijde van het station ligt de Noordertunnel op dezelfde hoogte als het fietspad. Je kunt dus met de fiets makkelijk de Noordertunnel bereiken als je gewoon even door de parallelle fietstunnel (Sijpesteintunnel) fietst, en de Noordertunnel vanaf de andere kant in gaat.

Het is helaas ook wat moeilijker om collega's te vinden die mij hiermee kunnen helpen. Zoals ik het begrijp kan je gewoon gebruik maken van een helling.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben er niet meer geweest en kom er de komende weken ook niet. Zo gauw ik er weer een keer ben maak ik foto's.

Ik heb nog niet kunnen achterhalen of deze nog komt. Heb je inmiddels de helling gevonden en kan je nog foto's maken, iMark?

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege het slechte weer gisteren was ik niet met de fiets. Ik had geen tijd om langs de specifieke trap te lopen vanaf de bushalte. Dus nog geen foto’s.

Het gaat om de trap van de stationsingang aan de Smakkelaarshoek naar de noordelijke stationstunnel. Op zich een heel handige ingang wanneer je vanaf het Vredenburg komt. Een hellingbaan of lift heb ik niet gezien. De trap af is niet zo’n probleem maar de trap op lijkt me geen feest met mijn elektrische vouwfiets van 25 kg.

Vanwege de enorme hoeveelheid verbouwingen heb ik (nog) geen recent plaatje kunnen vinden via Google Maps o.i.d. De ingang zit in hetzelfde blok als het Inntel Hotel. 

 

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Ik heb nog geen antwoord, iMark. Is je fiets nog heel en mag ik vragen naar de exacte locatie? Het staat mij namelijk bij dat daar een helling zit.

Reageer