Kan ik met mijn OV-chipkaart reizen bij alle vervoerders? | NS Community
beantwoord

Kan ik met mijn OV-chipkaart reizen bij alle vervoerders?

  • 20 June 2014
  • 7 reacties
  • 8295 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
mijn ov kaart openbaar vervoer
icon

Beste antwoord door Thom 20 June 2014, 20:24

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja hoor, dat kan zonder meer. Het is zelfs het principe ervan. Het maakt niet uit of u die ovchipkaart van NS, GVB, RET of van een ander bedrijf krijgt. Strikt genomen worden ze verstrekt door ovchipkaart. U kunt er in elke trein, bus, tram of metro in het openbaar vervoer in Nederland mee reizen, ook als u tot nu toe alleen met bus en metro van de kaart gebruik heeft gemaakt.

Je moet wel eerst reizen op saldo bij NS activeren toch ?
Je moet wel eerst reizen op saldo bij NS activeren toch ?
Reputatie 4
Waarom noemt NS dit 'Reizen op Saldo'. Ik vind dit een zeer slechte benaming. In principe is de kaart gewoon na ontvangst van de post (met 0 euro erop) geschikt voor Reizen op Saldo bij de bus en tram.

In principe is het activeren van "Reizen op Saldo" het laden van 1ste of 2de klasse (als voorkeurskeuze).
Als je dit verteld klinkt het ook veel logischer.

Nu hebben de toch al koudwatervrees mensen het idee dat ze 'domme' dingen moeten doen, maar als je verteld dat het is de voorkeur van 1ste of 2de klasse laden is het ineens wel logisch.

NS ? Waarom verander je die naam niet ?
NS ? Waarom zou je bij het bestellen van de chipkaart niet meteen kunnen aangeven wat je klassekeuze is? Zodat deze onzinnige handeling niet meer hoeft.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag me dat af want Power reisde al met de kaart. Ik doe alles via NS en dan moet dat maar het lijkt me eerder een zaak van ovchipkaart en Power zal het wel geactiveerd hebben. Het is wel zo dat je voor reizen met NS een hoger starttarief op je kaart moet hebben. Zonder abonnement 20 en met 10 euro. Power moet waarschijnlijk 20 euro op zijn ovchip hebben staan. Ik denk niet dat het het reizen op saldo nog een keer geactiveerd moet worden als dat al is gebeurd. Ik heb het indertijd bij NS gedaan maar verder niet en reis met diverse vervoerders.
Je kunt bij een dalvoordeelabonnement wel aangeven wat je voorkeurkeuze is, reizen met eerste of met de tweede klas. OVchipkaart geeft de kaarten voor alle vervoer formeel uit en bij lang niet alle vervoer is sprake van een eerste of een tweede klas. De mogelijkheid daarvoor te kiezen ligt dan niet voor de hand.
Welkom op het forum power65!

Het principe van de OV-chipkaart is inderdaad dat je met één kaart kunt reizen bij alle vervoerder. Als je bij de NS-Kaartautomaat €20,- aan instaptarief op je kaart laadt, wordt het Reizen op Saldo automatisch in de 2e klas geactiveerd. Tevens kan je het Reizen op Saldo hier online aanvragen. Dit is alleen nodig als je nog niet eerder met je OV-chipkaart met de trein hebt gereisd.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Oke ik heb het geactiveerd ook 20€ erop gezet, moet ik nu onmiddelijk het huis uit hollen om bestelling bij de automaat te activeren of kan dat ook 2 dagen later?

Reageer