beantwoord

In afwachting van nieuwe OV-kaart, wordt de oude reeds geblokkeerd

  • 1 November 2020
  • 9 reacties
  • 1143 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Beste NS, 

 

Kan iemand mij vertellen waarom je huidige persoonlijke OV-chipkaart direct geblokkeerd wordt op het moment dat je een nieuwe bestelt?

Conform elke andere professionele organisatie wier klanten gebruikmaken van een kaart, zou je oude kaart pas gedeactiveerd worden op het moment dat de nieuwe in werking treedt. 

Ik kan me niet voorstellen dat NS zijn klanten het recht op reizen ontneemt in afwachting van een nieuwe persoonlijke kaart met abonnement (of het evenwel onklantvriendelijke alternatief tijdelijk een andere kaart te kopen).

 

Ik hoor graag of dit echt zo is, wat hier de rationale achter is en of dit op korte termijn veranderd gaat worden. Ik vertrouw erop dat ik mijn reisactiviteiten met NS gewoon kan voortzetten.

 

Met vriendelijke groet,

Tim

icon

Beste antwoord door Robert B 1 November 2020, 18:50

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Dat is het geval bij een kaartvervanging (€11, wegens verloren/gestolen/defect) maar niet het geval bij een kaartvernieuwing (€ 7,50 wegens binnenkort verlopen oude kaart).

Dit is in ieder geval de werkwijze van TLS/OV-chipkaart. Geen idee waarom hiervoor gekozen is. Bij vervanging van mijn bankpas heb ik de keuze of de oude geblokkeerd moet worden of niet (zoals bij slijtage, maar pas werkt op zich nog een beetje).

In dit geval zal het ook wel gaan om slijtage (versleten opdruk?), waarbij de kaart nog gewoon werkt. Waarom zou je anders een nieuwe bestellen?

In afwachting van je nieuwe kaart kan je bij NS Tijdelijk Reisrecht aanvragen op een andere (anonieme) kaart, of tussentijds gekochte losse kaartjes later declareren.

Voorwaarde voor Tijdelijk Reisrecht is dat je een NS jaarabonnement hebt (of student, maar dan via DUO/OV-chipkaart).

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het geval bij een kaartvervanging (wegens verloren/gestolen/defect) 

Geen idee waarom hiervoor gekozen is.

 

Lijkt me toch wel logisch, anders kan een ‘eerlijke’ vinder gebruik maken van jouw kaart. Je zou wel kunnen overwegen de keuze aan de klant te laten, zeker in het geval van ‘doet het soms niet'.

Badge +3

Extreem voorbeeld… Deze niet van mij maar deed het nog prima maar van de conducteur moest er toch maar een vervanging (duplicaat) aangevraagd worden… Om hem dan meteen te blokkeren is onhandig.

Precies, Robert. Die van mij doet het nog prima maar het plastic materiaal dat gebruikt wordt, is gerafeld en beschadigt daardoor mijn portemonnee en broek. 

Niet heel praktisch dat ik nu niet kan reizen of een andere kaart moet gaan kopen.

Bij een gestolen of verloren kaart is het uiteraard logisch dat hij direct geblokkeerd wordt (net als elke bank dat zou doen).

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt vaak wel gebruik maken van Tijdelijk reisrecht wanneer je kaart verloren/gestolen/defect is en je een abonnement hebt.

https://www.ns.nl/klantenservice/beschadigd/beschadigde-ov-chipkaart.html

 

Of je kunt een los ticket kopen en later het geld ervoor terug vragen (staat alleen niet bij dat het ook voor een beschadigde kaart geldt, wel voor verloren/gestolen abonnement).

https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug.html

 

Badge +3

Bij mijn weten geldt het altijd, bij ‘in afwachting van een nieuwe kaart’, zeker als je dat meldt bij de aanvraag voor Tijdelijk Reisrecht (dan is je kaart gewoon ‘defect’). Is dan 10 dagen geldig tegenwoordig (voorheen 21 dagen), en bij studenten 7 dagen wat je eventueel kunt verlengen als je niet op tijd een nieuwe kaart hebt.

Geen idee of het ook met NS Flex werkt, maar hoe dan ook worden losse kaartjes vergoed, eventueel voor een deel wegens gemiste korting. Ik zou dan kiezen voor kaartjes uit een automaat i.p.v. e-tickets, omdat je met die laatste niet in de spits mag.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het beste contact opnemen met NS klantenservice over compensatie reizen die binnen jouw abonnement vallen tot jouw nieuwe kaart gearriveerd is. Laat een aantekening van de afspraken maken. Dan heb je iets om op terug te vallen als achteraf niet alles vergoed wordt.

Badge +3

Mocht je de details van de procedure willen weten, dan kan je bellen met TLS/OV-chipkaart via 0900-0980 (ma-vr 7:00-21:30, za/zo 10:00-16:00) of via Twitter @ovchipkaart (kantooruren).

Reputatie 7
Badge +3

En het is ook niet NS die je kaart blokkeert, maar TLS/OV-chipkaart.nl.  NS wil je het recht op reizen zeker niet ontnemen, vandaar de regelingen met Tijdelijkreisrecht en geld terug voor losse tickets.  De klantenservice kan je vertellen wat te doen in deze situatie.

Reageer