Heb ik wel of niet ingecheckt??? | NS Community
beantwoord

Heb ik wel of niet ingecheckt???

  • 21 March 2016
  • 6 reacties
  • 26069 Bekeken

Soms zit ik al in de trein en weet ik niet meer of ik nou wel óf niet heb ingecheckt. Ik moet overstappen op Utrecht Centraal, toch maar even checken. Ik had dus wel ingecheckt.
Vervolgens loop ik naar de andere kant van het station en check weer in, want ik moet nog verder.
Blijkt de totaalprijs van mijn reis één euro duurder te zijn in totaal, wat ik stom vind.
Is er een andere manier (die niets kost), om te controleren of je hebt ingecheckt?
Als je er eerder achter komt en het vrij snel doet, check je weer uit en vervolgens doet-ie het een paar minuten niet (krijg je steeds de melding: u bent al uitgecheckt). Als dan inmiddels je trein op het punt staat te vertrekken, kun je niet meer op tijd inchecken...
Ik begrijp: opletten en onthouden of je hebt ingecheckt, maar soms weet ik het gewoon niet meer, het gaat vaak zo automatisch dat je
het je niet meer herinnert.
icon

Beste antwoord door Tochjo 21 March 2016, 17:51

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Als u uw kaart bij een kaartautomaat voor de lezer houdt, staat er "U bent ingecheckt bij NS" als u bent ingecheckt.

U kunt na het uitchecken pas na 100 seconden weer inchecken bij hetzelfde paaltje, maar bij een ander paaltje kan het wel direct. En als iemand anders na u het paaltje heeft gebruikt, kunt u direct weer inchecken bij het paaltje waar u hebt uitgecheckt. U hoeft in Utrecht Centraal dus niet naar de andere kant van de stationshal te lopen; een ander paaltje in dezelfde rij werkt ook.
U kunt het ook bij een kaartautomaat controleren. Biedt uw OV aan en dan ziet u rechts staan of u wel of niet bent ingecheckt of vraag dit aan het personeel op het station of in de trein. Doe dat dan wel bij een stationnement, mocht het niet gelukt zijn, kan u dat alsnog doen.
U kunt na het uitchecken pas na 100 seconden weer inchecken bij hetzelfde paaltje, maar bij een ander paaltje kan het wel direct. En als iemand anders na u het paaltje heeft gebruikt, kunt u direct weer inchecken bij het paaltje waar u hebt uitgecheckt. U hoeft in Utrecht Centraal dus niet naar de andere kant van de stationshal te lopen; een ander paaltje in dezelfde rij werkt ook.
Voor de volledigheid: Als je het op die manier wilt controleren, moet je er om extra kosten te voorkomen zeker van zijn dat
1) Het station op een kortste route tussen het begin- en eindstation ligt.
2) In het geval van een tijdsgebonden reisproduct (voordeelkaartje of abonnement) nog steeds dezelfde tariefperiode geldt als tijdens de eerste keer inchecken.

Bij gebruik van Traject Vrij zou ik het er sowieso niet op gokken, want dan vallen soms zelfs stations op een kortste toegestane reisroute buiten het afgekochte traject.
Probeer ook nooit bij een poortje te controleren of je bent ingecheckt. Als je dat niet bent, kost het onmiddellijk het instaptarief.

De kaartautomaat binnen de poortjes is altijd een veilig alternatief.
Dank voor jullie goede suggesties!!! Daar kan ik wat mee : - )
Reputatie 6
Badge +2
Met OV-chip mobiel (in- en uitchecken met je smartphone met NFC, zie https://www.ov-chipkaart.nl/ovchipmobiel.htm) kan je nu realtime overal zien of je bent ingecheckt. Voorlopig echter alleen voor reizen tegen vol tarief, en nog niet bij alle telecomproviders, en nog niet altijd soepel werkend (http://www.treinreiziger.nl/zeer-slechte-recensies-voor-ov-chip-mobiel). bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook http://nos.nl/artikel/2175831-mobiel-inchecken-in-het-ov-nu-al-deels-geannuleerd.html. bijdragevandennis

Reageer