opladen chipkaart via de bus zijkant? Niet doen! | NS Community

opladen chipkaart via de bus zijkant? Niet doen!

  • 11 November 2021
  • 15 reacties
  • 531 Bekeken

  • Intercity
  • 12 reacties

Nooit iets opladen op je ov chip via de bus, je weet wel: buiten aan de zijkant. Dan laadt  hij nml meteen alles wat klaar staat. Ook onbedoeld eventuele keuzedagen. Je reist dan automatisch op je keuzedag zodra je bij ns incheckt. En de klantenservice kan, mag of wil hier niets aan doen. Zeer teleurstellende ervaring. Het minste dat ze kunnen doen is hiervoor waarschuwen. Nog beter is het opladen van keuzedagen aanpassen. Heb een klacht ingediend, maar verwacht er niets van.


15 reacties

Badge +3

Dubbel gepost eigenlijk, zie 

Klantenservice kan daar wel wat aan doen als dat je overkomen is.

Maar of ze dat doen ligt aan wie je treft, en dat is willekeur inderdaad!

Hoe dan ook, je eerstvolgende reis buiten de spits was op je Keuzedag.

Reputatie 7
Badge +3

Nooit iets opladen via een bus is wel een erg overdreven advies. Het kan inderdaad misgaan met Keuzedagen maar het grootste deel van de mensen met een OV-chipkaart heeft geen Keuzedagen want die kun je pas aanvragen wanneer je 65 bent. Zo'n waarschuwing is dus alleen relevant voor mensen die Keuzedagen hebben.

En nee, ik weet niet “buiten aan de zijkant". Bij de bussen die in mijn regio rijden heb ik dat nooit gezien, alleen een oplaadpunt binnen in de bus. Overigens heb ik die ook nooit gebruikt omdat ik voor de enkele keer dat ik saldo moest laden dit of bij zo'n geel automaatje in een supermarkt heb gedaan of bij een NS kaartautomaat. En dan gewoon met pinpas of met contant geld (kon ik mooi wat muntgeld kwijt). 

Reputatie 6
Badge +2

En nee, ik weet niet “buiten aan de zijkant". Bij de bussen die in mijn regio rijden heb ik dat nooit gezien, alleen een oplaadpunt binnen in de bus.

Ik vraag me ook af wat hier wordt bedoeld.

Badge +3

Ophaalpunt op de bus

Reputatie 7
Badge +3

Voor degenen die er nog geen kennis meegemaakt hebben: bij bepaalde bussen is er een oplaadpunt aan de buitenkant van de bus nabij de ingang. Daar kun je klaargezette producten ophalen. Je kunt echter niet kiezen wat je ophaalt.

@MomoKeuzedagen kun je vanaf 60 aanvragen.

De klantenservice doet in mijn geval, zonder verdere toelichting tegen, helemaal niets. Blijkbaar de verkeerde getroffen. 

Reputatie 6
Badge +2

Het lijkt erop dat NS redeneert dat ze niets te maken hebben met apparatuur van Connexxion, en dat Connexxion redeneert dat ze niets te maken hebben met keuzedagen van NS. Als Trans Link de ophaalautomaat heeft goedgekeurd dan moet NS mensen met keuzedagen uitdrukkelijk waarschuwen deze ophaalautomaat niet te gebruiken om wat dan ook op dezelfde ov-chipkaart op te laden.

Inderdaad. 

Reputatie 7

Maar de ervaren rotten op dit forum weten inmiddels dat dit soort topics nog 10 keer voorbij gaan komen op dit forum en dat er dus helemaal niets mee gedaan gaat worden.

Reputatie 7
Badge +1

Eigenlijk zou er eens iemand mee naar de Geschillencommissie OV moeten gaan. Of misschien is dat al eens gebeurd; ik heb de uitspraken niet gecheckt.

Ga ik doen.

Ik heb de klacht zojuist ingediend bij de ombudsman ov

Reputatie 7
Badge +1

De OV Ombudsman is niet hetzelfde als de Geschillencommissie OV maar wie weet komt daar iets nuttigs uit. Je kunt altijd nog naar de geschillencommissie, zo lang je je maar aan de termijnen houdt.

Na inschakeling ov ombudsman is mij een oplossing toegezegd. Ik wacht op de bevestiging.

Ik ben het met je eens dat het jammer is dat alle producten die klaar staan opgehaald worden bij zo'n automaat. Zelf kijk ik naar wat voor reis er is gemaakt. Stel bijvoorbeeld: er is een Keuzedag gebruikt van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Amstel, dan is het aannemelijk dat de Keuzedag per ongeluk is gepakt. Wat ook nog mogelijk is, is vragen om een verrekening bij een andere reis die je nog maakt. Zelf voorschieten en achteraf de kosten terugvragen. En dan de andere reis, die je niet met de Keuzedag had willen maken, wel betalen. Beetje omslachtig, maar als het eens misgaat, is dat toch een oplossing. In overleg is er vaak veel mogelijk. Goed om de medewerker hier een notitie van te laten maken in het systeem of contact op te nemen via een online kanaal. Dan kan je achteraf laten zien dat deze afspraak is gemaakt. 

Reageer