Dit blijkt onmogelijk waardoor mijn kaart met meer dan 50 euro reis tegoed als verloren moet worden beschouwd. Kan zo het kaartnummer lezen gekoppeld aan mijn NS account, maar blokkeren kan niet ...??? Echt niet te geloven! Is hier echt niets aan te doen? ben benieuwd naar de reacties!
Reageren in een topic van 5 jaar oud vind ik een beetje gekkenwerk, maar wie ben ik.
Om even heel eetlijk te zijn, snap ik niet waarom sommigen zulke grote bedragen op een anonieme kaart gooien. € 16 is genoeg om in te kunnen checken (want je mag met een kaart na een incheck €4 in de min staan!). Is jouw saldo op, laad je ‘m gewoon weer op (dat kan zelfs als je een station niet kunt verlaten). Reis je met de bus, kin je daar vaak in het voertuig opladen om uit te kunnen checken.
Het zou niet moeten mogen, maar in een maatschappij waar velen niet geleerd hebben om met je klauwtjes van andermans spullen af te blijven is het zulke grote bedragen op anonieme kaarten zetten ook een beetje vragen om problemen. Reizen kan met een persoonlijke kaart vaak goedkoper (een kortingsabonnement van €2-5 per maand heb je met één of 2x reizen er al uit).
Zou het kunnen dat een groep anoniem reist, omdat ze misschien wat te verbergen hebben? Die gasten heb je ook, zowel met goede- als slechte bedoelingen. Gasten uit de laatste groep rollen een portemonee van een privacyhoeder en reizen vervolgens met de daarin aanwezige anonieme chipkaart om hun werkterrein te verleggen en wie dom is om daar een groot bedrag op te zetten draait ervoor op en heeft zo onbedoeld de criminele activiteiten van anderen ermee indirect gefaciliteerd. De Boevenspotter zou hebben gezegd: Gèkkèwèrrèk!
Over klachten over en de mogelijkheden van het blokkeren van een OV-chipkaart moet u overigens niet bij NS zijn, maar bij Trans Link Systems, het bedrijf achter de klantenservice OV-chipkaart (www.ov-chipkaart.nl).
Veel mensen denken ten onrechte dat het OV-chipkaart systeem een on-line systeem is (zoals een pin-automaat) en dat is dus niet zo. De paaltjes op de stations en de apparaten in de bus hebben geen verbinding met een centrale computer. Alleen worden ze een keer per dag (of liever nacht) uitgelezen en gevoed met informatie uit de centrale computer.
Bij een onpersoonlijke kaart is de situatie niet anders dan wanneer U uw portemonnee op straat verliest of als die gestolen wordt.
Deze kaart is toch een kaart gekoppeld aan mijn NS account, overduidelijk van mij. Het is geen cash geld of een cadeaubon die vergelijking klopt niet bij een NS kaart in dit geval.
Daar zit dus de denkfout. Het feit dat je hem onder jouw naam hebt geregistreerd betekent nog niet dat jij daarmee aantoont de eigenaar te zijn. Als ik een kaart of alleen het nummer van een kaart op straat vind kan ik die kaart ook thuis onder mijn account registeren, dus zo'n registratie bewijst helemaal niets.
Een anonieme kaart kan net als een bankbiljet, een kortingsbon, etc. worden gebruikt door iedereen die hem op een bepaald moment in bezit heeft tenzij iemand anders kan bewijzen dat de kaart van hem gestolen. En registratie bij NS is geen bewijs want de "nieuwe eigenaar" kan ook beweren dat hij wel degelijk de echte eigenaar is en jij de kaart (illegaal) op jouw NS-account hebt aangemeld.
Het gaat dus ook niet om een ontwerpfout in het systeem maar om het feit dat het eigendomsrecht van een anonieme kaart in principe bij de toonder ligt.
Daar zit dus de denkfout. Het feit dat je hem onder jouw naam hebt geregistreerd betekent nog niet dat jij daarmee aantoont de eigenaar te zijn.
Daarvoor is het "ophalen van de kaartservicecode" bedacht. Dat moet voorkomen dat je een OV-chipkaart aan je account kunt koppelen waar je niet over beschikt. Als die controle wel uitgevoerd zou worden op basis van een vergelijking tussen de persoonsgegevens van het account en die van de OV-chipkaart, zou je bij een persoonlijke OV-chipkaart nooit een kaartservicecode hoeven op te halen.
Dat dat systeem niet waterdicht is is een andere kwestie. De controle is voor persoonlijke OV-chipkaarten in ieder geval niet beter dan voor anonieme.
Op een persoonlijke kaart staat het hoofd van de eigenaar.
Op een persoonlijke kaart staat het hoofd van de eigenaar.
Dat is mij bekend, maar daar kijkt niets of niemand naar alvorens je die kaart aan een MijnNS-account kunt koppelen. Als een echtpaar gezamenlijk hetzelfde account gebruikt, kan dat ook, terwijl de gegevens van de beide persoonlijke OV-chipkaarten onderling verschillend zijn en dus niet beiden overeen kunnen komen met de gegevens van het account zelf.
Zowel voor persoonlijke als anonieme OV-chipkaarten is de enige check voor het mogen koppelen aan een MijnNS-account het ophalen van een kaartservicecode.
Wat gebeurt er met het geld als de kaart verloopt en de kaart is bv verloren ?
Als de kaart geregistreerd is bv bij Mijn NS moet je het geld gewoon kunnen declareren, dat lijkt me wel eerlijk.
De eigenaar van alle OV-chipkaarten is TLS, formeel.
De vraag wie de rechtmatige gebruiker is, die de gegevens van die OV-chipkaart mag inzien en wijzigen, wordt beantwoord met behulp van een procedure, die voor persoonlijke OV-chipkaarten gelijk is aan die voor anonieme OV-chipkaarten. Het ophalen van een kaartservicecode is bedoeld om aan te tonen dat jij de gebruiker van een bepaalde OV-chipkaart bent.
De vraag wie de rechtmatige gebruiker is, die de gegevens van die OV-chipkaart mag inzien en wijzigen, wordt beantwoord met behulp van een procedure, die voor persoonlijke OV-chipkaarten gelijk is aan die voor anonieme OV-chipkaarten. Het ophalen van een kaartservicecode is bedoeld om aan te tonen dat jij de gebruiker van een bepaalde OV-chipkaart bent.
Precies!
Het is zo het is, ik laat het verder rusten.
Maar het bedachte ontwerp m.b.t. reis tegoeden van de eigenaar van de kaart (niet de toonder) is verre van ideaal. Sterker nog het is onrechtvaardig! Verloren, gestolen en verlopen kaarten, daar staat nog altijd geld op. En dat geld behoort niet aan de dief, vinder of in geval van verlopen kaarten TLS of de NS.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.