foutmelding in-uitcheck zuil | NS Community
beantwoord

foutmelding in-uitcheck zuil


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Bij het Uitchecken krijg ik sinds vorig jaar wel de melding dat ik ben uitgechecked maar 1 tel later 2 piepjes dat ik niet uitgechecked ben, als ik de kaart er weer voorhoud staat er wel uitgechecked. Erg  verwarrend en vervelend, zeker bij overstappen andere vervoerder want het is niet altijd en ik reis ongeveer hooguit 10x per jaar. Klantenservice NS gebeld, krijg ik de klantenservice van OVchip een nieuwe kaart kost €11 terwijl ik mijn ovkaart gratis kreeg van NS ivm abonnement. De kaart is 2 jaar oud en berg ik altijd goed op. De conducteur dacht aan een fout in de chip, NS bellen maar die krijg ik dan dus niet aan de lijn.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 March 2023, 11:27

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Misschien ligt het niet (alleen) aan de OV-chipkaart maar kan het ook te maken hebben met aanpassingen aan poortjes/paaltjes om OVpay mogelijk te maken. En misschien houd je ook te lang of juist te kort je kaart ervoor. 

Ja dat dus (een paar seconden geleden toegevoegd aan mijn vorige reactie).

Reputatie 7
Badge +3

Misschien ligt het niet (alleen) aan de OV-chipkaart maar kan het ook te maken hebben met aanpassingen aan poortjes/paaltjes om OVpay mogelijk te maken. En misschien houd je ook te lang of juist te kort je kaart ervoor. 

Badge +3

Tja, dan ‘ruil hem maar in’ voor een nieuwe (en opsturen naar Amersfoort voor die 11 euro terug).

Dat gaat allemaal buiten de NS om, dus veel info over hetzelfde zul je hier niet krijgen.

Wel over OVpay, waarbij een bankpas/creditcard als eerste gescand wordt als die in de buurt is (niet aan de orde dus)

Tip: hou de kaart een paar seconden voor de lezer en maak een foto van de melding(en) op het schermpje. 2 piepjes is gewoon een uitcheck, dus precies wat je zou verwachten.

Het lijkt erop dat sommige apparaten (met name in bussen hier) tegenwoordig wat meer tijd nodig hebben om uit te vinden wat er precies aangeboden wordt. Dat is verder geen probleem, tenzij er kosten gerekend worden die je niet verwacht.

Garantie op ov chipkaart was 2 jaar. Wanneer je bij ov-chipkaart om kaartvernieuwing vraagt, kost dat €7,50.

Een nieuwe kaart (of verlenging) kost € 7,50 maar een duplicaat (wegens defect/verloren/gestolen) kost 11 euro.

Als je de huidige kaart opstuurt en die blijkt technisch defect (binnen 2 jaar) krijg je die kosten terug.

Vind het wel een vreemde situatie, er lijkt me eerder iets storends zoals een smartwatch of telefoon o.i.d. in de weg te zitten waar een paaltje/poortje op reageert.

Er is niets te zien aan de kaart en nog geldig tot 26-05-2026 smartwatch heb ik niet en kaart altijd uit het hoesje bij aanbieden bij de zuil en de foutmelding is niet altijd. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb eerder het idee dat sommige paaltjes wat erg gevoelig/snel staan afgesteld. Bij NS eigenlijk nooit last van gehad, maar afgelopen weekend wilde ik in Almelo omchecken van Blauwnet naar NS...

Het Blauwnet paaltje checkte me toen wel uit, maar nog terwijl ik m'n kaart weer voor het paaltje weg haalde kreeg ik een “probeer opnieuw” melding.

Badge +3

Garantie op ov chipkaart was 2 jaar. Wanneer je bij ov-chipkaart om kaartvernieuwing vraagt, kost dat €7,50.

Een nieuwe kaart (of verlenging) kost € 7,50 maar een duplicaat (wegens defect/verloren/gestolen) kost 11 euro.

Als je de huidige kaart opstuurt en die blijkt technisch defect (binnen 2 jaar) krijg je die kosten terug.

Vind het wel een vreemde situatie, er lijkt me eerder iets storends zoals een smartwatch of telefoon o.i.d. in de weg te zitten waar een paaltje/poortje op reageert.

Ah, bedankt voor de link. Sinds de herstructurering van hun website ben ik een beetje kwijt waar ik bepaalde informatie kan terugvinden.

Reputatie 7
Badge +1

De OV-chipkaart hanteerde vroeger wel een garantieperiode, waarbij ze die kosten vergoeden als er daadwerkelijk een defect is binnen een bepaalde periode sinds de aanschaf. Ik weet echter niet of dit nog steeds het geval is, ik kan het zo snel niet terugvinden via de website, of hoe lang die periode is. Dit kun je het beste bespreken met de OV-chipkaart.

Dat is zeker nog zo, zie: https://www.ov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen

Is je persoonlijke kaart kapot?

  • Als de kaart binnen twee jaar defect raakt en de kaart niet fysiek beschadigd is, dan krijg je de kosten van de vervangende kaart terug. Wij moeten je OV-chipkaart wel beoordelen voor je de kosten terugkrijgt. Daarvoor krijg je de optie om de kaart naar ons toe te sturen.

Er moet wel echt een productiefout geconstateerd worden voordat de OV-chipkaart over zal gaan tot het vergoeden van de vervangingskosten. De kaart kan natuurlijk ook defect zijn geraakt door onjuist gebruik. Dit kun je echter het beste bespreken met de OV-chipkaart, wij kunnen hier niet veel meer over zeggen.

Garantie op ov chipkaart was 2 jaar. Wanneer je bij ov-chipkaart om kaartvernieuwing vraagt, kost dat €7,50.

Dankjewel. Als dat nog zo is dan zit er nog garantie op. Bij OV chipkaart zeiden ze € 11

Reputatie 7
Badge +3

Garantie op ov chipkaart was 2 jaar. Wanneer je bij ov-chipkaart om kaartvernieuwing vraagt, kost dat €7,50.

Goedemorgen JFA en welkom bij de NS Community.

Ik vrees dat de NS Klantenservice je niet kan helpen als je een probleem hebt met je OV-chipkaart, zeker als je dit probleem merkt op verschillende locaties en bij meerdere vervoerders. Dit alles lijkt er inderdaad op dat er iets defect is aan de kaart zelf..Je kunt de OV-chipkaart laten doormeten bij een service balie om te kijken of er daadwerkelijk iets aan de hand is met de chip, maar in dat geval zul je echt bij de OV-chipkaart terecht moeten voor de vervanging.

Op het moment dat je een abonnement aanschaft in combinatie met een nieuwe kaart, dan krijg je die kaart inderdaad kosteloos. Bij het verlopen van een kaart zorgen wij ook voor een kosteloze vernieuwing, als er een abonnement actief is. Kosten die je maakt voor een vervanging van de kaart tijdens de geldigheid zijn echter voor je eigen rekening. De OV-chipkaart hanteerde vroeger wel een garantieperiode, waarbij ze die kosten vergoeden als er daadwerkelijk een defect is binnen een bepaalde periode sinds de aanschaf. Ik weet echter niet of dit nog steeds het geval is, ik kan het zo snel niet terugvinden via de website, of hoe lang die periode is. Dit kun je het beste bespreken met de OV-chipkaart.

Waar je eventueel wel contact voor kan opnemen met onze Klantenservice is een zogenaamd Tijdelijk Reisrecht. Als jouw kaart daadwerkelijk defect is en je deze niet kan gebruiken, dan kunnen wij je voorzien van vervangende vervoerbewijzen zodat je alsnog gebruik kan maken van de korting van je abonnement, ook al is je kaart onbruikbaar.

Reageer