Hoe zit het met het innemen van een OV-chipkaart. | NS Community

Hoe zit het met het innemen van een OV-chipkaart.

  • 20 February 2018
  • 28 reacties
  • 3240 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties
Ik heb al een aantal topics en reacties gezien over het innemen van een ov-chipkaart. Vandaar dit topic, om even alle regeltjes en wetten en dergelijke te bundelen. Zo kan er naar verwezen worden. Er zijn wat verschillende onderwerpen, aangegeven door de grote titels. Mocht je iets niet interesseren, dan kun je doorscrollen ;)

Achtergrondinformatie


Als eerst is het denk ik belangrijk om te weten dat de OV-chipkaart niet van NS is, maar van TransLink Systems. Verder is het volgende ook belangrijk:

Bij de OV-chipkaart zijn drie partijen betrokken:

De uitgever en eigenaar van de kaart: Translink;
De kaarthouder: de gebruiker van de kaart;
Het ov-bedrijf dat de kaarthouder in staat stelt om met de OV-chipkaart te reizen.

Eigendom
Als kaarthouder heb je uitsluitend het gebruiksrecht, Translink blijft eigenaar van de kaart. De kaarthouder is verantwoordelijk voor correct gebruik van de kaart en dient verlies en diefstal zo spoedig mogelijk te melden via 'Mijn OV-chip' op deze website of bij Klantenservice OV-chipkaart via telefoonnummer 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). In bepaalde gevallen kan Translink het gebruiksrecht van de kaart laten eindigen.
Bron = ov-chipkaart.nl

Ik zal er nu wat dieper op ingaan, op een beschadigde kaart en misbruik maken van een kaart. Beide hebben in dit geval als wettelijke basis artikel 71 WPV 2000:
Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.
Bron = wetten.overheid.nl
In de algemene voorwaarden van de vervoerders en ov-chipkaart, wordt dit verder uitgesplitst.

Vooral belangrijk zijn de voorwaarden van ov-chipkaart; namelijk:
28. U gaat zorgvuldig met de OV-chipkaart om en gebruikt de OV-chipkaart alleen voor het doel waarvoor hij is verstrekt.
29. U bent verantwoordelijk voor de OV-chipkaart zodra u de OV-chipkaart heeft ontvangen. Vanaf dat moment ligt het risico van verlies, diefstal of beschadiging van de OV-chipkaart bij u.
30. U bent als enige gerechtigd uw persoonlijke OV-chipkaart te gebruiken. Als u toch toestaat dat een ander uw persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, gebeurt dat voor uw eigen rekening en risico.
33. Het is niet toegestaan de OV-chipkaart te beschadigen, te wijzigen of te gebruiken in strijd met deze algemene voorwaarden of onze instructies. Het is niet toegestaan de beveiligingsmaatregelen op de OV-chipkaart te verveelvoudigen, openbaar te maken,
te wijzigen, te omzeilen of de werking daarvan op een andere manier te hinderen ten behoeve van ongeoorloofd gebruik. Het is ook niet toegestaan om gelegenheid te bieden tot een van de bovenstaande handelingen of deze handelingen door anderen te laten
uitvoeren.
Bron = ov-chipkaart.nl

Wat verder nog belangrijk is uit de voorwaarden van NS:

Een OV-chipkaart die is gekoppeld aan de specifieke kaarthouder van wie de Persoonlijke kenmerken op de kaart staan afgebeeld en die alleen mag worden gebruikt door deze kaarthouder

Als u gebruik maakt van een Persoonlijke OV-chipkaart, komt uw identiteit overeen met de identiteit die vermeld staat op de Persoonlijke OV-chipkaart. U mag dus niet de Persoonlijke OV-chipkaart van een ander gebruiken

Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatiebewijs;
Bron = ns.nl/voorwaarden


Zo, dat is een beetje een samenvatting van alle belangrijke regels omtrent dit onderwerp (het zijn ze niet allemaal, dan is het overzicht helemaal kwijt.

De inname


Een controleur van NS (en andere vervoerders) is gemachtigd om namens TLS een ov-chipkaart in te nemen. Dit gebeurt dus als je handelt in strijd met de algemene voorwaarden van de ov-chipkaart die hierboven beschreven staan.

Het is uiteraard niet het beleid om direct een beschadigde kaart in te nemen, in tegen stelling tot misbruik maken van een kaart. Bij een beschadiging wordt altijd gekeken of alle gegevens nog duidelijk leesbaar zijn op de kaart. Zodra dit niet meer het geval is, is de kaart sowieso niet meer geldig en zul je dus een nieuwe kaart moeten aanschaffen. Alle vervoerders gaan hier sowieso heel erg coulant mee om, omdat er nauwelijks kaarten worden ingenomen door beschadiging, maar het mag dus zeer zeker wel.

De procedure


Als een kaart wordt ingenomen, dient de controleur hier een afschrift van te geven. In dit geval zal dat zijn door het kaartnummer van jouw ov-chipkaart te noteren op een uitstel van betaling. Een uitstel van betaling wordt in dit geval bijna altijd opgemaakt, omdat je dus geen geldig vervoersbewijs meer hebt, de kaart is immers ingenomen. Je kaart zal dan door de controleur worden afgegeven (samen met een verklaring waarom hij/zij die in heeft genomen) en wordt aangeboden aan TLS. Die beslissen vervolgens wat ze er mee doen (dat zal bijna altijd vernietigen zijn). Afhankelijk van de reden waarom een kaart is ingenomen, kun je dan een nieuwe bestellen. (bij meermaals misbruik, zal dat bijvoorbeeld een stuk lastiger worden, als bij een beschadigde kaart)

Tips


* Zorg ervoor dat je ov-chipkaart in een doorzichtig hoesje zit. Bij veel loketten kon je een gratis hoesje krijgen, misschien is dat nog steeds mogelijk. Je kunt er ook zelf een kopen voor onder de €3,- bijvoorbeeld hier of in de lokale Action oid. Je hoeft de kaart niet uit het doorzichtige hoesje te halen bij controle, als al je gegevens goed zichtbaar zijn. Je kaart blijft dus beschermd.

* Als je kaart beschadigd/defect is, vervang hem dan op tijd. Is de beschadiging / het defect onzichtbaar en binnen 2 jaar, dan krijg je een gratis vervangende kaart van TLS. Meer daarover vind je hier


Als laatste


De bedoeling van deze post is om informatie te verschaffen. Vragen en aanvullen mag altijd, maar dit is géén discussie-topic, daar mag je er zelf een voor aanmaken. Als hier niet aan wordt gehouden, vraag ik een moderator de reactie te verwijderen.

28 reacties

Artikel 71 kon je voor schrijven - dit betekende dat je alles nog met de hand moest schrijven en met de hand verwerkt werd. Dat duurde lang en kostte veel tijd.

Door een nieuwe feitcode toe te voegen, is alles digitaal op te maken. Dat wil zeggen - invoeren op de telefoon en een aantal minuutjes later hangt ie op de server van justitie.
Duidelijk!
Reputatie 7
Badge +4
Dit is wel net wat duidelijker, ook voor gemeenteraadsleden.😂

Reageer