Wanneer wordt de lift eens gerepareerd op station Almere Poort?! lift perron richting Almere Centrum doet het al maaaanden niet meer! zeker langer dan een half jaar! moet nu steeds maar hopen dat er iemand is die ook uitstapt op dat station en me wil helpen om de buggy met minn kleinzoon naar beneden te tillen! vind het echt niet normaal dat dit probleem al maanden speelt en er niks aan wordt gedaan!
Het herstelproces omvat het vervangen van beschadigde onderdelen als gevolg van waterschade en een uitgebreid onderzoek naar de bodem en de waterhuishouding.
Dat onderzoek zou na een jaar of drie inmiddels toch wel afgerond kunnen zijn.
Een hellingbaan is een veel betere optie dan een lift. Het lijkt willekeur welke stations aan de lelylijn er een tje hebben. Almere muziekwijk en parkwijk wel bv. Zou er dolgraag in Dronten een willen, nooit meer afhankelijk van een lift die heel vaak buiten werking is.
We zijn nu al twee jaar verder sinds het onderwerp van de defecte liften op station Almere Poort voor het eerst werd aangekaart. En (verrassend genoeg): de liften doen het nog steeds niet! Op beide perrons. Al zeker een half jaar krijg ik van ProRail dat grondwater verhaal te horen en ik geloof best dat dat een gecompliceerd probleem is, maar waarom duurt de oplossing nu al 2 jaar? Ik heb artrose en kan de trappen op de perrons alleen met heel veel pijn en moeite op en af. ProRail zou naar mijn idee met een tijdelijke oplossing moeten komen totdat het grondwater probleem is opgelost. Assistentie op het station heb ik bijvoorbeeld nog nooit gezien. Of een tijdelijke 'ramp' voor rolstoelen. De liften dagelijks leegpompen of noodreparaties aan de liften uitvoeren. Nu gebeurt er niets.
Beste NS,
Ik zie dat het inmiddels alweer vier maanden geleden is dat er voor het laatst contact was over deze lift. Kunnen jullie nu misscchien wel een prognose geven over wanneer de lift mogelijk weer te gebruiken is? Of is er in de tussentijd misschien gekeken naar een andere (tijdelijke) oplossing?
Het is niet alleen beperkend voor kinderwagens, maar ook voor ouderen, mindervaliden en rolstoelgebruikers zoals ikzelf. Al die mensen kunnen nu geen gebruik maken van de trein, wat soms behoorlijk onhandig is en veel extra reistijd en moeilijkheden oplevert. Niet iedereen is fysiek in staat om die extra moeite te kunnen doen, of heeft mogelijkheden tot ander vervoer. En de reisassistentie… Daar kan men helaas niet altijd van op aan.
Ik begrijp dat het een ingewikkeld probleem is, met het grondwater. Maar ik wilde graag nog eens aangeven dat het jullie aandacht verdient en dat het verder gaat dan alleen “een lift die het niet doet.” Jullie verkopen immers niet simpelweg treinreizen. Jullie verkopen vrijheid, mogelijkheden, verbondenheid, toegankelijkheid, gemak. Willen jullie dat alsjeblieft ook beschikbaar stellen aan de mensen die niet binnen het standaard kader vallen? :)
U heeft een heel goed punt. Hopelijk bereikt u het gewenste resultaat.
Een aanhoudend probleem heeft ertoe geleid dat grondwater in de schacht is terechtgekomen, wat aanzienlijke schade aan de hardware heeft veroorzaakt. Helaas kunnen we deze situatie niet direct oplossen, omdat het grondwater afkomstig is van gemeentegrond.
Het herstelproces omvat het vervangen van beschadigde onderdelen als gevolg van waterschade en een uitgebreid onderzoek naar de bodem en de waterhuishouding. Dit is niet zo makkelijk op te lossen, gezien de overvloedige regenval van de afgelopen periode. Op dit moment is het moeilijk om een nauwkeurige prognose te geven over wanneer de liften weer operationeel zullen zijn.
Dit hoor ik nu al maandenlang van ProRail. Zoals gezegd, ik begrijp dat dit een ingewikkeld probleem is waar NS/ProRail blijkbaar over in discussie is met de gemeente Almere, maar totdat dit opgelost is (en dat kan blijkbaar nog wel even duren) heeft ProRail wél de verplichting om de perrons bereikbaar te maken voor ALLE reizigers, dus ook reizigers met een rolstoel, rollator of kinderwagen, mensen die slecht ter been zijn of op krukken lopen. Dit is nu niet het geval. Dus ProRail/NS zullen een goede tijdelijke oplossing moeten verzinnen totdat het grondwaterprobleem is opgelost. Dus iets in de zin van een tijdelijke lift of roltrappen of een houten stellage zodat je het perron kunt bereiken. Je kunt mensen niet jarenlang met een kluitje in het riet sturen, maar moet met een tussenoplossing komen. Nu voldoet NS/ProRail niet aan haar vervoersverplichting.
Hey danielleamels,
Dat heb ik even voor je nagevraagd, maar hiervoor is helaas geen datum. De lift bij spoor 2 heeft waterschade, daar is nog geen oplostijd voor omdat het waterprobleem eerst verholpen moet worden. Daar kan een behoorlijk lange tijd nog overheen gaan helaas. De lift van spoor 1 zal zeker wel eerder gemaakt worden, maar daar is ook helaas nog geen datum voor bekend. Er wordt in ieder geval gewerkt aan beide liften, dus ik hoop dat die van spoor 1 in ieder geval snel weer in werking is!
Welkom op onze NS Community, JasmijnXanthe. Niet fijn om te lezen dat je hierdoor zo lang thuis zit. Heb je al gedacht aan reisassistentie? De feedback over de liften geef ik door. Op perron 1 is er in ieder geval een storing momenteel.
Hallo, de lift van perron 2 in Almere Poort is nog steeds buiten gebruik. Zouden jullie hier aub een melding van willen maken, want wij zijn dagelijks kinderwagens naar boven aan het tillen en het perron is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Dank!
Mijn excuses voor het ongemak M_Msh !
De melding over de lift is bij ons bekend. Ik heb er nogmaals een melding van gemaakt. Hopelijk wordt er snel naar gekeken.
Hoi
De lift is nog steeds stuk. Kan met de kinderwagen al 3 jaar niet met de trein. Wanneer wordt dit nu duurzaam gemaakt? Er staat water in de bak, dit heeft niks met vandalisme maar met grondwater dat niet wordt gefixt te maken.
Grt
Ru en
Een aanhoudend probleem heeft ertoe geleid dat grondwater in de schacht is terechtgekomen, wat aanzienlijke schade aan de hardware heeft veroorzaakt. Helaas kunnen we deze situatie niet direct oplossen, omdat het grondwater afkomstig is van gemeentegrond.
Het herstelproces omvat het vervangen van beschadigde onderdelen als gevolg van waterschade en een uitgebreid onderzoek naar de bodem en de waterhuishouding. Dit is niet zo makkelijk op te lossen, gezien de overvloedige regenval van de afgelopen periode. Op dit moment is het moeilijk om een nauwkeurige prognose te geven over wanneer de liften weer operationeel zullen zijn.
Beste lezers,
Als ik het me goed herinner, dan hebben wij de liften voor het laatst gebruikt in juni 2023. Sinds de zomer van 2023 werken beide stationsliften op Almere Poort niet meer. Daarvoor waren de liften ook veelvuldig defect, zoals meerdere medereizigers in dit topic schrijven. Ik heb in een eerder stadium contact met Prorail gehad. Prorail heeft mij toen netjes geantwoord en het probleem uitgelegd, maar ondertussen is er niets aan de huidige situatie veranderd. Binnenkort ga ik contact met de gemeente opnemen en hier wil ik ook even van me laten horen. Ik ben meestal niet van de grote woorden, maar ik vind het schandalig dat dit probleem niet verholpen wordt. Ik ben toevallig gezond en goed ter been. Het lukt mij wel om steeds de kinderwagen omhoog te tillen, hoewel ik het vervelend en vermoeiend vind. Ik denk aan de mensen die slecht ter been zijn en aan andere mensen, die om wat voor reden dan ook, de trap niet (gemakkelijk) op en af kunnen. Bij station Muziekwijk is bijvoorbeeld een hellingbaan. Kan zoiets niet tijdelijk of permanent gebouwd worden bij station Almere Poort?
Vriendelijke groet, Danique
Ik ben meestal niet van de grote woorden, maar ik vind het schandalig dat dit probleem niet verholpen wordt.
Ik denk dat het vooral gaat om wie het probleem moet oplossen en wie dat gaat betalen. De gemeente zal stellen dat het grondwater een gegeven is en dat ProRail de constructie van zijn liftschacht maar moet aanpassen en ProRail zal vinden dat de gemeente maatregelen moet nemen om het binnendringen van grondwater in de schacht tegen te gaan.
Ik ben meestal niet van de grote woorden, maar ik vind het schandalig dat dit probleem niet verholpen wordt.
Ik denk dat het vooral gaat om wie het probleem moet oplossen en wie dat gaat betalen. De gemeente zal stellen dat het grondwater een gegeven is en dat ProRail de constructie van zijn liftschacht maar moet aanpassen en ProRail zal vinden dat de gemeente maatregelen moet nemen om het binnendringen van grondwater in de schacht tegen te gaan.
Beste Tamzin,
Dat begrijp ik; dat het gaat om (financiële) verantwoordelijkheden, overleg hierover en dat het tijd kost. Het duurt alleen erg lang en veel mensen hebben last van het probleem. Duurt het op andere stations in (andere gemeenten van) Nederland ook zo lang? Groet, Danique
Ja, helaas speelt dit in het hele land.
Dat begrijp ik; dat het gaat om (financiële) verantwoordelijkheden, overleg hierover en dat het tijd kost. Het duurt alleen erg lang en veel mensen hebben last van het probleem.
Als beide partijen hun poot stijf houden kan het lang duren. Wellicht dat het uitdraait op een rechtszaak.
Duurt het op andere stations in (andere gemeenten van) Nederland ook zo lang? Groet, Danique
Soms weken tot enkele.maanden maar dan omdat het wachten is op onderdelen of op personeel. Dit geval is totaal anders omdat het gaat om een conflict tussen ProRail en de gemeente over wie het moet oplossen en betalen..
Dat begrijp ik; dat het gaat om (financiële) verantwoordelijkheden, overleg hierover en dat het tijd kost. Het duurt alleen erg lang en veel mensen hebben last van het probleem.
Als beide partijen hun poot stijf houden kan het lang duren. Wellicht dat het uitdraait op een rechtszaak.
Duurt het op andere stations in (andere gemeenten van) Nederland ook zo lang? Groet, Danique
Soms weken tot enkele.maanden maar dan omdat het wachten is op onderdelen of op personeel. Dit geval is totaal anders omdat het gaat om een conflict tussen ProRail en de gemeente over wie het moet oplossen en betalen..
Dankjewel voor de info.
is er al bekend wanneer de liften gerepareerd worden ik ben rolstoel afhankelijk en kan al maanden geen gebruik maken van de trein krijg meer het gevoel dat de mindervaliden ….. kunnen vallen want repareren ho maar
is er al bekend wanneer de liften gerepareerd worden ik ben rolstoel afhankelijk en kan al maanden geen gebruik maken van de trein krijg meer het gevoel dat de mindervaliden ….. kunnen vallen want repareren ho maar
Zoals je hierboven kan lezen is er een strijd tussen Prorail en de gemeente over de kosten. Als mindervalide is denk ik je enige optie om gebruik te maken van reisassistentie. Je wordt dan vervoerd naar het eerste station wat wel zelfstandig te bereiken is.
Zou het dan eindelijk?
Dat zou inderdaad ook mijn ingeving zijn als de lift zo lang buiten gebruik is, maar op de stationsinformatiepagina van Almere Poort staat niet vermeld dat er sprake is van een defecte lift, wat wel het geval zou moeten zijn bij een langdurig defect.
Ik heb er in ieder geval even achteraan gebeld en er is dus wel sprake van een langdurig defect. Waarom dit dan niet als zodanig op de stationsinformatiepagina wordt vermeld durf ik niet te zeggen, maar heb verzocht om dat alsnog aan te passen. Helaas is er vooralsnog geen prognose wanneer hij weer in gebruik genomen kan worden. Indien de defecte lift hier jouw reis belemmert, Sabanoo, zou ik willen adviseren om contact op te nemen met Reisassistentie.
Er is in dit gaval iets heel anders aan de hand dan een tekort aan onderdelen. Het probleem is grondwater en omdat zowel ProRail als de gemeente daar over gaan leert de ervaring dat het nog wel even kan gaan duren.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/262645/ook-lift-station-almere-poort-langdurig-buiten-gebruik
Lift Almere Poort is weer buitengebruik! Zouden jullie aub kunnen aangeven hoelang het zal duren voordat het gerepareerd wordt?
Ik ga het meteen aankaarten. Hoe lang dit duurt weet ik helaas niet. Er moet eerst naar worden gekeken, wat betreft de storing of het defect.
Is het bij spoor 1 of 2? En wat zie/merk je precies?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.