beantwoord

NS abonnement ov chipkaart verlopen, geen melding gehad van NS

  • 16 January 2022
  • 17 reacties
  • 9525 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Beste NS,

Ik kom er vandaag achter dat mijn OV-chipkaart met NS-flexabonnement (weekend voordeel) vandaag verlopen is. Ik heb geen enkel bericht gehad van jullie om een gratis nieuwe ov-chipkaart te verkrijgen, zoals de website wel belooft. Wat moet ik nu doen om een nieuwe kaart te verkrijgen? En moet ik daar nu ineens zelf voor betalen?

(Ik kan kennelijk wel mijn abonnement gewoon doorbetalen, maar niet reizen met mijn verlopen kaart… Dit is echt niet chique, NS!)

Graag spoedig reactie!

icon

Beste antwoord door Thom 16 January 2022, 15:28

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Normaal krijgt u zes weken van te voren al bericht op het e-mailadres dat bij NS bekend is. Soms belandt het bij u in de spam. Als u een abonnement heeft, krijgt u een nieuwe kaart. Neem hiervoor even contact op met Klantenservice. In veel gevallen als uw kaart al is vervallen, moet u een nieuwe bestellen, maar krijgt u de € 7,50 van NS terug. U zult nu zelf actie moeten ondernemen. 

030 7515155, de Chat is doorgaans sneller. Klantenservice is er 24 uur per dag.

Reputatie 7
Badge +3

Het komt helaas wel vaker voor dat abonnementhouders geen bericht van NS krijgen. En in sommige gevallen klopt dat ook omdat NS dan toestemming heeft de oude foto opnieuw te gebruiken, dan stuurt NS zelf een verzoek naar OV-chipkaart.nl om de kaart te vernieuwen en krijgt je vanzelf een nieuwe kaart in de bus. Maar meestal klopt het niet, moet er nieuwe foto worden aangeleverd waarvoor NS een verzoek naar de abonnementhouder moet sturen. Dat wordt dan niet verstuurd. Wat dan meestal wel gebeurt is dat de kaarthouder een mail ontvangt van OV-chipkaart.nl dat de kaart over een x-aantal weken verloopt, dat lijkt dan in dit geval ook niet gebeurt te zijn.

Vraag in ieder geval zsm bij OV-chipkaart.nl zelf een kaartvernieuwing aan, je betaalt dan zelf de €7,50 ervoor maar die kun je later terug vragen bij NS.

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt dat je niet automatisch een gratis OV-chipkaart van NS hebt gekregen als je rond de tijd dat kaartvernieuwing in gang gezet wordt, je een Flex basis abonnement had. Je zult dan deze zelf moeten aanvragen en betalen. Gratis vervanging is bij abonnementen waarvoor je betaalt.

hallo

 

mijn ov kaart is verlopen hoe kom ik aan een nieuwe?

Reputatie 6
Badge +2

mijn ov kaart is verlopen hoe kom ik aan een nieuwe?

Je kan een vervangende OV-chipkaart aanvragen via www.ovchipkaart.nl. Als je een abonnement op de OV-chipkaart hebt staan, zal deze automatisch overgezet worden en als je een (betaald) abonnement bij NS hebt, raad ik je aan om nog even contact op te nemen met onze klantenservice voor de kosten van de nieuwe kaart.

Ik heb een Dal Voordeel-abonnement. Na het lezen van dit topic en het ontvangen van de e-mail van ov-chipkaart is het mij nu totaal niet duidelijk of ik automatisch een nieuwe ov-chipkaart krijg of dat ik deze moet aanvragen.

Op de NS-website staat dat ik automatisch een nieuwe krijg, op de ov-chipkaart-website en in hun e-mail staat dat ik handmatig moet vernieuwen. NS stuurt geen e-mails waaruit blijkt of ze wel/niet een nieuwe kaart hebben gestuurd.

Tot overmaat van ramp ben ik niet lang geleden verhuisd, NS staat niet bij de PostNL verhuisservice en ik ben vergeten het adres zelf te veranderen. Wellicht is de kaart bij de oude woning aangekomen (hoe lang geleden???) en aangezien voor reclame. Wellicht is er nooit een kaart verstuurd. Who knows? Want het is blijkbaar nergens in te zien.

Duidelijkere informatievoorziening zou erg op prijs gesteld worden:

  1. afstemming ov-chipkaart en NS informatie zodat ov-chipkaart geen onnodige "u moet verlengen"-mails stuurt, óf informatie over automatisch verlengen toevoegt in de mail
  2. informatie in Mijn NS over wat er gaat gebeuren, en wanneer het gaat gebeuren of is gebeurd
  3. e-mailverkeer van de NS hierover, dat is er nu ook voor de jaarlijkse verlenging van het abonnement, dus waarom niet voor dat van de ov-chipkaart?

Deze drie punten toevoegen bespaart zowel reizigers als NS zelf veel uitzoekwerk, veel forumtopics, veel telefoontjes, enzovoorts. Bij voorbaat dank!

Inmiddels met een agent gesproken via de chat. Er is niet automatisch verlengd omdat de pasfoto is verlopen. Helaas is dat nooit via mail gecommuniceerd en ook op de website niet te lezen.

Maar misschien krijg je in andere gevallen wel mail van de NS en niet van ov-chipkaart.nl? Hoe dan ook is er wat verbetering mogelijk lijkt me, dan had ik NS support vandaag niet hoeven te gebruiken :)

Vervelend dat je hier nu meer werk van hebt gehad, RuudNL. Bedoel je dat hier informatie mist? 

Bijvoorbeeld dat het soms mis kan gaan, wat in jouw geval is gebeurd. Tevens stuurt NS altijd eerder dan OV-chipkaart een e-mail voor de kaartvernieuwing. Dus als je die van OV-chipkaart krijgt, dan is het met NS al misgegaan.

Dag, mijn OV kaart NS is geldig t/m 26 januari 2023  Er staat nog 1 keuzedag op en die gebruik ik op 21 januari 2023 Ik heb geen abonnement meer op de kaart staan. Ik wil met ingang van 1 januari 2023 een Flex abonnement Weekend 40% korting, € 2 per maand.Wat moet ik eerst doen? Verzorgt NS mijn nieuwe OV kaart? Is de kaart dan gratis? En als de nieuwe kaart komt hoe zit het dan met mijn Keuzedag? En de bus ? Maakt leeftijd nog verschil? Ik ben 78 jaar 

met vriendelijke groet,

Nico Harmsen

Reputatie 7
Badge +4

Geachte heer Harmsen,

Als u Flex wilt, kunt u geen keuzedagen meer kopen. Om die reden raad ik het af. U kunt uw keuzedag ook na 26 januari nog gebruiken, ook als uw abonnement is vervallen, mits u inmiddels keuzedagen heeft die een jaar geldig zijn. Dat is inmiddels bijna altijd het geval.

Als u uw Dalvoordeelabonnement heeft, is de vernieuwing van de kaart gratis. Als het goed is heeft u daar al bericht over gehad.

U kunt uw keuzedag gewoon op uw nieuwe kaart zetten. U heeft met uw persoonlijke chipkaart in bus, tram en metro altijd 34 procent korting, ook met de nieuwe kaart. De persoonlijke chipkaart ‘weet’ wat uw leeftijd is en geeft op basis daarvan automatisch de korting in de bus. Let wel op, die krijgt u niet in de trein.

Persoonlijk raad ik u aan niet over te gaan naar Flex als u uw keuzedagen wilt behouden of in de toekomst nog wel eens wil gaan bestellen. Gewoon Dalvoordeel op saldo aanhouden. Dat mag gewoon.

Met vriendelijke groet,

Thom.
 

Badge +3

Bij het Flex abonnement van €2 per maand komen er 10 euro inschrijfkosten bij, dus u kunt dan beter een maandje Flex Dal Voordeel nemen voor € 5,60 en dat later terugzetten naar Weekend Voordeel voor € 2,20 (prijzen per 2023).

In beide gevallen is de kaart ‘gratis’ (ingangsdatum Flex een week na besteldatum). Als er geen abonnement meer is kunt u de huidige kaart gewoon laten verlopen. De Keuzedag dan tijdig gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Dag, mijn OV kaart NS is geldig t/m 26 januari 2023  Er staat nog 1 keuzedag op en die gebruik ik op 21 januari 2023 Ik heb geen abonnement meer op de kaart staan. Ik wil met ingang van 1 januari 2023 een Flex abonnement Weekend 40% korting, € 2 per maand.Wat moet ik eerst doen? Verzorgt NS mijn nieuwe OV kaart? Is de kaart dan gratis? En als de nieuwe kaart komt hoe zit het dan met mijn Keuzedag? En de bus ? Maakt leeftijd nog verschil? Ik ben 78 jaar 

met vriendelijke groet,

Nico Harmsen

Als er geen abonnement meer op.de kaart staat, vindt er geen automatische kaartvernieuwing plaats en moet je zelf een nieuwe kaart aanschaffen. De kosten hiervoor zijn voor je zelf. Wanneer je een flexabonnement aanvraagt dan betaal je €10 administratiekosten bij flex basis of flex weekend voordeel. Je kunt het abonnement op een nieuwe kaart aanvragen. Je bent zoals @Robert B aangaf goedkoper uit als je de 1e maand dal voordeel op een nieuwe kaart neemt. Je betaalt dan geen administratiekosten. Wil je in de toekomst keuzedagen, neem dan dal voordeel op.saldo, bij flex zijn geen keuzedagen mogelijk. 

Ik heb hetzelfde probleem. Al jaren een OV chipkaart en geen e-mail gehad van het verlopen van de kaart die afgelopen 10-02 verliep. Dit gebeurt dus wel degelijk. Een van de redenen kan zijn dat er dingen misgaan bij het combineren van accounts, of het veranderen van e-mail adres. Ik heb al veel vaker allerlei issues gehad met ov chipkaart en NS.nl accounts die waarschijnlijk te maken hebben gehad met verschillende accounts die ik ooit had. Hopen dat als ik nu een nieuwe OV chipkaart aanvraag, dit in de toekomst wel goed gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb hetzelfde probleem. Al jaren een OV chipkaart en geen e-mail gehad van het verlopen van de kaart die afgelopen 10-02 verliep. Dit gebeurt dus wel degelijk. Een van de redenen kan zijn dat er dingen misgaan bij het combineren van accounts, of het veranderen van e-mail adres. Ik heb al veel vaker allerlei issues gehad met ov chipkaart en NS.nl accounts die waarschijnlijk te maken hebben gehad met verschillende accounts die ik ooit had. Hopen dat als ik nu een nieuwe OV chipkaart aanvraag, dit in de toekomst wel goed gaat.

Wanneer je een NS abonnement op jouw kaart hebt staan dan vraag je de nieuwe kaart via kaartvernieuwing aan bij www.ov-chipkaart.nl. De kosten van €7,50 kun je dan bij NS declareren. Met een account bij OV chipkaart krijg je tijdig bericht dat een kaart verloopt.

Zojuist opnieuw vernieuwd, dat werkt inderdaad. voor de duidelijkheid:

  • NS abonnement (dal week + ov fiets) stond op de kaart
  • krediet stond op de kaart
  • kaart was inderdaad geregistreerd bij OV-chipkaart (daarom kon ik hem ook vernieuwen)
  • géén “kaart verloopt” melding gehad!

Dus nogmaals, het gebeurt wel degelijk niet voor iedereen, voor niet duidelijke redenen.

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist opnieuw vernieuwd, dat werkt inderdaad. voor de duidelijkheid:

  • NS abonnement (dal week + ov fiets) stond op de kaart
  • krediet stond op de kaart
  • kaart was inderdaad geregistreerd bij OV-chipkaart (daarom kon ik hem ook vernieuwen)
  • géén “kaart verloopt” melding gehad!

Dus nogmaals, het gebeurt wel degelijk niet voor iedereen, voor niet duidelijke redenen.

Mocht je nog gaan reizen voor je de nieuwe kaart hebt, dan kun je bij NS klantenservice vouchers met tijdelijk reisrecht aanvragen.

Badge +3

Zojuist opnieuw vernieuwd, dat werkt inderdaad. voor de duidelijkheid:

  • NS abonnement (dal week + ov fiets) stond op de kaart
  • krediet stond op de kaart
  • kaart was inderdaad geregistreerd bij OV-chipkaart (daarom kon ik hem ook vernieuwen)
  • géén “kaart verloopt” melding gehad!

Dus nogmaals, het gebeurt wel degelijk niet voor iedereen, voor niet duidelijke redenen.

Als de kaart gekoppeld was bij OV-chipkaart zou je 6 weken voor de verloopdatum een e-mail moeten krijgen. Wellicht zit die in de spam of klopt je e-mailadres niet?

Reageer